Arm/PU

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg har et spørsmål til vinylfolket: Hvor mye er det å hente på å oppgradere en arm?
Spiller/arm er nå Nottigham Spacedeck/Mørch UP-4. Jeg har etter hvert erhvervet meg noen pu`er: Benz Ebony, Music Maker III, ZYX Fuji FS pluss noen Ortofon i mer rimelig prisklasse.
Alle pu`ene spiller fotreffelig, men med klar kvalitetsforskjell lav/høy pris.
Vil jeg oppnå noe mer med en mer avansert arm på denne spilleren? Som alle musikkelskere: Jeg søker selvsagt etter den mest "musikalske" reproduksjon.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg kan for lite om armer, men vet såpass at det kan være masse å hente på en oppgradering av arm.
Men jeg ville likt å vite hva du synes om Music Maker PU din? :D
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Music Maker er en fantastisk pu. Jeg sammenlikner den med Behz Ebony H, og da vel og merke er prisforskjellen ganske stor. MM er nesten så god at den matcher Ebony på flere områder. Kort sagt så er Ebony mer fyldig og gjengir mer rom, ellers er MM nesten på linje med Ebony.
Det eneste problemet er at den er følsom for andre apparater. Jeg må f.eks. slå av cd-spilleren når MM er ibruk. Dette lar seg selvsagt ordne med litt dandering av utstyret.
Jeg kan ikke forstå annet enn at MM er et av de beste pu-kjøp i dag (ca.6000,-kr).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er viktig å hugse på at einsidig oppgradering av ein av komponentane i vinylriggen ikkje automatisk fører til betre lyd. Det er matchinga og samspelet som er viktig.
Gamle, gode UP 4 er ein utmerka arm, så lenge han har gode vener. Eg har diverre ikkje prøvd dei omtalte konstellasjonane, så eg kan ikkje gje konkrete råd, berre det generelle om å lytte nøye til alternativa før ein tek avgjerder som involverer djupdykk i lommeboka.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
btolli skrev:
Music Maker er en fantastisk pu. Jeg sammenlikner den med Behz Ebony H, og da vel og merke er prisforskjellen ganske stor. MM er nesten så god at den matcher Ebony på flere områder. Kort sagt så er Ebony mer fyldig og gjengir mer rom, ellers er MM nesten på linje med Ebony.
Det eneste problemet er at den er følsom for andre apparater. Jeg må f.eks. slå av cd-spilleren når MM er ibruk. Dette lar seg selvsagt ordne med litt dandering av utstyret.
Jeg kan ikke forstå annet enn at MM er et av de beste pu-kjøp i dag (ca.6000,-kr).
Har hørt mye bra om MM, har lyst til å prøve en engang, hørtes lovende ut dette.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Er helt enig med AA her
Regner med at du bruker rett armrør til forskjellige pickuper på din UP-4 ?
Selv synes jeg UP-4 er meget musikalsk (hva nå dette er) men er litt kilen når det gjelder
rett armrør til rett pickup. (og oppsett)
Kjenner ikke til spacedeck , men armen synes jeg ikke er så aller verst . Bare pass på : rett armrør og
ikke minst 100% rett oppsatt. Forøvrig er jo UP-4 en estetisk nytelse også
Mvh Jan I
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg takker for alle svar!
Jeg bruker etter egen oppfatning korrekt armrør, etter Mørchs egen liste:

http://www.moerch.dk/files/Cartridge Armtube Combination List.pdf

Jeg bruker både gult, rødt og blått armrør. Slik er jo Mørch en svært praktisk og genial konstruksjon. Det tar få minutter å bytte pu!

Alle pu`er står selvsagt ikke i lista, men det går an å regne ut dette selv. Det er noen ganger vanskelig å finne pu`s compliance. Fins det en troverdig oversikt noe sted? Fabrikkens opplysninger her er etter det jeg har forstått ikke helt til å stole på.

Jeg er svært fornøyd med Mørch, men noe av hifi-sjarmen er jo stadig å prøve noe nytt. Etter innleggene å forstå er Mørch så bra at det kanskje er risikabelt å bytte. Mørch UP-4 er likevel en gammel arm, og jeg har tenkt at også armkonstruksjonene har blitt bedre med åra. Det har jo skjedd mye med kvaliteten på vinylens avspillingsutstyr de siste 10 åra. Eller har det ikke?
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
btolli skrev:
Jeg takker for alle svar!
Jeg bruker etter egen oppfatning korrekt armrør, etter Mørchs egen liste:

http://www.moerch.dk/files/Cartridge Armtube Combination List.pdf

Jeg bruker både gult, rødt og blått armrør. Slik er jo Mørch en svært praktisk og genial konstruksjon. Det tar få minutter å bytte pu!

Alle pu`er står selvsagt ikke i lista, men det går an å regne ut dette selv. Det er noen ganger vanskelig å finne pu`s compliance. Fins det en troverdig oversikt noe sted? Fabrikkens opplysninger her er etter det jeg har forstått ikke helt til å stole på.

Jeg er svært fornøyd med Mørch, men noe av hifi-sjarmen er jo stadig å prøve noe nytt. Etter innleggene å forstå er Mørch så bra at det kanskje er risikabelt å bytte. Mørch UP-4 er likevel en gammel arm, og jeg har tenkt at også armkonstruksjonene har blitt bedre med åra. Det har jo skjedd mye med kvaliteten på vinylens avspillingsutstyr de siste 10 åra. Eller har det ikke?
Hvor troverdig denne listen er vet jeg ikke, men du finner ihvertfall opplysninger om mange PU`er her.

http://www.cartridgedb.com
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Undertegnede har også eid UP-4 en lengre periode og selv om jeg kan være enig i at det er en ok arm så mangler den ganske mye i forhold til en skikkelig kvalitetsarm som f.ks. Graham eller Triplaner m.fl.
Først og fremst får man mer dynamikk og slagkraft samt "ro" med en bedre arm IMHO.
 
Topp Bunn