At en stømledning kan bety så mye!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Anonym skrev:
    Scrooge skrev:
    Ok?
    Da er det nok ett eller annet jeg har misoppfattet.
    Men om man har et hus hvor det er lagt 1,5kvmm PR som standard, så er det jo ikke lov til å skifte fra 10 til 16A sikring, nettopp pga overbelasting / varmgang? dette har også litt med forlegging av kablene også, men dog.
    Det samme må jo gjelde 1,5kvmm PN / skjøteledninger?
    Nå kom Cyber meg i forkjøpet men du har forstått det riktig.

    Jeg uttaler meg kun om ledningsevne og mtp ledningsevne er det ikke noe problem med hverken 16A eller 19A på 1,5mm2 kabel.
    Ok,det e lov å skifte til 15amp sikkringer på 1,5 kvadrat kabel. 16 amp må ha 2,5 ok?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Figge skrev:
    Gå på en demo med IsoTek, så kommer ni att förstå hur det fungerar.
    Med tanke på hur pass mycket mer elektroniska prylar vi här hemma så blir störningarna knappast mindre.
    Hvis de får NRK, SVT eller BBC som referansekunde vil jeg vurdere å kjøpe deres produkter.
     
    N

    nb

    Gjest
    eposhansen skrev:
    Ok,det e lov å skifte til 15amp sikkringer på 1,5 kvadrat kabel. 16 amp må ha 2,5 ok?
    10A på 1.5 kvadrat, 15A (muligens enkelte nye typer 16A) på 2.5 kvadrat. Jeg er ikke elektriker, men 98% sikker på at det er slik. 15A på 1.5 er jeg 99,89% sikker på ikke er tillatt.

    Er det skjult anlegg er det fort gjort å trekke om med mindre den som har lagt trekkrørene i sin tid var helt ubrukelig.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med deg.
    Tror kanskje det blandes sammen fast installasjon og netkabler her i denne tråden ::)
    Og det er selvfølgelig lov å bruke en 1.5kv. leder på en netkabel, så lenge den brukes til apparat som ikke trekker for mye, et 16amp vegguttak.

    Mvh.KW
     

    hagr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Her var det vel snakk om installasjonskabel, ikke apparatledning?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kikk på startbildet samt ta en kikk på svar 14 og 15, jeg blir ihvertfall noe forvirret :D

    Mvh.KW
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    eposhansen skrev:
    Anonym skrev:
    Scrooge skrev:
    Ok?
    Da er det nok ett eller annet jeg har misoppfattet.
    Men om man har et hus hvor det er lagt 1,5kvmm PR som standard, så er det jo ikke lov til å skifte fra 10 til 16A sikring, nettopp pga overbelasting / varmgang? dette har også litt med forlegging av kablene også, men dog.
    Det samme må jo gjelde 1,5kvmm PN / skjøteledninger?
    Nå kom Cyber meg i forkjøpet men du har forstått det riktig.

    Jeg uttaler meg kun om ledningsevne og mtp ledningsevne er det ikke noe problem med hverken 16A eller 19A på 1,5mm2 kabel.
    Ok,det e lov å skifte til 15amp sikkringer på 1,5 kvadrat kabel. 16 amp må ha 2,5 ok?
    Med unntak av nye "spesialsikringer" så får du etter de siste forskriftene kun 13A på 2,5.

    Det er viktig å skille mellom ledeevne og forskrifter, en kabel tåler mer enn forskriftene tillater.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Anonym skrev:
    Powerpoint skrev:
    Anonym skrev:
    Tro flytter fjell :)
    Ække det fint ;D
    En gang var vist jorden flat også ;)
    Salig er de plattfote for de skal jevne jorden.

    Så bare jeg får koblet inn og ut vrangforestillingene mine 17x til nå, så sitter innbilningens kraft dypt i min sjel.
    Og takk for det 8)
    Det er helt klart at nanoteknologi og kvantefysikk flytter grenser, noe annet er det naivt å tro.
    As if I diden`t know ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Her i huset (Bygd 1995) er det dratt 1.5kvm på 15amp kurs. Helt i grenseland spør du meg, men lovlig på den tiden.
    Dette ble senere forbudt (1999-2000) pga påvist brannfare. Må du skifte sikringer blir det montert 10amp med 1.5kvm installasjons kabel i huset
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Herre verra,detta tok helt laus.... Høre dokker på musikk??
    Jeg høre ca 20prosent av tia,så spekulere eg å lager smarte løsninga resten av tia ;-))
    For å være ærlig,gøy som fy!!!
     

    Vedlegg

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    KW skrev:
    Jeg er enig med deg.
    Tror kanskje det blandes sammen fast installasjon og netkabler her i denne tråden ::)
    Og det er selvfølgelig lov å bruke en 1.5kv. leder på en netkabel, så lenge den brukes til apparat som ikke trekker for mye, et 16amp vegguttak.

    Mvh.KW
    Jo,ja det er sant.Jeg legger alle strømkabler sjøl i huset mitt. Så det kan nok virke noe forvirrende,det får du rett på. Men drit i det, bare resultatet blir "spennende" He he....
     

    Vedlegg

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.023
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Figge skrev:
    Gå på en demo med IsoTek, så kommer ni att förstå hur det fungerar.
    Med tanke på hur pass mycket mer elektroniska prylar vi här hemma så blir störningarna knappast mindre.
    Hvis de får NRK, SVT eller BBC som referansekunde vil jeg vurdere å kjøpe deres produkter.
    Det räcker inte att det fungerar hema hos dig själv? :eek:
     

    Beite

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    17
    6kvadrat = 25A
    4kvadrat = 16A "gammel" type.
    2,5kvadrat = 13A & 15A og "ny" type 16A, Her er I2 forandret fra 1,45 til 1,20 så dette er da OK hvis du holder deg innenfor 30m pga spenningsfall.
    1,5Kvadrat = 10A

    Mvh. Lars
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Beite skrev:
    6kvadrat = 25A
    4kvadrat = 16A "gammel" type.
    2,5kvadrat = 13A & 15A og "ny" type 16A, Her er In forandret fra 1,45 til 1,20 så dette er da OK hvis du holder deg innenfor 30m pga spenningsfall.
    1,5Kvadrat = 10A

    Mvh. Lars
    Elektriker? ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4

    Beite

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    17
    Anonym skrev:
    Beite skrev:
    Joda :)

    Til folk som har lekt litt hobby elektriker kan jo se igjennom denne linken her :
    http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
    På generelt grunnlag er mitt råd til folk som har lekt hobbyelektriker å kontakte en ordentlig elektriker.

    Litt på samme måten som at en ikke sender fruen til en hobbygynekolog for å spare penger.

    Var jo ikke slikt ment.
    Mener at de kan gå igjennom å dimensjonere kursen og se at det er "forskriftmessig" utført og at det ikke er brannfarlig det dem har utført.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ang kurs: Jeg skal få en dedikert kurs til sikringskap kun til hifi, og lurte på; Forsterker er oppgitt til 16a, men kan jeg få installert eks 25A kurs? Vil det ha noe å si for forsterker? Og bør jeg tenke på hvor stor/tykk kabel som strekkes er?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Du kan ikke montere vanlige stikkontakter på 25A kurs. Må ha komfyr-typen. Så det er mao ikke særlig praktisk, men fullt mulig :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ok:) Takk, da blir det 16A
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Som bør holde i bøtter og spann, for "oss dødelige". ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn