Attenuering av balansert signal ?

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg har en såkalt XLR "dempeplugg" fra Rothwell Audio. Den gir en dempning på 10 dB og er konfigurert på følgende måte:
- 8.2 kOhm i serie med positivt signal.
- 8.2 kOhm i serie med negativt signal.
- 8.2 kOhm i parallell mellom positivt og negativt signal.
Det er med andre ord IKKE koblet noen motstand til jord.

10 dB er alt for stor demping av CD-signalet etter min smak. 2-3 dB demping ville passe meg bra, og det vil også bety at både CD-spiller og RIAA trinn har tilnærmet samme utgangsnivå.
Er det noen her på sentralen som kan regne ut hvilke motstandsverdier som vil gi 2-3 dB demping ?

Inngangsimpedansen på forforsterkeren min er forøvrig 100 kOhm (hver fase).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Er det noen vist å dempe 2-3 dB ? Normal variasjon i nivå fra plate til plate (ekskl de som er maksimert til døde) er en god del mer enn 3 dB.

mvh
KJ

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Med 2-3 dB blir også de mest komprimerte CD-platene hørbare- i mine ører.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
278
Hvis du erstatter modstanden imellem de to faser med 22kOhm får du ca. 5dB dæmpning og med 39kOhm 3dB dæmpning.

Seriemodstanden på 8.2kOhm er jo relativ høj og gør den uegnet til at drive kabler, så jeg ville placere dæmpeledet tæt på indgangen...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Et kjapt overslag gir en parallelmotsatnd på 23K2. Vær obs på at det gir en realtivt høy utgangsimpedans fra dempeleddet som kan gi noen utfordringer i kombiansjon ed etterførlgende kabel og inngangstrinnet på forsterkeriet.

mvh
KJ

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Takker for svar. Jeg skal eksperimentere litt med de verdiene som er foreslått her.
Som anbefalt setter jeg dempeleddet rett på inngangen på forforsterkeren. Det er også i.h.t. Rothwell's anbefalinger for at også eventuell støy som plukkes opp av signalkabelen dermed blir dempet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
RNFF. mht overslaget mitt tok jeg feil. Groove har rett - 39K gir - 3dB i demping. Overslaget mitt på 23K2 gir en demping på omlag -4.65 dB.

mvh
KJ

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg satt inn 39k i går kveld, og måtte deretter stille volumet 6 punkter høyere for å spille like høyt som tidligere. Når det er 0.5 dB mellom hvert punkt så tilsvarer det akkurat 3 dB ! En stor takk til dere som har regnet helt riktig.

Utprøvingen i går ble foretatt med 5% motstander, men jeg skal få erstattet disse med 1% i.l.a. kort tid.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dersom du likevel skal gjøre om på det vil jeg foreslå at du i neste omgang skalerer ned alle motstandene. Med mindre kilden (CD-spilleren) har et utgangstrinn med rør eller andre spesielle løsninger, bør den helt fint kunne drive en last på omkring 5K. F.eks. 2X1K i serie og 4K7 i parallell, med forbehold om at mine tidligere overslag ikke var helt på mål. Det gir mindre sannsynlighet for et «negativt» «samvirke» mellom dempeledd og forsterkeriet mht støy og evt forvregning.

mvh
KJ

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg skal prøve ditt sistnevnte forslag ved anledning. Har grei tilgang til motstander for utprøving.

M

Medlem 1792

Gjest
rogera skrev:
Jeg skal prøve ditt sistnevnte forslag ved anledning. Har grei tilgang til motstander for utprøving.
Du er med i motstandsbevegelsen skjønner jeg ;)

Topp Bunn