Fred Jonny Berg: Flute Mystery?
Joda, jeg måtte selvfølgelig kjøpe den, og den er grundig gjennomspilt. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den, den var en uklar opplevelse for meg. Til over 200 kroner tillater jeg meg å være ekstra kresen.
Først og fremst er vel dette en lyd-utgivelse, ja en kringlyd-utgivelse, og jeg har jo ikke kringlyd i heimen så jeg kan ikke yte den rettferdighet. Den er innspilt med orkesteret plassert i sirkel rundt mikrofonene for å gjøre kringlyden total. Bevares, det låter flott i to kanaler også men det er ikke det vanlige orkester-bildet foran meg som jeg er vant med. Lyden er ultrabred og dyp, kan nok brukes som imponatorskive dette her, spesielt i et kinoanlegg.
Men musikken er ikke god å bli klok på, den ligner ikke på så mye annet samtidig som det er akkurat det den gjør. Bitvis syns jeg at jeg har hørt mye sånt før, men sett i sammenheng minner det ikke om noe helthetlig syns jeg. De langsomme flytende stykkene med fløytesolo fungerer best for meg, Flute Mystery med harpe og fløytekonserten, de gir meg kino-assosiasjoner og litt Bøhren/Aaserud-følelse, og jeg lurer på hva som er bakgrunnen for at det er akkurat disse som dirigeres av Ashkenazy mens resten av verkene dirigeres av komponisten selv. Kanskje Vladimir nektet?
De tre stykkene mellom fløyte-soloene syns jeg låter veldig standard 'samtidsmusikk', Wright er nok inne på det samme. Dette er et musikalsk uttrykk som man kan få i bøtter og spann for eksempel ved å lytte til konkurranser for blåseorkester på toppnivå, tør jeg nevne janitsjar-NM i Trondheim hvert år i mars? Der framføres alltid nyere originalskrevet musikk med stor dyktighet, og antallet komponister som opererer i dette domenet er imponerende. Men stor kunst er det ofte ikke, og orkesterverkene på denne utgivelsen kommer i den klassen syns jeg. Den er verd prisen som ren lyd-opplevelse, og jeg kunne godt tenke meg å høre denne i ekte høyoppløselig kringlyd. Fløyteverkene er ypperlig super-audio-muzak og vil gjøre det godt i butikken og på demo.
Philharminia og Ashkenazy? Greit nok, ikke verdensklasse, men problemet kommer der komponisten Berg roter med dirigentpinnen. Der trekker det definitivt ikke i min retning.
J.