Arkiveringssystem for klassisk musikk

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
Står foran flytting/rearkivering av "en lastebil" med titler og lurer på om det finnes noen standard for hvordan f.eks. bibliotek, radiostasjoner etc. arkiverer klasisk musikk?

Jazz, pop, blues etc. er jo greit nok, stort sett går det på artisten/alfa, men klassisk er ikke så enkelt. Kan jo være både orkesteret, artisten, komponisten og ikke minst dirigenten..

Gode forslag??

N

nb

Gjest
Jeg sorterer alfabetisk på etternavn til komponist, så finsorterer jeg på type verk av de komponistene jeg har ekstra mye av. Problemet er jo samleplater / recitals / plater med "likeverdige" verker av to eller flere komponister. Recitals/samleplater står et eget sted mens de med to eller tre verker av ulike komponister blir plassert litt på måfå. Jeg har ikke flere titler enn at det er mulig å holde en viss oversikt over slike "problembarn".

Viktigste synest jeg er å ha et hyllesystem med minimalt med vertikal oppdeling slik at det blir enkelt å opprettholde alfabetisk sortering uten å måtte flytte rundt på hundrevis av plater om man kjøper litt aggressivt på "A" og "B";)

På insititusjoner tror jeg det er vanlig å nummerere plater og ha et søkbart arkiv.

Uten et "arkiv" på siden eller håndtering av platene på PC/Mac er det ikke så enkelt å ha et fullverdig arkiv, blir vanskelig å finne f.eks alle plater hvor Heifetz spiller fiolin og slikt. Som en grovsortering synest jeg komponistsortering er det absolutt mest hensiktsmessige.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
Takker for innspill - heller vel selv også mot alfasort på komponist, men så gjelder det å finne en slags undersortering pr. komponist igjen...

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Takker for innspill - heller vel selv også mot alfasort på komponist, men så gjelder det å finne en slags undersortering pr. komponist igjen...
Jeg bruker f.eks ølgende som grove "sjangere":
- opera
- kormusikk/annen vokalmusikk
- orkestermusikk
- konserter
- kammermusikk

Nå skal det sies at hos meg er det kun noen ganske få komponister hvor det er et reelt behov for denne typen sortering, jeg finner stort sett greit frem så lenge platene mine står på riktig komponist.

Problemet med alle arkiveringssystemer er først og fremst de helvetes brukerene (dvs deg selv). Plater skal settes tilbake på riktig sted, nye plater skal inn på riktig sted og plater skal ikke bare tas med til et annet rom,i bilen, til venner eller hvor det nå måtte være.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
nb skrev:
pengesluk skrev:
Jeg bruker f.eks ølgende som grove "sjangere":
- opera
- kormusikk/annen vokalmusikk
- orkestermusikk
- konserter
- kammermusikk

Nå skal det sies at hos meg er det kun noen ganske få komponister hvor det er et reelt behov for denne typen sortering, jeg finner stort sett greit frem så lenge platene mine står på riktig komponist.

Problemet med alle arkiveringssystemer er først og fremst de helvetes brukerene (dvs deg selv). Plater skal settes tilbake på riktig sted, nye plater skal inn på riktig sted og plater skal ikke bare tas med til et annet rom,i bilen, til venner eller hvor det nå måtte være.
Enig i dette med "Ordnung Muss sein" men jeg kan ikke ha rundt 10.00 titler inne i selve lytterommet - har tilstøtende rom som skal være arkiv, og en kantinetralle som det så plukkes titler og legges på alt etter planlagt (og ikke planlagt) lytteøkt. Kanskje det er fornuftig med f.els. merking i hjørnet (alle LP har/får plastcover) med eks. de tre første bokstaver i komponistens navn som hovedsort., deretter et internnr. som vil bli stigende dersom man anskaffer seg flere LP. Så kan man ha en liste på Pc, til enhver tid oppdatert så ser en hva innholdet er på f.eks. PRO 21.
Det viktige selvsagt er at en har tunga i rett munn når en setter tilbake platene.

Topp Bunn