ASR Mini eller Linn Linto?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Er på tide å oppgradere riaa'en min, og har en brukt Linn Linto i kikkerten. Har imidlertid hørt mye flott om ASR mini også, og den er jo billigere ny enn Lintoen er brukt. Er det noen som har lytta på begge? Andre tanker om ny riaa?

Det jeg spiller på er en Kenwood KD500 (Egentlig en 550, men jeg fikk bytta SME-kopien til en Black Widow arm da jeg kjøpte den av Kjell Madland på 70-tallet). PU'en er Lyra Lydian. Denne er kobla til en Rotel RQ-970BX som går videre til Linns Unidisc SC. Som PA har jeg en Parasound  HCA 2205. Disse forer B&W CDM9NT.

Dette knuser selvfølgelig CD-delen av Unidiscen. Men med ny riaa har jeg vel potensiale for enda større lyd?

Andre kommentarer?

Kongesiddis (Bor ved Kongeparken)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Black Widow-armen er verdas lettaste arm gjennom tidene, trur eg. Har høyrt den i fleire samanhengar, og matchen med MM-pickupar med høg komplanse (rundt 25) er topp. Derimot med mc-pickupar og andre med låg komplianse, er det fornuftig å dempe armen med litt plastilin eller liknande. (har mest erfaring med Denon, som har lågare komplianse enn Lydian) Det kan hende du bør gå for ein litt meir ordinær arm i mellomvektklassen. Lydian har eg ikkje prøvd, så du får høyre litt med Lyra-ekspertane her på sentralen.
Linto har eg ikkje høyrt, medan ASR Mini er ein av mine favorittar...

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk for svaret. Hva gjør du med plastilinen?

Du har sikkert rett ang arm/pu. Men hva vil jeg oppnå lydmessig med en bedre match her? Lytter akkurat nå på en LP av Incognito: Who needs Love. Dette er rolig funk med kontante rytmer, elpiano/synth og nydelige damestemmer. Her opplever jeg stram, kontant og deilig kraftig bass uten noe form for utrulling. Mellomtonen er klar og full av luft. Diskanten er også tørr, fin og kontant.

Men som sagt, jeg vet det sikkert er mye å hente enda. Så bare utdyp/kom med flere kommentarer.

Er det ingen som har hørt både ASR og Linto?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg vet jeg har nevnt det før her inne..Pass på å ta med Graham Slee Era Mk. V i betraktningen når du leter etter ny riaa. Mini Basis er fantastisk god, men det betyr ikke at den ikke har konkurrenter. Era har fått fantastisk omtale rundtomkring, en A- rating i Stereophile, og koster nesten det samme som Mini Basis. Dessuten finnes det en fantasisik MC-step-up til den..
Hos meg gjorde denne lille boksen underverker, og spilte ringer rundt svindyre altrnativer til flere ganger prisen.
Det kan være lurt å prøve noen alternativer, det som funker i et system behøver ikke være løsningen i et annet. "One man´s ceiling is another man´s floor", som det heter.
Og siden vi er inne på temaet, i mitt system spilte Linto ganske tørt og sterilt, men igjen ,det var hos meg....
Lykke til, uansett hva du måtte velge!

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk for tipset. Hvem selger denne?

Så et hjertesukk. Det store problemet for oss som ikke bor på indre østlandet, er at det er mikroskopisk med forhandlere. (Kanskje noe bedring i Stavanger etterhvert). Det er også forholdsvis lite brukt i nærområdet, så det blir fort til at du er nødt til å handle "uhørt". (Kanskje i begge meninger av ordet)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Graham Slees produkter selges av Stereolab, kontaktinfo finner du ikke overraskende på stereolab.no.
Det lar seg muligens gjøre å låne en, de fleste importører er heldigvis klar over at de ofte må strekke seg litt for å kunne serve hele landet.
Det er ikke akkurat bøttevis med importører i din del av landet, nei...men derimot er det svært mange oppegående, kunnskapsrike og usedvanlig hyggelige audiofile i Stavanger-regionen! :)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Det er altså ingen her på forumet som har noen meninger om ASR mini kontra Linn Linto?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Forbetringane kjem an på kva du bytar ut. Rudi har godt kjennskap til Lyra, og kan sikkert nemne armar som er ganske optimale (Lyra har nok eit potensiale som overgår Black Widow, og sjølv om KD 500 er eit godt drivverk, er det nok betre ting. Personleg hadde eg gått for ein tangentialarm - KD 500 er eit stabilt utgangspunkt for ein slik arm, og Lyra kan neppe ha det betre)
Rudi har relativt kostbare vanar når det gjeld riaa - men har prøvd ein del også i nesten anstendige prisklassar....

Plastillinet legg du i ein relativt liten klump på det vi får kalle pickupshellet. Så lagar du ei tynn pølse som du strekk innover armrøret. På indre del av armrøret legg du ein god klump, men pass på at det ikkje subbar bort i sjølve opphenget. Så kan du ta ein relativt tjukk smultring rundt kontravektloddet. Dette har vore brukt på Denon og Grado med ganske positivt resultat.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Det er altså ingen her på forumet som har noen meninger om ASR mini kontra Linn Linto?
Jeg har hørt begge, men i to ganske forskjellige oppsett. Har faktisk hatt Linto'en på "besøk" ifm testing av RIAA-trinn.
Men ASR har jeg bare hørt noen få LP spor.

De er ganske forskjellige, så her kommer nok både smak og matching inn i bildet.
ASR er etter min mening kjappere og mer dynamisk, og virker også en anelse slankere enn Linto'en. Sistnevnte er sannsynligvis en aning varmere, og er dessuten utrolig utstrakt nedover; har ingen "dominerende" bass, men spiller usedvanlig dypt. Nådde ikke helt opp mot Tom Evans "The Groove" i "testen" vår, men så er jo det en RIAA til 30 lapper!! Tapte vel bare litt på detaljering/oppløsning helt i toppen. LL er helt klart et bedre kjøp ny enn The Groove.
Og Lintoen er SVÆRT tyst  :)  har aldri hatt en så tyst RIAA i anlegget mitt.
Sterophile klasse A borger vel også for kvalitet.....

Synes ellers at begge har et relativt stort og tredimensjonalt lydbilde.

Som sagt, basert på korte lytteinntrykk.........

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takker for svarene, men hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer enn 6-7K i denne omgang. Da er det vel kanskje Rotel riaa'en som er største flaskehalsen.

Men siden du er inne på det. Hva er compliance? Hvilke lydmessige problemer vil feil matching mellom PU og arm gi? Eller er det så ymse?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Takker for svarene, men hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer enn 6-7K i denne omgang. Da er det vel kanskje Rotel riaa'en som er største flaskehalsen.

Men siden du er inne på det. Hva er compliance? Hvilke lydmessige problemer vil feil matching mellom PU og arm gi? Eller er det så ymse?
Linto koster vel pr dd ca 13 lapper, og bør vel dermed være innen rekkevidde på bruktmarkedet.
Jeg mente bare å si at den spiller godt i forhold til The Groove som altså koster drøytt det dobbelte når man sammenligner ny-priser. Tror dessuten LL er et "sikkert kjøp" mht evt videresalg; et godt produkt fra en kjent produsent med bra forhandlere.

"Compliance" betyr rett oversatt "ettergivenhet", dvs det motsatte av stivhet. Høy compliance = lav stivhet, dvs passende i en lett arm.
Det er viktig med en god match mellom arm og PU. Det hjelper ikke å ha en god arm og en god PU om ikke samspillet mellom disse er godt.
De fleste PU-produsenter oppgir hvike område en arm bør ligge i mht effektiv masse.

Men, dermed ikke sagt at matchen blir helt topp. Her, som ellers innen HiFi, er marginene små. Når komponentkvaliteten begynner å bli riktig høy, er det ofte små marginer mellom hva som er vellykket og ikke/mindre vellykket. Det er prisen man må betale for å skulle avsløre "alt" som ligger i avspillingsmediet.......

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har kun hørt sporadisk på denne ASR, men kjenner Linto godt. Sistnevnte er en super riaa til prisen på rundt 13k, en som gjør seg suverent i et Linn-system, men jeg har også hørt den spille veldig godt i andre systemer, bl.a mine egne.
Linto gir en dyp, kraftig, solid og veloppløst klang. Bassen er spesielt bouncy og solid. Mitt (upålitelige) inntrykk av ASR er at det er naknere og slankere, det er omtrent så mye jeg kan si om den.
Jeg vil mene at dette er to svært så forskjellige riaa'er, og det er litt rart, synes jeg, å ende opp med disse to alternativene da de representerer nokså forskjellige spillestiler.

Mvh Vidar P

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk for klar melding Vidar. Har jo en brukt Linto i kikkerten. Det står ikke bare mellom disse to, men hadde jo hørt så mye skryt om ASR'en. Den er jo under halv pris av Linto'en ny, så det bør vel være en forskjell her. Ellers er vel Lintoen også en liten økonomisk risiko som olaps nevner. Så det lener kanskje den veien.

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hei Vidar P
Var inne på siden din og så at Naim ARO armen din til forveksling (nesten) ligner min Infinity Black Widow. Poenget mitt er at en så lett arm (som min) blir påstått å gå dårlig sammen med MC PU'er som min egen Lyra Lydian. Som du ser tidligere i strengen, så er jeg ganske fonøyd med lyden som komme ut av PU'en. Som sagt, det kan godt være jeg er sær og sta og ikke vil kvitte meg med barndomsminnene mine, men kan det være mye å hente i (neste omgang) eventuelt å bytt arm også? 5-10K? Er Naim ARO og Black Widow sammenlignbare compliance-messig? Kanskje hårreisende tåpelig spøsmål, men man lurer jo

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aro er iallefall fin med Lyra-pu'er, men den har begrensede justeringsmuligheter originalt, da den kun har tre runde hull. Passer utmerket til geometrien i ScanTech/Linn pu'er, men også til en hel del andre da det er en nokså gjengs geometri.
Men er du sikker på at du vil investere i så mye rundt drivverket ditt? Kanskje hadde det vært en ide å prøvd et mer moderne drivverk? Om ikke annet, så ville du enten fått en aha-opplevelse eller en bekreftelse på evnene til Kenwood'en din.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg har kun hørt sporadisk på denne ASR, men kjenner Linto godt. Sistnevnte er en super riaa til prisen på rundt 13k, en som gjør seg suverent i et Linn-system, men jeg har også hørt den spille veldig godt i andre systemer, bl.a mine egne.
Linto gir en dyp, kraftig, solid og veloppløst klang. Bassen er spesielt bouncy og solid. Mitt (upålitelige) inntrykk av ASR er at det er naknere og slankere, det er omtrent så mye jeg kan si om den.
Jeg vil mene at dette er to svært så forskjellige riaa'er.........
Mvh Vidar P
:) :) Da er vi to!!

Men er du sikker på at du vil investere i så mye rundt drivverket ditt? Kanskje hadde det vært en ide å prøvd et mer moderne drivverk? Om ikke annet, så ville du enten fått en aha-opplevelse eller en bekreftelse på evnene til Kenwood'en din.
Mvh Vidar P
Et spørsmål som så absolutt kan rettferdggjøres, men slik jeg kjenner komponentene er RIAA'en hans absolutt svakeste ledd i kjeden. Men en god RIAA (som f.ex LL) kan han fint oppgradere til et mye bedre drivverk senere. MYE å velge i på bruktmarkedet :)

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Ja, så er LL på vei i posten. Når det gjelder Kenwooden, har jeg tenkt å mekke litt. Flytte trafoen ut av spilleren og dempe bunnplata med noe - er det butylgummiplater fa biltema? Andre ting jeg bør gjøre?

Ellers er jeg svært fornøyd med Parasounden, men selger den hvis noen vil ha den sammen med den tilhørende Parasound-prosessoren som jeg har stående.

Så neste oppgradeing blir nok B&W 802 eller tilsvarende. Da snakker vi nok godt over sommerfeien ja. Hvis ikke lottoen.....

Mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Aro er iallefall fin med Lyra-pu'er, men den har begrensede justeringsmuligheter originalt, da den kun har tre runde hull. Passer utmerket til geometrien i ScanTech/Linn pu'er, men også til en hel del andre da det er en nokså gjengs geometri.
Mvh Vidar P
En liten rettelse.
Nyere Lyra pickup'er passer IKKE geometrisk med en standard Aro arm.
Eldre modeller derimot passer bra og det samme gjør selvfølgelig også Linn sine dyrere pickup'er (som også produseres av Lyra).
Den nyeste Lyra'en med "rett" geometri i forhold til Aro er Helikon og Helikon SL, men dette er nå utgåtte modeller.
Jeg kan også skrive under på at Helikon spiller klart bedre enn Titan-i i denne armen.
Ikke sikkert at dette kun skyldes geometrien, men det er nok en medvirkende årsak.
Ryktene vil også ha det til at Lyra vurderer å produsere spesielle pickup'er for denne typer armer, men det er foreløpig kun på ryktestadiget så det er da slettes ikke sikkert at det blir noe av det......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for innspill Jens, jeg var ikke klar over at Lyra var i ferd med å endre sin geometri...
Hvor mye er det snakk om, er det såpass at man ikke kan lirke det til med armbord og base tro?

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for innspill Jens, jeg var ikke klar over at Lyra var i ferd med å endre sin geometri...
Hvor mye er det snakk om, er det såpass at man ikke kan lirke det til med armbord og base tro?

Mvh Vidar P
Aro er konstruert utifra en idéell avstand fra senter på skruene til nålespissen på 7mm.
Aner ikke hvordan Linn's pickup'er er i forhold til dette, men de er sannsynligvis ikke så langt ifra.
De eldre Lyra'ene hadde noe i nærheten av dette.
Helikon og Helikon SL har 7,8mm.
Ved å borre opp hullet i armbordet en tanke og flytte armen litt lengre tilbake har jeg fått en geometri som ifølge min Wally Tractor er ganske bra (men ikke helt perfekt).

Alle dagens Lyra pickup'er derimot har 9,5mm avstand og selv om Naim selv sier at armen kan brukes med pickup'er fra 7-10mm så er 9,5mm en god del fra det teoretisk riktige ihvertfall.
Sannsynligvis kan man sikkert bare borre et nytt armbord hvor hullet til armen er flyttet 2,5mm lengre bort fra spindelen (flytter man hullet direkte bakover må det sannsynligvis flyttes en god del mer enn 2,5mm).
På denne måten endrer man jo også samtidig armens lengde og dermed vil min WT ikke lengre kunne brukes så det er ikke helt enkelt å få kontrollert dette 100%.

Når det er sagt så er det forskjellige meninger (er det ikke alltid det.....?) om hvor mye en slik "feil" geometri betyr for lyden og det finnes en god del eksempler på at folk er svært fornøyd med sine Dorian eller Argo pickup'er i Aro armen på tross av "feil" geometri.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har fått perfekt geometrisk resultat med f.eks Ortofon Rohmann og AudioTechnica Art-1 og AT OC9 med Naim Aro, i tillegg til Linn's pu'er Arkiv og andre.. målt med Linn's egen mal og også med MoFi's geniale og enkle mal.

Dette med geometrien vil vel utelukke enkelte pu-produsenter, men i verste fall kan man jo bare få et nytt armbord boret til den pu'en man bruker.

Vel, betimelig å gratulere Geir O med en utmerket riia. Som sagt så tror jeg neste stunt på lydkildefronten burde ha vært et oppgradert drivverk, og jeg har personlig ikke særlig tro på å "modd'e" Kenwood'en. Det har jeg prøvd før i tiden, med tvilsomme resultater, for å si det mildt. Dessuten er denne KD500 modda fra fabrikken, ved bruk av spesielle komposittmaterialer, og en påklining av masse/dempning helt ukritisk vil antakelig forpurre resonanskarakteristikkene mer enn det vil forbedre de.

Pussig dette med KD500 og Linn Linto; faktisk brukte Linn bl.a denne spilleren (versjonen uten arm) på 70-tallet for å demonstrere hvor mye bedre deres spiller (da) var med samme arm/pu, og også med enklere arm/pu. Dette iflg artikkel i Stereophile.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mye bedre musikkgjengivelse du vil få med et moderne drivverk iallefall, men jeg skal selvfølgelig ikke fortelle deg hva du bør og ikke bør gjøre; det morsomste (om enn dyreste) er jo å gå veien selv.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
.
Vel, betimelig å gratulere Geir O med en utmerket riia. Som sagt så tror jeg neste stunt på lydkildefronten burde ha vært et oppgradert drivverk, og jeg har personlig ikke særlig tro på å "modd'e" Kenwood'en. Det har jeg prøvd før i tiden, med tvilsomme resultater, for å si det mildt. Dessuten er denne KD500 modda fra fabrikken, ved bruk av spesielle komposittmaterialer, og en påklining av masse helt ukritisk vil antakelig forpurre resonanskarakteristikkene mer enn det vil forbedre de.

Pussig dette med KD500; faktisk brukte Linn bl.a denne spilleren (versjonen uten arm) på 70-tallet for å demonstrere hvor mye bedre deres spiller (da) var med samme arm/pu, og også med enklere arm/pu. Dette iflg artikkel i Stereophile.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mye bedre musikkgjengivelse du vil få med et moderne drivverk iallefall, men jeg skal selvfølgelig ikke fortelle deg hva du bør og ikke bør gjøre; det morsomste (om enn dyreste) er jo å gå veien selv.

Mvh Vidar P
Ett alternativ er oppgradering av KD500 hos Birger Lund Andersen, da får du en VIRKELIG GOD spiller. Av de som har fått gjennomført en slik oppgradering (demping av motor og armbord) sies det at den spiller like godt som spillere til 30 000 kr.
Må imidlertid si at jeg selv aldri har hørt resultatet, og en slik modifikasjon koster 8-9000 kr..........

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hmmm. Hører hva dere sier og setter pris på alle gode svar. For øvrig heter spilleren levert med arm KD 550. Den uten arm heter KD 500.

Skal en bruke 8-9000 kr på å modde, så er det vel mye nytt for ikke å si brukt som kommer i nærheten?

Her er forøvrig link til spiller/arm/pu
http://www.home.no/geir-olsen/

Mvh

PS
Lenge etter sommeren når kapitalen har vokst tilstrekkelig, tenkte jeg å gå på utkikk etter brukte B&W 802, så får vi se om ny spiller kommer etter det :)

PPS!! Hvor holder Birger Lund Andesen til?

Igjen Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hmmm. Hører hva dere sier og setter pris på alle gode svar. For øvrig heter spilleren levert med arm KD 550. Den uten arm heter KD 500.

Skal en bruke 8-9000 kr på å modde, så er det vel mye nytt for ikke å si brukt som kommer i nærheten?

Her er forøvrig link til spiller/arm/pu
http://www.home.no/geir-olsen/

Mvh

PS
Lenge etter sommeren når kapitalen har vokst tilstrekkelig, tenkte jeg å gå på utkikk etter brukte B&W 802, så får vi se om ny spiller kommer etter det :)

PPS!! Hvor holder Birger Lund Andesen til?

Igjen Mvh
JA, 8-9000 kr er mye, og det er mye annet bra å få tak i samme prisleie.
B L A holder såvidt jeg vet til i Østfold. Fant bare én med hans navn på telefonkatalogen.no.
Men kanskje andre har sikrere kilder...........??
Mvh

Topp Bunn