AT-RECORDINGS Authentic sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Flott dame, Bente Illevold! Veldig klar i eget uttrykk og ikke ute etter å bare gå i opptråkkede stier. Likte godt det hun sa på konserten om å bruke provokasjon som kommunikasjonsmiddel i møte med publikums forventninger.

    Eufonium er ikke et instrument jeg er så godt kjent med, for å si det forsiktig. Men nå har jeg hørt det i hendene på en dame med et så klart uttrykk, i en kirke med en klang som i mine ører passet instrumentet.

    For de lydinteresserte: Jeg satt ca. 4 meter fra instrumentet. Det ga en spl på ca. 80-85dB i mange partier, med topper på 100 og mer (A-vektet måling). Da bør kanskje avspilling hjemme omtrent reflektere dette lydnivået og dynamikken?
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Flott dame, Bente Illevold! Veldig klar i eget uttrykk og ikke ute etter å bare gå i opptråkkede stier. Likte godt det hun sa på konserten om å bruke provokasjon som kommunikasjonsi møte med publikums forventninger.

    Eufonium er ikke et instrument jeg er så godt kjent med, for å si det forsiktig. Men nå har jeg hørt det i hendene på en dame med et så klart uttrykk, i en kirke med en klang som i mine ører passet instrumentet.

    For de lydinteresserte: Jeg satt ca. 4 meter fra instrumentet. Det ga en spl på ca. 80-85dB i mange partier, med topper på 100 og mer (A-vektet måling). Da bør kanskje avspilling hjemme omtrent reflektere dette lydnivået og dynamikken?
    Var du der også? Så hyggelig av deg. Jeg kjente deg ikke igjen i «folkehavet», men synd du ikke ble igjen og slo av en prat.

    Det er veldig riktig observert. En bieffekt av at et opptak som ikke er komprimert er at det «lukker» seg litt hvis man ikke spiller på tilnærmet live lydnivå. Da vil de lave lydene i opptaket komme over støygulvet i lytterommet.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dette er vakker musikk. Et veldig åpent og støyfritt opptak med fin romklang og dybde. Låter veldig naturlig i instrumentklangen såvidt jeg kan bedømme.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Enig. Jeg synes innspillingene til Höffs er skikkelig gode. Det låter autentisk i mine ører og kvaliteten på musikerene er skyhøy.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kremdager😊

    I Torshov kirke står et av byens fineste flygeler.

    På dette spiller pianisten Gunnar Flagstad inn ny musikk på et enkelt stereomikpar

    55B6A052-133E-4B68-9EF8-1812F142FA81.jpeg
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Nå nærmer det seg slipp av albumet jeg har delt litt om. Dette skjer den 19.4 og releasekonsert den 29.4.

    Mer info kommer, men nå vil jeg bare dele at Stereopluss og RES har viet albumet «Baut» spalteplass i påskenummeret.
    Sjekk det ut😊

    https://viewer.joomag.com/stereo-stereoplussno-2-2024/0009778001711527846?short&
    Hei. Liker innspillingen godt. Får absolutt känslan av å være til stede. Tror akkurat den dimensjonen hadde gått tapt med en mer studioorientert innspilling👍
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    I dag er det release på Albumet: "Baut - musikk for eufonium"

    Albumet kan kjøpes på www.AT-RECORDINGS.com i orginalt opptaksformat i dag.

    For audiofile tror jeg stykket Baut: sats 2 vil være et godt demospor med fine melodier, klanger og lyder fra Eufonium, strykerkvartett og perkusjon.

    Divertimento og Sonaten er kammermusikk kun med eufonium og flygel. Konserten som ble utgitt som singel er med flygel og perkusjon er en nedskrevet versjon fra orkester/korpsbesetning.

    Flygel er jo et interessant instrument både å ta opp og gjengi så jeg er spent på hva dere synes.

    Hvorfor en plate med Stig Nordhagens musikk?
    For meg er Stig Nordhagen en av de største norske komponistene for blåsere. Han skriver melodiøs og storslagen musikk. Da Manger musikklag ble europamestere i brassband for et par år tilbake vant de for eksempel med et stykke av Stig Nordhagen.

    Sonaten er virkelig god gjenomarbeidet klassisk kammermusikk, mens stykket Baut er folketoneinspirert og tar deg en tur på fjellet med ulike stemninger.

    På flygel spiller Gunnar Flagstad. Gunnar er viserektor på Norges musikkhøgskole og driver sin konsertserie i Gjøvik. Gunnar har medvirket på utallige innspillinger og spiller fast med flere av våre største klassiske solister.

    Bente Illevold har jeg som kjent spilt inn med før. Da helt solo. Hun arbeider for å vise at Eufonium har sin plass i den klassiske verdenen. Siden jul har hun turnert i Norge, USA og Europa med ulike prosjekter og er en ekte virtuos.

    Håper du vil sjekke ut albumet.

    baut coverbilde med at recordings.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker Nordhagen, har spilt musikk av ham, og mitt instrument er jo nettopp dette sjarmerende dyret, så det er klart jeg støtter prosjektet.
    Har mye plater i hyllene, og kjøper gjerne nedlasting av disse opptakene.
    Og så låter det greit på strømming også hører jeg.
    Screenshot 2024-04-22 at 17.49.34.png

    Gratulerer med en flott utgivelse!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De som venter på fysisk format kan bare lure på hvordan samtidsmusikk for euphonium, strykekvartett og slagverk egentlig ser ut
    Screenshot 2024-04-22 at 18.21.01.png

    Forbilledlig dynamikk, og det låter sånn også. 32bit/88kHz holder for meg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn