Atmos høyttalere.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men hva blir konvertert når? Det står i manual at man kan kjøre 8ch i 24/192....
Joda, men Audyssey jobber i 48kHz samme f..., som betyr at signalet må resamples før det går til Audyssey og deretter ut. Har alltid fungert slik på Denon og Marantz (og de fleste andre), forventer ikke at dette endrer seg.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Joda, men Audyssey jobber i 48kHz samme f..., som betyr at signalet må resamples før det går til Audyssey og deretter ut. Har alltid fungert slik på Denon og Marantz (og de fleste andre), forventer ikke at dette endrer seg.
Jeg kjenner ikke til andre - men min ganske rimelige (og nå gamle) Yamaha sampler ikke alt til 48kHz:

The CX-A5100’s new 64-bit architecture takes on-board power to a new level. It’s able to apply Yamaha’s YPAO room correction on lossless files at full 192 kHz/24-bit without down-sampling. In fact, Yamaha’s 64-bit architecture is powerful enough to apply room correction on lossless files while simultaneously applying any of its many on-board DSP modes.

Høres rart ut hvis Audyssey gjør det på de litt større modellene/prossessorer?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er du helt sikker på det? Ganske normalt med romkorreksjon å gjøre nettopp det (dette står selvsagt ikke i spesifikasjonene, les litt opp rundt romkorreksjon og løsninger som finnes på det så blir du overrasket. Jeg kom til samme sure konklusjon med Marantz AV8802a, uten at det ble beskrevet noen sted av produsent.

Dette er typisk noe de ikke sier høyt.
Det er selvsagt fint mulig å måle på utgangene ved hjelp av å sample.

Sitatet ditt er tatt fra løse lufta fra audioholics. Er bare en måte å sjekke det ut på; test selv med YPAO aktivert.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Går jo ganske klart frem av linkene jeg viser til? Eller misforstår jeg det du mener?

Jeg er ikke kjent med de forskjellige Audyssey versjonene.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Går jo ganske klart frem av linkene jeg viser til? Eller misforstår jeg det du mener?

Jeg er ikke kjent med de forskjellige Audyssey versjonene.
Jeg tror ikke på påstanden (rett og slett fordi jeg vet hvilken regnekraft som skal til for å oppnå dette). Så mistenker dette som for Marantz er falsk markedsføring, eller alternativt marketing mennesker som skriver selektiv spesifikasjon. Joda, den støtter romkorreksjon; og joda den støtter 192kHz..... men er det virkelig 192kHz signalet for alle kanalene som går gjennom romkorrigeringen? Personlig tror jeg ikke det.

Og skulle det mot formodning være 192kHz de kjører gjennom YPAO, så er det helt hopp umulig at denne har noe spesiell lengde på filteret (m.a.o. den tar Snarveier med stor S) :)

Audyssey selv påpeker at de støtter opp til 96kHz, men at flertallet av receivere og prosessorer prosesserer i 48kHz. Rett og slett pga prosesseringskraften 96kHz krever, og ikke minst varmeutviklingen). Så på en Marantz AV8802a som jeg kjenner godt, så er det helt verdiløst å sende inn 192kHz signal; dette blir konvertert til 48kHz uansett. Dette klarer man ikke lese ut fra spesifikasjonene, men det er fortsatt virkeligheten dessverre. Eneste måten å få glede av 192kHz er å kjøre i direct mode (uten romkorrigering).
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Du har et godt poeng - hvordan skal man kunne måle dette? Usikker på hvor høyt i Hz mitt forsterkeri & høytalere osv går.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Spørsmålet er vel heller,kan det høres på ett normalt setup?
Hehe, godt spørsmål 😁

Jeg gjorde en test en gang med 10 opp og nedsamlinger - kunne ikke høre forskjell.

Så det er mer en teoretisk tilnærming - og kanskje litt bortkastet tid å diskutere 😁
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg fant noe mer - dette om etterfølgeren, CX-A5200:


In straight mode with the DSP engaged, the -3dB point was at 48kHz indicating a sampling rate of 96kHz which is great as many AV processors with room correction sample at 48kHz

Så antagelig ikke 48kHz, men kanskje 96kHz sample rate for romkorr.

Amir har testet en lavere Aventage receiver, RX-A1080:



 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er vel heller,kan det høres på ett normalt setup?
Helt sikkert ikke :)

Problemet er selvsagt om alt blir konvertert til f.eks 48kHz (som i de minste de gamle denon/marantz gjorde). Dvs, at også 44.1kHz ble konvertert til 48kHz. Upsampling/nedsampling til en frekvens som ikke går opp er aldri en suksess. 176.4kHz kan enkelt og uten at det påvirker lyden nevneverdig konverteres til 88.2kHz eller 44.1kHz; 192kHz tilsvarende til 96kHz eller 48kHz.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Helt sikkert ikke :)

Problemet er selvsagt om alt blir konvertert til f.eks 48kHz (som i de minste de gamle denon/marantz gjorde). Dvs, at også 44.1kHz ble konvertert til 48kHz. Upsampling/nedsampling til en frekvens som ikke går opp er aldri en suksess. 176.4kHz kan enkelt og uten at det påvirker lyden nevneverdig konverteres til 88.2kHz eller 44.1kHz; 192kHz tilsvarende til 96kHz eller 48kHz.
Jeg tenkt litt på lignende "problem" mtp vinyl og kassett (analoge kilder) som må igjennom en A/D - D/A prosess hvis man skal kjøre romkorreksjon.
Dette blir et vanskelig dilemma siden lydmessig vinning ved å kjøre rk overgår tapet ved DA -AD prosessen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg tenkt litt på lignende "problem" mtp vinyl og kassett (analoge kilder) som må igjennom en A/D - D/A prosess hvis man skal kjøre romkorreksjon.
Dette blir et vanskelig dilemma siden lydmessig vinning ved å kjøre rk overgår tapet ved DA -AD prosessen.
Ser ikke det som noe dilemma - bruker en Puffin RIAA og ser bare fordeler med den. Men jeg kan ha lavere krav enn andre 😁
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Ser ikke det som noe dilemma - bruker en Puffin RIAA og ser bare fordeler med den. Men jeg kan ha lavere krav enn andre 😁
Vel, er forsterkeri og høyttalere veldig bra så låter alle kilder bra.. tom mp3 og kassett 😊
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Låner denne tråden, mine atmos høyttalere er plassert for langt frem i forhold til den nye lytteposisjon. Men bør de også stå mer mot midten av rommet? Og hvordan bør de egentlig vinkles? Slik jeg har det nå, eller mot lytteposisjon?

20211114_181911.jpg
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Låner denne tråden, mine atmos høyttalere er plassert for langt frem i forhold til den nye lytteposisjon. Men bør de også stå mer mot midten av rommet? Og hvordan bør de egentlig vinkles? Slik jeg har det nå, eller mot lytteposisjon?

Vis vedlegget 763494
De bør plasseres i samme bredde som front. De bør også vinkles mot lytteposisjon, jeg skal gjøre det samme for jeg har samme problemet. Har ikke funnet egnet takfeste enda. Si fra hvis du finner noe :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for svar :)

Jeg har XTZ S2 - så de har tilhørende takfester jeg bruker ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har mine front-atmos høyttalere med en vinkel på cirka 75 grader mot taket. Har ikke testet med noe laser eller noe sånt, men de er ikke langt unna midt smekk i senterstolen. Står også rett over frontene mine. Lagde takfester selv med 2"2", som jeg langskjærte en 15 graders ende på (som er skrudd fast til taket). Mine front-atmos er ikke vinklet i utgangspunktet da ...
 
Topp Bunn