Atmos høyttaler spørsmål

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Er det noen her på forumet som har testet/eier kef r50 atmos høyttalere som bor i nærheten av Oslo, og som kan gi en demo på dem? Jeg har idag kef r700 og r600c, og det ville ha vært perfekt å skaffe et par r50 for å fullføre atmos oppsettet. Har et par dynavoice fx 4s som jeg ville bruke som atmos høyttalere, men jeg klarer ikke helt å implementere dem i stua. Blir så mye ledninger og borring, og kona rister litt på hodet når jeg sier at jeg vil borre noen hull på taket.

Jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på noe som kanskje bare er halv god løsning. Så hvis det er noen på forumet har som et par r50, setter jeg veldig stor pris på en demo.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Tok en lur sammen med dattera og da jeg sjekket mobilen dekket det bildet over hele mobil skjermen. Var enda ikke helt våken, så ble litt skremt av bildet hehe. Har lest noen tester av r50, og de som har brukt det er veldig overbevist at r50 fungerer i motsettning til mange andre såkalte atmos moduler. Du mener at jeg bør velge andre høyttalere?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Ikke la deg lure, plasser høytalerene i taket og unngå hele refleksjonsopplegget. Det er ganske åpenbart om du tenker etter :)


 
Sist redigert:

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg kommer ikke til å kjøpe noe som ikke fungerer, derfor ville jeg teste/høre r50 før jeg gjør et endelig valg. Flere på avsforumet har brukt r50 med hell. Bare at man må bruke litt tid på å stille inn høyttalerne til å reflektere lyden riktig sted.

Den videoen på youtube har jeg sett, og skjønner at de fleste atmos høyttalerne er vanlige høyttalere. Men hvis jeg ikke har lest feil, så er det en spesiell crossover på kef r50 som gjør at det faktisk er mulig å få grei lyd over hodet.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har over hodet (pun intented) ingen erfaring med atmos-høyttalere, men jeg har gjort litt research i forhold til framtidig oppsett. Det jeg har lest er at Dennis Erskine på avsforum.com (kjent akustiker/kinobygger) faktisk foretrekker refleksjonshøyttalere framfor takhøyttalere når takhøyden er lav. I hans tilfelle gjelder det alt under 10 fot (3 meter). Likevel er jeg skeptisk til konseptet og kommer til å teste selv i mitt rom med 230cm takhøyde før jeg tar en avgjørelse.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et lavt tak vil skape enda mer uheldige refleksjoner. Et slikt synspunkt virker utrolig snodig, ikke minst fra en "akustiker". Det bryter med all kjent psykoakustikk hvor tidlige refleksjoner og spesielt det som kommer vertikalt alltid blir sett på utelukkende som noe negativt.

I tillegg får man lobing og kamfiltereffekt ved å plassere høyttalere på toppen av de andre.

Jeg syntes Atmos i selv ikke er en oppgradering i forhold til et godt oppsatt 5.1, men dette med refleksjonshøyttalerne blir virkelig en degradering IMO. Egentlig burde jeg vel ha sagt det motsatte hvis jeg skulle tenke rent kommersielt.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Et lavt tak vil skape enda mer uheldige refleksjoner. Et slikt synspunkt virker utrolig snodig, ikke minst fra en "akustiker". Det bryter med all kjent psykoakustikk hvor tidlige refleksjoner og spesielt det som kommer vertikalt alltid blir sett på utelukkende som noe negativt.

I tillegg får man lobing og kamfiltereffekt ved å plassere høyttalere på toppen av de andre.

Jeg syntes Atmos i selv ikke er en oppgradering i forhold til et godt oppsatt 5.1, men dette med refleksjonshøyttalerne blir virkelig en degradering IMO. Egentlig burde jeg vel ha sagt det motsatte hvis jeg skulle tenke rent kommersielt.
+1 godt skrevet :)

Edit glemte selv og si at jeg har prøvd atmos her inne i det nye lytterommet mitt , jeg brukte faktis lang tid på og få det litt lytter vennlig , men ble i mine ører en degradering av lyden , da foretrekker jeg heller et godt 5.2 system som jeg har selv.

Imagine
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Så atmos aktiverte moduler er dødfødt fra starten av? Jeg er selv kjempe nysgjerrig på konseptet og er villig til å gi den en sjanse. Om det blir kjøp eller ikke blir det en annen sak.

Spørsmålet gjelder fortsatt, er det noen her på forumet som har kef r50?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Et lavt tak vil skape enda mer uheldige refleksjoner. Et slikt synspunkt virker utrolig snodig, ikke minst fra en "akustiker". Det bryter med all kjent psykoakustikk hvor tidlige refleksjoner og spesielt det som kommer vertikalt alltid blir sett på utelukkende som noe negativt.

I tillegg får man lobing og kamfiltereffekt ved å plassere høyttalere på toppen av de andre.

Jeg syntes Atmos i selv ikke er en oppgradering i forhold til et godt oppsatt 5.1, men dette med refleksjonshøyttalerne blir virkelig en degradering IMO. Egentlig burde jeg vel ha sagt det motsatte hvis jeg skulle tenke rent kommersielt.
Om det som kommer fra taket er refleksjon eller direktelyd er vel ett fett så lenge amplitude og frekvensrespons er riktig. Lobing trenger heller ikke å være noe problem da det ikke behøver å komme lyd fra front og høyde-høyttaler samtidig. Jeg tror bakgrunnen for hans standpunkt var at det var lettere å få riktig lyd i flere seter med takrefleksjonshøyttalere. Men som sagt så er jeg skeptisk. Hele konseptet virker jo som noe som er funnet på for å selge flere høyttalere til folk som ikke er villige til å ofre taket. Jeg avventer til jeg har gjort egne undersøkelser.
 
Topp Bunn