Arm til Thorens TD-3001BC?

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
I dag har jeg en litt mangelfull SME series 3 på Thorens spilleren. Har i lengre tid fundert på å få tak i en annen (brukt) arm til denne spilleren. Er det noen her som har erfaringer med passende armer til thorens spillere? Er det noe som jeg bør passe på ift. til valg av arm?
Har ellers Audion Premier/phono og Grado Ref. Master mm-pu.

Anders
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
3001 var opprinnelig ment å være en spiller hvor man kunne sette på en annen enn Thorens TP90 arm, som var obligat på den nokså likt spesifiserte TD2001. Jeg tror de fleste valgte en RB300 (idag RB301), men om man vil ha noe bedre enn denne litt "mosaiske" budsjettarmen så har man hele utvalget av armer med lav totalmasse (mindre enn SME) fra Rega via Linn Akito2 og sågar opp til Naim Aro, som i mitt syn er den beste tonearma på planeten dersom man skal bruke den til å høre på musikk.

Bare som en liten kuriositet; TD3001 er en nedskalert "kopi" av designet fra den mye dyrere Phonosophie P3. Bare snus litt omkring disse platespillerne. Naim Aro er obligat som den ultimate arma på Phonosophie, platespilleren er faktisk laget med denne armen som standard, og laget for maksimal synergi med Naim Aro.

Det skulle ikke forbause meg (som har eid og elsket både TD2001, TD3001 og Aro) at det der er porten til himmelrik på en TD3001; og at man i så fall har en platespiller for livet.

Her er en Phonosophie P3
 

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Thorens TD-3001 var en mekanisk forseggjort og vel gjennomtenkt grammofon som ikke fikk realisert sitt potensial på grunn av at den ble levert med armbrett og bunnplate av huntonittlignende materiale, noe som kompromitterte detaljgjengivelse og bass. Clearlight Audio leverte modifikasjonssett som ryddet disse problemene av veien og da fikk man en spiller som forsvarer Aro og SME, antageligvis er Aro’en best egnet pga. av lavere vekt og dertil mindre belastning på subchassiset. Som Vidar P antyder - ikke vær redd for å spandere en skikkelig arm, det tåler den!
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Om du kan tenke deg et rimeligere alternativ vil jeg absolutt anbefale Jelco SA-750 D. Har brukt forgjengeren, Sumiko Premier MMT, på Thorens TD126 MkIII siden rundt 1980, og det har fungert alldeles glimrende. Bruker i dag Jelco SA-750 D på Linn Sondek LP12 og er godt fornøyd. Koster ny rundt kr.4.000,-.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan man bare for ordens skyld tilføye at TD126 (og mange andre TD'er) er helt andre designer enn TD2001/3001. Som sagt så var sistnevnte Phonosophie-designer, og hadde lite til felles med tidligere tiders Thorenser forsåvidt.

Som Pesquera sier; det er er endel shortcuttings mellom denne 3001 og den opprinnelige Phonosophie P3, herunder ting som armbord. Bunnplatene på mine var huntonitt, men produsenten mente det var resonansemessig hensiktsmessig. Selv byttet jeg bunnplate til MDF som jeg selv syntes var bedre dengang, men er mer i tvil nå i retrospekt. Bildet over er forresten en P3 med en Aro.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Takk for flere gode tilbakemeldinger! Naim Aro er sikkert en kjempevalg men inntil videre får dette være en fremtidig drøm... dersom jeg ikke kommer over en brukt arm til en billig penge...
Naim Aro er en unipivot-arm. Har tidligere hatt en Mørch UP-4 som også var unipivot. Hvordan vil Mørch sine armer kunne fungere? Har også tidligere hatt en DP-6.
Men foreløpig vil nok en rimeligere arm være mest aktuell. Blir nok å legge uten en kjøpeannonse på bruktbørsen. Takk også for innspillene ift. bunnplate og armbord. Dette er kanskje noe jeg kan lage selv. Forslag på materiell til armbordet?

Anders
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Berka skrev:
Forslag på materiell til armbordet?

Anders
Jeg hadde tatt kontakt med Clearlight Audio som er RDC-spesialisten. Har selv benyttet armbrett fra dem, og så vidt jeg vet leveres Garrard 501 i dag med slikt noe som antyder kvaliteten. Hvis du er seriøs angående din TD-3001 bør du også skrote “veggvorten” som følger med til fordel for en skikkelig “Netzteil”, enten som skilletrafo a la Armageddon eller elektronisk styrt. Det finnes flere leverandører av Thorens modifikasjoner i Tyskland, det er bare å søke. Det er for øvrig et skikkelig charmetroll av en spiller du har fått deg – lykke til med prosjektet!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det med veggvorten er jeg også enig i, byttet til en Mascot forsøksvis hos meg, og det synes å være mye å hente på noe bedre. En Armageddon gir 85V AC ut og har en 430VA trafo med et enkelt faseskiftnettverk. Dersom noe slikt er kompatibelt med motoren i 3001 så hadde det nok vært et solid løft fra veggvorta ja.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vet ikke om Armageddon går på TD-3001, men tidligere leverte Thorens skilletrafoer under eget navn. Tror også Phonosophie har løse motorstyringer, uansett burde det være en smal sak å få rettet opp.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Har ikke TD-3001 elektronisk motorstyring? Det har evt. muligens ikke så mye effekt å bare skifte trafo? Et alternativ er kanskje å bestille en passende trafo fra Noratel/Ulveco med statisk skjerm og 10X spec. for VA. + noen dtrømfiltere, evt begge veier. Neste steg er evt. å lage ei ekstern DC strømforsyning kontra AC.

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Berka; du er sikkert klar over at SME, Linn, Naim og Rega har hver sine armbordkutt alle fire. Det vil si at dersom du bytter fra en SME til en av de tre andre, så må du lage et nytt armbord med nye hull som passer den arma du velger; du får neppe brukt opp igjen det armbordet du har.

Jeg vet ikke om Thorens kanskje leverer armbord ferdig kuttet? Linn gjør det på den måten, og armbord til den koster ikke mer enn noen få hundrelapper ferdig kuttet og med fin finish. Så det hadde jo vært en mulighet.
Hvis du skal lage et armbord selv, så vær nøye med å velge et lett materiale iallefall.

Som et lite apropos; det originale LP12 armbordet var av litt fin og relativt lett spon i alle år, og er det fortsatt. Men oppgraderingen Keel har armbord i aluminium.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Som et lite apropos; det originale LP12 armbordet var av litt fin og relativt lett spon i alle år, og er det fortsatt.
Armbrettet til LP12 har vært laget forskjellig gjennom tidene. Det som er felles er at de alltid har vært en sandwich kontruksjon. De første var to lags, senere var de tre lags, og jeg mener bestemt de også har vært fire lags, de siste jeg har sett har igjen vært 3 lags. Tykkelsen på dem har også variert.
Men spon? Synes ikke det er mye som minner om spon på de jeg har sett, og det er temmelig mange........
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er det laget av da? Trespon er trebiter av varierende størrelse, og det er varierende mengder epoxy eller lim i det. Så snakker man om tetthet, og bruker gjerne low density, medium density og high density som grovklassifisering. Jeg vil påstå at Linn's armbord heller mot LDF, men vi kan jo veie et og se. De kaller nok de senere armbordene for MDF, men det er vel bare såvidt at det likner på den MDF vi får kjøpt.

Det er iallefall trespon av en viss finhetsgrad, og det er ikke mye epoxy i det, som det er i den MDF man kjøper hos trelasthandleren. Jeg kaller nå slik treflismasse for spon jeg, siden jeg assosierer MDF med langt høyere masse.
 
Topp Bunn