Arrogante "hifisnobber" og fordommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    XLNT skrev:
    Jeg tror svaret kan være noe annet; Det kan komme av at folk går lei av at andre dømmer dem i kjølvannet av fordommene de blir utsatt for.
    Hvis jeg misforstår deg, får du beklage, men: Hvorfor skal "kabeltilhengere" alltid hoppe inn i denne offerrollen? Det er ingen som er slemme mot dem, og slik jeg oppfatter det er folk på den siden av barrikadene [1] mye større i kjeften enn de som hevder kabler har ganske begrenset betydning.

    Det er ingen som "dømmer" kabelentusiaster. Det er derimot mange som mener at de kaster bort penger og prioriterer feil, men det må jo være lovlig å mene. På samme måte som at de som hevder å høre kjempeforskjell på (billige og dyre) kabler mener at det åpenbart er noe "de andre" ikke har forstått eller ikke hører. Noe som forresten uttrykkes både ofte og høylytt, i ikke alt for høflige og diplomatiske vendinger. Strengt tatt synes jeg det er vesentlig mer "dømming" og skittkasting i den retningen.

    Jeg antar det som skjer er at man leser et innlegg som sier at dyre kabler er unødvendig, og at selv de billigste kabler kan gi samme godlyd som alt annet, bare de er terminert skikkelig og har god nok ledeevne. Når leseren da sitter på et dyrt kabelsett som han er fornøyd med, konkluderer han f.eks. med at "Hvis dette stemmer, må jo jeg ha vært ganske dum som brukte 20.000,- på disse kablene. ...FAEN, han kaller meg dum!" ...Og da er det ut med alle piggene, og skrikingen begynner.

    En forutsetning for å delta på et diskusjonsforum (eller strengt tatt for å leve i samfunnet i det hele tatt, uten å gå rundt i konstant frustrasjon) er vel å klare å takle at andre kan ha andre meninger og prioriteringer enn seg selv. Jeg skulle ønske flere kunne akseptere nettopp dette, og ikke starte (eller fortsette) krangler her inne hver gang sjansen byr seg!



    1: "Barrikader" som dessverre kastes opp hver eneste gang noen prøver å diskutere kabler, blindtesting eller vitenskaplig forståelse av hvordan stereoanlegg fungerer. Ganske trist, og ganske uforståelig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det beste er når man er så viderekommen at man opplever seg selv som arrogant overfor en selv - da er man i elitedivisjonen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Ulf-B skrev:
    BT skrev:
    Den dominerende fordommen her på hfs er og blir mot folk med kabler kjøpt annet sted enn på Clas Ohlson.
    Vel - med litt målrettet mental trening skulle det være fullt mulig å utvikle fordommer både mot dem som har billigere utstyr enn det man selv har, og mot dem som har dyrere utstyr. Ikke nødvendigvis bare kabler. Tenk på mulighetene!

    Når man har fått taket på fordommene, kan man gyve løs på det med arrogansen. Den kan også trenes opp til å gå begge veier.
    Naturligvis. Man er omgitt av idioter i alle retninger. ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    BT skrev:
    Ulf-B skrev:
    BT skrev:
    Den dominerende fordommen her på hfs er og blir mot folk med kabler kjøpt annet sted enn på Clas Ohlson.
    Vel - med litt målrettet mental trening skulle det være fullt mulig å utvikle fordommer både mot dem som har billigere utstyr enn det man selv har, og mot dem som har dyrere utstyr. Ikke nødvendigvis bare kabler. Tenk på mulighetene!

