Arm til Michell Orbe

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Jeg går og lurer litt på om jeg skulle kjøpt meg en arm til til Orben. Mørchen er svært god, men det kunne vært moro å hatt litt å bytte på (eventuelt borret opp "øret" hvor motoren er montert og hatt to armer påmontert).

Jeg er i utgangspunktet interessert i en arm som er god match til Orbe, men kunne kanskje tenkt meg en spiller nummer to på sikt (eget lytterom kommer kanskje med tid og stunder). Så, da vil det også være aktuelt å vurdere hvilken arm som er mest fleksibel og objektivt best - visst det lar seg avgjøre.

Vet at SME V er mye brukt sammen med Orbe. Det finnes de som hevder at denne gir en litt overvektig bass da den dumper for mye energi i Orbens flytende oppheng. Dette skal visstnok la seg ordne med Pedersens armboard-modifikasjon (som jeg allerede har). Men, jeg er kanskje litt usikker på om SME er helt etter mine preferanser.

Andre kandidater er Tri-Planar som jeg vet har vært brukt sammen med Orbe med godt resultat.
Men, sterkeste kandidat er kanskje Graham Phantom B-44, denne i kombinasjon med Orbe har jeg bare hørt om én gang http://cdfaudio.com/press.html .

Noen som har innspill og tanker rundt dette? Andre kombinasjoner eller anbefalinger?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
I min vinylsøken denne høsten har jeg registrert at flere bruke Orbe sammen med Wilson Benesch ACT-.5 /2 tonearm. Så denne kunne vel kanskje være verdt å undersøke, jeg har ingen erfaring med denne kombinasjon bare en observasjon jeg har gjort. Burde vel være mulig å få prøvd denne hjemme også, om du bor sentralt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Ja, er klar over at denne har vært benyttet i kombinasjon med hell. Kanskje Origin Live også bør tas med, de har jo fått noen flotte armer etterhvert.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende ;-)
Har du tenkt deg et budsjett?
Er det noe helt nytt du vil teste, eller kikker du på bruktmarkedet også? (Nei jeg har ingen baktanker her - Den er ikke lenger tilsalgs ;D)

Hva med å se etter en Graham? (Edit: du har allerede tenkt tanken)
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgtnrm&1169151692

Eller så er jo en Wilson Benech ganske spennende saker!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Du kan vel ta utgangspunkt i at det ikke bør være så veldig mye dyrere enn de tre jeg har nevnt. Dvs veiledende under 40kkr. Men jeg kommer nok til å basere meg på bruktkjøp.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.042
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Den Orbe SE'n som jeg hørte på non timer i sommer hadde en Graham 2.2 og i mine ører var det en meget vellykket combo......... hadde ikke hatt noe problem med og levd med den combo'en ;)

Kan jeg få anbefale deg og prøve en Lyra pickup i din Mørch arm......... det skal nemelig være en meget god combo........ på det nærmeste en perfekt match.......... eller det låter pyyyyyy............. åsså selger du Mørch'en til meg ;D

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Dersom du har tolmodighet så er det absolutt beste en Schröder. Jeg gikk fra Mørch til Schröder; en stor oppgradering. Det siste jeg hørte var at det er 18 måneder ventetid.....

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dersom du har tolmodighet så er det absolutt beste en Schröder. Jeg gikk fra Mørch til Schröder; en stor oppgradering. Det siste jeg hørte var at det er 18 måneder ventetid.....
Hvis det da overhodet er mulig å få tak i Schroder i det hele tatt da........................... :-/
Har hørt visse rykter angående sykdom som visstnok går ut over en fra før av svært begrenset produksjonskapasitet :'(
Alternativt så finnes det et alternativt av nesten samme prinsippet her:
http://www.artsound.dk/index.php3?m=75
Se aller nederst på siden.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Mange gode tips her.

Rudi har tydeligvis konkret erfaring med Graham 2.2, og det gjør jo den leverandøren absolutt aktuell. Jeg hadde en Lyra Argo inntil nylig Rudi, og det kan godt hende det kommer Lyra tilbake på sikt, om jeg trenger litt å bytte på.

Jeg har stor tro på Schröder, men hvordan fungerer denne sammen med Orbe? Er erfaringen basert på dps-spilleren din Kim? Vinyl er så mye snakk om matching at det hadde vært fint med litt mer bakgrunnsinfo. Ellers finnes det jo Schröder brukt til en ikke alt for galen penge.

Armene fra Musical Life ser veldig spennende ut, dessuten var de relativt greit priset.
Noen som har hørt disse?

Origin Live er som nevnt aktuelt, men jeg kunne nok hatt lyst på en av modellene over i tilfelle.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.042
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Ja akurat ja........ du "hadde" en Lyra Argo............ det var sånn det var, husker ikke alltid hvem som har hva lenger........ tror det har noe med alderen og gjøre.......... men hvorfor kvitta du deg med den ? Er Bentz'en bedre hos deg ?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Skrev dette i annen tråd:

Venter på riktig armrør til Mørchen (blir sendt idag), men har den foreløpig montert i gult sådan. Kan virke som Ruby3 har et langt strammere med mer dynamisk bass-fundament en tidligere modeller av Benz (f.eks L04 som jeg tidligere har eid). Dessuten virker den å låte generelt mer dynamisk og nøytralt. Mer allrounder enn tidligere Benzer vil jeg si. Men som sagt, jeg har ikke fått sammenlignet i optimalisert arm. Ellers har den beholdt den karakterisktiske glatte lyden og flyten jeg kjenner fra tidligere, selv om den utpregede varmen kanskje er prioritert bort. Synes dette virker å være en topp pickup.  Sporer svært godt og har et vell av detaljer.

Så, forskjellen i klangkarakter synes omtrent like stor mellom Ruby3 og L04 som mellom Ruby3 og Argo. Det oppleves mer som forskjellig prioritering enn hvilken som er absolutt best. Jeg vil vel hevde at det trøkket og den dynamikken som Argo har i mellombassen virker bedre på rock og liknende musikk. På akustisk basert musikk, jazz og blues, så holder jeg en god knapp på Ruby3.

Nå kan det som nevt godt hende det havner en Lyra i heimen igjen. Kanskje en Helikon, Skala eller annet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Ingen flere med betraktninger?

Man kan selvsagt trå sikkert og anskaffe en SME V, men jeg undres om man ikke ville komme lenger med en Phantom. Noen som har erfaring med Graham eller Schroeder på Michell eller liknende spillere (flytende oppheng)? Eller, noen som eier Phantom og kan fortelle litt?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Tja, jeg kan jo slenge inn en jeg selv sikler på omdagen, Souther TQ1

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Kjenner du noe til vekt? Vet det er de som benytter tangensialarmer på spillere med lett flytende oppheng, men, er vel i utgangspunktet litt skeptisk. Må, vel være vanskeligere å få disse til om spilleren har et litt lett oppheng?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Kjenner du noe til vekt? Vet det er de som benytter tangensialarmer på spillere med lett flytende oppheng, men, er vel i utgangspunktet litt skeptisk. Må, vel være vanskeligere å få disse til om spilleren har et litt lett oppheng?
Hmm det kan være, har lite kjennskap til flytende oppheng. Den veier dog 450g, det er vel ikke allverden ? Koster ikke mye brukt heller. Om du så den der Greske hififilmen hadde han ene en slik montert.

Om du har spørsmål om den så send en mail til clearaudio. De har bortimot den beste kundeservicen jeg har vært borti.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når SME V fungerer så er den riktig bra. Iallefall om du teller hifipoeng. Og etter sigende så skal den dra godt med hifipoeng på Orbe.
Hva med å oppgradere til ny-spec Orbe istedet? Dersom det er lydkvalitet du søker å øke mener jeg...

Om du bare ønsker det beste innen musikkgjengivelse; ingenting slår Aro :)

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Om du bare ønsker det beste innen musikkgjengivelse; ingenting slår Aro :)
Mvh Vidar P
Tja, ingen absolutte sannheter................
Er enig i at Aro er en SVÆRT god arm og sannsynligvis en av de aller beste allround armene "out there".
Spesielt hvis man skifter ut armkabelen (som har så mange skjøter at det nesten virker tåpelig............ :-/
Med ny hel armkabel uten skjøter (f.ks. Incognito/Cardas eller tilsvarende) får man en enda renere og mer delikat gjengivelse.
Man skal dog ikke forledes til å tro at Aro er best på "alt".
SME V har nok mer trøkk i bassen.
Schröder har en "naturlighet" i mellomtonen som ingen andre kan matche (IMHO).
De beste Linn-armene har bedre dynamikk.
Tangential armer på sitt beste har mer stabilt lydbilde.
Dermed vil det alltid være noen som foretrekker den ene eller andre alt utifra personlige preferanser og musikksmak.
Summa summarium er jeg dog helt enig i at Aro er en glimrende "allround" arm :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Takker for fine betraktninger Jens. Og du har vel rett, man kan vel ikke få i pose og sekk, eller noe som er best på alt.

Har du hørt siste versjon av Orbe mot tidligere versjoner (jeg har DC-varianten, dvs nest siste) VidarP? Har ellers vært i kontakt med Michell og det koster ikke stort å oppgradere. Bare sender over power-supply og motor, men det får bli sommerstid....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Dette var spennende armer.

Denne orben har i tillegg til Gert Pedersen modifiseringen dobbelt rem. Kjenner du noe til dette?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Bare en kommentar:
"Another vote for the TriPlanar. As Nsgarch said, today's top cartridges respond to very precise adjustments in every parameter. Few arms can match the TriPlanar in its ability to optimize every aspect of setup. The better and more resolving the system, the more this will matter."
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1151791696&openflup&2&4

Har en test av SME vs TriPlanar, skal se å finne den fram.
Hos meg, men Annie og flytende oppheng, funker i alle fall TriPlanar utmerket (med Lyra Titan).

Tror nok jeg ville valgt en mer moderne arm enn SME; Graham Phantom og Schröder er nok gode alternativer til TriPlanar'en. Da jeg kjøpte min TriPlanar var jeg i kontakt med mange som hadde kjenneskap til/erfaring med mange gode armer, og SME ble av mange karakterisert som litt kjedelig. Phantom og TriPlanar ble framholdt som de to beste, og Phantom foretrukket av de fleste av disse igjen.

Mvh OP

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Dette var spennende armer.

Denne orben har i tillegg til Gert Pedersen modifiseringen dobbelt rem. Kjenner du noe til dette?
Nej det kjenner jeg ikke i egen person, har dog en ven som har gået denne vej og han mener at det er en kempe upgrade, lavere svingnings frekvens og mere ro i lydbilleden. Den billede så jeg på origin live hjemmesiden.

Overvejer selv sådan Orbe en dag så jeg følger med på side linien.  ;)  

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Prosessen med å velge arm startet for min del mens jeg hadde Nottinghan Hyperspace. Valgte TriPlanar, men fikk ikke denne kombo'en til å spille slik jeg ønsket, og så meg derfor rundt etter en annen spiller. Var da på nippet til å kjøpe SME-20 med SME-V.
Han jeg hadde kjøpt TriPlanar'en av hadde en SME-30 hvor Graham Phantom ble etterfølger etter TP.
Hans kommentar om drivverk og arm var som følger:
"I do not think the SME 20 sound will satisfy you. It is very neutral and will only give what is on the vinyl. You will also need a custom armboard for the Triplanar.

When I had the Triplanar I thought it was far better than my SME V on my SME 30. It sounded bigger and cleaner with less grain and siblance. But I sold it because I was unsatified with it ergonomically and the fit and finish was not to my liking."

Testen jeg nevnte (SME-V vs TriPlanar) er fra HiFi-World, novembernummeret (i år). Har en kopi som jeg evt kan scanne.
Konklusjonen var:
"The TP is not so easy to set up as the SME V, but then again nothing else is. It is a cxomplex arm, and the sheer range of accesible adjustments means you can find yourself constantly tweaking it. It is extremely expensive by any standards, yet doesn't quite beat every other arm hands down in every way.
However, if you want to be connected to the music, I've heard none better. If you want a convential pivoted arm that majors on massive musicality, fantastic stage depth and exceptional tonality, surely this the one! As always, a dem is a serously good idea, but if the price doesn't put you off, then the sound will surely put you on. Like a Leika or a Lamborghini, I suppose there comes a time when you have to treat yourself to something special!"
(Er det dér du er nå Andre?? :) ;) )

Må vel i denne sammenheng også nevne at priser for SME-V og TriPlanr Mk-VII nå er hhv £1800 og £3600 i UK. De 1800 ekstra pundene burde jo gi ekstra valuta!

Mvh

PS
Kjøpte min TP fra Canada etter å ha sett annonse på audiogon.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Takker for enda flere fine innspill. Vectoren tror jeg så gjerne er en super arm. Var innom Walrus tidligere i høst og han ene som stod der mente de tre beste armene i verden var Forsell Air Reference, Breuer og Vector. Nå er dette selvsagt avhengig av hva han selger og prefererer, men det skulle likevel gi en indikasjon.

Interessant dette med Origin Live modifisering (av motoren antar jeg). Og, jeg har veldig sans for Tri-Planar Olaps. Jeg heller nok litt mer mot denne og Graham enn SME, i hvert fall med tanke på hvor jeg kunne tenke meg å gå i fremtiden.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Breuer!
Der sa du det, den virker seriøst interessant. Er det noen her med erfaring med den?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Takker for enda flere fine innspill. Vectoren tror jeg så gjerne er en super arm. Var innom Walrus tidligere i høst og han ene som stod der mente de tre beste armene i verden var Forsell Air Reference, Breuer og Vector. Nå er dette selvsagt avhengig av hva han selger og prefererer, men det skulle likevel gi en indikasjon.

Interessant dette med Origin Live modifisering (av motoren antar jeg). Og, jeg har veldig sans for Tri-Planar Olaps. Jeg heller nok litt mer mot denne og Graham enn SME, i hvert fall med tanke på hvor jeg kunne tenke meg å gå i fremtiden.
Og hva med en Helius Omega? ;D
Knallgod arm, etterfølger etter de gode Orion og Cyalene-armene. Føres av artsound.dk, fra 17.000 kr og oppover, 10" og 12" i diverse alternativer.
Jeg hadde tidligere en Orion Mk I, syntes den spilte nydelig på min gamle PT TOO (med flytende oppheng).
Se f.eks.:
http://www.heliusdesigns.co.uk/
og
http://www.artsound.dk/
og
http://www.ear-usa.com/helius.htm

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Her har vi en hybrid "Gorbe", Gyro med Orbe-tallerken.
Skal spørre hvordan eieren er fornøyd med Vector.
Ikke er denne Vector-armen så dyr heller.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Noen som kjenner til Scheu Tacco?

Topp Bunn