Høyttalere Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte altså ny hytte i Sverige. Dette er egentlig et sommerhus tegnet og bygget av en arkitekt for sin egen familie. Senere hadde han delt eiendommen mellom de to døtrene. Vi kjøpte bolighuset av den ene datteren, men etter at vi hadde tatt fatt i selve bolighuset og lagt nytt tak etc syntes den andre datteren at vi hadde tatt så godt vare på faderens verk at hun gjerne ville selge oss annekset også. Vi slo til, og nå har vi både sommerhuset og annekset for oss selv. Og verdens backlog med vedlikeholdsprosjekter.

    Skjønt, anneks og anneks, dette ble bygget i 1980 som atelier og studio for kunst og musikk. Det er et stort rom på ca 5x10 meter med det amerikanerne kaller "cathedral ceiling", dvs åpent helt opp. Det er ca 3,8 m høyt til overgangen mellom vegg og tak, kanskje 4,5 m eller så til mønet, og så enda en meter eller deromkring til toppen av et oppløft med takvindu på den ene siden. På motsatt vegg er det vinduer, men ganske høyt oppe. Videre innover er det en slags mezzanin med arkitektkontor oppe og en bibliotekhule nede, senket noen trinn fra hovedrommet. Motsatt vei er det dobbeltdører til et kjøkken og videre til et soverom.

    Akustikken i rommet er ganske god. Arkitekten hadde vært med på å tegne Göteborgs-operaen, så han visste et par ting om lyd i rom. Taket er dekket med akustiske plater i treull, så det er stort sett ingen ting som reflekteres tilbake ned fra taket. Det store rommet låter nesten litt "dødt", selv når det er tømt for møbler. Jeg har ikke målt, men etterklangstiden er nok ganske kort.

    Et hofteskudd fra kjøkkendøren under pågående rydding:

    20190920_150422 (Medium).jpg


    Motsatt vei, fra mezzaninen, litt tidligere i ryddingen:

    20190716_145630 (Medium).jpg


    Flygelet fulgte med, et 1928 Steinway O-180. (Vi har kopi av programmet fra innvielseskonserten med Dag Achatz i 1980. Signaturen hans er inni flygelet.) Trommesettet også. Det fulgte også med en nokså stor CD-samling som jeg ennå ikke har fått full oversikt over. Mye klassisk og jazz, ser det ut til. Derimot var det noen som absolutt skulle ha stereoanlegget som sto der, og det er i grunnen like greit, siden det var et B&O Beolab fra en gang på 1990-tallet. De høyttalerne var ikke på noen måte dimensjonert for dette rommet.

    Men det fører til den interessante problemstillingen at jeg behøver et nytt stereoanlegg. Dette blir absolutt ikke finlytting i en trang sweet spot, men mer å fylle rommet med musikk hvis man skulle ha lyst til å danse eller holde en fest. Dessverre er huset nokså dårlig lydisolert, og det ligger inne i et naturreservat. Det er nok ikke nødvendig å dimensjonere for 120 dB, men kanskje 105 dB.

    Det er ikke helt opplagt hvordan dette skal løses, spesielt fordi det ikke er noe naturlig sted å plassere gulvstående høyttalere. Jeg heller mot å sette et par Genelec G Five eller 8050B på veggstativer et par meter oppe på kortveggen og drive dem fra en RMA ADI2 DAC med digitalt (optisk) signal fra en Chromecast Audio + Roon på en dedikert PC, for så eventuelt å legge til subber etter behov, f eks to Genelec 7050C. EQ i RME'en burde gi nok fleksibilitet til å styre dette. Det er fiber inn til huset, så det er heller ikke noe problem å sette opp en løsning for å aksessere mediebiblioteket hjemmefra her. Etterhvert kunne man kanskje sette opp flere høyttalere rundt i rommet hvis man ville ha surrerundtlyd, men foreløpig tror jeg det holder med to-kanals.

    https://www.genelec.com/studio-monitors/8000-series-studio-monitors/8050b-studio-monitor
    https://www.genelec.com/7050c-studio-subwoofer
    https://www.rme-audio.de/adi-2-dac.html
    https://www.elkjop.no/product/smart...art-multimedia/CHROMECASTAUD/chromecast-audio
    https://www.elkjop.no/product/lyd-h...e-og-lyd/S1SOPT115/sandstrom-optisk-kabel-1-m

    Hva tenker dere? Er det noen helt andre innfallsvinkler jeg burde tenkt på her? Andre høyttalerprinsipper eller andre produsenter, f eks JBL SRX835?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også tenkt på hornsystemer. Det kan være en fordel å få nokså smal direktivitet nedover rommet. Men det var plasseringen, da. De kommer fort i veien uansett hvordan man vender på det.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er et stort rum at have. Tillykke med det.

