Ashkenazy på 2L

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Må ha, bare må ha! Jeg er 2L-fan.
Det er jo en begivenhet i seg selv med et så berømt orkester og et navn som Ashkenazy.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er han dirigent eller pianist her? Etter min mening er han middelmådig som dirigent (og forbi middagshøyden som pianist, noe hn selv innrømmer), og det er vel også en stund siden Philharmonia var på topp.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva slags musikk er dette egentlig?
Jeg vurderer å svippe innom kosebutikken og se etter denne idag.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Bach_Man skrev:
Er han dirigent eller pianist her? Etter min mening er han middelmådig som dirigent (og forbi middagshøyden som pianist, noe hn selv innrømmer), og det er vel også en stund siden Philharmonia var på topp.
Ashkenazy vifter med taktstokken.

Jøgga: Har hørt litt forskjellig av det komponisten har skrevet, men har dessverre ikke nok greie på samtidsmusikk til at jeg kan si noe annet enn at det hører til der. Og akkurat det sa seg jo egentlig selv.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fred Jonny Berg: Flute Mystery?
Joda, jeg måtte selvfølgelig kjøpe den, og den er grundig gjennomspilt. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den, den var en uklar opplevelse for meg. Til over 200 kroner tillater jeg meg å være ekstra kresen.

Først og fremst er vel dette en lyd-utgivelse, ja en kringlyd-utgivelse, og jeg har jo ikke kringlyd i heimen så jeg kan ikke yte den rettferdighet. Den er innspilt med orkesteret plassert i sirkel rundt mikrofonene for å gjøre kringlyden total. Bevares, det låter flott i to kanaler også men det er ikke det vanlige orkester-bildet foran meg som jeg er vant med. Lyden er ultrabred og dyp, kan nok brukes som imponatorskive dette her, spesielt i et kinoanlegg.

Men musikken er ikke god å bli klok på, den ligner ikke på så mye annet samtidig som det er akkurat det den gjør. Bitvis syns jeg at jeg har hørt mye sånt før, men sett i sammenheng minner det ikke om noe helthetlig syns jeg. De langsomme flytende stykkene med fløytesolo fungerer best for meg, Flute Mystery med harpe og fløytekonserten, de gir meg kino-assosiasjoner og litt Bøhren/Aaserud-følelse, og jeg lurer på hva som er bakgrunnen for at det er akkurat disse som dirigeres av Ashkenazy mens resten av verkene dirigeres av komponisten selv. Kanskje Vladimir nektet?
De tre stykkene mellom fløyte-soloene syns jeg låter veldig standard 'samtidsmusikk', Wright er nok inne på det samme. Dette er et musikalsk uttrykk som man kan få i bøtter og spann for eksempel ved å lytte til konkurranser for blåseorkester på toppnivå, tør jeg nevne janitsjar-NM i Trondheim hvert år i mars? Der framføres alltid nyere originalskrevet musikk med stor dyktighet, og antallet komponister som opererer i dette domenet er imponerende. Men stor kunst er det ofte ikke, og orkesterverkene på denne utgivelsen kommer i den klassen syns jeg. Den er verd prisen som ren lyd-opplevelse, og jeg kunne godt tenke meg å høre denne i ekte høyoppløselig kringlyd. Fløyteverkene er ypperlig super-audio-muzak og vil gjøre det godt i butikken og på demo.

Philharminia og Ashkenazy? Greit nok, ikke verdensklasse, men problemet kommer der komponisten Berg roter med dirigentpinnen. Der trekker det definitivt ikke i min retning.

J.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk. Jeg står over. Det finnes annen musikk å utforske.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Takk. Jeg står over. Det finnes annen musikk å utforske.
Og jeg som egentlig vil støtte 2L i ett og alt. De som kjører EC/B&W og alt. ;)
Vi får håpe det kommer mer Nystedt, Britten, Bartok etc. Det skulle da være nok å ta av, norsk også?

Topp Bunn