Arm resonans

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.201
I tilfelle noen ikke har sett disse og interesserer seg for emnet (som jeg); her er et par linker til målinger og en målemetode publisert av John Elison på vinylasylet.
Den første med målinger som viser at HiFi News platen inneholder noe feil i arm resonans testen
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=594322

Den neste en beskrivelse av en alternativ målemetode for arm/pickup resonans
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/62/621907.html

Målingene er gjort med henholdsvis en AT-OC9ML/II og en AT33PTG i en SME V arm.

mvh
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hifi News test record (føstre versjon) er vrakgods!!! Usentrert osv
John Elison er en grundig fyr med topp anlegg..Har hatt korrespondanse med ham.. målingene hans er korrekte

Desverre har Soundforge siste versoner dårligere muligheter for målinger og presentasjon enn de forrige!!!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nevnte testplate er usentrert, ja, en stor skuffelse, dyr var den også.
Det er interessant med diskusjoner om hvordan man best måler arm-pickup-resonansen, men et annet spørsmål er jo hvilken resonans-frekvens man egentlig ønsker seg, og hvorfor.
Utregninger av resonansfrekvens er enkelt nok, målinger kan være litt verre, men hvorfor skal resonansfrekvensen ligge mellom 8 og 11 Hz?
Jeg er langt fra ekspert men har sett (har glemt hvor det var) folk som anbefaler resonans opp mot 17 Hz. Hvordan henger dette sammen?

Eller: bekymrer vi oss for feil ting når vi sitter og finregner på resonanser ved valg av pickup/arm-kombinasjon?
Såvidt jeg kan se av diskusjonene finnes det kombinasjoner som måler uheldige resonanser men som likevel låter flott, og omvendt.
Jørgen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
...
Utregninger av resonansfrekvens er enkelt nok, målinger kan være litt verre, men hvorfor skal resonansfrekvensen ligge mellom 8 og 11 Hz?
...
ca 7/8 til 11/12 Hz er passe langt unna dypbassen (20Hz) og resonans fra evt flytende oppheng (2-3-4 Hz) og grunnfrekvensen for plateroatsjonen (ca 0,5 Hz) og evt strukturresonans i lytterommet. Målet er med andre ord minst mulig samvirke mellom disse.

...
Jeg er langt fra ekspert men har sett (har glemt hvor det var) folk som anbefaler resonans opp mot 17 Hz. Hvordan henger dette sammen?
...
Som generelle anbefaling så vil jeg holde meg lang unna 17 Hz eller deromkring. I enkelte tilfeller kan det imidlertid selvfølgelig fungere aldeles utmerket, det avhenger en del av bassresponsen fra husalteret. Dersom man har et tilnærmet fullrange system så risikerer man imidlertid store problemer med akustisk tilbakekobling og ukontrolert dypbass.

...
Eller: bekymrer vi oss for feil ting når vi sitter og finregner på resonanser ved valg av pickup/arm-kombinasjon?
Såvidt jeg kan se av diskusjonene finnes det kombinasjoner som måler uheldige resonanser men som likevel låter flott, og omvendt.
Mange av oss bekymres uten grunn, og finregning på oppsett av platespiller er skjeldent nødvendig for å få det til å funke veldig bra. Oppsett av platespiller er ikke en eksakt «vitenskap» men en samling av omtrentligheter og tilnærminger - «perfekt» kan det ikke bli.

mvh
KJ
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.929
Antall liker
27.648
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jøgga skrev:
Såvidt jeg kan se av diskusjonene finnes det kombinasjoner som måler uheldige resonanser men som likevel låter flott, og omvendt.
Hmmm, sånn har det nok, dessverre, alltid vært...... :-\

Vi kan måle, og regne så mye vi vil, og det er gode pekepinner, men pickup'er og armer.....
Dét vil jeg altså høre selv, der er det såå mange variabler, at jeg ikke helt forstår hvordan det enkelt skal kunne beregnes.

::)

Morten
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.201
Resonansfrekvens kan også være en kvantitativ indikasjon på om en gitt arm-pickup kombinasjonen er ok.

En høy frekvens får en med lav-kompliant pick-up kombinert med en lav-masse arm. Det er ofte en mindre gunstig kombinasjon. Frekvensen kan senkes med å bruke det gamle trickset med å tilføre masse til armen ("blutac" - for de som husker det), men det er ikke nødvendigvis nok om problemet er manglende stivhet og vibrasjonskontroll i armen, heller enn resonans i subbass området.

En lav frekvens får en motsatt med en høy-kompliant pickup kombinert med en høy-masse arm. Ikke alltid dette fungerer så bra heller, selv om der nok er mer variasjon og tilfeller hvor dette går meget bra.

Det kan kanskje være nyttig å skille også på vertikal og horisontal frekvens.
En ser ofte at en vertikal resonansfrekvens over 5-6 Hz anbefales for ikke å få problemer fra plateujevnheter (warps).
Hvor lavt en kan tåle horisontal frekvens (hvor høy bevegelig masse i horisontalplanet) er et mer komplekst tema, ref. diskusjoner på nettet om tangentialarmer vs. radialarmene - f.eks.;
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1266367593&&&/Are-linear-tracking-arms-better-than-piv

Erfaringen med tangentialarmer tyder på at en kan tåle en ganske lav resonansfrekvens i horisontalplanet (høy masse).
Men generelt har det vel vist seg at kombinasjoner som har en resonansfrekvens i spennet (7)8 - 12(14) Hz fungerer ganske bra.

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.396
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I teorien kan man sikkert lage et par tusen innlegg over denne problematikken (??)

Den beste løsning slik jeg ser det er: en praktiske løsning er og få en lav resonance (kanskje 10-14 hz) om noen i det hele tatt (eller iallfall minimalisere den) og så legge inn et subsonicfilter rundt 17-19 hz i riaaen. På den måten løser man en rekke problemer bla med forsterkere og høytalere som jobber seg ihjel med ting man ikke hører.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og for å gjøre det hele enda litt mer spennende.

Signaler som er i fase gir sideveis bevegelser i nåla. Signaler som er i motfase får nåla til å bevege seg opp og ned. Hvis man kobler dypbassen i mono (hvor som helst før effektforsterkeren) vil bulkenes bidrag kanselleres. Det er i praksis umulig å skjære et stereosignal hvor dypbassen er i motfase. Rillene ville rett og slett bli for dype. Derfor er all dypbass i mono på det meste av vinyl (gjerne 'hele' bassinstrumenter for den del). Legg merke til hvor ofte bassisten står midt på scenen. Monokobling av dypbass gir nesten ingen problemer, men løser mange.

Det gjenstående problemet er egentlig usentrerte plater, men 0,5 Hz? Legg gjerne inn et lavpassfilter som tar seg av det. Jeg kommer ikke til å savne 0,5 Hz.  ;)

Man kan med andre ord få dypbassen med, uten at man plages alt for mye med subsonisk støy.
 
Topp Bunn