    Når man har fått taket på fordommene, kan man gyve løs på det med arrogansen. Den kan også trenes opp til å gå begge veier.
    Naturligvis. Man er omgitt av idioter i alle retninger. ;D
    Hehe.......
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderte for en del år siden å bli handelsreisende i fordommer, en slags fordomskonsulent. Ideen fikk jeg under et nachschpiel utenfor Fredrikstad da jeg var 18 (jeg var edru og kjørte). Noen skrudde på TVen og der var det to latinske smørsangere som sang duett. To fremmøtte nordlenginger som satt i sofaen begynte å beklage seg over dette og gjentok og gjentok "jævla pakkisa". Jeg prøvde å lære dem at dette ikke var "pakkisa", men nok heller menn fra Sør-Europa. Siden de nok ønsket å bruke en nedsettende term foreslo jeg "degosa". Dette trengte dessverre ikke gjennom, og de fortsatte med "pakkisa", men jeg tenkte at verden er trolig full av folk med vilje og evne til presis fordomsfullhet, men som mangler kunnskap. Man kan tenke seg et middelaldrende ektepar et sted i distriktene som plutselig får en Tamil-nabo. Hva skal de mene om ham? Ikke lett.

    Men så: De ringer "Fordomskonsulenten" (eller "Fordoms konsulenten" som er et mer riktig navn for en slik gescheft) som dagen etter setter seg ned hjemme hos dem og begynner: "Jo nå skal dere få høre..."
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    BT skrev:
    Mr-T skrev:
    BT skrev:
    Den dominerende fordommen her på hfs er og blir mot folk med kabler kjøpt annet sted enn på Clas Ohlson.
    Var det ikke Biltema? ;D
    ;D
    Mulig...
    Ja for Biltema kabler *er* de beste. Alle dere kabelignorate målenisser med øra fulle av bananplugger kan klappe igjen. JEG vet best.

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    BT skrev:
    totte skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg lurer litt på om nordmenn ser veldig "norske" ut, akkurat som Japanske turister også er veldig stereotype? En kompis av meg som har bodd i USA i mange år ble helt plutselig tilsnakket på norsk av ei gammal dame i en dagligvareforretning en plass upstate New York. Litt spesielt.
    Jeg kjenner også igjen andre nordmenn i New York. Det er overraskende lett. Hadde vært gøy med en systematisk blindtest.
    Eneste jeg har blitt spurt om i usa er om jeg kom fra Miami. :mad:
    Det er jo faen ikke rart, når du går rundt som det her!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fordomskonsultasjon vil kunne være en formidabel vekstindustri.

    I denne dags DN (blir så rart å skrive Dagens DN) kan jeg lese en flersiders artikkel om Butlere og Butling. Folk ønsker å kjøpe seg fritid, og noen stakkars tjenestevillige stiller opp for å gjøre innkjøp, installere 50" flatskjerm med Nintendo på barneværelset, etc.

    Dette er ressurskrevende innsats, og uansett hva man måtte få, også underbetalt.

    Da er det langt bedre å satse på å bli presisjonsytende fordomsleverandør. Umulig å møte etterspørselen, den er innpå uendelig, og sjansene for at man får lange og lojale kundeforhold er store, til tross for ditto faktura.

    Folk er så dårlige til å formulere sin misnøye - med litt klok planlegging kan Norge bli fordomsleverandør til hele verden. Vår kompetanse på området er egentlig ubestridelig.

    Dette må undersøkes.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Den dominerende fordommen her på hfs er og blir mot folk med kabler kjøpt annet sted enn på Clas Ohlson.
    Det kommer åpenbart an på øyet som ser. Jeg oppfatter det mer som den er og blir mot folk som mener at kabler gir ytterst små forskjeller i lyd, og prøver å begrunne det standpunktet med vitenskap.
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
     

    XLNT

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    99
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    XLNT skrev:
    Jeg tror svaret kan være noe annet; Det kan komme av at folk går lei av at andre dømmer dem i kjølvannet av fordommene de blir utsatt for.
    Hvis jeg misforstår deg, får du beklage, men: Hvorfor skal "kabeltilhengere" alltid hoppe inn i denne offerrollen? Det er ingen som er slemme mot dem, og slik jeg oppfatter det er folk på den siden av barrikadene [1] mye større i kjeften enn de som hevder kabler har ganske begrenset betydning.

    Jeg antar det som skjer er at man leser et innlegg som sier at dyre kabler er unødvendig, og at selv de billigste kabler kan gi samme godlyd som alt annet, bare de er terminert skikkelig og har god nok ledeevne. Når leseren da sitter på et dyrt kabelsett som han er fornøyd med, konkluderer han f.eks. med at "Hvis dette stemmer, må jo jeg ha vært ganske dum som brukte 20.000,- på disse kablene. ...FAEN, han kaller meg dum!" ...Og da er det ut med alle piggene, og skrikingen begynner.

    En forutsetning for å delta på et diskusjonsforum (eller strengt tatt for å leve i samfunnet i det hele tatt, uten å gå rundt i konstant frustrasjon) er vel å klare å takle at andre kan ha andre meninger og prioriteringer enn seg selv. Jeg skulle ønske flere kunne akseptere nettopp dette, og ikke starte (eller fortsette) krangler her inne hver gang sjansen byr seg!



    1: "Barrikader" som dessverre kastes opp hver eneste gang noen prøver å diskutere kabler, blindtesting eller vitenskaplig forståelse av hvordan stereoanlegg fungerer. Ganske trist, og ganske uforståelig.
    Jeg tror ikke vi er så uenige.

    Egne følelser har man ansvar for sjøl; Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten at du gir dem ditt samtykke, som E Roosewelt så klokelig sa.

    Det jeg tenkte på var utlegninger om kunnskapsmangel og andre personkarakteriestikker uten at dette er sjekket ut på forhånd, basert på at man velger annerledes enn den som dømmer. Gode spørsmål er på sin plass, men om man ikke er enig om utgangspunktet for diskusjonen blir det ingen felles diskusjon, men parallelle monologer. Om noen mener god lyd bare er det som kan måles og fremstilles som kurver som følger et visst mønster, mens en annen mener den gode lytteopplevelsen ikke kan måles, ja så er det vel fånyttes å få til en diskusjon om hva som er god lyd som kan favne begge virkelighetsoppfatningene?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.

    For å ta agnet ditt og diskutere kabler nok en gang, så ligger følgende bak mitt utsagn om "små forskjeller":

    Hvis man har kabler med sære elektriske egenskaper (RLC) på kanten av det som er vanlig, og elektronikk som er designet på en måte som gjør den følsom for slikt, da tror jeg kablene kan gi hørbare forskjeller i lyden. Hvis man derimot har komponenter og kabler med mer vanlige elektriske egenskaper/verdier, tror jeg at alle kabler med god nok terminering og stort nok tverrsnitt/god nok ledeevne, i praksis vil låte likt (nok).