    Mine hurtige anbefalinger til dig er, højttalere bygget af Jens Gregersen, synonym Modifix. Basenheder to 12 tommer Monacor enheder, Monacor mellemtone og SB diskant. Lukket kabinet, matrix osv.

    Fjern Troldtex og erstat med Svanø Akustik SMT diffusere i loftet. Ja så meget som muligt. Kontakt Matts Odemalm.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte også på noe a la linjekilder opphengt i tak.

    grieg.jpg


    Bildet er fra Grieghallen- muligens ørlite grann større enn hytta di- men du skjønner jo prinsippet.

    mvh
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hva med noen JBL M2 kloner e.l. og et par subber med 2242 seller 2268? Henges eventuelt fra taket. Styrt med streamer.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Den Stainwaien din din har jeg en kamerat som kan stemme, han er utdannet i Tyskland. Om du trakterer klaviatur da .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte også på noe a la linjekilder opphengt i tak.
    Ja, jeg skjønner prinsippet. Linjekilder er absolutt også en interessant mulighet, spesielt om man gjør et "shaded array" med individuelle tidsforsinkelser.

    Jeg tror nok det hele må opp fra gulvet her, så tak- eller veggoppheng er nødvendig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ville sett nærmere på 5 eller 7 kanals stereo.

    Tak/vegg som du selv er inne på.

    Justering av timing ligger i systemene.

    Stiller ikke spesielt store krav til høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den Stainwaien din din har jeg en kamerat som kan stemme, han er utdannet i Tyskland. Om du trakterer klaviatur da .
    Jeg er en absolutt kløne ved noe slikt, men den ene datteren spiller ganske bra. Utrolig nok låter flygelet ganske godt stemt selv etter å ha stått der i mange år uten noe særlig stell. Det største problemet med det er at det ikke har vært tildekket når det ikke har vært i bruk, slik at lakken har blitt bleket av solen på den ene siden. Det var litt unødvendig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Bælfeit hytte Asbjørn! NÅ er jeg misunnelig nå.... Og den skriker etter et par Altec "Voice of the Theatre" i en eller annen utgave, ala Japanese Jazz Cafe style...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Den uanstrengte lyden av et ht system med oldschool 15" og et stort horn plassert i et rom med heftig volum er rett og slett vanedannende.. og formidler musikk på en måte mer tradisjonelle varianter ikke gjør. Men kjenner jeg deg rett så blir det nok noe helt annet - du klarer ikke å la være å mekke til noe DSP greier med noen slemme algoritmer..:D:D Synd - for det flotte rommet SKRIKER jo etter horn


    asb1.jpg


    asb2.jpg


    asb3.jpg


    asb4.jpg


    asb5.jpg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Det største problemet med det er at det ikke har vært tildekket når det ikke har vært i bruk, slik at lakken har blitt bleket av solen på den ene siden. Det var litt unødvendig.
    Bah! Tenk positivt. Tenk patina, rat rods og reliced guitars ;)
    Fantastisk rom!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Blir feil å gi en som deg råd :) Men, på min hytte ville jeg kjøpt en rekke KEF 200 mm coax drivere beregnet for innbygging i tak og/eller vegger, og laget skjulte plasseringer til de rundt i hytta så man hadde lyd over alt men ikke så en «jævla» høyttaler. AV Forum selger disse. Kanskje billigere i Sverige. Danske SB Acustics har også greie 6’’ coaxer. Flott hytte da, åpen og fin, fin historikk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hmm... i Sverige må det bli et Ljudia eller Billebro Stereo :p
    Men jeg må si meg enig med Sluket, horn av klassisk stor størrelse eller noen voksne JBL Studio Monitors.

    En tur til Stockholm kan gi et par pene klassikere... Blocket link
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer så mye med nytt landsted. Ser meget bra ut på bildene og jeg gleder meg til å følge utviklingen i denne tråden.

    Stemmer i med flere andre her; horn! Ikke fordi dem kan spille opp til bygdefest men fordi dem også låter så uanstrengt, oppløst og dynamisk på lavt volum. Ta en tur til Kunstnernes Hus og lytt til hornriggen der:

    6E8F32B9-CC75-4009-B479-F4274A73EAC1.jpeg


    201863DD-FC6F-438F-95A5-FFC3DBB9B955.jpeg


    Mvh
    -BB-
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Flott hytte, gratulerer så mye. Jeg kan ikke annet enn støtte hornforslag, både på grunn av evnen til å spille høyt og uanstrengt og det rent estetiske.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Gratulerer med fantastisk flott hytte!

    Små hornhøyttalere er jo et slags paradoks, men jb
    JBL-Synthesis-800-array-pair.jpg
    l array 800 er et funn. Er ikke så glad i de andre i array-serien, men disse låter sjukt bra! Krever litt power, men belønner med en medrivende musikalitet som få kan matche. Begynner å dra litt på årene, så her ligger det an til gode kjøp.

    Men Sluket har selvsagt rett - store horn er jo greia her. Hadde selv Belle Klipsch i noen år - la Scala men i stueversjon med pent finer osv...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Siterer meg selv fra en annen tråd:

    Vi har sommerhytte i Sandefjord, som vi overtok for et par år siden. Det første jeg tenkte på var - selvsagt - hva slags anlegg jeg skulle ha der.

    Først prøvde jeg en geneva xl. Det låt altfor svært og brumlete. Så kjøpte jeg en huldra 10 og et par Tandberg system 11. Låt fint, men krevde plassering som ødela litt i en liten stue.

    I mellomtiden kjøpte jeg en touring L (reiseradioen som er inspirert av Tandbergs gamle). Og vips, der falt alt på plass. Lyder mer enn bra nok til at musikken gleder og begeistrer, fyller den lille stua fint med godlyd. Tas med til grillen, kjøkken, strand, utestue osv ved behov.

    Og deilig med litt fri fra audiofilia nervosa i noen uker

    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med nytt landsted. Ser meget bra ut på bildene og jeg gleder meg til å følge utviklingen i denne tråden.

    Stemmer i med flere andre her; horn! Ikke fordi dem kan spille opp til bygdefest men fordi dem også låter så uanstrengt, oppløst og dynamisk på lavt volum. Ta en tur til Kunstnernes Hus og lytt til hornriggen der:

    Vis vedlegget 555893

    Vis vedlegget 555894

    Mvh
    -BB-
    Disse bildene har jeg sett før... ;-)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler Klipschorn, noen store 15 toms Tannoyer eller noen store JBL. Det tror JEG at ville fylle rommet med vellyd! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en helt annen tilnærming, fire aktive DIY fulltone rundstrålere hengende fra taket med full DSPstyring evnt supplert med en eller flere suber?
    Jeg ser for meg noe ala fasettene til OB-BB med fire gode elementer i hver.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Siterer meg selv fra en annen tråd:

    Vi har sommerhytte i Sandefjord, som vi overtok for et par år siden. Det første jeg tenkte på var - selvsagt - hva slags anlegg jeg skulle ha der.

    Først prøvde jeg en geneva xl. Det låt altfor svært og brumlete. Så kjøpte jeg en huldra 10 og et par Tandberg system 11. Låt fint, men krevde plassering som ødela litt i en liten stue.

    I mellomtiden kjøpte jeg en touring L (reiseradioen som er inspirert av Tandbergs gamle). Og vips, der falt alt på plass. Lyder mer enn bra nok til at musikken gleder og begeistrer, fyller den lille stua fint med godlyd. Tas med til grillen, kjøkken, strand, utestue osv ved behov.

