Armkabel til SME M2-12R

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei vinylsnurrere!

Jeg har et for meg relativt nytt oppsett her med Garrard 401, SME M2-12R og Lyra Delos inn i Thorhauge Intersection riaa og stepup. Jeg har to armkabler, den medfølgende Van den Hul 501 og en rimelig Van Damme-basert kabel av Y.Tome. Samme Y.tome kabel videre til preamp. Disse to kablene låter så forskjellig at jeg er overbevist om at ingen av dem er optimale. Van den hul 501 er hurtig, transparent, bass-svak og med et ubehagelig fokus på øvre mellomtone. Y. Tome-kabelen er mer avslappet og rund i kantene, mangler tredimensjonalitet men har en festkul nedover i mellombassen som fungerer bra på 60-tallsjazz med svak bass i miksen. Jeg er overbevist om at det ikke er nødvendig å bruke veldig mye penger for å få god lyd, eventuelt også diy. Noen som har kvalifiserte forslag til hva man burde teste? SME M2-12R har rca-tilkobling.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Diy kabel kan være en grei løsning.Tror Hb 52 her på sentralen kan hjelpe deg med dette.
Ellers er Torget bra å lete på.Jeg skaffet meg en skikkelig bra kabel her på Torget og jeg er meget fornøyd.
Mvh Kenneth
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
kan du fortelle hva slags kabel du skaffet deg, Svartkeiko? Du har jo mye bra stæsj og ikke minst en interessant plinth-løsning. Hehe..
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Hexachordia.
Indtil for nyligt har jeg i et sammenhæng på 2-3 år, kørt med vdh 501 (det med guld-bogstaverne) som tonearmskabe.
Men pluslig fik jeg en stor trang til at genprøve mit forrige tonearms-kabel, vdh d-300 (et coaxialt kabel fra 1985, som dengang blev markedsført som højtalerkabel).
Og jeg skal love dig for der skete noget efter skiftet.
Det hele blev nu mere letflydende og bassen blev mere vægtig hele vejen ned men stadig med fuld kontrol.
Jeg var ellers tilfreds med mit vdh mc-501 som jeg havde brugt i de 2-3 år jeg har boet i mit nuværende hus.
Imidlertid havde jeg ikke hørt mit forrige tonearms-kabel i dette her hus, og følte at tiden nu var inde til at også at prøve det her.
Og vdh d-300 er helt sikkert sat på for at blive. Det er slet og ret det bedste armkabel jeg nogensinde har prøvet.

ps. Hvis du skruer af dit tonearmsstik, vil de interne armwirer falde en smule ud for neden, lige præcis nok til at du kan lodde tonearms-kablet direkte på wirene og på den måde undgå en overgang (stikket) på dette sarte sted.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk for tipset. Jeg har hatt en 4-5 vdh kabler opp gjennom årene. Har aldri fått optimal lyd med noen av dem. Men vdh d-300 har jeg aldri prøvd.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Hexachordia.

Nu må du ikke forveksle vdh d-300 med vdh d-300mk2 eller senere tilkomne kabler med dette navn, for der kan være stor forskel.
Kablet du skal bruge er brunt og vel egentlig et antenne-kabel, og på kappen står bare van den hul d-300.
Kablet er fra 1985 og kostede dengang 80kr pr m. (det var før kabel-prisernes himmelflugt).
vdh 501 kostede på daværende tidspunkt 500 kr pr m. men prisen burde havde været omvendt med d-300 som det dyreste.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Ok
Tviler på om det er å få tak i. Noen som kan anbefale en lavkapasitans kabel til diy som låter knall til overkommelig pris?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Husk at selv om du kan montere en hvilkensomhelst RCA kabel så er det å anbefale en variant laget for platespillere!
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Hexachordia.
Der må være en del af det der ude (i hvert fald i danmark).
Når og hvis du finder et andet tonearmskabel, kan du bruge dit vdh 501 som kabel imellem for- og effekttrin.
Jeg kender ikke til andre kabler der her, kan være med vdh-501.
Jeg har selv "skrottet" adskillige mega-dyre signalkabler, til fordel for 501.
Det skal forbindes som pseudo-coaxial.
Her er hvad du må gøre:
De to inderledere forbindes til leder og skærmen forbindes til stel. (det samme i begge ender).
De bedste stik til formålet, er nogle sme-typer (gerne vdh).
Efter dette får du ikke mere brug for at tænke på signalkabel til effekttrin.
mvh nils
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk for tips. Jeg har bra signalkabler. Får vel kanskje bare starte med en Cardas-kabel og noen bullit-plugger, lodde litt og se hvordan det låter.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Skink_123.

Der findes intet særskilt specielt ved måden et tonearms-kabel er opbygget.
Det skal blot overfører nogle "mindre" signaler end andre kabler, der først sidder "efter" forforstærkeren i phono-kæden.
Så om et kabel dur her, må du teste med dine ører.
mvh nils
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ps.
Hvis ikke jeg havde et vdh d-300 kabel liggende, ville jeg øjeblikkeligt annoncere i samtlige hifi-magasiner verden over, indtil jeg fik fat på et sådant:)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
kan du fortelle hva slags kabel du skaffet deg, Svartkeiko? Du har jo mye bra stæsj og ikke minst en interessant plinth-løsning. Hehe..
Hei hexachordia.
He he ja plinth-løsningen er meget bra.Har ikke skaffet phonokabel til denne ennå.Men jeg har BMC Rev.II til min Project 10.1 Evo.Dette er en meget
god match for min Archon pick-up.Skal prøve å skaffe en lik kabel til Garrard 301.Vær obs på at BMC er veldig stive kabler så ta det i beregningen
om du skaffer en slik.Om du skal skifte armkabel hadde jeg gått for Cardas.De er ikke så syle tynne.Lettere å lodde.
Mvh Kenneth
 
Sist redigert:

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk, Kenneth. Du får si ifra når Garrard-oppsettet ditt spiller. Veldig fornøyd her. Trenger bare bedre tonearmskabel og bestemme meg for vta/sra-justering.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja jeg skal gi dere her på sentralen oppdatering på Garrard 301 prosjektet.Det blir sannsynlig ikke for neste år at jeg får den opp i spillemodus.
Gratulerer så mye med 401 prosjektet ditt hexachordia.Det er en ordentlig klassiker og verd å ta vare på.Spiller jo bedre enn det meste.
Mvh Kenneth
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.137
Antall liker
2.684
Sted
Kongsberg
Hei.

Synes beskrivelsen din av Van den Hul 501 er litt overraskende. Kan
til dels være enig om at den har en (liten) betoning i mellomtonen,
men bassvak?

Ut fra beskrivelsen din lurer jeg litt på hvor lang innspilling du har av
Lyra Delosen? Er den som storebror Kleos (noe jeg har mistanke om),
trenger den meget lang innspillingstid - kanskje 300 timer! Før den tid
har den netopp den karakteristikken du kommer med av Van den Hul
kablen. Er du sikker på at pickupen er innspilt?

Ellers syntes jeg Kimber gir god og nøytral lyd for pengene, også på
platespillerkablene sine. Hva med Tak Cu, Tak H, Tak Ag, KS 1216
eller KS 1236.

Kimber Kable

mvh
Gunnar Brekke
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk for svar, Gunnar. Jeg har spilt ca 300 platesider på Delosen. Det betyr vel omkring 100 timer. Poenget mitt er at det er så stor forskjell på Vdh-501 og den andre armkabelen jeg har lager av Yannis Tome litzconnect
Det som er en mulighet er at vdh-kabelen ikke ble brukt av første eier og at den ikke er innspilt. Den har definitivt en betoning i øvre mellomtone og er litt bass-svak som du sier. Til gjengjeld er stereoperspektivet og transientvilligheten langt større, noe som gjør at jeg ønsker å skifte den og den andre ut med noe bedre. Jeg har ikke mye erfaring med armkabler, men innser nå at det kan ha like mye å si om alle de andre sidene i oppsettet. Det er likevel merkelig at en produsent som SME selger armer til 18k med så dårlig kabel.
 
Topp Bunn