Høyttalere Arvtaker til B&W 805 Matrix

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hei!


Siden 1996 har jeg spilt med et par B&W 805 Matrix og en Electrocompaniet ECI-2. Dette tospannet har jeg levd godt med i alle år, men etter at ECI-2 denne uka ble bytta ut med en Abrahamsen V2.0 UP begynner også behovet for nye høyttalere å melde seg.


Det har blitt en aldri så liten revolusjon i lydbildet med den nye forsterkeren. Nå låter det langt mer åpent, nøytralt og detaljert, men jeg får samtidig inntrykk av at "flaskehalsen" nå er høyttalerne som jeg synes låter litt "gammelt".


Etter å ha sjekka litt rundt, ser jeg at KEF LS50 seiler opp som en seriøs kandidat til å overta plassen på høyttalerstativene. Disse har fått mye skryt, og det minner litt om omtalen 805 Matrix fikk i sin tid.


Jeg har ikke hørt på KEF LS50 ennå, men er det andre kandidater jeg bør vurdere som arvtaker til B&W 805 Matrix med et budsjett på rundt 10 000 kr?


Naturligvis har jeg sjekka B&W sin CM-serie, men CM1 og CM5 har fått litt variert omtale. Den nye CM6 tror jeg derimot har mye å by på, men da er man straks oppe i 17 000 kr, og da er det kanskje vel så fornuftig å sjekke bruktmarkedet etter et par brukte 805 Nautilus.


Setter stor pris på alle innspill :)




Hilsen Ivar
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå er M805 en veldig god høyttaler. Har eid de tidligere og kunne gjerne tenkt meg et par igjen :)
Matrix805 spiller ringer rundt N805 selv om hifipressen ville det anderledes da de kom på markedet.

Det som kan være greit med de er å ha en "stram" og relativt strømsterk forsterker for å ha kontroll på bassen. Da kvitterer de igjen med en veldig god musikalitet.
Det lille jeg har hørt av Kef ls50 var ikke imponerende.

Uansett hva du gjør så får du ha lykke til videre.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...og da er det kanskje vel så fornuftig å sjekke bruktmarkedet etter et par brukte 805 Nautilus.
Akkurat det tror jeg du vil gjøre lurt i. Personlig syntes jeg det var et veldig stort hopp fra Matrix til Nautilus-serien, forsåvidt ikke bare for 804, men for alle modellene i serien. Grunnverdiene er bevart, men det hele er utført på en måte jeg så som en enorm oppgradering. Overlapping mellom diskant og bassmellomtonen er blant annet langt mer nøytral, samt at jeg syntes det hele låt langt mer åpent og engasjerende. Med andre ord, dette anser jeg som et åpenbart valg dersom det skulle dukke opp noe.
Nå er det jo mange år siden disse høyttalerne ble lansert, og det har jo dukka opp mye annet fint også.
Som en stor tilhenger av begge utgavene av 805 ser jeg det som ikke irrelevant å trekke frem et par andre varianter jeg har likt godt. Dynaudio har klart å lage VELDIG fine stativhøyttalere som jeg ihvertfall likte svært godt. Ellers kan det være fornuftig å rusle innom Klubben og sjekke om de har noen igjen av Dali Mentor 2. Det har vært mye opprydning i Mentorserien med svært anstendige prisreduksjoner nå nylig etter at Rubicon-serien har blitt veletablert, så her er det muligheter for et godt kjøp om du er interessert i å handle nye produkter. De spiller ganske anderledes enn 805, men jeg har sansen for de, så det kan være verdt en lytt dersom det fremdeles finnes noen slike.

Men seriøst, sett opp et autosøk på finn, og sørg for å holde øye her med sentralen etter 805 Nautilus. Det ble solgt såpass mange av de at av og til er det nødt til å bli videresolgt noen.

[edit] Morsomt å se at Bambadoo mener nøyaktig det motsatte av meg angående endringen fra Matrix til Nautilus. Jeg lyttet MYE til begge seriene nesten på daglig basis i perioden før og etter endringen, og selv om det begynner å bli lenge siden nå er jeg sikker på at _jeg_, subjektivt selvsagt, mener at det var en endring til det bedre. Men tydeligvis kan dette se ut til å være en smakssak [/edit]
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Her er en litt eldre test av kompakthøyttalere rundt din prisklasse: link
Jeg har selv Dali Royal Mentor Menuet og synes det er en bra høyttaler. Linn Majic 109 er sikkert også noe sjekke ut.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Veldig interessant å lese at "de lærde strides" rundt Nautilus vs. Matrix ;) Takk for mange nyttige innspill. Jeg holder "ørene åpne" i alle retninger, men OM jeg skal bytte ut mine Matrix, må det da bli til en høyttaler som overgår Matrix sine kvaliteter.

