Arne Bendiksen er død

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Norge har mistet en av sine aller største populærmusikkpersonligheter.

Hvil i fred, Arne.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.056
Noen av de artistene som Arne oppdaget og tilrettela for, var større enn ham selv som kunstneriske utøvere. Kirsti Sparboe er en av dem.
Hvil i fred, Arne.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hadde den store gleden av å få komme hjem til Bendiksen for drøye to år siden. Fikk en liten omvisning i platekjelleren, og fant raskt tonen blant gamle klenodier. Vil huske ham som en svært livlig mann en skulle tro var 30, og ikke 80 den gang.

Hvil i fred

Så nå spilles denne:

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Antall liker
1
Traff Bendiksen på Stabekk for tre år siden, en hyggelig og jovial fyr. Populærmusikkens far i Norge? Utrolig mange gode minner fra barndommen på 60 og 70 tallet.

Hvil i fred.

H

Hugh

Gjest
Synes han og det han produserte ikke fortjener oppmerksomhet. Barn av sin tid. Verken mer eller mindre. Grusomme låter, latterlige tekster og fryktelige fornorskninger som fikk Norge til å fremstå som bunnlag i populærmusikkens 9. divisjon i 25 år. Man skal ikke snakke stygt om de døde, men en 82 årings bortgang er ingen tragedie, bare vemod.

Hvil i fred

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.056
Hugh skrev:
Synes han og det han produserte ikke fortjener oppmerksomhet. Barn av sin tid. Verken mer eller mindre. Grusomme låter, latterlige tekster og fryktelige fornorskninger som fikk Norge til å fremstå som bunnlag i populærmusikkens 9. divisjon i 25 år. Man skal ikke snakke stygt om de døde, men en 82 årings bortgang er ingen tragedie, bare vemod.

Hvil i fred
Må si meg mye enig med Hugh. Arne Bendiksen er definitivt ikke min kopp te. Men han har gjort en del for musikkbransjen og hadde et glimrende lydstudio en gang i tiden. Og et helt svømmebasseng med mastertaper fra de platelablene han kontrollerte. ;)

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Samme hvor platt og meningsløs musikk Bendiksen eventuelt lagde/formidlet,
har han for store deler av befolkningen hatt en betydning vil jeg tro.
En mann vel verdt oppmerksomhet.

aloz

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Norge har mistet en av sine aller største populærmusikkpersonligheter.

Hvil i fred, Arne.
Det har vi.

Sov godt.

Bjørn

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
For oss som vokste opp i gerhardsenstaten med ensretting og kun én tvkanal, var Bendiksen et friskt pust. Hans suksess sier noe om livet i Norge den gangen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.732
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bendiksen som musikar var nok som det vert sagt, eit barn av si tid. Men han hadde ei svært viktig rolle i det å få fram andre. Og lydkvalitet - Flying Norwegians "Wounded Bird" på On Records, spelt inn i Arne Bendiksen Studio. Hadde Eagles greidd å få til noko liknande, kunne dei ha vorte store...
Men 82 år er ein alder då ein må kunne takke av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Iflg Aftenposten på lørdag, debuterte han som gitarist, og rakk også å bli kåret til beste jazzbassist, før han slo gjennom som sanger. Jeg antar dette stemmer (sitter med avisa foran meg), i så fall en forbløffende allsidighet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg hadde gleden av å opptre sammen med Arne ved flere anledninger. Det jeg husker best er timelange hotellfrokoster der han fortalte om morsomme tildragelser fra sin artistkarriere. Dessuten var han en mester til å fortelle vitser.

Hvil i fred.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.817
Sted
Hus
RIP, og synd at han har gått bort. Hadde vel mange norske artister i stallen sin gjennom årene, og var vel nesten obligatorisk i Grand Prix sammenheng på 60 tallet. Det var vel i hans studio Junipher Greene spilte inn Friendship oxo :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
erato skrev:
Iflg Aftenposten på lørdag, debuterte han som gitarist, og rakk også å bli kåret til beste jazzbassist, før han slo gjennom som sanger. Jeg antar dette stemmer (sitter med avisa foran meg), i så fall en forbløffende allsidighet.
Det er riktig, jeg satt tilfeldigvis og hørte på et intervju med Bendiksen fra 1993 på NRK GULL da meldingen om hans bortgang kom. Arnes karriere fra voksen alder spenner fra å være kapellmester for Sirkus Arnardo, til å bli hentet til Rose-Kjelleren som underholdningsartist, til å skrive arrangementene for flere av de mest populære norske utgivelsene på femti-tallet, til å gi ut egne soloplater, vokaljazzinnspillinger (hvorav en ble utgitt også i Statene) til Monn' Keys (med Egil Monn-Iversen, Per Asplin mfl) til å bygge opp det eneste norske plateselskap på størrelse med de norske avdelinger av de store utenlandske som Polydor og EMI. Få har vel gjort mer for rettighetene og interessene til norske artister og opphavsmenn og kvinner, samt verdien av hans donasjon av 35.000 masterbånd.

Det er naturligvis summen av dette jeg refererer til i min åpningseulogi over Arne Bendiksen som en av Norges viktigste populærmusikkpersonligheter. Ikke den musikalske verdi av "Jeg vil ha en blå ballong" som Hugh og andre finner det opportunt å trekke frem i en tråd som denne.

Topp Bunn