Arrogante "hifisnobber" og fordommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Anonym skrev:
    Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet ;)
    Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... ::)
    Cristopher Russel vet sikkert ikke hva han snakker om.

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Dette er en artig tråd å følge mens man sitter å hører på favoritt musikken :D
    Nå er det på tide å dra seg bort fra stereoen sengen kaller, god natt ;)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Elmer skrev:
    Det er et brennbart tema du berører, med svært mange fasetter. Pris og kvalitet henger IKKE automatisk sammen, ei heller i Hifiverdenen. Prisutviklingen har etterhvert kommet uti det absurde, det beste eksempelet er kabelsegmentet.
    Jeg tror at denne utviklingen dessverre er med på å marginalisere hobbyen "H-end is diyng". Dessverre ser ikke pressen til å være særlig interessert i dette, det diskuteres ikke engang.

Det hele bunner i anvendt markedspsykologi. Det dreier seg om bl.a merkevarebygging. Produktet (merkenavnet - the Brand) i seg selv har en egenverdi som går utover bruksområdet. Hvorfor Armanijeans og ikke H&M? Et produkts eksklusivitet kan vi si smitter over på eieren, det trenger nødvendigvis ikke være noe ønske om å vise seg frem. Slik som mange yachteiere tar uti det ekstreme. Det kan være en helt personlig greie.

Dette er en del av det som kalles markedssegmentering - hvori vi her snakker om den eksklusive delen kontra masseprodukter (Denon ?). Prisen er en svært viktig del i dette spillet. Og det virker ! Vi gjør jo våre innkjøp i stor basert på følelser. Og hører du til i den eksklusive delen av markedet så er sjansen for at du vil foreta en klassereise nedover svært liten, dette vet de som driver med markedsføring.

Det fins flere eksempler på dette inne hifiverdenen.

1.Electrocompaniet skulle doble prisen på den berømte 25 watteren (i jura/kritt perioden!). Dette annonserte de med at etter x dato gikk prisen opp. De så for seg en stor omsetninsøkning og det fikk de, men ETTER den datoen. Da var prisen den riktige for Hi-enderne. Dette er ifølge Hr Abrahamsen himself.

2. HI-FI Klubben forhandlet Quad electrostatene (ESL 63) en kort peride på 80-tallet. De hadde kostet ltt under 12store/stk før de overtok så ble prisen ca 7store. Når Quad fikk vite dette mistet de agenturet, produktet skulle ikke selges så billig! (Mye billigere enn i England faktisk)

3. Samme "Klubben" har et høyttalersett som heter "Megaline" (Dali), disse kostet rundt 40store/paret. De var borte fra markedet en periode og ble så relansert. Det var riktignok noen endringer (bl.a på det aktive delefilteret) på de, men den allerstørste endringen var prisen den er over 8 (åtte) ganger høyere! I følge en tidliger klubbansatt så selger de bedre på verdensmarkedet nå enn før. Klubben hadde rett og slett tatt en strategisk avgjørelse på at de ville også ha en bit av Ultrahiend-segmentet. Og det virket. I tillegg så florerer ryktet om at Dali ikke tjener penger på disse. Det er noe man hører av og til om slike produkt, det fortelles svært ofte av eierne selv.

Det er slike mekanismer som er med på å danne snobberiet. Og selvfølgelig har du først brukt 420 000 på et par ledningstumper så vil du aldri i verden gå med på at noe til en tusenlapp eller to er like bra. Det er også enkel psykologi.

Forøvrig har jeg selv kongespilleren Denon DCD 3560 - den fyller 20 hos meg i år! Det er en jeg vet om som nå er på jakt , når han får tak i den blir det en meeeget kostbar CD - rigg tlsalgs. Dette etter at han lånte min. Jeg eller han påstår ikke at det er verdens beste (hva er det?), men holy cow!

E

Takk for langt, og intr. svar, du :) Jepp, er fullstendig klar over det ;) Prisene på mye hifiutstyr er dessverre absurde ja, men det gjenspeiler vel langt på vei hvor mye folk er villig til å betale ? ? Tror en del av greia her er at det MÅ være grisedyrt for at det skal ha en slags troverdighet liksom ? ? :(
    Eksemplene dine om EC Quad og Dali bekrfefter jo det langt på vei, ja.

Mht kabler sitter jeg vel litt i glasshus da mine ikke akkurat er blandt de billigste de heller, MEN jeg har 0 problem med å både godta, forstå og ikke minst glede meg over at andre har billige kabler som har en god synergi i deres oppsett :) men mine koster heldigvis LANGT under 420 000 da ;D

Jepp, DCD 3560 er avsindig bra CDP iallefall til prisen ;D Er din også moddet / oppgradert, forresten ? :) Jeg vet forøvrig om en annen DCD 3560 som er til salgs, send pm hvis interesse :)

Mvh :)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Jens skrev:
    Anonym skrev:
    Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet ;)
    Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... ::)
    Cristopher Russel vet sikkert ikke hva han snakker om.
    Nå aner jeg ikke hvem denne Cristopher Russel er eller hva han snakker om og hvis du sier at han ikke vet hva han snakker om skal jeg derfor ikke motsi deg :-X

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    lars_erik skrev:
    Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
    Ja litt merkelig det der....
    Enig, det er litt som med diskusjon om engler: De som ikke har møtt dem tror de vet mer om dem enn de som har møtt dem. Særlig, liksom.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.176
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    johnnygrandis skrev:
    lars_erik skrev:
    Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
    Enig, det er litt som med diskusjon om engler: De som ikke har møtt dem tror de vet mer om dem enn de som har møtt dem. Særlig, liksom.
    Dine kommentarer har en egen evne til å sette ting på plass.
    Tror du.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    totte skrev:
    johnnygrandis skrev:
    lars_erik skrev:
    Dine kommentarer har en egen evne til å sette ting på plass.
    Tror du.
    Jøss, skryt fra den kanten...

Takker!

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    213
    Sted
    Ved Mjøsa
    Gjest skrev:
    Vet ikke om det er gamlingene som heller mest til at høy pris henger sammen med kvalitet. Vi gamle (jeg er 55) har jo opplevd NAD 3020, og den måten som den forsterkeren satte store deler av high-end markedet i skammekroken. Men selv da den kom var det mange som nektet for at den var god. Argumenter som at den var laget i Taiwan, hadde billige deler og var dårlig skrudd ble brukt som belegg for at den ikke låt godt.
    Pris og lyd henger ofte
    NAD 3020 er ikke spesiellt god. Derimot er Erling Neby spesiellt god. Tivoli radio er heller ikke spesielt god...
    Jeg har hatt både 3020, 7020 og 3155. Grei lyd til lav pris. Men det er ikke high end lyd.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Artige innlegg.... ;D Og mye selverkjennelse, både fra den ene og den andre.

Selvsagt finnes det hifi-snobberi. Like godt som det finnes bilsnobberi, merkeklærsnobberi og alskens anna snobberier. Hvem har ikke hørt om "2fot-syken"? Største båten, største hytta, beste bilen osv. osv. For meg er det nokså inlysende at det også gjelder innen hifi.

Jeg er ikke enig med trådstarter i at Denonspilleren er uslåelig god. Jeg har hørt den, og den er ikke engang i samme kategori som min eldre Sony XA3ES. Jeg oppgraderte for et par år siden, med en demobrukt Densen B400xs, men dette er en spiller som kostet nærmere 30K da den var ny, så en sammenligning blir ikke rettferdig, uansett.

Jeg brukte ørene, og konkluderte med at B400xs er en av de få cd-spillerne som jeg har lyttet til, som gir et lydbilde veldig likt en god vinylspiller. Jeg har lenge vært frista av Electrocompaniets topploader, men jeg holder fortsatt på B400xs.

Etter over 10 år med min tildigere integrerte ( Densen DM-10 ), og etter en laaang periode med overveielser, prøving og lytting, tok jeg skrittet og kjøpte Densen B150+ forsterker, og heiv på den eksterne strømforsyninga, DNRG, samtidig. Og jeg priser meg lykkelig for at lyden ble bedre enn forventet. Noe anna ville vært heilt vederstyggelig og forferdelig....

Jeg føler meg på ingen måte som noen hifi-snobb. Med unntak av forsterkeren og hodetelefonene ( AKG K-701 og Beyerdynamic T-1 ), er resten av oppsettet kjøpt brukt. Takk og lov for at noen bare MÅ ha nye greier. Hadde det ikke vært for dem, ville det ikke vært noe pent brukt å kjøpe "der ute", for oss som lar andre ta det største verditapet.

Jeg vil ha best mulig lyd ( hørt med mine egne ører, i min egen stue!), men jeg har en nokså klar oppfatning av a)hva jeg har råd til, b) hva jeg har samvittighet til å kjøpe, og c) hva jeg har hørsel til å få utnytta. Jeg er heller ikke slavisk opptatt av å lytte, lytte, lytte. Livet består av så mye anna interessant og givende, at jeg rett og slett ikke rekker over alt jeg burde få utretta eller opplevd. HiFi'en står der, og når jeg føler trangen til ei go'stund, så blir anlegget brukt.

For min del må de som vil, og som forhåpentligvis har råd til det, bare hifi-snobbe så mye de bare vil. Det blir som med biler og Formel 1-kjøring ( og all anna motorsport ); det som utvikles i øverste divisjon, drypper gjerne ned på oss "normalforbrukere" etterhvert. Det tar bare litt lengere tid før "the good stuff" er kjøpanes for oss meir normale lønnsmottakere.

Jeg storkoser meg med det oppsettet som jeg har, men jeg er 100% klar over at det kan bli bedre. Jeg tror denne litt rare hobbyen ble fattig, hvis vi satt der med "det heilt perfekte". Så mitt råd er at vi bør kose oss med det vi har, eller bytte ut det vi ikke er fornøyd med. Og kanskje har vi en kjenning eller to som har tatt'n ut mye lenger enn hva jeg har gjort, som vi kan besøke og få ei lyttestund hos. Jeg har et par stykker som har anlegg til godt over halvmillionen. Lyden disse presenterer, ER flott. Men jeg er såre fornøydd når jeg hører de samme skivene på mitt anlegg. forskjellen er nemlig ikke SÅ stor! Men den er der...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...
    Jeg har heller aldri sagt at pris ikke følger kvalitet men å selge en 300kr DVD spiller til 50 000kr gir ikke bedre lyd men mange hører nettopp det!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.176
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...
    Jeg har heller aldri sagt at pris ikke følger kvalitet men å selge en 300kr DVD spiller til 50 000kr gir ikke bedre lyd men mange hører nettopp det!
    Jeg har heller ikke skrytt av Edge-spilleren,.
    Tøvete argument.
    Hva du har prøvd aner jeg ikke. Jeg stoler mest på hva jeg selv hører.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Selvsagt er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris, men kvaliteten har en tendens til å flate ut før pris. Min påstand er at det er fullt mulig å få meget bra lyd uten å betale en årslønn.

Stikkoredene er:
    -Pro audio
    -Direkte fra produsent
    -DIY/halvfabrikat

I tillegg må man selvsagt være stand til å sette opp utstyret til å yte best mulig. Må man ha merkevarehifi har man jo alltids bruktmarkedet å ty til.

Problemet med denne tilnærmingen er at det undergraver den lokale hifisjappa, waf og betjeningskomfort kan bli så som så og man må sette av noen kveldstimer til mekking. Men er det LYD det dreier seg om kommer man langt på denne måten. Skal man dra den ennå lenger og bruke mer penger tror jeg ikke det mest kostnadseffektive er å bruke penger på statusmerker, men heller satse på skreddersøm. Det vil si at man betaler noen for å skreddersy en høyttaler/romløsning til dine preferanser og elektronikk til å jobbe på lag med dette. Dette koster selvsagt, og man vet ikke hvordan resultatet blir før pengene er brukt, og da er det ingen vei tilbake. Men jeg hadde heller gjort det enn å betale for "luksusskatten" på statusmerker.

Gs_Aas

Medlem
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    0
    Temaet er selvfølgelig individuelt og basert på smak og behag.

Min musikksmak er bred, og jeg hører det meste som finnes, men når du sitter med konstante frysninger er du vel nært det optimale av opplevelse når det kommer til nyting av musikk. For min del gir Focal meg mye av denne følelsen, sett feks B&W 803d/802d opp mot Focal Chorus 836v på en Electrocompaniet 250r, og jeg tar focal sine uten å blunke, selv om de koster under 1/3.

Pris er ikke alt, men jeg synes trådstarter kanskje mangler den mest relevante problemstillingen, og det er hvem som har behov for det dyreste, for hva er det de dyreste komponente ønsker å gjengi? Jo, etter min forståelse er dette mest naturlig og nøytral lyd som mulig, og det er ikke alltid at dette er forbrukerens ønske.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    HCS skrev:
    " pga at den er forbedret / oppgradert av Geir Fredriksen / Adyton, han brukte den til utvikling av Adytons høyttalere. " - Hva ble spilleren din konkret brukt til ? Sier du at Adytons høytalerere er voicet etter speilleren din ? Bare litt nyskjerrig siden dette er ikke noe som er alment kjent..At Geir Frediksen har brukt en modda Denon til sitt utviklingsarbeide... :)

Jeg tror faktisk G.F. benyttet en modifisert phillips-trakter i utviklingsarbeidet og tunet Imagic deretter. Naa tror jeg han bruker en noe dyrere italiensk sak, og muligens er phillips-trakteren aa faa tak i for en billig penge paa bruktmarkedet...

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Er vi over på den spilleren igjen, vel noen går aldri lei men jeg må si det begynner å bli gammelt nytt.

Forøvrig enig i at det kan være lett å bli lurt og jeg har selv måttet svelge ettpar kameler både her og der men å hele tiden komme med at kvaliteten ikke blir bedre med prisen blir meningsløs i lengden,- finn på noe annet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Iskariot skrev:
    HCS skrev:
    " pga at den er forbedret / oppgradert av Geir Fredriksen / Adyton, han brukte den til utvikling av Adytons høyttalere. " - Hva ble spilleren din konkret brukt til ? Sier du at Adytons høytalerere er voicet etter speilleren din ? Bare litt nyskjerrig siden dette er ikke noe som er alment kjent..At Geir Frediksen har brukt en modda Denon til sitt utviklingsarbeide... :)
    Jeg tror faktisk G.F. benyttet en modifisert phillips-trakter i utviklingsarbeidet og tunet Imagic deretter. Naa tror jeg han bruker en noe dyrere italiensk sak, og muligens er phillips-
    trakteren aa faa tak i for en billig penge paa bruktmarkedet...
    ;D ;D
    Det er der denne sildringen hos meg kommer fra. Har fundert lenge over dette nå. Takk.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    JENO skrev:
    Selvsagt er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris, men kvaliteten har en tendens til å flate ut før pris. Min påstand er at det er fullt mulig å få meget bra lyd uten å betale en årslønn.
    Nå har jeg etterhvert hørt endel anlegg både hos private, på messer og hos forhandlere og det er helt riktig som du sier at det er fullt mulig å få god lyd uten å bruke en årslønn. Derimot skal du ha referanselyd på høyeste nivå er det ikke til å komme utenom at det koster noen kroner mer, uten tvil. Noe av det beste det beste jeg har hørt er Magico Q5 og de koster jo som sagt nesten en årslønn. Elektronikken kommer i tillegg.
    Så kan det jo ropes om at jeg og de mange andre tusener som hører det samme er farget av både det ene og det andre og DIY brukere kan smelte ihop aluminiumen sin og starte cnc maskinene for å prøve å lage noe lignende. Av og til tror jeg de mange tvilerne nekter å åpne hørselen sin når de lytter på ting over sitt eget budsjett.

C

Cyber

Gjest
    Jeg er enig i at forskjellene blir mindre oppover, men jeg kan ikke si at jeg ikke siklet fra begge ørene da jeg satt i søtpunktet foran Avantgarde Duo Grosso. De låt sinnsvakt godt og klart bedre enn høyttalere til en lavere penge.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    funbunny skrev:
    Gjest skrev:
    Vet ikke om det er gamlingene som heller mest til at høy pris henger sammen med kvalitet. Vi gamle (jeg er 55) har jo opplevd NAD 3020, og den måten som den forsterkeren satte store deler av high-end markedet i skammekroken. Men selv da den kom var det mange som nektet for at den var god. Argumenter som at den var laget i Taiwan, hadde billige deler og var dårlig skrudd ble brukt som belegg for at den ikke låt godt.
    Pris og lyd henger ofte
    NAD 3020 er ikke spesiellt god. Derimot er Erling Neby spesiellt god. Tivoli radio er heller ikke spesielt god...
    Jeg har hatt både 3020, 7020 og 3155. Grei lyd til lav pris. Men det er ikke high end lyd.
    Jeg skrev i fortid, mao at den var spesielt god da den kom. I dag er den fremdeles en god forsterker etter min (og endel andres) mening. Bare å google litt...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.176
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    funbunny skrev:
    Gjest skrev:
    Pris og lyd henger ofte
    Jeg skrev i fortid, mao at den var spesielt god da den kom. I dag er den fremdeles en god forsterker etter min (og endel andres) mening. Bare å google litt...
    Mange mener at Huldra fortsatt er av de beste. Spørs vel hva man sammenligner med.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    johnnygrandis skrev:
    JENO skrev:
    Nå har jeg etterhvert hørt endel anlegg både hos private, på messer og hos forhandlere og det er helt riktig som du sier at det er fullt mulig å få god lyd uten å bruke en årslønn. Derimot skal du ha referanselyd på høyeste nivå er det ikke til å komme utenom at det koster noen kroner mer, uten tvil. Noe av det beste det beste jeg har hørt er Magico Q5 og de koster jo som sagt nesten en årslønn. Elektronikken kommer i tillegg.
    Så kan det jo ropes om at jeg og de mange andre tusener som hører det samme er farget av både det ene og det andre og DIY brukere kan smelte ihop aluminiumen sin og starte cnc maskinene for å prøve å lage noe lignende. Av og til tror jeg de mange tvilerne nekter å åpne hørselen sin når de lytter på ting over sitt eget budsjett.
    Som sagt er det en viss sammenheng mellom pris og ytelse, og dette gjelder etter min mening særlig høyttalere. Har ikke hørt Magico, men tviler ikke på at det er bra saker. Det virker jo også som prisen har en viss sammenheng med utviklings- og produksjonskostnader, så jeg har ingen problemer med at denne høyttaleren er dyr.

Skulle jeg brukt tilsvarende sum på diy ville jeg selvsagt ikke kopiert Magico. Et av designkriteriene til Q5 er jo at den ikke skal være for stor og skal passe i en vanlig stue. DIYere trenger ikke å ta slike hensyn. Se f eks hva Mr-T og sluket driver med. Aner ikke hvordan systemene deres låter heller, men de kan jo ta seg friheter ift størrelse og membranareal som ikke er realiserbart for kommersielle aktører.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Iskariot skrev:
    HCS skrev:

Jeg tror faktisk G.F. benyttet en modifisert phillips-trakter i utviklingsarbeidet og tunet Imagic deretter. Naa tror jeg han bruker en noe dyrere italiensk sak, og muligens er phillips-trakteren aa faa tak i for en billig penge paa bruktmarkedet...
    Ja, er nok tilbøylig til å tro dette selv også..Og siden trådstarter ikke kommer med noe KONKRET vedr sin egen spiller så er det muligens noe han har funnet på... Dere to kjenner G.F og kan spørre.. ;).. Kanskje trådstarter prøver seg med en spansk en... 8)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    JENO skrev:
    johnnygrandis skrev:
    JENO skrev:
    Som sagt er det en viss sammenheng mellom pris og ytelse, og dette gjelder etter min mening særlig høyttalere. Har ikke hørt Magico, men tviler ikke på at det er bra saker. Det virker jo også som prisen har en viss sammenheng med utviklings- og produksjonskostnader, så jeg har ingen problemer med at denne høyttaleren er dyr.

Skulle jeg brukt tilsvarende sum på diy ville jeg selvsagt ikke kopiert Magico. Et av designkriteriene til Q5 er jo at den ikke skal være for stor og skal passe i en vanlig stue. DIYere trenger ikke å ta slike hensyn. Se f eks hva Mr-T og sluket driver med. Aner ikke hvordan systemene deres låter heller, men de kan jo ta seg friheter ift størrelse og membranareal som ikke er realiserbart for kommersielle aktører.
    Absolutt enig.

Men de fleste har ikke mulighet for basstårn ala Sluket og Mr-T Og HT er mer enn store membraner.

V

vredensgnag

Gjest
    Mono gir langt bedre og mer troverdig lydvekt bak musikken, langs hele frekvensspektret, enn to-kanals stereo. Dette skyldes begrensningene ved to-kanals gjengivelse og kanselleringene som er uunngåelige. Straks man skal forsøke å gjøre noe med begrensningene i stereo får man mer arbeid - dessverre prioriteres det som regel feil i så måte.

Stereo tilfører perspektiv, om enn som en ganske løst tegnet illusjon, og medfører en rekke kompromisser.

Det å tro at utviklingen har gått i retning best mulig musikkgjengivelse er avhengig av hva man vektlegger. Det er ihvertfall helt sikkert at man i dag trenger langt større, tyngre, flere og dyrere komponenter enn noensinne om man ønsker å være seriøs audiofil.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    johnnygrandis skrev:
    Og HT er mer enn store membraner.
    Ja, men bassen er oftest det som koster mest penger, og jeg regner med at det er tilfellet med Magico også (alu), selv om resten selvsagt heller ikke er gratis.

V

vredensgnag

Gjest
    Magico er en maksimalinnsats for å lage en kassehøyttaler uten kasseresonnanser. Hvorfor lage kassehøyttaler i det hele tatt?

Blir som ekstremt tunge biler som utstyres med en mengde sikkerhetselektronikk som struper og styrer og demper, slik at bilen skal holde seg på veien og likevel gi litt kjøreglede.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    JENO skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Ja, men bassen er oftest det som koster mest penger, og jeg regner med at det er tilfellet med Magico også (alu), selv om resten selvsagt heller ikke er gratis.
    Å intergrere enn sub til Magico skal la seg gjøre uten årslønner.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har heller ikke hatt gleden av å høre Magico, men ut fra hvordan den er bygget må den nødvendigvis bli ganske dyr. De har gått ut fra grunnleggende fysikk og har forsøkt å skape den best mulige høyttaler fra scratch. Jeg ville i utgangspunktet ikke hatt noe imot å betale listepris for disse. Jeg betaler heller mye penger for en høyttaler konstruert av folk som forsøker å skape noe nytt, enn å betale like mye penger for en høyttaler bygget av rimelige PA-elementer i en alminnelig trekasse, lakkert blank pianosvart og pyntet med rustfritt stål. Sånt kan jeg bygge selv. Du også.

Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:

http://www.stereophile.com/content/magico-q5-loudspeaker-measurements

Kanskje ikke så rart at det blir en god "match" med Dartzeel? Reaksjonen på høyttalerimpedansen vil delvis glatte ut den ujevne frekvensgangen i høyttaleren ved å fylle inn litt ekstra i øvre mellomtone og dempe presensområdet litt. Se svart linje i grafen nedenfor, som viser frekvensgang i en simulert høyttalerlast. Impedanstoppen i bassen på Q5 er helt nede ved 30 Hz (heller enn 65 Hz som i den simulerte høyttaleren), så denne forsterkeren vil også fylle ut frekvensgangen littegranne i bassen nedenfor "pukkelen" ved 55 Hz i høyttalermålingen. Djevelsk dyr eq-boks, spør du meg:

http://www.stereophile.com/content/dartzeel-cth-8550-integrated-amplifier-measurements

Legg til en ørevennlig andre- og tredjeordens forvrengningskarakter fra forsterkeren for å "kompensere" for alt arbeidet som er lagt ned i å lage høyttalerelementer med lavest mulig forvrengning, så blir nok dette riktig bra.

Men jeg spør meg selv om det ikke kan finnes en rimeligere måte å oppnå tilnærmet samme resultat på, f eks med mer nøytrale komponenter og mindre matchingsmagi.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    johnnygrandis skrev:
    JENO skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Å intergrere enn sub til Magico skal la seg gjøre uten årslønner.
    For da har jo årslønna røket allerede på kjøpet av Magico! ;D Trenger den sub da?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nei, jeg tenkte for alle dere diy som må ha tårn for å føle at det låter bra ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.176
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    Å? Så de faller for det visuelle? De godtar ikke god lyd om den ikke SER bra ut? ;)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    lars_erik skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Å? Så de faller for det visuelle? De godtar ikke god lyd om den ikke SER bra ut? ;)
    Nå ble jeg forvirret lars_erik ;D

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Siden Denon skal være så fantastisk og visse andre spillere være svindel, så er det kanskje på tide at jeg legger ut min gamle (nesten ubrukte og 100% strøkne) Denon DCD-S10.
    Den er sikkert super for de som vil modde og herje på...
    Du finner et eksemplar av den her: http://www.google.no/imgres?imgurl=...rG5HusgbphomIDw&sqi=2&ved=0CEQQ9QEwAw&dur=449

Min kan nok gå betydelig lavere i pris (send meg en PM).
    PS. Jeg føler det er riktig å opplyse om at den låter mindre bra. I sammenligning med Edge G-CD låter den direkte dårlig...

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
    En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".

"I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements

Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?
    Hvorfor hever han ikke prisene sine..?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Per_Olsen skrev:
    Anonym skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.

"I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements

Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?

Bryston blir vel ikke solgt for nåler og glansbilder det heller... 8)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Per_Olsen skrev:
    Anonym skrev:
    Per_Olsen skrev:

Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Kanskje det er i fare for at han selger mer ?, og det blir mer jobb for han rundt det hele ?

V

vredensgnag

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Anonym skrev:
    Per_Olsen skrev:

Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Bryston har nok funnet et godt middelpunkt mellom pris og antall kunder som kjøper deres salgsargumenter - det er ikke så mange i voodoo-segmentet, der man kan ta ville priser.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    All respekt for Bryston de leverer nok knallgode produkter utifra jeg har erfart og leser !

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn