Må si meg mye enig med Hugh. Arne Bendiksen er definitivt ikke min kopp te. Men han har gjort en del for musikkbransjen og hadde et glimrende lydstudio en gang i tiden. Og et helt svømmebasseng med mastertaper fra de platelablene han kontrollerte.Hugh skrev:Synes han og det han produserte ikke fortjener oppmerksomhet. Barn av sin tid. Verken mer eller mindre. Grusomme låter, latterlige tekster og fryktelige fornorskninger som fikk Norge til å fremstå som bunnlag i populærmusikkens 9. divisjon i 25 år. Man skal ikke snakke stygt om de døde, men en 82 årings bortgang er ingen tragedie, bare vemod.
Hvil i fred
Det har vi.noruego skrev:Norge har mistet en av sine aller største populærmusikkpersonligheter.
Hvil i fred, Arne.
Det er riktig, jeg satt tilfeldigvis og hørte på et intervju med Bendiksen fra 1993 på NRK GULL da meldingen om hans bortgang kom. Arnes karriere fra voksen alder spenner fra å være kapellmester for Sirkus Arnardo, til å bli hentet til Rose-Kjelleren som underholdningsartist, til å skrive arrangementene for flere av de mest populære norske utgivelsene på femti-tallet, til å gi ut egne soloplater, vokaljazzinnspillinger (hvorav en ble utgitt også i Statene) til Monn' Keys (med Egil Monn-Iversen, Per Asplin mfl) til å bygge opp det eneste norske plateselskap på størrelse med de norske avdelinger av de store utenlandske som Polydor og EMI. Få har vel gjort mer for rettighetene og interessene til norske artister og opphavsmenn og kvinner, samt verdien av hans donasjon av 35.000 masterbånd.erato skrev:Iflg Aftenposten på lørdag, debuterte han som gitarist, og rakk også å bli kåret til beste jazzbassist, før han slo gjennom som sanger. Jeg antar dette stemmer (sitter med avisa foran meg), i så fall en forbløffende allsidighet.