Cristopher Russel vet sikkert ikke hva han snakker om.Jens skrev:Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... :Anonym skrev:Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet![]()
![]()
|
Cristopher Russel vet sikkert ikke hva han snakker om.Jens skrev:Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... :Anonym skrev:Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet![]()
![]()
Takk for langt, og intr. svar, duElmer skrev:Det er et brennbart tema du berører, med svært mange fasetter. Pris og kvalitet henger IKKE automatisk sammen, ei heller i Hifiverdenen. Prisutviklingen har etterhvert kommet uti det absurde, det beste eksempelet er kabelsegmentet.
Jeg tror at denne utviklingen dessverre er med på å marginalisere hobbyen "H-end is diyng". Dessverre ser ikke pressen til å være særlig interessert i dette, det diskuteres ikke engang.
Det hele bunner i anvendt markedspsykologi. Det dreier seg om bl.a merkevarebygging. Produktet (merkenavnet - the Brand) i seg selv har en egenverdi som går utover bruksområdet. Hvorfor Armanijeans og ikke H&M? Et produkts eksklusivitet kan vi si smitter over på eieren, det trenger nødvendigvis ikke være noe ønske om å vise seg frem. Slik som mange yachteiere tar uti det ekstreme. Det kan være en helt personlig greie.
Dette er en del av det som kalles markedssegmentering - hvori vi her snakker om den eksklusive delen kontra masseprodukter (Denon ?). Prisen er en svært viktig del i dette spillet. Og det virker ! Vi gjør jo våre innkjøp i stor basert på følelser. Og hører du til i den eksklusive delen av markedet så er sjansen for at du vil foreta en klassereise nedover svært liten, dette vet de som driver med markedsføring.
Det fins flere eksempler på dette inne hifiverdenen.
1.Electrocompaniet skulle doble prisen på den berømte 25 watteren (i jura/kritt perioden!). Dette annonserte de med at etter x dato gikk prisen opp. De så for seg en stor omsetninsøkning og det fikk de, men ETTER den datoen. Da var prisen den riktige for Hi-enderne. Dette er ifølge Hr Abrahamsen himself.
2. HI-FI Klubben forhandlet Quad electrostatene (ESL 63) en kort peride på 80-tallet. De hadde kostet ltt under 12store/stk før de overtok så ble prisen ca 7store. Når Quad fikk vite dette mistet de agenturet, produktet skulle ikke selges så billig! (Mye billigere enn i England faktisk)
3. Samme "Klubben" har et høyttalersett som heter "Megaline" (Dali), disse kostet rundt 40store/paret. De var borte fra markedet en periode og ble så relansert. Det var riktignok noen endringer (bl.a på det aktive delefilteret) på de, men den allerstørste endringen var prisen den er over 8 (åtte) ganger høyere! I følge en tidliger klubbansatt så selger de bedre på verdensmarkedet nå enn før. Klubben hadde rett og slett tatt en strategisk avgjørelse på at de ville også ha en bit av Ultrahiend-segmentet. Og det virket. I tillegg så florerer ryktet om at Dali ikke tjener penger på disse. Det er noe man hører av og til om slike produkt, det fortelles svært ofte av eierne selv.
Det er slike mekanismer som er med på å danne snobberiet. Og selvfølgelig har du først brukt 420 000 på et par ledningstumper så vil du aldri i verden gå med på at noe til en tusenlapp eller to er like bra. Det er også enkel psykologi.
Forøvrig har jeg selv kongespilleren Denon DCD 3560 - den fyller 20 hos meg i år! Det er en jeg vet om som nå er på jakt , når han får tak i den blir det en meeeget kostbar CD - rigg tlsalgs. Dette etter at han lånte min. Jeg eller han påstår ikke at det er verdens beste (hva er det?), men holy cow!
E
Så
Nå aner jeg ikke hvem denne Cristopher Russel er eller hva han snakker om og hvis du sier at han ikke vet hva han snakker om skal jeg derfor ikke motsi deg :-XAnonym skrev:Cristopher Russel vet sikkert ikke hva han snakker om.Jens skrev:Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... :Anonym skrev:Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet![]()
![]()
Enig, det er litt som med diskusjon om engler: De som ikke har møtt dem tror de vet mer om dem enn de som har møtt dem. Særlig, liksom.johnnygrandis skrev:Ja litt merkelig det der....lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Dine kommentarer har en egen evne til å sette ting på plass.totte skrev:Enig, det er litt som med diskusjon om engler: De som ikke har møtt dem tror de vet mer om dem enn de som har møtt dem. Særlig, liksom.johnnygrandis skrev:Ja litt merkelig det der....lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Jøss, skryt fra den kanten...lars_erik skrev:Dine kommentarer har en egen evne til å sette ting på plass.totte skrev:Enig, det er litt som med diskusjon om engler: De som ikke har møtt dem tror de vet mer om dem enn de som har møtt dem. Særlig, liksom.johnnygrandis skrev:Ja litt merkelig det der....lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Tror du.
