Armhøyde og VTA

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hei
Jeg har altid hørt at armen skal ligge parallelt med plata. Mener til og med at jeg har hørt at negativ VTA skal være bra.
Vel......
http://www.vandenhul.nl/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf
Etter og ha lest litt her vart jeg mildt sakt forundret da jeg så hva vanden hul mente om den saken. Så i dag fandt jeg ut at jeg bare måtte prøve. Etter bare og ha heist opp armen (7mm) uten og justert noe annet har ting skjedd. Mere kropp i diskant området, bedre overgang mellom øvre mellomtone og diskant og messing instrumenter ble mere definert.

Skal nå gå over resten av justeringene. Må sjekke ut hva dette har betydd for lavere frekvenser (bass området), men dette virker lovende.

Mvh
Terje

112 Q: Arm manufacturers always advice to keep the arm parallel to the record during playing. Is this right ?
A: To my experience it’s not right. What I learned was that in the playing position the arm must always be somewhat
higher at its rear end (the counterweight end). A 9 to 9.5 inch arm around 7 - 9 mm higher. This improves the resolution
a lot. Works with any arm and any cartridge. What you have to keep in mind is that each record is different. So finetuning
the spatial resolution is slightly different per record. This can be fine-tuned by changing the distance between the
arm bearing and the mounting board.
One millimetre up or down can be enough. But the average of 7 - 9 mm up works always in your advantage.
 
T

tjn

Gjest
Rudi skrev:
Ta en titt på pickup siden min, der står det meste man trenger og vite om VTA ;)
...og der står det stikk motsatt enn hva Van Den Huul mener?? ???

Bruk ørene, den sikreste metoden.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
du har lest litt på linken jeg fant ja.. den er jo utrolig lærerik. ;D har desverre ikke rukket å lese gjennom hele ennå.. ::)

vta-justeringer kommer an på pickupen. VdH oppgir sine pickuper til 22 grader VTA.
se her f.eks.: www.vandenhul.com/p_A01xx.aspx

trikset er å finne en balanse, er det ikke?
like greit å sitere Rudi's side, er det ikke? jeg husket visst motsatt.. ::)


Rudi's pickupside skrev:
Med for mye postiv VTA (armen står for høyt) så blir lyden spiss og skarp,
med en for lav posisjon, altså for mye negativ VTA (armen står for lavt) blir lyden diffus og uklar.
Tingen er og finne balansegangen mellom bra fokus og skarphet, men med fylde og rike klangfarger uten for spiss og skarp diskant
Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerknen, MEN mange pikup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bittelitegranne i bak kant. Dette er noe man absolut bør prøve seg frem med. Har man ikke mulighet for trinnløs VTA justering (f.eks på Rega spillere) er det lureste og forsøke og få til så vannrett innstilling som mulig. Husk på at så godt som ingen pickup låter bra med positiv VTA (altså at armen står for høyt).
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Pengvim skrev:
du har lest litt på linken jeg fant ja.. den er jo utrolig lærerik. ;D har desverre ikke rukket å lese gjennom hele ennå.. ::)

vta-justeringer kommer an på pickupen. VdH oppgir sine pickuper til 22 grader VTA.
se her f.eks.: www.vandenhul.com/p_A01xx.aspx

trikset er å finne en balanse, er det ikke?
like greit å sitere Rudi's side, er det ikke? jeg husket visst motsatt.. ::)


Rudi's pickupside skrev:
Med for mye postiv VTA (armen står for høyt) så blir lyden spiss og skarp,
med en for lav posisjon, altså for mye negativ VTA (armen står for lavt) blir lyden diffus og uklar.
Tingen er og finne balansegangen mellom bra fokus og skarphet, men med fylde og rike klangfarger uten for spiss og skarp diskant
Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerknen, MEN mange pikup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bittelitegranne i bak kant. Dette er noe man absolut bør prøve seg frem med. Har man ikke mulighet for trinnløs VTA justering (f.eks på Rega spillere) er det lureste og forsøke og få til så vannrett innstilling som mulig. Husk på at så godt som ingen pickup låter bra med positiv VTA (altså at armen står for høyt).
To my experience it’s not right. What I learned was that in the playing position the arm must always be somewhat
higher at its rear end (the counterweight end). A 9 to 9.5 inch arm around 7 - 9 mm higher. This improves the resolution
a lot. Works with any arm and any cartridge.

Heheehhe ;D :) ;)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
du får vel heller prøve? så finner du ut om du er enig med den godeste Van den Hul.. :)

har en følelse av at jeg kommer til å være enig med pickupen jeg har nå. bare en mistanke siden det er en VdH pickup.. ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Det er just det jeg har gjort, se starten av tråden.
Merket nå at all skarphet i toppen nå har blitt veldig mye bedre (MINDRE), samtidig som det har blitt mye bedre kropp i hele topp etasjen.

Tror jeg kan kalle dette en A-HA opplevelse

:)
mvh,
Terje
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
argh skrev:
Det er just det jeg har gjort, se starten av tråden.
Merket nå at all skarphet i toppen nå har blitt veldig mye bedre (MINDRE), samtidig som det har blitt mye bedre kropp i hele topp etasjen.

Tror jeg kan kalle dette en A-HA opplevelse

:)
mvh,
Terje
stemmer.. glemte meg litt her jeg.. ;D
til mitt forsvar så var det i det minste jeg som tipset om linken.. :)

skal leke meg litt jeg også når jeg får meg RIAA til sakene! vet ikke helt hvilken jeg skal gå for da men.. ???

ha du forsøkt å stille VTA den andre veien? sånn for moro skyld liksom.. :p
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.555
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
rico skrev:
Rudi skrev:
Ta en titt på pickup siden min, der står det meste man trenger og vite om VTA ;)
...og der står det stikk motsatt enn hva Van Den Huul mener?? ???

Bruk ørene, den sikreste metoden.



Ahhh ok, trodde bare at det stod ganske greit forklart på norsk på pickupsiden min inklusive hva som skjer hvis man forandrer på det hele slik at man lettere skal vite hva man skal lytte etter mens man justerer. Hva VdH skriver på sine sider vet jeg ingenting om og ikke har jeg tenkt og lese om det heller ;)
Det jeg har skrevet på pickupsiden er basert på egne og andres erfaringer.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
man kan jo lese begge.. det har jeg snart gjort.. ;D

den fra Van den Hul er på 61 sider da.. ::)
 
T

tjn

Gjest
Rudi skrev:
rico skrev:
Rudi skrev:
Ta en titt på pickup siden min, der står det meste man trenger og vite om VTA ;)
...og der står det stikk motsatt enn hva Van Den Huul mener?? ???

Bruk ørene, den sikreste metoden.



Ahhh ok, trodde bare at det stod ganske greit forklart på norsk på pickupsiden min inklusive hva som skjer hvis man forandrer på det hele slik at man lettere skal vite hva man skal lytte etter mens man justerer. .
Og det gjør det, står greit altså. Det som er viktig er jo som du seier at vi vet hva som skjer ved justering, når vi vet det, og det vet de som driver med vinyl, da er det som du sier bare og lytte seg frem til den innstillingen en liker best.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Ja det greieste er jo og kunne lytte seg fram til godlyden, men avogtil kommer et input som er stikk motsatt av det man har oppfattet som korrekt instilling og det er jo det som har skjedd her.

Jeg har levd med denne høye VTA`n et par dager nå og er bare utrolig god fornøyd med dette. Toppen har fått mere kropp og detaljer, men kansje det viktigste er området mellom diskant og mellomtone mere detaljer, dynamikk og bedre kropp, kort sagt mere homogen fra mellomtonen og oppover.
Dette er særlig hørbart på jazz og klassisk.
Muligens litt mindre og rundere bass.

Noen andre som har prøved dette og vil dele sine erfaringer?

Mvh,
Terje
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.555
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
;)...... du er den første jeg har hørt om på de nesten 35 årene jeg har hatt "vinyl" som hobby som har likt positiv VTA.......... men det er som de sier.....det er en første gang for allt her i verden ;D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Hvis Van Den Hul mener at armbasen skal heves 7-9 mm i en 9 tommers arm, hvorfor endrer han ikke vinkelen på nåla slik at det blir perfekt med horisontal arm. Da ville jo hans PU'er spilt optimalt i et oppsett som majoriteten av armer er satt opp.....
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Rudi skrev:
;)...... du er den første jeg har hørt om på de nesten 35 årene jeg har hatt "vinyl" som hobby som har likt positiv VTA.......... men det er som de sier.....det er en første gang for allt her i verden ;D
Jeg føler meg temmelig alene også, men lyden har blitt så mye bedre at det kan umulig dreie seg om en placeboeffekt.
Sitter og leser i bruksanvisningen til origin live silver, der står det paralell med plata.

Platespiller - en verden av frustrasjoner.

Mvh,
Terje
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Rudi skrev:
;)...... du er den første jeg har hørt om på de nesten 35 årene jeg har hatt "vinyl" som hobby som har likt positiv VTA.......... men det er som de sier.....det er en første gang for allt her i verden ;D
7 - 9 mm ekstra høyde i bakkant av armen er etter min erfaring oppskrift på en lydmessig katastrofe med de fleste pickuper, da er det bedre å ligge 1-2 mm for lavt. Det kan være store variasjoner alt etter hvordan nålen er montert på nålarmen og hva slags slipning som er brukt. Det er mulig at vdH-slipninger tåler dette bedre enn andre, men dette høres relativt drøyt ut. Ingen andre pickup-produsenter jeg har vært borti anbefaler en slik positiv VTA.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
FZ skrev:
Hvis Van Den Hul mener at armbasen skal heves 7-9 mm i en 9 tommers arm, hvorfor endrer han ikke vinkelen på nåla slik at det blir perfekt med horisontal arm. Da ville jo hans PU'er spilt optimalt i et oppsett som majoriteten av armer er satt opp.....
Sitter og tenker litt på det vi lærte i fysikktimen. Hvis du har en arm på et opppheng punkt, der armen heller nedover vil ikke den denne da bevege seg
lettere enn en som er horisontalt?
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg har eksperimentert litt de siste dagene med dette. Jeg har en SME 309 og en Van Den Hul MC10.
Jeg har prøvd både negativ og posetiv VTA. Konklusjonen hos meg og etter mine preferanser er at helt "riktig" (verken for mye eller for lite i noen av retningene)VTA er uten tvil best. Det samme følte jeg også med Mørch DP6 Armen.

Mvh
Kjetil
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
argh skrev:
Sitter og tenker litt på det vi lærte i fysikktimen. Hvis du har en arm på et opppheng punkt, der armen heller nedover vil ikke den denne da bevege seg
lettere enn en som er vertikal?
Har vel ikke sett en arm som er montert vertikalt på en platespiller enda ;)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
CBA skrev:
Rudi skrev:
;)...... du er den første jeg har hørt om på de nesten 35 årene jeg har hatt "vinyl" som hobby som har likt positiv VTA.......... men det er som de sier.....det er en første gang for allt her i verden ;D
7 - 9 mm ekstra høyde i bakkant av armen er etter min erfaring oppskrift på en lydmessig katastrofe med de fleste pickuper, da er det bedre å ligge 1-2 mm for lavt. Det kan være store variasjoner alt etter hvordan nålen er montert på nålarmen og hva slags slipning som er brukt. Det er mulig at vdH-slipninger tåler dette bedre enn andre, men dette høres relativt drøyt ut. Ingen andre pickup-produsenter jeg har vært borti anbefaler en slik positiv VTA.
Jeg bruker Musicmaker mk3, ingen vdh pu her
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
FZ skrev:
argh skrev:
Sitter og tenker litt på det vi lærte i fysikktimen. Hvis du har en arm på et opppheng punkt, der armen heller nedover vil ikke den denne da bevege seg
lettere enn en som er vertikal?
Har vel ikke sett en arm som er montert vertikalt på en platespiller enda ;)
Trykk-leif
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Tror jeg er inne på noe nå. leser i bruksanvisningen at nesa på pu skal stå vinkelrett (90 grader) på plata og dette stemmer når jeg sjekker dette på spilleren.


Mvh
Terje
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
argh skrev:
Tror jeg er inne på noe nå. leser i bruksanvisningen at nesa på pu skal stå vinkelrett (90 grader) på plata og dette stemmer når jeg sjekker dette på spilleren.


Mvh
Terje
Hvilket stifttrykk bruker du?
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Continuo skrev:
argh skrev:
Tror jeg er inne på noe nå. leser i bruksanvisningen at nesa på pu skal stå vinkelrett (90 grader) på plata og dette stemmer når jeg sjekker dette på spilleren.


Mvh
Terje
Ca 1,6 g
må dra på jobb god natt

Mvh,
Terje

Hvilket stifttrykk bruker du?
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Kjetil_M skrev:
Jeg har eksperimentert litt de siste dagene med dette. Jeg har en SME 309 og en Van Den Hul MC10.
Jeg har prøvd både negativ og posetiv VTA. Konklusjonen hos meg og etter mine preferanser er at helt "riktig" (verken for mye eller for lite i noen av retningene)VTA er uten tvil best. Det samme følte jeg også med Mørch DP6 Armen.

Mvh
Kjetil
Sorry folkens - negativ eller positiv vta vil spille musikk, men det er bare nitidig justering til ett eneste punkt som nåla kjører i vinylen som gjør vinyl uovertruffen i forhold til andre kilder.

For å finne rett plassering av nålas vinkling i sporet må alle andre parametre være riktige for den gjeldende pick-up; overheng, offset, trykk på nåla, antiskating + en spiller og en plattform som eliminerer flest mulige forstyrrelser = optimalt sett alt.

Så må du ha en arm som nitidig kan justeres med ørsmå bevegelser opp og ned for å finne riktig vta-punkt - og jeg har aldri truffet sweetspot før jeg har hatt ganske mye negativ armvinkling, også med V.d.Hul-slipinger.

Derfor vil jeg også hevde at armer som Sme 309, Mørch, Rega, Linn etc. ikke er brukbare instrumenter til denne type øvelse.
Det er klart at det er mulig å treffe riktig på alle parametre med disse armene også, men det er på nivå med å vinne førstepremie i Lotto fem uker på rad - teoretisk mulig, men ikke sannsynlig.

Derfor kan dere trygt justere vta opp eller ned til tung og fet, eller tynn og pistrete lyd alt etter egne preferanser og slik dere vil at vinylen skal låte, uten at noen bør hevde at en vta-innstilling er mer riktig eller feil enn en annen.
Den vil i alle tilfeller være annerledes enn cd-lyden - bedre på noen områder, dårligere på andre.

Kos dere derfor med vinylen, men tenk også over om dere ikke bør skaffe dere skikkelig verktøy til justering av pick-up elementene - i hvert fall før noen går ut og hevder hva som er 'best'.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
De fleste armer er nok designet for en gitt geometri i forhold til platen for å fungere optimalt (min egen ET2 tangentialarm er f.eks. designet for å ha omdreiningsaksen i samme høyde som overflaten til platen for å minimere effekten av ujevnheter i platene). Jeg gjetter på at for de fleste armer tilsvarer det at armen er noenlude parallell med overflaten på platen.

Min egen erfaring er imidlertid at diamantens geometri i forhold til rillene er mye viktigere for lyden enn armens geometri (i seg selv). Derfor kan godt lyden bli bedre med armen justert noe vekk fra parallell orientering, som mange observerer. Merk at når en endrer VTA, så endres også diamantens vinkel i forhold til rillene, på engelsk, Stylus Rake Angel, SRA. Etter mitt vett må lyden være mer sensitiv til SRA enn til VTA, og det kan forklare at en i enkelte tilfeller vil observere at en positiv VTA vil gi bedre lyd ganske enkelt fordi diamanten er montert slik at SRA har blitt mer riktig.
For en enkel og god forklaring på SRA og VTA henvises til linken under;

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

En endring av armens høyde kan også medføre små endringer i andre viktige parametre. Kanskje endres f.eks. azimuth, sporingskraft eller anti-skating kraft litt?
Min konklusjon; det som lyder best, er det riktige geometriske kompromisset (hva ellers? :))

mvh
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
noen som har sett denne før?
www.vtaf.com

så litt interessant ut synes jeg. :)
Se der ja, for en tusenlapp kan eiere av armer uten vta-justering få mulighet til å optimalisere en pick-up som de kanskje har betalt mange tusen for.

Dette må da være en av de forbedringene man har mulighet til å få mest ut av for minst penger innen vinylavspilling.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Boe skrev:
Se der ja, for en tusenlapp kan eiere av armer uten vta-justering få mulighet til å optimalisere en pick-up som de kanskje har betalt mange tusen for.

Dette må da være en av de forbedringene man har mulighet til å få mest ut av for minst penger innen vinylavspilling.
om den funker som beskrevet så er det nok en veldig bra "oppgradering"/verktøy. :)

om den funker med SME 3009 S2 improved så kanskje jeg kjøper en sånn en. liker ikke helt den løse-opp-skruen-og-løfte justeringsmetoden. ::)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.070
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
2
argh skrev:
Sitter og tenker litt på det vi lærte i fysikktimen. Hvis du har en arm på et opppheng punkt, der armen heller nedover vil ikke den denne da bevege seg
lettere enn en som er horisontalt?


Det er flere som mener det.
 
Topp Bunn