Jeg trodde egentlig at utviklingen gjennom over 20 år hadde gjort Matrix "gammeldags", men ut fra kommentarene til bambadoo ser jeg at det kanskje ikke er tilfellet. Jeg har også lest kommentarer andre steder der folk angrer på at de kvittet seg med 805 Matrix, så denne høyttaleren er kanskje eksepsjonelt god. Det er i så fall fantastisk om denne over 20 år gamle høyttaleren fortsatt leverer varene best i denne prisklassen :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Menuetten er knalltøff, men jeg synes den havner i en helt annen kategori enn 805 (uansett versjon), og at det dermed er vanskelig å trekke direkte paralleller mellom disse, eller å hente frem disse som et naturlig eksempel på en oppgradering. Det kan selvsagt funke, men det blir etter min mening som å anbefale noen skikkelig gode horn til en som skal se etter en oppgradering fra sine trofaste elektrostater.
(ok, det var veldig satt på spissen. eller forsåvidt overdrevet. Håper allikevel poenget mitt var forståelig)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Menuetten er knalltøff, men jeg synes den havner i en helt annen kategori enn 805 (uansett versjon), og at det dermed er vanskelig å trekke direkte paralleller mellom disse, eller å hente frem disse som et naturlig eksempel på en oppgradering. Det kan selvsagt funke, men det blir etter min mening som å anbefale noen skikkelig gode horn til en som skal se etter en oppgradering fra sine trofaste elektrostater.
(ok, det var veldig satt på spissen. eller forsåvidt overdrevet. Håper allikevel poenget mitt var forståelig)
Jo enig i det, men siden han i utgangspunktet hadde sett seg ut KEF LS50 som erstatning er ikke Menuett så veldig langt unna denne i størrelse. Begge vil jeg betegne som små stativhøyttalere.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
M805 er en fin sak det. Hadde den og "ga" den vekk for for 15-16år siden, men var alltid fornøyd med høyttaleren. Hadde så absolutt vært en kandidat til anlegg nr. 2/ over-the-top PC-høyttalere;) Kunne vært moro å teste denne høyttaleren igjen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jo enig i det, men siden han i utgangspunktet hadde sett seg ut KEF LS50 som erstatning er ikke Menuett så veldig langt unna denne i størrelse. Begge vil jeg betegne som små stativhøyttalere.
Akkurat det er jeg fullstendig enig i. Men jeg tror nok trådstarter vil sette pris på noe som er minst like "stort" som 805, og at muligens LS50 kan være litt i feil retning, med mindre prioriteringen er endret. LS50, som Menuetten, er jo også en skikkelig kul høyttaler, og noe helt anderledes enn hva folk stort sett er vant til å ha liggende.
Men som en erstatning for 805? Njaaaeei. Skeptisk.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jo enig i det, men siden han i utgangspunktet hadde sett seg ut KEF LS50 som erstatning er ikke Menuett så veldig langt unna denne i størrelse. Begge vil jeg betegne som små stativhøyttalere.
Grunnen til at jeg vurderte KEF LS50 var basert på omtalene som "studiomonitor"/"nærfeltsmonitor". Matrix 805 ble vel også i sin tid brukt som nærfeltsmonitor i Abbey Road Studios (har iallfall lest det et sted), så det var det som gjorde KEF LS50 interessant. Den fysiske størrelsen på høyttaleren i seg selv (så fremt det er en stativhøyttaler og ikke gulvstående) har ikke så veldig mye å si, det er vel mer de lydmessige egenskapene som står fremst hos meg.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Da det virker som om det ikke er flere innspill i denne tråden, har jeg iallfall fått oppklart to ting:

1. KEF LS50 er ikke den nye referansemonitoren jeg fikk inntrykk av etter å ha lest omtalene til What Hi-Fi? og Lyd & Bilde.
2. B&W 805 Matrix har fortsatt få (eller kanskje ingen) utfordrerer i samme prisklasse som parkerer denne når det gjelder lydkvalitet.

Så da fortsetter jeg det lykkelige samlivet med 805 Matrix, men kikker samtidig litt etter om det er noen Nautilus 805 der ute som trenger et nytt hjem :)

Takk for alle nyttige innspill.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Kjenner ikke dine 805 M, men jeg hadde 803 Nautilus.
Ikke ofte man vil kritisere noe man har hatt selv, men du og du så forferdelig de kunne låte noen ganger.
Kresne på musikk, innspilling og elektronikk.
Og disse kunne virkelig låte hardt i toppen til tider.
De er hvert fall ranket nederst over høyttalere jeg har eid eller testet over 13.000 kr, og de kostet vel 45.000. Så Nautilus er virkelig en høyttaler du ikke må finne på å kjøpe uhørt.

Selv synes jeg Dynaudio virker veeeldig lovende og jeg hadde nettopp Focus 110A og har nå 52SE.

Ellers så er jo Monitor Audio kjent for å matche godt med Abrahamsen sin varme klang. Tenker da på GX100 som kommer på brukten en gang i blant. Nytt? Det er vanskelig pga useriøs butikk.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Skudd fra hofta;
Behold M805, kjøp eller bygg bass system. Kjør aktiv deling og DSP.
B
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Da det virker som om det ikke er flere innspill i denne tråden, har jeg iallfall fått oppklart to ting:

1. KEF LS50 er ikke den nye referansemonitoren jeg fikk inntrykk av etter å ha lest omtalene til What Hi-Fi? og Lyd & Bilde.
2. B&W 805 Matrix har fortsatt få (eller kanskje ingen) utfordrerer i samme prisklasse som parkerer denne når det gjelder lydkvalitet.

Så da fortsetter jeg det lykkelige samlivet med 805 Matrix, men kikker samtidig litt etter om det er noen Nautilus 805 der ute som trenger et nytt hjem :)

Takk for alle nyttige innspill.
Hei.
Det gleder meg at du vil beholde dine Matrix. De har gledet med over lang tid. Jeg ville heller ikke byttet de ut med Nautilus. Neste steg på din B&W stige bør være 805S (Etterfølgeren til Nautilus) eller selvsagt 805D (Som er utenfor ditt budsjett. Jeg har hatt alle fire og rangerer dem slik:
805D
805S
805 Matrix
805 Nautilus

Størst eierglede hadde jeg med Matrixene...... :)

Behold dem, olje dem og stell pent med dem :eek:) De synker neppe i verdi. De overlever Abrahamsen forsterkeren og vel så det. Jeg hadde mine på en McIntosh MA6900 og det var en vakker kombo :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Behold dem, olje dem og stell pent med dem :eek:)
Joda, jeg ser at det ikke er vits å "gå over bekken etter vann", så de høyttalerne jeg har, beholder jeg :) Skal feire "fornyet kontrakt" med å spandere på noen nye kabler til dem :)

Et tåpelig spørsmål kanskje, men hva er det egentlig man skal "olje" på høyttalere?
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Skudd fra hofta;
Behold M805, kjøp eller bygg bass system. Kjør aktiv deling og DSP.
B
Jeg kjører disse sammen med en B&W ASW 3000 aktiv sub som jeg har hatt siden 1999. Fungerer fint, og suben er presis nok slik at idyllen ikke ødelegges. Likevel synes jeg av og til på virkelig gode innspillinger at høyttalerne spiller bedre uten suben, da det på sett og vis låter "reinere". Men på det jevne trenger de hjelp av en sub for å skape et skikkelig fundament i musikken.
 
M

MusicBear

Gjest
Får stadig mer og mer respekt for XTZ som høyttalerprodusent.

Denne her til 20.000 har jeg bestemt meg for å låne ørene til en gang:
XTZ Master M2 Stativhøyttaler - Sort Høyglans - Små/stativ høyttaler - Høyttaler

B & W, det at de deler til diskant først på 4.000 Hz mener jeg per konstruksjonsprinsipp må være en av merkets styrker. Uansett hvor bra en liten diskanthøyttaler (lite membramflate) måtte være, så slipper man trøbbel i dette viktige mellomtone området helt opp til dette 4-tallet.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg ville nok gått for brukte Focal Micro Utopia,
og byttet forsterker senere.
Tipper 15-18K på brukten med stativer.

Lykke til!
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Da det virker som om det ikke er flere innspill i denne tråden, har jeg iallfall fått oppklart to ting:

1. KEF LS50 er ikke den nye referansemonitoren jeg fikk inntrykk av etter å ha lest omtalene til What Hi-Fi? og Lyd & Bilde.
2. B&W 805 Matrix har fortsatt få (eller kanskje ingen) utfordrerer i samme prisklasse som parkerer denne når det gjelder lydkvalitet.

Så da fortsetter jeg det lykkelige samlivet med 805 Matrix, men kikker samtidig litt etter om det er noen Nautilus 805 der ute som trenger et nytt hjem :)

Takk for alle nyttige innspill.
Vel, skulle du ende opp med å lytte til nye høyttalere - hør på KEF LS50, og sammenlign med Scansonic MB-1. Scansonicene slo LS50, dyttet bort mine Jamo Concert 8 og løp i sirkler rundt 805 og en dyr dali. Tror du vil bli overrasket.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
39
Torget vurderinger
17
Istemmer Matrix sine fremdragende kvaliteter. Helt fantastiske høyttalere. Jeg burde aldri solgt mine!
Nautilusene, som kom etter dem er, i mine ører, veldig skuffende. Jeg hadde SÅ lyst til å bytte, men det låt helt jævlig! Behold dem og fokuser på kilde og forsterker; det er mitt råd.
Dersom du MÅ bytte; hør på Kudos, Neat, Spendor og Harbeth. Disse har fortsatt fokus på musikken, fremfor lyden:)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Ser at du mener cm6 koster litt mye, men om du likevel går til klubben for å høre dem så må du ikke gå derfra før du har hørt Dali Rubicon 2.
De er fabelaktig gode hvis du liker åpen og dynamisk lyd. Ut fra størrelsen er dette det beste jeg har hørt på disse parametrene, sammen med PMC Twenty 22.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva med aktive høyttalere som f,eks Dynaudio Focus A110? Fordelen med aktive høyttalere er kort signalvei og nok krefter som vekker elementene.

Monitorer er ofte krevende og blomstrer jo kraftigere elektronikk du døtter på dem. Selv har jeg monoblokker på 750 watt i 8 Ohm, og det er helt sykt hva de får ut av mine Usher monitorer.

F,eks integrerte forsterkere i klassen 10-20000kr med 2x100watt har ikke evnen til å vekke høyttalere til live slik kraftige effektrinn kan. Det jeg har hørt av aktive høyttalere minner mye om kraftig og dyre effktrinn og gode high-end høyttalere.
Jeg mener derfor det kan være intresant å sjekke hva som er der ute av aktive monitorer, for det gir mye lyd pr krone.
 
M

MusicBear

Gjest
Må bare synse meg enig med deg jonas.

For man får ikke store nok forsterkere på høyttalere! Samtidig som mega-forsterkere på godt konstruert småhøyttalerer ofte løfter den en oktav - dvs. graver frem en oktav til i bassen. B&W 805, Dynaudio Secial Twentyfive som et par eksempler med ett terningkast mer på den sistnevnte fra min side.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jo mindre og tungdrevne høyttalerne er, dess mer "pepper" trenger de. Jeg har flere hundre watt i mine små monitorer og de spiller ned til 30 hz før de begynner å rulle av. Og jeg har bare en 7 tommer bass.
B
 
M

MusicBear

Gjest
Hvis jeg spør pent Bergfinn, kunne jeg få banke på døra de en ettermiddag til uka og lytte på Opalene dine i tre kjappe minutter?
Trenger faktisk ikke lenger tid, da jeg sanser 95 % av de på kortere tid enn dette.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hva mener du Orso? En dip på 2000 -3000 hz og en økning på 200 hz skaper problemet?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva mener du Orso? En dip på 2000 -3000 hz og en økning på 200 hz skaper problemet?
Mener ikke noe annet enn at det kan være greit for de som vurderer denne høyttaleren og så hvordan powerresponsen er. Det er ikke en nøytral låtende høyttaler. Testene til Harman og andre er tydelig på hva folk foretrekker, men man bør trekke sine egne konklusjoner. Personlig synes jeg målingene til Matrix ser bedre ut. Men du verden, det finnes da mye bedre saker enn dette også.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvis jeg spør pent Bergfinn, kunne jeg få banke på døra de en ettermiddag til uka og lytte på Opalene dine i tre kjappe minutter?
Trenger faktisk ikke lenger tid, da jeg sanser 95 % av de på kortere tid enn dette.
Bare å banke på døra her, den er åpen.
Opalene har ikke akkurat optimale arbeidsforhold her i betongstua uten akustikktiltak.
Men du hører potensiale likevel, jeg temmer litt av akustikkproblemene med Audiolense.
Det låter ok.
B

Ps;Jeg skal få Opalene til å "skinne" uten store akustikktiltak. Det er mange veier til Rom.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Dynaudio er et godt valg. LS 50 har jeg ikke hørt spille noe i nærheten av tilfredsstillende. Typisk diskantbasert HIFI lyd. Mye oppbrytninger oppover. Veldig lite homogen klang.

Hvis du virkelig ønsker å ta et steg opp vil Respons baby være et meget godt alternativ. Da må du ut på bruktmarkedet og du må legge litt til noe mer penger.

Final
 

Berjohansen

Fersking
Ble medlem
08.11.2013
Innlegg
1
Antall liker
1
Hei
Kjøpte selv 805n 10 år etter jeg hørte 805 Matrix. Kjører disse sammen med en Nad390dd og dette er iallefall fullt ut tilfredstillende for meg.. Enn så lenge iallefall :) leter etter en passende sub som naturlig nok driver prisen godt forbi ett sett brukte 804 kanskje 803. har vanskelig for å tro at de ville llåte noe særlig bedre, spesiellt med tanke på romtilpassning.. 390dd har innebygget aktivt filter som avlaster 805'ene betraktelig i bassen det også hjelper mye.
Bare kjør på! Blir du ikke fornøyd med ett sett av disse må du ut med mykji pæng :)
 
Topp Bunn