NAD 3020 er ikke spesiellt god. Derimot er Erling Neby spesiellt god. Tivoli radio er heller ikke spesielt god...Gjest skrev:Vet ikke om det er gamlingene som heller mest til at høy pris henger sammen med kvalitet. Vi gamle (jeg er 55) har jo opplevd NAD 3020, og den måten som den forsterkeren satte store deler av high-end markedet i skammekroken. Men selv da den kom var det mange som nektet for at den var god. Argumenter som at den var laget i Taiwan, hadde billige deler og var dårlig skrudd ble brukt som belegg for at den ikke låt godt.
Pris og lyd henger ofte
Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Jeg har heller ikke skrytt av Edge-spilleren,.Voff skrev:Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Jeg har heller aldri sagt at pris ikke følger kvalitet men å selge en 300kr DVD spiller til 50 000kr gir ikke bedre lyd men mange hører nettopp det!
HCS skrev:" pga at den er forbedret / oppgradert av Geir Fredriksen / Adyton, han brukte den til utvikling av Adytons høyttalere. " - Hva ble spilleren din konkret brukt til ? Sier du at Adytons høytalerere er voicet etter speilleren din ? Bare litt nyskjerrig siden dette er ikke noe som er alment kjent..At Geir Frediksen har brukt en modda Denon til sitt utviklingsarbeide...![]()
Er vi over på den spilleren igjen, vel noen går aldri lei men jeg må si det begynner å bli gammelt nytt.Voff skrev:Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Jeg har heller aldri sagt at pris ikke følger kvalitet men å selge en 300kr DVD spiller til 50 000kr gir ikke bedre lyd men mange hører nettopp det!
;D ;DIskariot skrev:Jeg tror faktisk G.F. benyttet en modifisert phillips-trakter i utviklingsarbeidet og tunet Imagic deretter. Naa tror jeg han bruker en noe dyrere italiensk sak, og muligens er phillips-HCS skrev:" pga at den er forbedret / oppgradert av Geir Fredriksen / Adyton, han brukte den til utvikling av Adytons høyttalere. " - Hva ble spilleren din konkret brukt til ? Sier du at Adytons høytalerere er voicet etter speilleren din ? Bare litt nyskjerrig siden dette er ikke noe som er alment kjent..At Geir Frediksen har brukt en modda Denon til sitt utviklingsarbeide...![]()
trakteren aa faa tak i for en billig penge paa bruktmarkedet...
Nå har jeg etterhvert hørt endel anlegg både hos private, på messer og hos forhandlere og det er helt riktig som du sier at det er fullt mulig å få god lyd uten å bruke en årslønn. Derimot skal du ha referanselyd på høyeste nivå er det ikke til å komme utenom at det koster noen kroner mer, uten tvil. Noe av det beste det beste jeg har hørt er Magico Q5 og de koster jo som sagt nesten en årslønn. Elektronikken kommer i tillegg.JENO skrev:Selvsagt er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris, men kvaliteten har en tendens til å flate ut før pris. Min påstand er at det er fullt mulig å få meget bra lyd uten å betale en årslønn.
Jeg skrev i fortid, mao at den var spesielt god da den kom. I dag er den fremdeles en god forsterker etter min (og endel andres) mening. Bare å google litt...funbunny skrev:NAD 3020 er ikke spesiellt god. Derimot er Erling Neby spesiellt god. Tivoli radio er heller ikke spesielt god...Gjest skrev:Vet ikke om det er gamlingene som heller mest til at høy pris henger sammen med kvalitet. Vi gamle (jeg er 55) har jo opplevd NAD 3020, og den måten som den forsterkeren satte store deler av high-end markedet i skammekroken. Men selv da den kom var det mange som nektet for at den var god. Argumenter som at den var laget i Taiwan, hadde billige deler og var dårlig skrudd ble brukt som belegg for at den ikke låt godt.
Pris og lyd henger ofte
Jeg har hatt både 3020, 7020 og 3155. Grei lyd til lav pris. Men det er ikke high end lyd.
Mange mener at Huldra fortsatt er av de beste. Spørs vel hva man sammenligner med.Gjest skrev:Jeg skrev i fortid, mao at den var spesielt god da den kom. I dag er den fremdeles en god forsterker etter min (og endel andres) mening. Bare å google litt...funbunny skrev:NAD 3020 er ikke spesiellt god. Derimot er Erling Neby spesiellt god. Tivoli radio er heller ikke spesielt god...Gjest skrev:Vet ikke om det er gamlingene som heller mest til at høy pris henger sammen med kvalitet. Vi gamle (jeg er 55) har jo opplevd NAD 3020, og den måten som den forsterkeren satte store deler av high-end markedet i skammekroken. Men selv da den kom var det mange som nektet for at den var god. Argumenter som at den var laget i Taiwan, hadde billige deler og var dårlig skrudd ble brukt som belegg for at den ikke låt godt.
Pris og lyd henger ofte
Jeg har hatt både 3020, 7020 og 3155. Grei lyd til lav pris. Men det er ikke high end lyd.
Som sagt er det en viss sammenheng mellom pris og ytelse, og dette gjelder etter min mening særlig høyttalere. Har ikke hørt Magico, men tviler ikke på at det er bra saker. Det virker jo også som prisen har en viss sammenheng med utviklings- og produksjonskostnader, så jeg har ingen problemer med at denne høyttaleren er dyr.johnnygrandis skrev:Nå har jeg etterhvert hørt endel anlegg både hos private, på messer og hos forhandlere og det er helt riktig som du sier at det er fullt mulig å få god lyd uten å bruke en årslønn. Derimot skal du ha referanselyd på høyeste nivå er det ikke til å komme utenom at det koster noen kroner mer, uten tvil. Noe av det beste det beste jeg har hørt er Magico Q5 og de koster jo som sagt nesten en årslønn. Elektronikken kommer i tillegg.JENO skrev:Selvsagt er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris, men kvaliteten har en tendens til å flate ut før pris. Min påstand er at det er fullt mulig å få meget bra lyd uten å betale en årslønn.
Så kan det jo ropes om at jeg og de mange andre tusener som hører det samme er farget av både det ene og det andre og DIY brukere kan smelte ihop aluminiumen sin og starte cnc maskinene for å prøve å lage noe lignende. Av og til tror jeg de mange tvilerne nekter å åpne hørselen sin når de lytter på ting over sitt eget budsjett.
Ja, er nok tilbøylig til å tro dette selv også..Og siden trådstarter ikke kommer med noe KONKRET vedr sin egen spiller så er det muligens noe han har funnet på... Dere to kjenner G.F og kan spørre..Iskariot skrev:HCS skrev:" pga at den er forbedret / oppgradert av Geir Fredriksen / Adyton, han brukte den til utvikling av Adytons høyttalere. " - Hva ble spilleren din konkret brukt til ? Sier du at Adytons høytalerere er voicet etter speilleren din ? Bare litt nyskjerrig siden dette er ikke noe som er alment kjent..At Geir Frediksen har brukt en modda Denon til sitt utviklingsarbeide...![]()
![]()
Jeg tror faktisk G.F. benyttet en modifisert phillips-trakter i utviklingsarbeidet og tunet Imagic deretter. Naa tror jeg han bruker en noe dyrere italiensk sak, og muligens er phillips-trakteren aa faa tak i for en billig penge paa bruktmarkedet...
Absolutt enig.JENO skrev:Som sagt er det en viss sammenheng mellom pris og ytelse, og dette gjelder etter min mening særlig høyttalere. Har ikke hørt Magico, men tviler ikke på at det er bra saker. Det virker jo også som prisen har en viss sammenheng med utviklings- og produksjonskostnader, så jeg har ingen problemer med at denne høyttaleren er dyr.johnnygrandis skrev:Nå har jeg etterhvert hørt endel anlegg både hos private, på messer og hos forhandlere og det er helt riktig som du sier at det er fullt mulig å få god lyd uten å bruke en årslønn. Derimot skal du ha referanselyd på høyeste nivå er det ikke til å komme utenom at det koster noen kroner mer, uten tvil. Noe av det beste det beste jeg har hørt er Magico Q5 og de koster jo som sagt nesten en årslønn. Elektronikken kommer i tillegg.JENO skrev:Selvsagt er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris, men kvaliteten har en tendens til å flate ut før pris. Min påstand er at det er fullt mulig å få meget bra lyd uten å betale en årslønn.
Så kan det jo ropes om at jeg og de mange andre tusener som hører det samme er farget av både det ene og det andre og DIY brukere kan smelte ihop aluminiumen sin og starte cnc maskinene for å prøve å lage noe lignende. Av og til tror jeg de mange tvilerne nekter å åpne hørselen sin når de lytter på ting over sitt eget budsjett.
Skulle jeg brukt tilsvarende sum på diy ville jeg selvsagt ikke kopiert Magico. Et av designkriteriene til Q5 er jo at den ikke skal være for stor og skal passe i en vanlig stue. DIYere trenger ikke å ta slike hensyn. Se f eks hva Mr-T og sluket driver med. Aner ikke hvordan systemene deres låter heller, men de kan jo ta seg friheter ift størrelse og membranareal som ikke er realiserbart for kommersielle aktører.
Ja, men bassen er oftest det som koster mest penger, og jeg regner med at det er tilfellet med Magico også (alu), selv om resten selvsagt heller ikke er gratis.johnnygrandis skrev:Og HT er mer enn store membraner.
Å intergrere enn sub til Magico skal la seg gjøre uten årslønner.JENO skrev:Ja, men bassen er oftest det som koster mest penger, og jeg regner med at det er tilfellet med Magico også (alu), selv om resten selvsagt heller ikke er gratis.johnnygrandis skrev:Og HT er mer enn store membraner.
For da har jo årslønna røket allerede på kjøpet av Magico! ;D Trenger den sub da?johnnygrandis skrev:Å intergrere enn sub til Magico skal la seg gjøre uten årslønner.JENO skrev:Ja, men bassen er oftest det som koster mest penger, og jeg regner med at det er tilfellet med Magico også (alu), selv om resten selvsagt heller ikke er gratis.johnnygrandis skrev:Og HT er mer enn store membraner.
Å? Så de faller for det visuelle? De godtar ikke god lyd om den ikke SER bra ut?johnnygrandis skrev:Nei, jeg tenkte for alle dere diy som må ha tårn for å føle at det låter bra ;D
Godt innlegg som vanlig Asbjørn kjente jeg fikk enda mer lyst på en slik kombinsjon nå ;DAsbjørn skrev:
Nå ble jeg forvirret lars_erik ;Dlars_erik skrev:Å? Så de faller for det visuelle? De godtar ikke god lyd om den ikke SER bra ut?johnnygrandis skrev:Nei, jeg tenkte for alle dere diy som må ha tårn for å føle at det låter bra ;D![]()
;Djohnnygrandis skrev:Nå ble jeg forvirret lars_erik ;Dlars_erik skrev:Å? Så de faller for det visuelle? De godtar ikke god lyd om den ikke SER bra ut?johnnygrandis skrev:Nei, jeg tenkte for alle dere diy som må ha tårn for å føle at det låter bra ;D![]()
Siden Denon skal være så fantastisk og visse andre spillere være svindel, så er det kanskje på tide at jeg legger ut min gamle (nesten ubrukte og 100% strøkne) Denon DCD-S10.Voff skrev:Jeg HAR prøvd og etterprøvd og har fått dokumentert at mye av det jeg hører er placebo - helt i tråd med vitenskapelig teori...lars_erik skrev:Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?Anonym skrev:En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".Per_Olsen skrev:Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
"I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements
Christopher W. Russell
VP/Eng., Bryston Ltd."
Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet![]()
Per_Olsen skrev:Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?Anonym skrev:En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".Per_Olsen skrev:Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
"I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements
Christopher W. Russell
VP/Eng., Bryston Ltd."
Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet![]()
Hvorfor hever han ikke prisene sine..?
Kanskje det er i fare for at han selger mer ?, og det blir mer jobb for han rundt det hele ?Per_Olsen skrev:Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?Anonym skrev:En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".Per_Olsen skrev:Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
Christopher W. Russell
VP/Eng., Bryston Ltd."
Bryston har nok funnet et godt middelpunkt mellom pris og antall kunder som kjøper deres salgsargumenter - det er ikke så mange i voodoo-segmentet, der man kan ta ville priser.Per_Olsen skrev:Kan det tenkes at Hr Russel er en idealist, eller er han bare en bitter mann som er misunnelig på sine konkurrenter som lever på høyere marginer..?Anonym skrev:En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".Per_Olsen skrev:Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
Christopher W. Russell
VP/Eng., Bryston Ltd."