    Og deilig med litt fri fra audiofilia nervosa i noen uker

    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
    Dette tar jeg med som inspirasjon til musikkanlegg-valg på vår nyinnkjøpte hytte! Noe halvfancy og plasskrevende er helt utelukket, så små kompakte løsninger er det jeg ser etter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
    Joda, jeg forstår den. I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.

    Vakker hytte altså. Cv dc 1515 passer vel ikke akkurat inn der

    Mitt tips er Nordost Valhalla, begynn der.
    Det første jeg tenkte på var faktisk Cerwin-Vega XLS-15. DC1515 er enda råere, men det vil ikke løse plasseringsproblemet. Arkitekten har plassert dører og trapper bak tre av de fire logiske høyttalerplasseringene. Gulvstående høyttalere er ikke riktig løsning, dessverre, og det er heller ingen opplagte steder å bygge en falsk vegg for innfelte studiomonitorer heller. Jeg kan forøvrig garantere at det ikke kommer noen Nordost-produkter inn i dette huset. :)

    Jeg må tenke mer på horn-løsninger, ser jeg. Det er et betydelig poeng i å kunne "belyse" gulvarealet med lyd uten at den også går i alle andre retninger. Riggen bør også kunne plasseres 2-3 meter opp på veggen for å løse plasseringsdilemmaet. En relativt liten monitor som Genelec 8050 blir nok også litt spinkelt her.

    Man kunne jo starte med JBL 2360 horn vinklet passe skrått nedover, men de krever også en søyle av en eller flere 15-tommere helst rett nedover fra der hornet står, og da blir det litt plasseringsutfordringer mht dobbeltdøren inn til rommet igjen. Dessuten var fru arkitektens ansiktsuttrykk nokså megetsigende da jeg viste henne bildet av sånne. :)

    Derimot legger jeg merke til at Danley har en del annet interessant også, fra kanskje litt i underkant til totalt overkill:
    Go 2
    SM Series - Molded Synergy Horn Loudspeakers
    SBH-Series - Skinny Big Horn
    GH Series - Genesis Horn
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For et anneks. For et rom. Hvordan ser hovedhuset ut da? Uansett kult å se at folk med god smak, gode intensjoner, arbeidslyst og midler får tak i slike skatter. Innebygde horn ville jeg også gått for. Steike. Hvordan fyres det kirkerommet opp? Hvis dere stenger ned vinterstid blir det vell rått. Volumet tilsvarer vell en enebolig på 150m2 så 15-20000kwh holder vell. Gratulerer herfra.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
    Joda, jeg forstår den. I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.

    Vakker hytte altså. Cv dc 1515 passer vel ikke akkurat inn der

    Mitt tips er Nordost Valhalla, begynn der.
    Det første jeg tenkte på var faktisk Cerwin-Vega XLS-15. DC1515 er enda råere, men det vil ikke løse plasseringsproblemet. Arkitekten har plassert dører og trapper bak tre av de fire logiske høyttalerplasseringene. Gulvstående høyttalere er ikke riktig løsning, dessverre, og det er heller ingen opplagte steder å bygge en falsk vegg for innfelte studiomonitorer heller. Jeg kan forøvrig garantere at det ikke kommer noen Nordost-produkter inn i dette huset. :)

    Jeg må tenke mer på horn-løsninger, ser jeg. Det er et betydelig poeng i å kunne "belyse" gulvarealet med lyd uten at den også går i alle andre retninger. Riggen bør også kunne plasseres 2-3 meter opp på veggen for å løse plasseringsdilemmaet. En relativt liten monitor som Genelec 8050 blir nok også litt spinkelt her.

    Man kunne jo starte med JBL 2360 horn vinklet passe skrått nedover, men de krever også en søyle av en eller flere 15-tommere helst rett nedover fra der hornet står, og da blir det litt plasseringsutfordringer mht dobbeltdøren inn til rommet igjen. Dessuten var fru arkitektens ansiktsuttrykk nokså megetsigende da jeg viste henne bildet av sånne. :)

    Derimot legger jeg merke til at Danley har en del annet interessant også, fra kanskje litt i underkant til totalt overkill:
    Go 2
    SM Series - Molded Synergy Horn Loudspeakers
    SBH-Series - Skinny Big Horn
    GH Series - Genesis Horn
    Asbjørn altså -) Har du tatt psykopat testen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn