atletico's stue anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Etter 50 år med interesse for musikk /gitarspill og etter hvert hi-fi (ca.20 år her på HFS) og lyd generelt er det kanskje på tide med min egen bilde tråd. Jeg begynte som ung gitarist i mitt første seriøse band i 1974 og traff etterhvert en god trommeslager som også hadde en hi-fi interesse. Jeg husker godt første gang jeg fikk høre hans oppsett på slutten av 70 tallet med Quad ESL-63 og den første Electrocompaniet sin 25 watt forsterker. Da var hi-fi interessen født! Etter en japansk receiver kjøpte jeg en av de første NAD3020 forsterkere da denne kom på markedet sammen med Pioneer platespiller og noen DIY høyttalere med Seas elementer...Slik begynte hi-fi livet mitt.

    I årenes løp har jeg hatt mye utstyr i lytterom og stue. Kan nevne noen av høyttalerene som har fått lengst opphold : Jamo Consert serie, Mirage M serie, Knut Lauvland/ Doxa høyt, 2 utgaver av Martin Logan, Sonus Faber Olympica 3, Kii Three aktive høyttalere og nå Marten Parker Duo.
    Forsterkere fra NAD, Rotel, Doxa, Denon, DK Design, Thule, Bladelius , Hegel, Mark Levinson, Primare og nå et slutt-trinn, Hydra II fra Leema Acoustic.

    Jeg har siden 80 tallet også fått arbeide en del med lyd, både live lyd for band jeg har spilt med men også i studio. Min første seriøse demo med band ble spilt inn i løpet av en uke i et lite studio i England. Jeg lærte mye av denne session og har i fortsatt med dette i diverse hjemmestudio. Har selv et lite musikkrom / gitarrom hvor en Marantz forsterker med Dynaudio høyttaler fungerer som monitor oppsett. Jeg nå pensjonert meg fra min "sivile" jobb som vedlikeholds-planlegger og kan tilbringe mer tid også i dette rommet.

    Hoved anlegget står i stua og er "komponert" som et oppsett som ikke skal ruve for mye i stua ( noe min ektefelle også er med å "godkjenne") Her blir det jo noen kompromisser, men jeg synes jeg har fått til et oppsett med en lyd som nå spiller (minst) på høyde med det beste som har hatt her tidligere.

    Musikktips i dag på en rolig fredag ettermiddag :Mari Boine/Bugge Wesseltoft "Amame" med flott vokal og piano opptak.

    IMG_6442.jpg
    IMG_6540.JPG


    Skjermbilde 2023-09-29 kl. 15.43.32.png
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.560
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med egen tråd - blir interessant å følge!
    Og godt musikktips! Har vært fan av Bugge Wesseltoft siden hans samarbeid med Sidsel Endresen og denne kommer høyt opp på lista over prosjekter han har gjort. Fant relativt nylig ut at han er i svigerslekta dessuten :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.781
    Torget vurderinger
    1
    Feiende flott start på tråd og har man en bedre halvdel med på turen er det viktig å finne frem til komponenter som kan stå i en vanlig stue. Er stor fan av Boine, ser frem til plata når den kommer i hus her.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    818
    Torget vurderinger
    8
    Fredags kvelden avsluttes med dagens ferske utgivelse av remaster 2023 utgaven av Steely Dan sitt fantastiske album Aja i 192/24 bit versjonen fra HD tracks. Jeg har dette albumet i flere versjoner, men her hører jeg detaljer fra instrumenter/ bruk av reverb /delay i studio som er mindre hørbart på mine andre utgaver. Herlig lyd!

    Husker godt min reaksjon da jeg hørte de første låter fra dette i Pop Spesial på Nrk med S.Nedland/I.Dyrhaug i september 1977 og fikk hakeslepp bla av Steve Gadd sitt trommearbeid på tittelkuttet. Dette ble tatt opp fra radio på min daværende spolebånd maskin. Rett på platebutikken dagen etter å bestille plata...

    Skjermbilde 2023-09-29 kl. 23.33.11.png
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    818
    Torget vurderinger
    8
    Apropos Steely Dan. For spesielt interesserte , her er et lite liveklipp fra en "reunion" konsert i 2004 med mitt gamle band Jessica fra slutten av 70´tallet/første årene av 80´tallet med en kort Steely Dan låt. Her spiller jeg (med nybarbert hode :rolleyes:) på min kremhvite gamle Stratocaster....
    Jeg og min bassist her startet også et annet band på 90´tallet hvor vi spilte flere låter fra Steely Dan katalogen..Ikke den enkleste musikken å ha på repertoaret, men i dette bandet hadde vi 3-4 hardcore Steely Dan fans. Heldigvis har jeg fått med meg Steely Dan live noen år før Walter Becker døde..det var stort. :)

    Link fra Facebook
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.560
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Låt høyst anstendig det der! Jeg skjønner nok en gang at min gamle Les Paul kom til et godt hjem :)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    818
    Torget vurderinger
    8
    En gammel traver fra 1995 får spilletid på anlegget i ettermiddag. Et album jeg spilte mye på slutten av 90' tallet og to gitarister jeg spandert utrolig mye lyttetid på den gang. Lenge siden jeg har hørt på dette og jeg har ikke spilt dette albumet på mitt nåværende oppsett. Absolutt godkjent "perfekt 90' talls" lyd produksjon dette. Carlton mikset til venstre og Ritenour til høyre og veldig mye god trommelyd...
    .
    Alle mine CD'er er er delvis pakket ned og henvist til en annen del av huset, men de ligger i nettverk og hentes enkelt opp bla. via ROON til stue anlegget, mediespilleren i Marantz forsterkeren på gitar/musikkrommet eller til Como Audio Duetto på kjøkkenet.

    Skjermbilde 2023-10-07 kl. 17.06.36.png
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    818
    Torget vurderinger
    8
    Alternativ konsert i stua på en tidlig lørdag. :):)
    Sigvart Dagsland siste album "Laiv i Stavangeren" låter ekstremt bra! Kjempestort lydbilde med god plass mellom utøverne. Her har de gjort en virkelig bra jobb med opptak og lyd og dette flytter "Stavangeren" konsertlokale til stua mi. Anbefales!
    IMG_6558.jpg
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    Alternativ konsert i stua på en tidlig lørdag. :):)
    Sigvart Dagsland siste album "Laiv i Stavangeren" låter ekstremt bra! Kjempestort lydbilde med god plass mellom utøverne. Her har de gjort en virkelig bra jobb med opptak og lyd og dette flytter "Stavangeren" konsertlokale til stua mi. Anbefales! Vis vedlegget 960059
    Du har rett. Parker Duoene åpner opp et kjempestort lydbilde. Lukker en øynene er man i salen.
    Tak for tipset og God helg :)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    818
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt noen gamle favoritter innom på vinyl i dag. Her en smakebit fra Argent albumet Counterpoints, original 49 år gammel pressing fra 1975...Låter fremdeles meget bra. Flott Fender Rhodes piano solo fra Rod Argent her. Mye spilt på slutten av 70 ´tallet, da på et sølvfarget Technics oppsett (receiver, høyttalere og platespiller).:)


     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

atletico
Overivrig entusiast
Medlem siden
Antall liker
818
Link til alle artikler
1
atletico sine annonser
Topp Bunn