Sport, sykkel og trening Arne Scheie gir seg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har forstått at Arne Scheie legger opp etter hoppuka. Det er vel fortjent; han har tjent NRK lenge og vel. Men jeg kommer jo til å savne den kruttønna. Følgende har festet seg hos meg:
Da han tok fullstendig av etter at Norge hadde slått Brasil i fotball-VM.
Da Tommy Ingebrigtsen vant VM-gull i hopp: "Får jeg kysse deg Jon?"
Og da han og Jon Herwig Carlsen satt på en benk, iført hhv lyseblå og rosa kyse og sang Tuppen og Lillemor.

Han nevner i en artikkel kommentatorer som gikk bort for tidlig, og jeg har noen artige minner om en del av dem:
Terje Dalby under sending fra Paralympics: "Her kommer litt av en idrettsutøver"
Øyvind Johnsen under sending fra fotballkamp: "Det skuddet går høyt over...og i mål!"
Rolf Hovden under fotballkamp: "Nå er det faen meg tolv negre på banen!"

Det finnes visst en slags Wall of Fame med slike klassikere, og hvis noen har den komplette listen, hadde det vært artig om de kunne legge den ut her.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gamle Øyvind Johnsen hadde noen klassikere.
Det var ikke alltid han fulgte så godt med, i fotball gikk det ofte litt fort for ham, men han hadde lister med bakgrunnsinfo som han tydde til når han ville si noe klokt.
Bl.a. kunne han si hvor mange landskamper spillerne hadde.
En gang slo han fast midt i en kamp "..og han spiller sin landskamp nummer 25 idag.." Eneste svakheten var at det var i cupfinale på Ullevaal.

Han prøvde å henge med og være rask av og til, og en gang utbrøt han "og der ble det mål igjen! 2-0 ved samme mann! " -bare det at det var teknikerne som var begynt med reprise av scoringene i sendingen.

Fine minner :)

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En av de sterkeste er en historie som fortelles om Pål Claesen, som fikk sparken i NRK på dagen på grunn av sin innsats som kommentator for dameturn:
"Unni Holmen går ned i spagaten så hele pølseboden åpner seg. Den som som hadde vært en bom nå, dere!"

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En av de sterkeste er en historie som fortelles om Pål Claesen, som fikk sparken i NRK på dagen på grunn av sin innsats som kommentator for dameturn:
"Unni Holmen går ned i spagaten så hele pølseboden åpner seg. Den som som hadde vært en bom nå, dere!"
Hehe. Og da noe lignende skjedde, sa han "Nå må dere ikke misforstå!" Han skulle vel glatte over, liksom.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Husker ikke hvem, men under kvinnelangrenn, fiskebein opp en bratt bakke kom følgende kommentar: "Jeg lukter en kjempesprekk"

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Husker ikke hvem, men under kvinnelangrenn, fiskebein opp en bratt bakke kom følgende kommentar: "Jeg lukter en kjempesprekk"
Det var Anne Jahren. Jeg husker det godt. Det var han som kommenterte i fra løypa mens Bjørge Lillelien kommenterte fra studio.

"Bjørge, Bjørge, her kommer Anne Jahren i fiskebein oppover bakken og det lukter av kjempesprekk".
R

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rolf Hovden forsøkte seg også i turn, og presterte å kommentere på en av herrene:
"Og han står som kuken !"

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Helt nytt stadion, VM i fotball for 10-20 år siden, husker ikke hvor, Arne Scheie utbryter:
62 tusen mennesker sitter for første gang

Det han mente var nok at dette var første gang et stadion hadde 100% med sitteplasser, mot tidligere da mer en halvparten var ståplasser på de flese stadioner

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Personlig meget lite interesert i sport. Fjernsyn er som kjent et visuelt medium;- bildene taler for seg;- det er bare irriterende å få hjelp av mer eller mindre inteligente synspunkter;- man har da øyne selv. Det er spesielt slitsomt at man nå regelmessig har adoptert den amerikanske praksis med to personer som skal fortelle oss hva som hender. Var i yngre år ganske opptatt av alpint;- svensk fjernsyn var redningen den gang,- og i "boksen" satt Sven Plex Petterson;- han visste å holde kjeft;- det var stort sett "god morron, god morron",- og "grattis Ingemar.

Grace

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den gode Arne Scheie var fin han, og vil bli savnet.
Men han får finne seg i å bli overskygget av andre når det gjelder morsomme flauser.

Øyvind Johnsen hadde flere
"Meningsløs pasning... som går til Belanov...som scorer!!"

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Det var Anne Jahren. Jeg husker det godt. Det var han som kommenterte i fra løypa mens Bjørge Lillelien kommenterte fra studio.

"Bjørge, Bjørge, her kommer Anne Jahren i fiskebein oppover bakken og det lukter av kjempesprekk".
R
Hmm,...
Gunnar Grimstad:
«Her lukter det kjempesprekk!»
Sitatet har etter hvert blitt bundet opp mot en kvinnelig skiløper, men fakta er at dette ble brukt om Ole Ellefsæter under OL i Sapporo i 1972 forklarer kommentatoren selv til iBergen. - Da blir det kanskje ikke fullt så morsomt, sier Grimstad. Du får tolke det som du vil....

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
"The black players at this club lend the side a lot of skill and flair, but you also need white players in there
to balance things up and give the team some brains and some common sense."

(Crystal Palace chairman Ron Noades, speaking in 1991).

Lurer på om han slapp unna med denne, er jo en stund siden.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Var det ikke Sølve Grotmol som kommenterte i en fotballkamp at nå ble det 1-0, og nå ble det 2-0, nei det var reprise.

Og her sitter mor og far".
Sølve Grotmol kommenterer kunstløp fra Nagano-OL, og kameraet rettes mot det japanske keiserparet mens Michelle Kwan er på isen.

Det skuddet går himmelhøyt over... og i mål!!"
(Øyvind Johnssen)

Men all ære til Scheie, han har virkelig gitt mye av selv i alle disse årene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Sølve Grotmol (?) kommenterte synkronsvømming etter at Rodal hadde tatt olympisk gull "Det er dette som er idrett. Løpe kan da alle gjøre"

Mulig Gunnar Grimstad ønsker å bli husket for kjempesprekkuttalelsen, men klassikeren sto Grotmol for litt ut på 80-tallet og gjaldt Grete Ingeborg Nykkelmo.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg husker ikke hvem, men vedkommende visste iallfall å piske opp stemningen under overføring av golf:
"Og der... slår... han... til... ballen!"

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.936
Sted
Trondheim
Vel, personlig synes jeg Scheie var klar for pensjon nå...
Så til de grader enig. Har aldri skjønt hva som skal være så flott med hans prestasjoner i radioen.

Har noen minner om Paal Claesen. Mener bestemt at han under en sending fra dameturn konsekvent omtalte en russisk turner - Panomarova - som Panoramaræva.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vel, personlig synes jeg Scheie var klar for pensjon nå...
Så til de grader enig. Har aldri skjønt hva som skal være så flott med hans prestasjoner i radioen.

Har noen minner om Paal Claesen. Mener bestemt at han under en sending fra dameturn konsekvent omtalte en russisk turner - Panomarova - som Panoramaræva.
Radioen?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.936
Sted
Trondheim
Radio/TV whatever. Skulle vel kanskje sagt eteren?

Har alltid syntes at Scheie var dørgende kjedelig. Masse statistikk og greier, men jeg har mange ganger lurt på om han vet hva som foregår i det han kommenterer. Virker på meg som han er mer opptatt av å bla i statistikkene sine enn å se på det som skjer i det han skal kommentere. Dønn kjedelig.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Radio/TV whatever. Skulle vel kanskje sagt eteren?

Har alltid syntes at Scheie var dørgende kjedelig. Masse statistikk og greier, men jeg har mange ganger lurt på om han vet hva som foregår i det han kommenterer. Virker på meg som han er mer opptatt av å bla i statistikkene sine enn å se på det som skjer i det han skal kommentere. Dønn kjedelig.
Der er vi nok litt uenige. Ja, han er opptatt av statistikk ("Som vi alle husker, spilte han på andrelaget for Accrington i 1946", var det en som harselerte litt om Scheie en gang :)), men engasjementet hans er det ingen ting å si på, etter min mening.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.936
Sted
Trondheim
Engasjement har han, ja, men han er i mine ører en dørgende kjedelig kommentator. Intet tap for NRK at han slutter etter min mening. Slår av lyden på TV når han kommenterer hopp. Og fotball har han lite greie på uansett hvor mye statistikk han har tilgang til.
Etter min mening selvfølgelig.

Topp Bunn