    Uansett om denne antakelsen er riktig eller ikke, tør jeg påstå at de aller, aller fleste av oss ikke har så perfekte anklegg og/eller rom at det ikke er andre ting man kunne brukt kabelpengene på som ga vesentlig større forbedringer enn det å kjøpe kabler ville gjøre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Rhesus skrev:
    BT skrev:
    totte skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg lurer litt på om nordmenn ser veldig "norske" ut, akkurat som Japanske turister også er veldig stereotype? En kompis av meg som har bodd i USA i mange år ble helt plutselig tilsnakket på norsk av ei gammal dame i en dagligvareforretning en plass upstate New York. Litt spesielt.
    Jeg kjenner også igjen andre nordmenn i New York. Det er overraskende lett. Hadde vært gøy med en systematisk blindtest.
    Eneste jeg har blitt spurt om i usa er om jeg kom fra Miami. :mad:
    Det er jo faen ikke rart, når du går rundt som det her!
    Nice 'n vice. Tubbs er ikke den verste man kan ligne på. Men jeg er nok en god del lysere i håret.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    XLNT skrev:
    Det jeg tenkte på var utlegninger om kunnskapsmangel og andre personkarakteriestikker uten at dette er sjekket ut på forhånd, basert på at man velger annerledes enn den som dømmer. Gode spørsmål er på sin plass, men om man ikke er enig om utgangspunktet for diskusjonen blir det ingen felles diskusjon, men parallelle monologer. Om noen mener god lyd bare er det som kan måles og fremstilles som kurver som følger et visst mønster, mens en annen mener den gode lytteopplevelsen ikke kan måles, ja så er det vel fånyttes å få til en diskusjon om hva som er god lyd som kan favne begge virkelighetsoppfatningene?
    Det er vanskelig å være annet enn enig i dette. Heldigvis tror jeg egentlig ikke at det er så mye slik "dømming" ute og går. Det er vel forhåpentligvis også ytterst få som ser det så svart/hvitt som det du beskriver i siste setning.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.
    Enda godt kabel"diskusjonene" fikk et eget område, slik at man kan slippe å se på elendigheten om man vil. Kabler må være det minst interessante temaet det er mulig å diskutere. Likevel bruker enkelte uendelig tid på dette.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.
    Enda godt kabel"diskusjonene" fikk et eget område, slik at man kan slippe å se på elendigheten om man vil. Kabler må være det minst interessante temaet det er mulig å diskutere. Likevel bruker enkelte uendelig tid på dette.
    Det som er interessant å merke seg er det at det ikke er noen skyttergravskriger om hvilken pu eller rør som er best selv om de to tingene har større innvirkning på lyden enn kabler.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.
    Enda godt kabel"diskusjonene" fikk et eget område, slik at man kan slippe å se på elendigheten om man vil. Kabler må være det minst interessante temaet det er mulig å diskutere. Likevel bruker enkelte uendelig tid på dette.
    Det ironiske er at hvis du prøver å diskutere i hvilken grad kabler faktisk påvirker lyden eller anbefaler noen å kjøpe billige kabler, på Kabelhjørnet, da risikerer du å få så hatten passer.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Anonym skrev:
    BT skrev:
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.
    Enda godt kabel"diskusjonene" fikk et eget område, slik at man kan slippe å se på elendigheten om man vil. Kabler må være det minst interessante temaet det er mulig å diskutere. Likevel bruker enkelte uendelig tid på dette.
    Det som er interessant å merke seg er det at det ikke er noen skyttergravskriger om hvilken pu eller rør som er best selv om de to tingene har større innvirkning på lyden enn kabler.
    Det blir aldri skyttergravskriger av det åpenbare......
     
    J

    J.J

    Gjest
    Anonym skrev:
    BT skrev:
    Dazed skrev:
    BT skrev:
    Ganske bortkastet energi, når det er nettop disse små forksjellene i lyd man jakter.
    Bruk heller energien på å forklare en bjørnejeger at bjørnekjøtt er seigt.
    Nå var det ikke dette vi diskuterte nå, men du illustrerer jo nettopp det jeg skrev i Svar #721 ganske godt.
    Enda godt kabel"diskusjonene" fikk et eget område, slik at man kan slippe å se på elendigheten om man vil. Kabler må være det minst interessante temaet det er mulig å diskutere. Likevel bruker enkelte uendelig tid på dette.
    Det som er interessant å merke seg er det at det ikke er noen skyttergravskriger om hvilken pu eller rør som er best selv om de to tingene har større innvirkning på lyden enn kabler.
    Det er folket og ikke kablene det er noe galt med ;)

    Ellers heeelt enig med du her :D
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Anonym skrev:
    Ser at jeg klarer å fremstå som passe arrogant og fordomsfull i denne tråden :)
    Flink du er lille venn, kjempebra jobba, sånt liker vi vettu ;D ;D
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    BT skrev:
    Kan ikke noen snart demonstrere en brukbar cd-spiller for trådstarter, så det kan bli slutt på gnålet og vi kan diskutere noe annet etterhvert? Jeg begynner å bli smålei av å være arrogant og snobbete. For ikke å snakke om fordomsfull.
    Go ahead & make my day, punk ;D Er det virkelig mulig å bli lei av å være arrogant, etc ? ? ;D ;D

    Mvh :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    DoMentor skrev:
    Anonym skrev:
    Er dere en eller to personer?
    Kommer an på hvem du spør det ;D ;D
    Regner med at det er den schizofrene narcissisten DoMentor i egne høye personer... som taler med så kløyvet tunge at han sleiker seg i hvert øre samtidig!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    toppen av arroganse må jo være å drite i hele tråden :eek:
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    jan#jan skrev:
    BT skrev:
    Kan ikke noen snart demonstrere en brukbar cd-spiller for trådstarter, så det kan bli slutt på gnålet og vi kan diskutere noe annet etterhvert? Jeg begynner å bli smålei av å være arrogant og snobbete. For ikke å snakke om fordomsfull.
    Hvorfor bytte kilde når kabler gjør mer for lyden ??














    *løper som faan*


    ;D
    Tja, hvorfor ikke bytte hele anlegget med en superdupermegalowendplastboxradio fra Europris til 49 spenn så man får SKIKKELIG lyd da ? ? ;D Europris tar sikkert innbytte hvis du smisker bra nok, og betaler et passe mellomlegg på 4-500 K så de får dekka tapte utgifter til lagringsplass av innbyttet + utgifter til alarm, vekter, mat til vekterhunden, etc, etc ;D ;D

    Mvh :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    toppen av arroganse må jo være å drite i hele tråden :eek:
    Driter vel i om du driter i den ;D ;D ;D
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    pengesluk skrev:
    DoMentor skrev:
    Anonym skrev:
    Er dere en eller to personer?
    Kommer an på hvem du spør det ;D ;D
    Regner med at det er den schizofrene narcissisten DoMentor i egne høye personer... som taler med så kløyvet tunge at han sleiker seg i hvert øre samtidig!
    Hmm, jeg ekke noen nazist, så det såh :p Forøvrig er jeg "kun" 177 cm høy ;) Dessuten smaker ørevox høgg, æææsj :(

    Mvh :)
     

    XLNT

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    99
    Antall liker
    0
    DoMentor skrev:
    Anonym skrev:
    Er dere en eller to personer?
    Kommer an på hvem du spør det ;D ;D
    Eller NÅR man spør, noen ganger er man jo mer forent enn andre ;D (men da er man deff ikke inne på HIFIsentralen)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    BILDER!! BILDER!!!
     

    XLNT

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    99
    Antall liker
    0
    DoMentor skrev:
    XLNT skrev:
    DoMentor skrev:
    Anonym skrev:
    Er dere en eller to personer?
    Kommer an på hvem du spør det ;D ;D
    Eller NÅR man spør, noen ganger er man jo mer forent enn andre ;D (men da er man deff ikke inne på HIFIsentralen)
    Er man ikke ? ? ;D ;D
    Det var det, det er mange typer porno, hifiporr skaper kanskje ikke like mange konflikter som anna porr, eller....?
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    XLNT skrev:
    DoMentor skrev:
    XLNT skrev:
    DoMentor skrev:
    Anonym skrev:
    Er dere en eller to personer?
    Kommer an på hvem du spør det ;D ;D
    Eller NÅR man spør, noen ganger er man jo mer forent enn andre ;D (men da er man deff ikke inne på HIFIsentralen)
    Er man ikke ? ? ;D ;D
    Det var det, det er mange typer porno, hifiporr skaper kanskje ikke like mange konflikter som anna porr, eller....?
    Kommer an på øyet som ser det, vettu ;D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg antar det som skjer er at man leser et innlegg som sier at dyre kabler er unødvendig, og at selv de billigste kabler kan gi samme godlyd som alt annet, bare de er terminert skikkelig og har god nok ledeevne. Når leseren da sitter på et dyrt kabelsett som han er fornøyd med, konkluderer han f.eks. med at "Hvis dette stemmer, må jo jeg ha vært ganske dum som brukte 20.000,- på disse kablene. ...FAEN, han kaller meg dum!" ...Og da er det ut med alle piggene, og skrikingen begynner.
    Hvor mange med dyre kabler tror du lar seg påvirke av at noen anonyme personer her, som kan være dauhørte for det man vet, sier at dyre kabler er tull? De som kjøper dyre kabler, vet nok hva de gjør, etter å ha prøvd litt forskjellig, og etter å ha vurdert de dyre til å være verdt prisen i forhold til hva de gjør for lyden i anlegget. Skal vedde på at 98% av befolkningen ville se ut som et stort spørsmålstegn om du spurte dem om de hadde hørt forskjell på kabler. Skal man begynne å høre på mannen i gaten nå da? Kanskje stoppe en tilfeldig person på gaten, og hvis han sier at han aldri har hørt forskjell på kabler, så hive kablene rett på bruktbørsen?
     
    N

    nb

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Kanskje stoppe en tilfeldig person på gaten
    Er det ikke bedre å spørre barn og fulle folk? Sistnevnte sier innimellom sin klare mening på dette forum fra midnatt og utover i helgene. Kanskje enda oftere nå i ferietiden.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg antar det som skjer er at man leser et innlegg som sier at dyre kabler er unødvendig, og at selv de billigste kabler kan gi samme godlyd som alt annet, bare de er terminert skikkelig og har god nok ledeevne. Når leseren da sitter på et dyrt kabelsett som han er fornøyd med, konkluderer han f.eks. med at "Hvis dette stemmer, må jo jeg ha vært ganske dum som brukte 20.000,- på disse kablene. ...FAEN, han kaller meg dum!" ...Og da er det ut med alle piggene, og skrikingen begynner.
    Hvor mange med dyre kabler tror du lar seg påvirke av at noen anonyme personer her, som kan være dauhørte for det man vet, sier at dyre kabler er tull? De som kjøper dyre kabler, vet nok hva de gjør, etter å ha prøvd litt forskjellig, og etter å ha vurdert de dyre til å være verdt prisen i forhold til hva de gjør for lyden i anlegget. Skal vedde på at 98% av befolkningen ville se ut som et stort spørsmålstegn om du spurte dem om de hadde hørt forskjell på kabler. Skal man begynne å høre på mannen i gaten nå da? Kanskje stoppe en tilfeldig person på gaten, og hvis han sier at han aldri har hørt forskjell på kabler, så hive kablene rett på bruktbørsen? 
    Hvis alle er så sikre på egne prioriteringer og driter i hva anonyme avatarer på forumet synes, hvorfor blir så mange av dere med dyre kabler så provosert at dere er helt nødt til å starte meningsløse og usaklige krangler, kjefte og bære dere HVER ENESTE GANG dere oppdager en tråd som sier noe om at kabler ikke trenger å være dyre for å låte bra?

    I det siste har dere begynt å angripe tråder om blindtesting og målinger også, og til og med begynt å starte provokative tråder i "forskjeller og testmetodikk" for å få deres daglige dose krangling og drittslenging. Hva i svarteste er egentlig poenget med det, da, hvis dere ikke bryr dere om hva "noen anonyme personer her" sier?

    Og nok en gang: Kan du være så vennlig å forholde deg til hva jeg faktisk skriver, i stedet for noe du kan dikte opp at du tror jeg kanskje kan finne på å mene? Tilfeldig person på gaten? Pfff!

    Forøvrig er jeg så lite anonym jeg bare kan, og benytter enhver mulighet til å treffe folk fra forumet IRL. Det er nemlig svært hyggelig, og gjør igjen opplevelsen av forumet hyggeligere. Hvis du har lyst, kan jeg godt sende deg fullstendige personalia, så du kan være sikker på hvem jeg er. Jeg har dog ingen dokumentasjon på hørselen min å legge ved. ::)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg reagerer mest på disse som nærmest skråsikkert mener kabler har liten betydning. Når de setter i gang med skriveriene sine, klarer jeg bare ikke la vær å korrigere.

    Når det gjelder praksis, så har for eksempel jeg gått mye lenger enn dem for å finne ut av dette med kabler. Jeg har lånt og investert i skitdyre kabler, og skrevet en del om erfaringer på bakgrunn av dette. (Skjønt investering er vel ikke det riktige ordet, for jeg taper muligens avsindige summer skal jeg prøve å selge disse kablene noen gang)

    For eksempel Asbjørn har gjort noen spredte forsøk med noen antagelig halv- anstendige kabler i et ganske hjemmemekket anlegg og konkluderer på bakgrunn av det at kabler har fryktelig liten betydning. Han støtter seg til tradisjonell (gammeldags) audio- teori, men jeg poster linker til nyere vitenskap som har kommet litt lenger når det gjelder kabler.

    Du kan merke deg at de fleste hifiblader har kabelomtaler uten at dette er noe kontroversielt. Det er også en "gammel regel" at man gjerne bør legge sånn 10 prosent av anleggskost i kabler. Har man et anlegg til 100 000, så betyr dette faktisk 10 000 til kabler og 90 000 til alt det andre. Min prosentandel er faktisk en del høyere enn 10 prosent. Men her er det ikke noe fasitsvar, bare generelle retningslinjer.

    Du får prøve deg frem, Dazed. Du trenger ikke tro på hverken meg eller Asbjørn eller noen andre her.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg reagerer mest på disse som nærmest skråsikkert mener kabler har liten betydning. Når de setter i gang med skriveriene sine, klarer jeg bare ikke la vær å korrigere.
    Ja, kall det hva du vil. Uansett bekrefter jo dette bare mitt forslag til hva slags reaksjoner som gjør om alle kabeldiskusjoner til krangler.

    Kule-Trygve skrev:
    Når det gjelder praksis, så har for eksempel jeg gått mye lenger enn dem for å finne ut av dette med kabler. Jeg har lånt og investert i skitdyre kabler, og skrevet en del om erfaringer på bakgrunn av dette.
    Det kan så være. Likevel burde man prøve å forholde seg litt saklig, og ikke regelrett krangle. Dette ser forøvrig ut som et godt eksempel på arroganse. Helt On-topic, altså. Forøvrig synes jeg du antar litt mye nå. Du kan vel umulig vite hvor mye alle andre har testet.

    For eksempel Asbjørn har gjort noen spredte forsøk med noen antagelig halv- anstendige kabler i et ganske hjemmemekket anlegg og konkluderer på bakgrunn av det at kabler har fryktelig liten betydning. Han støtter seg til tradisjonell (gammeldags) audio- teori, men jeg poster linker til nyere vitenskap som har kommet litt lenger når det gjelder kabler.
    Nå skal ikke jeg gjette på hvor spredte forsøkene hans har vært, og ang. den negative tonen du legger i "hjemmemekket", tror jeg kanskje det er du som gjør deg skyldig i litt for dine argumenter fordelaktig gjetting. Les f.eks. hjemme hos-artikkelen fra Fidelity om da de var på besøk hos Asbjørn og hørte det "hjemmemekkede" anlegget. Dokumentasjonen Asbjørn legger frem og de teoriene han støtter seg virker både troverdige og fullstendig gyldige, mens de linkene du som regel poster, langt fra er "vitenskap". Noe du som sivilingeniør vel burde være i stand til å se.

    Man kan jo lure på om ikke forskningsresultater som forandrer hele fysikkens forståelse av elektrisitet ville fått litt bedre fotfeste enn at nedslagsfeltet dens begrenset seg til enkelte kabelprodusenters markedsføring og noen over-entusiastiske hifi-skribenters tastatur.

    Kule-Trygve skrev:
    Du kan merke deg at de fleste hifiblader har kabelomtaler uten at dette er noe kontroversielt. Det er også en "gammel regel" at man gjerne bør legge sånn 10 prosent av anleggskost i kabler. Har man et anlegg til 100 000, så betyr dette faktisk 10 000 til kabler og 90 000 til alt det andre. Min prosentandel er faktisk en del høyere enn 10 prosent. Men her er det ikke noe fasitsvar, bare generelle retningslinjer.
    HiFi-skribenter er vanlige folk, de også, og tidsskrifter er ikke noen universell sannhet. Faktisk står det ganske mye tull i flere av dem. Jfr. høyttaler-musa som har fått en egen tråd her.

    Forresten var det ikke kabler jeg diskuterte, men hvorfor det er slik at kabeltråder blir krangletråder. Takk for at du bidrar til å empirisk underbygge teorien min! ;)

    Kule-Trygve skrev:
    Du får prøve deg frem, Dazed. Du trenger ikke tro på hverken meg eller Asbjørn eller noen andre her.
    Nei, det trenger jeg selvsagt ikke.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn