AT-RECORDINGS Authentic sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Hei

    Forrige uke hadde jeg lansering av eget musikklabel og i dag er det release på det første albumet "Alene" med Artisten Bente Illevold. Slipper nyheten først her faktisk...

    Filosofien bak opptakene mine er blant annet inspirert av diskusjonene her på HFS og på flere måter et resultat av mange av dere. Da jeg startet med Hi-Fi var et av målene å få livemusikken inn i stua. Når jeg blant annet har vært på besøk hos @Sluket, @Final og @The Shy og flere av dere har jeg hørt mange gamle gode opptak som rett og slett låter som live og ekte.

    Målet er derfor å gi ut den type opptak som høres ut som ekte vare.

    En annen tilbakevendende poeng er at man som hi-fientusiast aldri kan vite hvordan det hørtes ut i produsentens ører i studioet.

    Opptakene gjøres ut på location og det gjøres ikke noe med opptakene annet enn klipping i postprod. Jeg bruker hodetelefoner for å finne mikrofonplassering.
    Hodetelefonene jeg bruker fikk jeg tips om av Morten på Norsk Audio Teknikk og kjøpte de sporenstreks. Dette er OLLO HPS S4X.
    Så ved å bruke disse interesserte enkelt muligheten til å høre det akkurat som tenkt.

    Opptakene tas stort sett opp i 88kHz som er det jeg anser være det beste kompromisset for dette. Det er mulig å kjøpe og lase ned disse masterfilene fra www.AT-RECORDINGS.com

    Artisten er som sagt Bente Illevold. Hun spiller Euphonium og spiller jevnt i inn og utland. Forrige soloalbum gav hun ut på LAWO Classics og det ble nominert av det tyske prestisjetunge Opus Klassiks for beste instrumentalist i 2020. For kjennere ble hun også første kvinnelige artist for det amerikanske instrumentmerket S.E Shires Company.
    Hun skal på turne i USA om snaue 14 dager og promotere dette.

    Albumet inneholder blant annet Bach Cello suite no 2, Paganini Caprice no 24 og tre nyskrevne stykker til albumet. For klassiskelskere anbefales det en lytt til hele, men for Hi-Fi folk så anbefales en lytt av Marcus Paus Notturne (som i videoen), Arv og Inspired by blue i den prioritetsrekkefølgen. Stykkene er tatt opp i tre forskjellige rom og har ulik mikrofonplassering tilpasset musikken.

    Jeg tenker at det er naturlig å dele denne reisen på HFS både siden jeg gjerne vil bidra inn hit, ha en direktelink inn i en del av målgruppen og fordi en del av dere direkte har inspirert til konseptet.
    Albumet kommer dessverre ikke til å bli lagt ut på streamingtjenester siden dette rett og slett ikke er økonomisk forsvarlig for et selskap som dette. www.AT-RECORDINGS.com er foreløpig det eneste stedet man kan kjøpe og laste ned.

    Håper noen av dere vil lytte og gi tilbakemeldinger her. Er rett og slett ganske spent på hva dere synes😊



    Albumcover Alene HQ bilde.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Gratulerer, og lykke til! Veldig spennende.

    Kan du si noe om hvilke mikrofoner og plassering som er brukt?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk til alle som har kjøpt albumet på shopens første dag. Det er Master det går mest av✨
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Veldig morsomt dette,
    Har tatt en kjapp lytt - dette er jo et godt stykke utenfor det som er "heavy rotation" hos meg. Har ikke hørt alle sporene (første 3 + siste)

    Jeg hører jo at dette er veldig gode opptak. Men instrumentet mangler litt attack/definisjon så det river ikke helt skinnet av pølsa hos meg. Nå er jo jeg veldig opptatt av definisjon/holografi så jeg hadde nok ønsket mer ambient noise for å skape soundstage. Blir litt diffust og snille hos meg. ;-)

    Gleder meg til neste!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Veldig morsomt dette,
    Har tatt en kjapp lytt - dette er jo et godt stykke utenfor det som er "heavy rotation" hos meg. Har ikke hørt alle sporene (første 3 + siste)

    Jeg hører jo at dette er veldig gode opptak. Men instrumentet mangler litt attack/definisjon så det river ikke helt skinnet av pølsa hos meg. Nå er jo jeg veldig opptatt av definisjon/holografi så jeg hadde nok ønsket mer ambient noise for å skape soundstage. Blir litt diffust og snille hos meg. ;-)

    Gleder meg til neste!
    Så bra!
    Innspillingen av Bach cellosuite spor 1-6 er tatt opp i Ullensaker kirke som har en flott og lang etterklang. Å spille dette på Euphonium er som å banne i kirken, og celloinnspillingene er ofte veldig tett på og tørre. Jeg har alltid sett for meg disse suitene egentlig er komponert for å spilles i klangfulle lokaler der treklangene ligger igjen i etterklangen lenge inn i neste frase. Så både for å gjøre det ulikt fra cellotradisjonen og lage opptak med masse etterklang ble det slik. Helt enig i at i det er mykt og diffust, som om det skulle vært live.

    Det siste opptaket Marcus Paus Notturno (Lockdown Lullaby) er jeg bare veldig glad for å ha gjort. Det er slike opptak jeg ønsker å formidle med plateselskapet rett og slett.

    Setter ekstremt stor pris på at du sjekket det ut og gav tilbakemelding. Tusen takk!✨🙏🏻
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tok en litt lengre lytt i dag.
    Igjen - dette er veldig gode innspillinger. Fin balanse med puste/stempellyder.
    Fyldig og god klang.
    Spilte litt høyere i dag - det kledde også innspillingen.

    Selv om jeg skrev at jeg savner litt "ambient" i går, så synes jeg de tørrere sporene låter bedre enn de første sporene.

    Men jeg synes vel Euphonium er et litt "uforløst" instrument - men det har jo ikke noe innspillingen å gjøre! ;-)

    1:18 ut i spor 13 blir det det helt tyst et lite sekund (også ambient blir mutet)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tok en litt lengre lytt i dag.
    Igjen - dette er veldig gode innspillinger. Fin balanse med puste/stempellyder.
    Fyldig og god klang.
    Spilte litt høyere i dag - det kledde også innspillingen.

    Selv om jeg skrev at jeg savner litt "ambient" i går, så synes jeg de tørrere sporene låter bedre enn de første sporene.

    Men jeg synes vel Euphonium er et litt "uforløst" instrument - men det har jo ikke noe innspillingen å gjøre! ;-)

    1:18 ut i spor 13 blir det det helt tyst et lite sekund (også ambient blir mutet)
    Enda bedre 😊

    Det gir mening at det låter bedre på høyt nivå. Dette er opptak for puristene så de er også umastret, det vil si at de laveste lydene i opptaket er like lave som live. Akustikken i opptaksrommet spiller en stor rolle for totalopplevelsen og det er tenkt Hi-Fi folket skal avspilles omtrent som lydnivået det er tatt opp i. Da er tanken at det vil oppleves live med omsluttende lyd på grunn av etterklangen i rommet. Ved lavere avspilling vil mye av rommet drukne på grunn av hørbarhetsterkel.

    Ved mastrete opptak og spesielt loudnesswar opptak er jo beregnet å avspilles lavt, men hvis man skrur opp blir det slitsomt. Håpet med disse opptakene er at dynamikken bare vokser og at det er oppsettet som setter begrensningene og ikke opptaket.

    WHAT!!!?? 1:18 skal sjekkes ut.... TAKK!!🙏
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    WHAT!!!?? 1:18 skal sjekkes ut.... TAKK!!🙏
    Dette er jo litt nerding - har du en form for "auto-mute" under et gitt nivå - også kan det være en av mikrofonene som fanger opp litt ambience - som går i mute når det en liten pause i musikken.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jo litt nerding - har du en form for "auto-mute" under et gitt nivå - også kan det være en av mikrofonene som fanger opp litt ambience - som går i mute når det en liten pause i musikken.
    Hei igjen
    Nå er det fikset.
    Takk som varslet! Jeg trippelsjekker hvert ledd, men her har det skjedd en feil i ekporteringen ut av software ved at en fade har blitt borte. Skummelt. Slikt man får grå hår av.

    Jeg har ingen funksjoner på disse opptakene annet enn klipping mellom takes så ingen automute eller sånt her. Det er kun to mikrofoner så ingen egne ambience mikker😊

    Apropos Euphonium og dets kvaliteter tilkaller jeg eksperthjelp ved @ottone 😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tuba* som bærer en hel innspilling er tøft og puristisk! Definitivt ikke et instrument for diskantjunkier.

    Har ingen anelse om hvordan dette hørtes ut i kirken, men på mitt anlegg føltes lyden litt «lukket». Den åpnet seg kanskje litt mer når lyden i rommet lå på rundt 85-95 dB.

    Hintene fra rommet, dvs. følelsen av rom, var mindre enn jeg ville trodd gitt opptak i kirker, men jeg kjenner ikke disse rommene.

    Har lite å sammenlikne med her, så inntrykkene må tas med en neve salt.

    Spent på å følge utviklingen og diskusjonene om opptakene👍🏻


    *eg. eufonium uten at jeg på stående fot kan redegjøre for forskjellen…
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Mange takk for denne påminnelsen, TrompeteN.
    Jeg kjenner godt til Bente I , da jeg selv er (relativt entusiastisk) utøver på samme instrument, om enn ikke på profesjonelt nivå.
    Nyheten om albumet har jeg sett, men glemt å følge opp med kjøp. Denne må jeg selvfølgelig ha, og det lastes ned nå.
    Skal ikke utmale for mye, men dette er så relevant og interessant som det kan bli for meg.
    Jeg spiller Bach cellosuiter på euhonium nesten hver dag, og leker meg med opptak hjemme i kjelleren. Tar opp med GarageBand på MacBook, med et Focusrite lydkort og AKG C414 mikrofon. Sennheiser HD800 på hodet. Nylig skaffet jeg et stereopar av Neumann KM184, og har ikke prøvd dem enda. Vi spiller ofte to eller flere sammen, og i tillegg synger jeg i kor og bruker opptak til øving hjemme.
    Akustiske opptak av blåseinstrumenter og sang låter godt på mine Quad ESL2912, og jeg bruker ofte oppmikset flerkanals lyd (DTS på Oppo105D) med Gradient Revolution som bakhøyttalere. Euphonium klinger ofte mørkt og lite engasjerende på hifi, attraksjonen ved instrumentet oppleves ofte ikke før man hører det live, gjerne i livlig akustikk. Men hos meg låter det nå rimelig realistisk, hvis opptaket er godt.
    Så her skal det lyttes og nytes, det kan jeg love.
    ed: når jeg først sitter her i lytterommet og blåser kan jeg snike inn et lite snapshot, uten mikrofoner idag.
    1635613268965.png

    Beklager OT, dette er altså ikke hos TrompeteN, men hjemme hos en tilhenger :)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    Hørt kjapt igjennom og får følelsen av at det er live og sitter ganske langt unna. Opplever artisten noe til venstre, mens ventilklikkelyder skiller seg litt fra innspillingen og er nærmere og til høyre. (Første 7 kuttene)

    Klangen på de 7 første er påtagende og lang, men noe diufust, som resten av lydbildet, mens de resterende har en mye mer kontant, men fortsatt lang etterklang som preges å komme fra høyre side. Bedre pinpoint. Ellers veldig lite erfaring på dette instrumentets klang.

    Er vel heller ikke min favorittmusikk, så ærlig må jeg være. Edit: ble visst mer hekta enn det som er bra :) :) :) :)

    Følger fortsettelsen med spenning.

    Edit: hørt litt mer og på mer volum. Må vente med ennå litt mer, til jeg er alene. Fruen over ser på tv. Men, mye klang på disse produksjonene og mer nærvær og action på de siste sporene
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk @svart-hvitt og @The Shy !

    Jeg tar til meg alt dere sier. Solo brass plater ligger ganske langt unna musikken de fleste hører på, så derfor setter jeg ekstra pris på at dere både tar dere tid til å lytte og selvfølgelig kjøpe. Jeg skylder dere en....

    Solo brassplater er en egen genre og kultur som er litt som VM-kamp i sjakk. Det er kun en person og noen mikrofoner og ikke noe annet å spille på. Perfekt prosjekt under Korona. Selv vi to personene måtte vente 6 måneder for å komme inn i et kirkerom mens IKEA gikk for fullt.

    Euphoniumistene er de største stjernene i brassbandverdenen, men euphonium blir ikke tatt som et seriøst soloinstrument i den klassiske verdenen og det har Bente satt seg som mål å gjøre noe med.

    Det er interessant Svart-hvitt at du opplever instrumentet som lukket, men mindre klang enn du hadde ventet. Det har jeg aldri tenkt på før, men forstår hva du mener. På alle hodetelefonene mine låter det balansert.

    At du The Shy påpeker at etterklangen kommer fra høyre er nesten litt skummelt presist. Hun holder hornet skrått mot høyre så det er naturlig at de sterkeste refleksjonene kommer derfra selv om jeg ikke har hørt det selv. Ventillydene er naturlige, men jeg synes det er forbedringspotensiale fra instrumentprodusenten der. Eller hva sier du Ottone?

    Legger ved bilde av spor av Notturno så ser dere mikrofonplasseringen og avstanden.
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    RTA av spor 10 og 15

    Som svart-hvitt er inne på, ingen instrument eller demoplate for diskantjunkier. Bare ren musikk. Blir mer spennende for mer jeg hører :)

    spektrumanalyse.jpg
    spektrumanalyse av siste spor.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    Alene hjemme og vesentlig mer volum på, og da ble dette tøft. Spor 13 med litt helt stillepauser ;) og fottramp, og med stopp i spillingen ved 3,30 som har minst en hale på 6 sekunder med etterklang.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dette må jeg få hjelp av dattera til å laste ned og inn på harddisken.
    Hun har euforium som hoved instrument og jeg er vant med å høre henne som solist på instrumentet i tre forskjellige kirkerom.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det lyttes nå. Bach cello suiten og Paganini stykket er jo kjent stoff, resten helt ukjent for min del. Solo grovmessing er for å si det mildt noe uvanlig.

    De som klager over definisjon etc kan jo få en utgave med en funky mik stappet ned i instrumentet og kjørt gjennom en kompressor….hehe.

    Jeg synes dette låter veldig flott! Masse klang, enormt lydbilde, men mest på det som vel er gjort i Ullensaker. Kult at det brukes forskjellige rom til forskjellig musikk! Grunnstøy i rommet høres, noe som bidrar til autensiteten synes jeg. Instrumentet låter som det skal her. Jeg har spilt i korps og vet hvordan euphonium bør høres ut. Det låter litt for stort nesten, så kanskje mikkene skulle stått litt tettere sammen? Men … Så tenkte jeg at neste utgivelse burde være i surround, men med det enorme lydbildet dette har så savner jeg egentlig ikke noe mer rom.

    Musikk og framføring må jeg komme tilbake til. Må høre det mer enn en gang. Men at det spilles på høyt nivå er det jo ingen tvil om!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Da er filen lastet ned i master-kvalitet. Bach og Paganini er kjent stoff, men ikke med denne "besetningen" ;) Skal finlyttes i morgen. Rapport kommer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Pass munnen deres De der... ellers ser jeg meg nødsaget til å komme og hente Deres Lumin! Er ofte hos Georg A. og veien er kort...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Præhæhæ.. :p Er du hos Goggen, syns jeg heller du skal ta med en flaske med no´gamalt ræl ogkomme innom og høre på Luminen og alt den har å by på.
    Nærmer seg jo julelunsj, men høstlunsj funker jo også.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Alene hjemme og vesentlig mer volum på, og da ble dette tøft. Spor 13 med litt helt stillepauser ;) og fottramp, og med stopp i spillingen ved 3,30 som har minst en hale på 6 sekunder med etterklang.
    Stykket av Andrea Hobson "Ispired by blue" er skrevet til dette albumet. Ganske tøft ja. Kan sende deg det fiksete sporet på e-post. :)
    Kult, det låter mer live på live lydnivå ja.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det lyttes nå. Bach cello suiten og Paganini stykket er jo kjent stoff, resten helt ukjent for min del. Solo grovmessing er for å si det mildt noe uvanlig.

    De som klager over definisjon etc kan jo få en utgave med en funky mik stappet ned i instrumentet og kjørt gjennom en kompressor….hehe.

    Jeg synes dette låter veldig flott! Masse klang, enormt lydbilde, men mest på det som vel er gjort i Ullensaker. Kult at det brukes forskjellige rom til forskjellig musikk! Grunnstøy i rommet høres, noe som bidrar til autensiteten synes jeg. Instrumentet låter som det skal her. Jeg har spilt i korps og vet hvordan euphonium bør høres ut. Det låter litt for stort nesten, så kanskje mikkene skulle stått litt tettere sammen? Men … Så tenkte jeg at neste utgivelse burde være i surround, men med det enorme lydbildet dette har så savner jeg egentlig ikke noe mer rom.

    Musikk og framføring må jeg komme tilbake til. Må høre det mer enn en gang. Men at det spilles på høyt nivå er det jo ingen tvil om!
    Det var veldig hyggelig å høre. Fascinerende hvordan etterklangen oppleves ulikt. Alle studioteknikerene jeg har sendt Paus stykket til synes det låter nydelig, men litt for "vått".
    Hvis du lover å ikke si det til noen så er opptakene faktisk inspirert av noe du har sagt eller skrevet " jeg synes opptak generelt har for lite klang". Jeg har tenkt mange ganger, at det er jo helt sant. Hvorfor har ikke opptak mer klang. Det er først med klang lyden kan oppleves virkelig omsluttende. Jeg synes Ullensaker etter min smak har et snev av for mye klang i stua her, men helt passe på hodetelefoner.

    Min mål er å pushe stereoopptakets ytelse å gjøre det så tett på live som mulig med den digitale kapasiteten man har tilgjengelig i dag, men tar med meg innspillet om surround.

    Hva synes du om dynamikken?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    Stykket av Andrea Hobson "Ispired by blue" er skrevet til dette albumet. Ganske tøft ja. Kan sende deg det fiksete sporet på e-post. :)
    Kult, det låter mer live på live lydnivå ja.
    Plager meg ikke i det hele tatt, så det skal du slippe.

    Hvor høyt er egentlig riktig volum hvis en skal ha det helt likt som hendelsen?
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Plager meg ikke i det hele tatt, så det skal du slippe.

    Hvor høyt er egentlig riktig volum hvis en skal ha det helt likt som hendelsen?
    Jeg har ikke testet med db måler og så tror jeg det vil være individuelle forskjeller. Jeg ville stilt det inn etter innpusten på for eksempel i begynnelsen på spor 15. Pustene skal høres naturlige ut om man sitter ca 2-3 meter unna.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. Junior spilte tuba tidligere, så solo grovmessing er ikke helt ukjent lyd i stua. Holder på med første gjennomlytting ennå, og det låter veldig bra, men bare et lite hjertesukk om taggingen: Det er ikke nødvendig å klemme all info om hvert spor inn i tittel-feltet. Tags som "track" og "composer" er også ment brukt til noe. Det så også ut til at det hadde gått litt fort med staving etc i taggingen. Slik ser den ut hos meg nå etter litt rydding:

    1635716980899.png


    Da forstår også Roon hva som foregår:

    1635718040558.png


    (Som kjent er det bare en riktig måte å tagge på, og det er den måten jeg selv bruker til enhver tid. :))
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig med Asbjørn der. Taggingen kunne vært bedre…..

    Dynamikk - jeg klarer ikke å høre at noe er tuklet med så da er det kanskje ikke det heller. Full score her.

    Jeg opplever at opptakene ikke har helt samme loudness. Bach suiten må jeg spille 1 dB lavere enn de tre siste stykkene for at det skal føles riktig. Noe snålt skjer mellom spor 3 og 4 forresten. Litt brå crossfade der som avslører at det er to separate take. Du må lytte og se mer nøye på dette neste gang. Det er fler plasser enn bare der også. Anbefaler å lytte på alle crossfades og overganger mellom spor HØYT i hodetelefoner, samt å se nøye på waveformen.

    Både lydmessig og musikalsk synes jeg de tre siste sporene er mest givende.

    Men igjen - super bra opptak. Enormt med romfølelse og autensitet. Tror neimen ikke jeg har hørt makan til ekte romklang i stereo før!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det var veldig hyggelig å høre. Fascinerende hvordan etterklangen oppleves ulikt. Alle studioteknikerene jeg har sendt Paus stykket til synes det låter nydelig, men litt for "vått".
    Hva slags teknikere har lyttet på det?
    De som driver på i studio synes nok det. Er nok mange innen akustisk og klassisk musikk også som nok vil ha mer direkte lyd tror jeg. Kan virke sånn. Jeg har gang på gang blitt skuffet over lyden til feks LAWO. Selv i surround låter det like kjipt som mono. Dine opptak derimot ….. :love:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Veldig bra. Junior spilte tuba tidligere, så solo grovmessing er ikke helt ukjent lyd i stua. Holder på med første gjennomlytting ennå, og det låter veldig bra, men bare et lite hjertesukk om taggingen: Det er ikke nødvendig å klemme all info om hvert spor inn i tittel-feltet. Tags som "track" og "composer" er også ment brukt til noe. Det så også ut til at det hadde gått litt fort med staving etc i taggingen. Slik ser den ut hos meg nå etter litt rydding:

    Vis vedlegget 759849

    Da forstår også Roon hva som foregår:

    Vis vedlegget 759852

    (Som kjent er det bare en riktig måte å tagge på, og det er den måten jeg selv bruker til enhver tid. :))
    Skal sjekke tagging og forbedre det. Tusen takk for sukket og for at du sjekket ut albumet @Asbjørn! 🙏 Stemmer det, kom på at du har jo referansen nært.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Enig med Asbjørn der. Taggingen kunne vært bedre…..

    Dynamikk - jeg klarer ikke å høre at noe er tuklet med så da er det kanskje ikke det heller. Full score her.

    Jeg opplever at opptakene ikke har helt samme loudness. Bach suiten må jeg spille 1 dB lavere enn de tre siste stykkene for at det skal føles riktig. Noe snålt skjer mellom spor 3 og 4 forresten. Litt brå crossfade der som avslører at det er to separate take. Du må lytte og se mer nøye på dette neste gang. Det er fler plasser enn bare der også. Anbefaler å lytte på alle crossfades og overganger mellom spor HØYT i hodetelefoner, samt å se nøye på waveformen.

    Både lydmessig og musikalsk synes jeg de tre siste sporene er mest givende.

    Men igjen - super bra opptak. Enormt med romfølelse og autensitet. Tror neimen ikke jeg har hørt makan til ekte romklang i stereo før!
    Crossfade skal sjekkes. @Syncrolux Det var ikke meningen å gi følelsen av at hele Bach skulle gå i ett, men hvis det likevel er så nærme at det kun er mellom 3 og 4 skal jeg fikse det.

    Det er ekstremt vanskelig å skjule crossfades på disse opptakene når detaljnivået er som det er og det ikke er noe filter av noe slag på. Andre opptak har jeg nærmest kunnet gjøre hva som helst uten at det høres. Jeg har brukt masse tid på det, men eksporteringen er lunefull og har tydeligvis ikke brukt nok tid på de eksporterte filene.

    Setter ekstremt stor pris på at dynamikken for full score og at du skriver at du skriver setningen "neimen...." Det setter jeg høyt✨ Det er den opplevelsen fra likesinnede musikk og lydentusiaster som har vært målet og tanken bak valget av mikrofoner og utstyr siden jeg begynte denne prosessen for snart 4 år siden. Nesten at jeg kommer til å spørre deg om å sitere deg på det🤩
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tror du burde se på innfade på spor 1 også. Det kommer litt brått på, og det er en rar lyd der også. Dette er småpirk fra min side da, og ikke veldig kritisk. Men det er fint om alt var 100% sømløst, selv om jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å få til. Av og til har jeg jukset det til med å bruke klipp av bakgrunnslyd som en del av crossfades, hvis du skjønner?

    Det som f.eks BIS gjør er å la det være flere sekunder (som er litt mye) med stille rom, altså bakgrunnslyden i rommet, før musikken starter. Dette fungerer fint for å forberede lytteren synes jeg. Det samme på slutten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn