ASR - Friedrich Schäfers Entourage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Morsomt, har gått glipp av denne. Nå vet jeg at også arbeiderne har det bra hos mannen, da er det ikke rart det blir som det blir ;) Jeg blir mer og mer fan av produktene fra ASR...det skal uhyggelig mye til å bytte nå ser det ut som. Jeg kikker på ting, leser, men er egentlig helt uinteressert ;D
    Behold Gentle har vakt litt interesse....men ikke nok er jeg redd. ASR forever! ;)

    O.
    aair skrev:
    The biography of Friedrich Schaefer

    I am born in November 1956 ( year of the monkey ) in Herborn in Germany,
    where I still live and work. It is a nice small town with just 20.000 people in the middle of
    Germany, with very much green, nice old buildings and an old castle !

    I went to school and high school in Herborn, and in my youth I was much more interested in natural
    science than in soccer or other sports. . They called me the “ Professor “, when I was showing the
    other children in my school class what experiments I had made. In my youth I earned money by
    teaching younger children, delivered the newspaper, and other works.

    I as also very much interested in photography and my aim was to study photo ingenieur.
    I designed a machine for developing colour pictures at home and participated in a national
    Contest for “Youth experiments “and have won the 3rd place in technology.

    But after I had finished high school I didn’t get a place to study photography.
    So instead I choosed economics instead.. During my studies I was designing loudspeakers and
    improved audio equipment and earned money to pay my study.

    Then I met an old school colleague Mr. Michael Rompf and in 1980 we made a company together.-
    With the name ASR Audio Schaefer and Rompf. He was a good sales man, I was the designer.
    I continued my studies and at the same time we built loudspeakers and sold in nationwide.
    In 1982 we got a nice review for our largest loudspeaker in “Stereoplay”.

    I also had begun in 1982 to design a phono Pre-amplifer the “BASIS”, with high level output.
    The Basis was a very large unit with two separate power supply units. At the same time I was
    thinking about a matching amplifier,

    I made some logical thoughts and designed n 1982 a main amplifier with high level inputs and a
    volume control – but without a preamplifer ! for what purpose I should need such a unit with high
    level signals that the Basis delivered ?

    So the idea for the Emitter was born !

    We found some healers in Germany to sell it and I tried had many design variants.
    In 1985 we got a very good review in the Stereoplay magazine, that put us in the absolute max
    range with our first model !

    From then on the success started, we sold more and more.

    So in 1988 we had to buy a bigger company building of 350 square meter to have more space for
    our workers.

    Then from 1990 on we had a complete new design inside the Emitter- although from outside it
    looked the same.

    In 1994 Mr. Rompf left the company cause he had found a new love- Mrs. Harley Davidson !

    I paid him a large amount of money for his share in the company- I lend money from everywhere
    and sold my beloved Car, an Golf Ecomatic- a very early ecologic car with automatic Start / Stopp.

    In the following years the business was very well so I soon was able to pay back the money I had
    lend from my parents and friends and buy a nice car.

    The success continued, so that in 2000 I had to buy an even bigger building- about 2000 square
    meter, where now my company has enough space to work under very good condition.

    My idea all the year was to have a large building with many rooms where just 1 or 2 workers have
    an own place to work undisturbed, to play the music they want, have the working temperature and
    don’t get disturbed from others. Whey you look outside the window you see the green wood and
    most time you have the sunshine in the rooms.

    I truly believe that the conditions of the work can be found in the quality of the product, so I prefer
    to have a good environment and working conditions to make very good products.

    I am very interest in ecologic questions, would like to invest in solar and wind energy.
    I had driven a Prius Hybrid car for 2 years, but for the moment I prefer the smooth ride of my very
    relaxing Citroen C5 V6 Automatic with hydrodynamic suspension.

    My hobbys are swimming, walking in the wood, biking, relaxing music and movies.

    I love smooth Pop and Jazz that are good to hear and gives you a relaxation

    I wish to make even better sounding technical equipment in the future, and am happy that the ASR
    Products have found so my customers all over the world that enjoy music with them.

    Many of them had become my friends and they tell me how fun they have listening Music with
    ASR products – that had been designed to enrich the people life with Music.

    http://www.avinava.com/articles/ASR%20review/The%20biography%20of%20Friedrich%20Schaefer.pdf
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Bare så det er sagt her på venne-tråden:

    ASR og Friedrich sin service og kundeoppfølging R U L E R
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    aair skrev:
    Støy? Da tar du bare og innlemmer denne på alle hifikomponentene dine ;D
    Noen som har erfaring med ASRs Magic Cord Activ?
    Ingen muligheter for et lite bilde inni filterboksen?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har jo en Mini Basis jeg og, så da må jeg jo melde meg inn.. ;) Bra sak til liten penge :)
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her vil jeg være med og jeg tror jeg vil være her lenge.
    LP12en har fått en venn for livet (ihvertfall veldig lenge).

    Nå skal det spilles mye plater fremover ;D
     

    Vedlegg

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det kan fort bli for livet ja, spesielt når man en sjelden gang trenger hjelp og service skjønner man hva ASR står for. Maken til oppfølging og servicevilje & evne har jeg aldri opplevd, og det fra sjefen sjøl, et par av han ingeniører OG Stereofil. Utrolig. I tillegg låter jo produktene knallbra, er bygget med de beste komponenter og i det hele tatt.

    Schäfer for president! :D

    O.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Har kjøpt en ASR Emitter 1 HD brukt fra Tyskland. Har testet den ca ei uke nå på et par Gallo Ref 3.1, og konstaterer at den driver disse greit. Et av minusene før eg bestemte meg for å gå for ASR, var at eg ikkje kunne bypasse pre-delen. Hadde et ønske om å bruke Galloene i surroundsystem styrt av Denon AVR 3806.
    I god norsk ånd har eg nå, etter å få alt til å virke, begynnt å studere bruksanvisningen. Alt er på tysk, så er litt usikker til tider. Men for meg ser det ut som det faktisk går an å bypasse pre-delen (og f.eks bruke equalizers). Man skal bruke "Tape-out" og trykke inn "monitorknappen" på ASR`en. Hvis tysken min stemmer. Noen som har praktisert dette, eller har eng/norsk bruksanvisning?

    ::)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    hmm.. Denne HD utgaven din er kanskje 4-5 år gammel eller? Har ingen monitorknapp på min forsterker, men vet at om du setter volumet på 51 så går nivået "fast" gjennom forsterkeren. Men dette er ingen ordentlig bypass funksjon. Fra og med i fjor så kan man få ASR forsterkerne leverert med bypass funksjon for bruk sammen med preamp.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Hadde ikke lest den, fikk lyst til å oppgradere :)
    Men alt i alt tror jeg alle ASR-eiere kjenner seg igjen i beskrivelsene, det er simpelthen en fantastisk bra forsterker.

    O.
    Wergeland skrev:
    Omfattende omtale av Emitter I Exclusive her:
    http://www.positive-feedback.com/Issue36/asr_emitter.htm
    Spesielt intressant fordi forsterkeren puttes inn et anlegg bestående Noble Line MBL elektronikk med krevende Kharma høyttalere.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    BraveSirEdmund skrev:
    Har kjøpt en ASR Emitter 1 HD brukt fra Tyskland. Har testet den ca ei uke nå på et par Gallo Ref 3.1, og konstaterer at den driver disse greit. Et av minusene før eg bestemte meg for å gå for ASR, var at eg ikkje kunne bypasse pre-delen. Hadde et ønske om å bruke Galloene i surroundsystem styrt av Denon AVR 3806.
    I god norsk ånd har eg nå, etter å få alt til å virke, begynnt å studere bruksanvisningen. Alt er på tysk, så er litt usikker til tider. Men for meg ser det ut som det faktisk går an å bypasse pre-delen (og f.eks bruke equalizers). Man skal bruke "Tape-out" og trykke inn "monitorknappen" på ASR`en. Hvis tysken min stemmer. Noen som har praktisert dette, eller har eng/norsk bruksanvisning?

    ::)
    Velkommen til forumet! Snart er du nok en fullbefaren kranglefant som oss andre.. ;D

    Send en mail til produsenten med dine spørsmål. Så vidt jeg har forstått, er denne produsenten svært åpen for tilpasninger for den enkelte kunde. I det minste får du sikkert en forklaring på hva du kan eller bør gjøre.
    Forresten var det en stund jeg trodde du ville gå over til tysk fra norsk, men nå har du altså allerede problemer med tysken?? :eek: ;D
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Schäfer er vennligheten selv, send ham en mail!

    O.
    Karma skrev:
    BraveSirEdmund skrev:
    Har kjøpt en ASR Emitter 1 HD brukt fra Tyskland. Har testet den ca ei uke nå på et par Gallo Ref 3.1, og konstaterer at den driver disse greit. Et av minusene før eg bestemte meg for å gå for ASR, var at eg ikkje kunne bypasse pre-delen. Hadde et ønske om å bruke Galloene i surroundsystem styrt av Denon AVR 3806.
    I god norsk ånd har eg nå, etter å få alt til å virke, begynnt å studere bruksanvisningen. Alt er på tysk, så er litt usikker til tider. Men for meg ser det ut som det faktisk går an å bypasse pre-delen (og f.eks bruke equalizers). Man skal bruke "Tape-out" og trykke inn "monitorknappen" på ASR`en. Hvis tysken min stemmer. Noen som har praktisert dette, eller har eng/norsk bruksanvisning?

    ::)
    Velkommen til forumet! Snart er du nok en fullbefaren kranglefant som oss andre.. ;D

    Send en mail til produsenten med dine spørsmål. Så vidt jeg har forstått, er denne produsenten svært åpen for tilpasninger for den enkelte kunde. I det minste får du sikkert en forklaring på hva du kan eller bør gjøre.
    Forresten var det en stund jeg trodde du ville gå over til tysk fra norsk, men nå har du altså allerede problemer med tysken?? :eek: ;D
    Ich werde niemals eine grosse kranglefant hier am Hifisentralen!
    Men det kan til tider vere veldig underholdene å følge "krangler" i tråder, som tilsynelatende kan virke kjedelige.
    Tyskeren som solgte til meg hadde og bare gode erfaringer med ASR. I.f.m. oppgraderinger og servicer hadde han alltid litt mailkorrespondanse med "Shäfer" sjølv.
    Tysken min bygger på en litteratur av litt mindre teknisk art. Problemet er meir at han er veldig kortfattet (5 linjer) om emnet " Der Anschluss eines Zusatzgerätes an den Emitter"
    :-\
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    hvis jeg ikke husker helt feil, finner du masse inf. inkl. brukermanualer på Engelsk på ASR`s hjemmeside (hvis det er et mer familiært spårk)

    mvh
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Slenger inn noen bilder fra Euphonia audioforum, tatt på messen i Stockholm for to uker siden
    ASR Emitter I Exclusive m/batteri.




     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Min trofaste Mini Basis mk.1 ble for en tid tilbake pakket ned og satt til side til
    fordel for en Basis Exclusive mk.2 -Nå har den vel strengt tatt ikke betegnelsen
    mk.2, men burde hatt det, oppgraderinger i forhold til forrige modell tatt i betraktning.

    Enn så lenge benytter jeg SE-kabler, men pga. at RIAA'en er konfigurert fra ASR for bal. drift
    er bal. tonearmskabel bestilt.
    Via en dip-switch kan man på Basis Exc. velge bal.- evt. ubalansert drift. I og med at jeg fram
    til bal. kabel dukker opp kjører ubalansert valgte jeg først å sette dip-switchen i ubalansert
    posisjon. Resultatet ble noen irriterende, lavfrekvente knepp i den ene kanalen.
    Prøvde dernest å sette dip-switchen i bal. posisjon, med det resultatet at kneppene forsvant.
    Jeg regner med at når bal. tonearmskabel blir montert vil jeg oppleve enda et pos. løft.

    Makan til god RIAA finnes vel ikke?
    -Eller, som jeg leste i en test: Du kan bruke mer penger på RIAA, men du får ikke noe bedre!
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Flere av innleggene ovenfor har påpekt den gode servicen i fra ASR/Schafer. Jeg slutter meg helhjertet til fynordene.

    I går hentet jeg min nye Basis Exclusive MKII (som erstatter en 3 år gml. MKI) hos Stereofil. Det viste seg at hullbildet i topplokket ikke var særlig nøyaktig slik at det kreves litt kraft for å løsne/ tiltrekke et par av skruene. P.g.a. dette hadde det gått av et bitte lite skall rundt toppen av et av gjengehullene i det ene sidepanelet under montasjen hos ASR.
    I tillegg hadde ASR glemt å trekke til mutteren på kabelgjennomføringen (PG-nippelen) i bakkant av RIAA-trinnet. Ingen skade skjedd, bare å trekke til mutteren.
    I dag morges sendte jeg en e-post til ASR hvor jeg nevnte dette i tillegg til et par spm. av helt generell art.
    45 minutter etter at mail er avsendt så får jeg en tlf. på jobben i fra ASR i Tyskland. Hvor de har fått nummeret fra er ukjent (fra Stereofil kanskje ?). Jeg får de dypeste beklagelser over funnene jeg har gjort, samt et tilbud om vederlagsfritt å få det nye MKIII RIAA trinnet i Juli mot retur av MKII. Jeg takket faktisk nei p.g.a. alt styret med å demontere/ montere utstyr i mitt trange rack.
    Jeg ba isteden om å få tilsendt et nytt lokk. Fikk prompte beskjed om at nytt lokk sendes i dag, sammen med 2 stk. sidepaneler i fall det skulle være disse som har et unøyaktig hullbilde.

    En drøy time etter telefonsamtalen kom det grundige svar på de mer generelle spørmålene.

    Det er bare å ta av seg hatten for en slik rask og god sevice. Kanskje noe å tenke på for andre produsenter og leverandører om man har ambisjoner om å komme helskinnet gjennom nedgangstider.....
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Alt ordner seg for ASR-eiere. :)

    Fant bilder av et flott ASR-oppsett på München messa et annet sted på sentralen.
    To Emitter II Exclusive m/batteri i biamp konfigurasjon. Digitalkabel mellom de to ampen synkroniserer volumkontrollene.
    YG Acoustics høyttalere og DCS digitalkilde.

     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder fra messa i Munchen. Apropos...ASR forklarte at uregelmessighetene på min nye MKII skyltes nettopp "armer og bein" i produksjonen for å rekke nevnte messe.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Målinger av Emitter I fra www.stereomecmuasi.com:

    Although i was knowing these specifications I have decided to push the amplifier hard . I wanted to see it in the stress. I have formed a 2 ohms 100 watts load resistance by making 4 of 8.2 ohms 25 watts resistors in parallel . I set the amplifier to the volume level of 35 and I gave a 10 khz square wave in the input. Square wave is the hardest signal type for the amplifiers because it has very sharp risings . I have seen many amplifiers that fail from this test. I was curious about ASR wondering to know what it can do because it is not is easy to amplify a square wave signal under a load of 2 ohms.


    Figure-5 2 ohm 100 watts load resistance

    I started the function generator and something astonishing happened, ASR could amplify the square wave nearly without any defect. In the figure 4 we see the 10 khz input signal in the bottom and the output of the ASR is just above it. It is amazing , output is almost perfect . We should congratulate Mr Schafer because of this result.

    This test proved that you can play any speaker that goes down to 2 ohms . And you will know that the output of the ASR will still stay so stable
    http://www.stereomecmuasi.com/cihazlar/sayi7/asremitterenglish.htm
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden det har vært noe aktivitet her. Legger inn et bilde fra lanseringen av Mårten Coletrane Memento. Forsterkeriet er en Emitter I Excl. brokoblet med en Emitter II. Sannsynligvis Emitter I til diskant og mellomtone og II til bassen. Kilde er DCS Puccini.



     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Må nesten henge meg på denne hyggelige tråden jeg også.
    Har tidligere eid Mini Basis MK1 og den ble solgt i fjor til fordel for.... Guess what?.... MK2 utgaven ;) Jeg fikk anledning til å kjøre A-B test mellom de og forskjellene var store i den posistive retningen. Det var absolutt verdt de få Frogner tiere jeg måtte ut med i mellom de. Maken til RIAA i 10k klassen tror jeg ikke finnes på denne planet. Hvorfor har ikke alle en i hjemmet da?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    digiman skrev:
    Hvorfor har ikke alle en i hjemmet da?
    Fordi de ikke vet sitt eget beste og fordi de da ikke lenger kan forsvare riaa-investeringer i bruktbilklassen.

    Erland
    (Bais Exlusive eier)
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn her jeg og da jeg har blitt den lykkelige eier av et ASR Mini Basis MkII :)
    Ikke bare låter trinnet bra, synes også det ser helt skremmende tøft ut!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hallo alle ASR-fans! :)

    Nå kan også jeg melde meg på som en (u)lykkelig eier av en nylig innkjøpt brukt ASR Emitter 1! :)
    Lykkelig fordi den så avgjort har blåst nytt liv i mine Vistaer, som nå spiller mer oppløst og engasjerende enn noengang tidligere.

    Samtidig er jeg U-lykkelig, da det viser seg at de faktiske forholdene rundt forsterkeren er noe annerledes enn hva jeg har fått opplyst fra selger.
    Angivelig skulle denne være ca to år gammel og oppgradert til Exclusive, og jeg trodde vitterlig at jeg hadde gjort et godt kjøp da jeg la 33000,- på bordet.
    Etter å ha mailet litt frem og tilbake med Friedrich Schaefer, som har vist seg som en ytterst hjelpsom og forekommende person, har det kommet for en dag at forsterkeren er åtte år gammel, og bare delvis oppgradert til Exclusive!
    Delvis, i den forstand som at den fortsatt har 500VA trafoer og ikke 700VA som oppgraderingen tilsier, og samtidig mangler det også en dublisering av likeretterdiodene i power-delen. Schaefer selv, gjentar i flere av mailene at jeg rett og slett har blitt lurt.
    Sitert på sitt sjarmerende tysk-engelsk:
    "I think you had been cheated very seriously, so any justice has to follow your story!"
    Til alt overmål, opplyser Schaefer om at forsterkeren ble solgt ny i Tyskland, den 2.04. 2002.
    Så spørsmålet er:
    Kjære ASR-venner. Ville dere gladelig betalt samme sum - kr33000,- for denne forsterkeren, som for åtte år siden, kostet ca 40000,-?
    Jeg håper på noen veloverveide og saklige svar!
    Selger nekter meg nemlig å heve kjøpet......... :mad:
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg eier av ASR Emitter, men synes helt klart at de produserer fantastiske forsterkere.

    Vet flere produsenter anbefaler kjøpere å kreve serienummer før kjøp. Da kan produsent oppgi historikk/info på forhånd.

    Selv har jeg benyttet meg av dette, fungerer utmerket. Gjennomskuer useriøse aktører i markedet på en enkel måte.


    mvh.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Scrooge skrev:
    Ville dere gladelig betalt samme sum - kr33000,- for denne forsterkeren, som for åtte år siden, kostet ca 40000,-?
    Jeg kjenner ikke dette konkrete produktet fra ASR, men på et generelt grunnlag ville jeg aldri gjort det, unntaket er f.eks. hvis et produkt har samlerverdi eller liknende.. Jeg vet ikke hvordan rettigheter en har hvis selger nekter å heve kjøpet.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Hvis selger har oppgitt feilaktige opplysninger og du kan dokumentere det, så har du vel en ganske god sak. Om selger i sin tid ble lurt er i såfall hans problem.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Scrooge skrev:
    Hallo alle ASR-fans! :)

    Nå kan også jeg melde meg på som en (u)lykkelig eier av en nylig innkjøpt brukt ASR Emitter 1! :)
    Lykkelig fordi den så avgjort har blåst nytt liv i mine Vistaer, som nå spiller mer oppløst og engasjerende enn noengang tidligere.

    Samtidig er jeg U-lykkelig, da det viser seg at de faktiske forholdene rundt forsterkeren er noe annerledes enn hva jeg har fått opplyst fra selger.
    Angivelig skulle denne være ca to år gammel og oppgradert til Exclusive, og jeg trodde vitterlig at jeg hadde gjort et godt kjøp da jeg la 33000,- på bordet.
    Etter å ha mailet litt frem og tilbake med Friedrich Schaefer, som har vist seg som en ytterst hjelpsom og forekommende person, har det kommet for en dag at forsterkeren er åtte år gammel, og bare delvis oppgradert til Exclusive!
    Delvis, i den forstand som at den fortsatt har 500VA trafoer og ikke 700VA som oppgraderingen tilsier, og samtidig mangler det også en dublisering av likeretterdiodene i power-delen. Schaefer selv, gjentar i flere av mailene at jeg rett og slett har blitt lurt.
    Sitert på sitt sjarmerende tysk-engelsk:
    "I think you had been cheated very seriously, so any justice has to follow your story!"
    Til alt overmål, opplyser Schaefer om at forsterkeren ble solgt ny i Tyskland, den 2.04. 2002.
    Så spørsmålet er:
    Kjære ASR-venner. Ville dere gladelig betalt samme sum - kr33000,- for denne forsterkeren, som for åtte år siden, kostet ca 40000,-?
    Jeg håper på noen veloverveide og saklige svar!
    Selger nekter meg nemlig å heve kjøpet......... :mad:

    Kjedelige greier! Jeg syns det er helt uhørt av selger å nekte å heve kjøpet. Han har så vidt jeg forstår fart med reinspikka løgn når det gjelder produktinfo, og det er jo basert på denne usanne infoen at du har kjøpt forsterkeren.

    Håper det ordner seg på et eller annet vis for deg

    Mvh
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    Hvis selger har oppgitt feilaktige opplysninger og du kan dokumentere det, så har du vel en ganske god sak. Om selger i sin tid ble lurt er i såfall hans problem.
    Selv om jussen er på plass er det en lang vei å gå hvis selgeren er uvillig. Det er jo også et kostnadsspørsmål. Et forslag fra min side er at du heller prøver å jobbe mot et prisavslag. Det er som oftest enklere å få til.

    mvh Elektron
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takker så mye for alle svar, så langt! :)

    Ja, det kan nok være en lang vei å gå, noe jeg håper på å unngå. Og dyrt kan det jo også bli?
    I denne situasjonen vil jeg imidlertid tro at jeg sitter med meget gode kort på hånden, så slike kostnader vil antakelig falle på selger's kappe?

    Et prisavslag har ikke vært diskutert, så langt. Utifra den dialogen jeg hittil har hatt med selger, virker det imidlertid som at dette neppe er en løsning.
    For egen del er den uinteressant, medmindre det er snakk om en halvering av summen.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Den ligger vel fortsatt ute på brukten her på Sentralen, så jeg vil på det sterkeste anbefale selger å stå fram og være ærlig!

    Ikke tvil om at dette kjøpet skal heves, eller?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå skal vi vel passe oss litt for å si at selgeren med overlegg har vært uærlig, det har jeg ikke belegg for å påstå.
    Det som antakelig har skjedd er at selger sannsynligvis har blitt tatt ved nesen da han for ca to år siden kjøpte forsterkeren i Sverige.

    Men samtidig: Det kom aldri frem der og da (i salgsøyeblikket) at han selv hadde kjøpt den brukt, der borte.
    At dette senere har kommet for en dag, kan jo allikevel gi en viss grunn til skepsis, hva redeligheten angår. ::)
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Kjøpte samme forsterker på E-bay i Tyskland (riktignok bare en 96 mod). Ble solgt av en ærlig tysker med servicehefte og greier. Du kan jo søke litt i www.ebay.de og finne ut hva tilsvarende din går for. Syns du har blitt "lurt" dersom den er både mye eldre, og ikke har de oppgraderinger du trodde. Men den spiller sikkert bra!!!
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Alt for dyrt! Og han som solgte til deg har antagelig blitt lurt selv. Og det burde/har han nok oppdaget selv, så han kunne jo ha vært ærlig med deg. Ble selv lovet at kvitteringen på noe jeg kjøpte i Sverige skulle ettersendes fordi han ikke fant den akkurat da pga. flytting som han sa. Allerede da burde jeg gitt fan, men kjøpte likevel. Kvitteringen fant han jo selvføgelig ikke.
    Viser jo at det kan være lurt å sjekke litt før et event. kjøp.
     

    Gwandarion

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    48
    Antall liker
    7
    Du får stå på ditt og kjøre løpet ut. Det later til at du har en god sak, med backing fra konstruktøren som kan underbygge dine påstander ovenfor selger. Uavhengig av om vedkommende har blitt lurt eller ikke, så er dette solgt innenfor en svært begrenset arena, hvor det er vertiabelt selvmord å være uredelig og ikke ordne opp etter seg.
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Kjedelig sak det her.

    Jeg er selv en, i relativ forstand, av ikke så alt for mange som har en ASR-forsterker og kjenner litt til disse. Da jeg så denne annonsen stusset jeg litt over prisen på forsterkeren som tilsynelatende skulle være en Emitter I Exclusive. Dette fordi sannsynligvis selv ikke en Emitter I standard av nyere årgang ville blitt solgt til en så god pris på brukbørsen, med mindre selger hadde vært i pengenød.

    Basert på det du trekker fram her er det åpenbart at selger har solgt forsterkeren basert på informasjon som overhodet ikke stemmer med realiteten. Hvorvidt dette er gjort med overlegg eller ikke betyr ingen ting for saken. Det som er helt klart her er at du har blitt solgt en annen forsterker enn det som ble sagt i annonsen.

    Håper ting ordner seg.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Kjedelig sak,
    Som andre nevner er selger og tjent med å løse opp i dette, uansett om det er gjort med overlegg eller ikke.

    Håper det løser seg på en god måte for deg Scrooge.
    Stå på og tvi tvi.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Setter stor pris på alle innspill og støttende kommentarer!
    Selv om jeg er rimelig sikker på å ha gode kort på hånden, er det jo alltid betryggende å få ens egen oppfatning i saken, bekreftet av andre! :)
    Det som imidlertid er litt leit er at selger, i alle fall foreløpig, ikke vil innse at situasjonen neppe går i hans favør.
    Jeg håper i alle fall at han tar til fornuft.
    Om ikke, så blir jeg jo nødt til å trekke inn tyngre og offentlig assistanse, for å få saken tilendebragt.
    Noe som både er tidkrevende og kostbart!
    -
    Så får dere ellers ha meg tilgitt for å "misbruke" tråden litt, i den forstand som at man her helst skal snakke om ASR-produktene som sådan, og hvor utrolig velspillende disse er!
    Det håper jeg å komme tilbake på, etterhvert. ;)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Scrooge skrev:
    Nå skal vi vel passe oss litt for å si at selgeren med overlegg har vært uærlig, det har jeg ikke belegg for å påstå.
    Det som antakelig har skjedd er at selger sannsynligvis har blitt tatt ved nesen da han for ca to år siden kjøpte forsterkeren i Sverige.

    Men samtidig: Det kom aldri frem der og da (i salgsøyeblikket) at han selv hadde kjøpt den brukt, der borte.
    At dette senere har kommet for en dag, kan jo allikevel gi en viss grunn til skepsis, hva redeligheten angår. ::)
    Mente ikke at han med overlegg var uærlig, men at han nå vet fakta i saken og må komme med en løsning.

    Du skal ikke sitte som svarteper i denne saken....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn