Arkitektur...er alt tillatt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.122
    Torget vurderinger
    2
    For er som er oppvokst i et 70 talls Block Watne hus så kan jeg ikke unngå å forundres hvor håpløst heslige og upraktiske hus som bygges idag...

Hva skal man med kommunale godkjennings organer når slike katastrofer som dette slipper igjennom. Her jeg bor nå er det restriksjoner på utforming av blomsterkasser, mens dette slipper igjennom i Stavanger, og omegn..som forøvrig har mange svært sære bygge/tomte skikker....

Hvordan kan noe slikt tillates? Det grenser jo til voldtekt av nabolaget...
    Capture.JPG

Det går jo an å lage tette men koselige boligmiljø som på Kuneset..
    Capture.JPG

Del deres tanker om fuglekasser i 3 plan a 50m2 til 10 milloner , kontra husbankhus fra 60 tallet i Fredrikstad , etc etc

Balle:cool:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.190
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er for en viss fornying i eldre boligområder og synes det kan være spennende å blande ulike uttrykk, men eksemplet du drar frem her vitner om vulgært dårlig smak. Her hadde det ikke hjulpet om så det hadde vært Snøhetta som er ansvarlige for utformingen. Det huset er tegnet av en uttrykksdyslektiker.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er overbevist om at over tid så er det tradisjonelle boliger med saltak som kommer til å ta seg best ut, dagens moderne boliger er sikkert noe folk kommer til å gremmes over om 30 år.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.190
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Pensjonistkuvøser og gammel erværdig trehusbebyggelse er vrient å kombinere..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Av og til tenker man at snekkeren skulle vært like udugelig som arkitekten. Da hadde i hvert fall skrammelet rast sammen etter en stund....

Det er vel med arkitekter som andre yrkesgrupper. Noen får det til, andre ikke.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, det røde bygget i åpningsinnlegget er et herlig uttrykk for tidsånden og gjør det samme for byggherren som deltagelse i Paradise hotell med gruppesex første kvelden. Se på meg!

Pink_Panthers Stathellebilde var imponerende stygt og gruser Balles bilde to poster over.

Jeg har litt vondt av den saktmodige men vennlige trønderen som har latt seg overkjøre av en litt vel kreativ arkitekt og endt opp med FrodeRs eksempel.

Edit: enig med Zomby. Det bygges mye fint fortsatt, og det kan være greit å rive gammelt ræl og mye bedre å bygge noe moderne i stedet for en gipskopi av det man rev. Men kanskje ikke akkurat eksemplene over.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fantastiske bilder!! Landet vårt er fullstappa av slike groteske greier - det røde byggverket som Balle la ut i starten av tråden, er heilt fantastisk. Og i samme kommune, reiv de tre-hytta til noen unger, med begrunnelsen at den var for stygg!! Say no more....

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    894
    Jeg trodde bildet med det røde "huset" var fotomontasje og at Balle's innlegg bare var en fleip, men inte det inte!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trodde bildet med det røde "huset" var fotomontasje og at Balle's innlegg bare var en fleip, men inte det inte!
    En ting er selve huset. Det som løfter det opp til aller øverste nivå er hvordan de har stablet stein til et lite fjell som ruver over resten av bebyggelsen som de så har plassert elendigheten på.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En ting er selve huset. Det som løfter det opp til aller øverste nivå er hvordan de har stablet stein til et lite fjell som ruver over resten av bebyggelsen som de så har plassert elendigheten på.
    Det du nevner om plasseringen i det jeg ser som unaturlig forhøyet i forhold til terrenget er jeg enig i og fargen ødelegger også.
    Selve huset derimot synes jeg ser både spennende og greit ut.

Mvh.KW

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt er tillatt.

0000000581.jpg

Det røde huset i åpningsinnlegget er et fremmedelement, en gjøkunge, men se også på nabohuset til venstre. Alt er tillatt, ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men det siste der, Val. Er det bygget i et jafs, eller er det klattet på over tid?

Min bestefar bygde et (ganske ulikt) kråkeslott. Kloss på kloss, etterhvert som ungeflokken ble større. Neppe noen stor forekomst av arkitekter på helgelandskysten for to generasjoner siden, mange skjellsord har nok gått ubrukt på grunn av akkurat det. Men bestefarhuset har sin ubestridelige sjarm, selv om det er et klattverk av utseende og i tillegg ganske så upraktisk.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Val, enkelte steder er stooore takløft et (misforstått ) statussymbol. Desverre. Det samme gjelder visstnok også digre verandaer. Som sagt, det er mye rariteter der ute, også mange som ikke vil noe som heldst.

V

vredensgnag

Gjest
    Største problemet med det røde huset er at byggherren skulle tatt seg råd til en ordentlig tomt, så huset kunne verdsettes fra ulike vinkler, når man først vil bygge slik.
    Et av Oslos fineste bygg er Konserthuset, men hvem kan se det? Bygget er omringet av andre bygg, og det er umulig å få et inntrykk av det svevende Konserthuset, annet enn fra tegninger og modell. Operaen kommer mange år etter og bejubles, men mye skyldes plasseringen og orienteringen.
    Mr. Red i Stavanger bygger mellom andre hus, tett inntil vei, på en dårlig tomt, og får voksesyke under prosessen, så alt blir disproporsjonalt. Det er synd - for det ligger vilje bak det huset, og det har vi for lite av i norsk boarkitektur.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.190
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Huset i åpningsinnlegget er et A hus på en C tomt. Det blir alltid feil. Dessuten er huset plassert feil på tomten. Med den plasseringen og alt andre må personen være i familie med alle naboene OG alle på bygg/plan kontoret i Stavanger kommune. Listen med dispensasjonssøknader må være like lang som et barns ønskeliste til Jul.

Valentino: Selvsagt må et hus ville noe. Kjønnsløse hus er like spennende å se på som prøvebilde til NRK. Jeg er sterkt for at folk ikke bygger som alle andre, men visse antenner må man likevel ha når man tar valget med utforming, form, farge og matrialvalg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et hus blir aldri penere enn helheten det passer inn i. Det er som regel problemet, inkl huset i det innledende innlegget, som kunne fungert absolutt glimrende innenfor rammene av en annen helhet.

At folk ikke ser det, og hvorfor kommunene holder seg med fasaderåd ol, kan man jaggu lure på. Men hadde man sett det, og likevel insistert på å bygge akkurat det huset akkurat der, så hadde man jo også skjønt at den fargen er helt feil. Dette er en form for arkitekturens Paradise Hotel, det viktigste er å bli sett, og så spiller det ikke noen rolle hva som sees, og hva man blir husket for.

Men hva som kan ha gått gjennom hodet på arkitekten som plasserte bygget akkurat der, når han tegnet det, kan man jo også lure på. Arkitektur dreier seg jo også om helhet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.884
    Pent hus det øverste der, men for et stygt nabolag.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Enig i at ikke helt vellykkede ambisiøse, moderne bygg er mye bedre enn bleke gipskopier av gamle ting.

Edit: Jeg ser nå at mantraet mitt er blitt borte fra avataren i HFS3, så da får jeg legge det til her: Jeg hater post-modernismen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at ikke helt vellykkede ambisiøse, moderne bygg er mye bedre enn bleke gipskopier av gamle ting.

Edit: Jeg ser nå at mantraet mitt er blitt borte fra avataren i HFS3, så da får jeg legge det til her: Jeg hater post-modernismen.
    Du mener vel: Jeg hater posten?

Og ja; det var mye stygt i det nabolaget, men likevel.......å stille med Chanel no 5 i horestrøket blir ikke rett uansett....

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Av alle arkitektoniske voldtekter som begås i dette landet, som har en stor samling stedsløse tilstander, kan jeg ikke skjønne at disse eksemplene var så mye å bry seg med. At ikke alle liker rødt, greit nok. Men jeg tar mangfold over uniformisme når som helst.
    Det er bare å ta turen til ditt lokale handelssentrum, og da mener jeg det som ligger litt utenfor byen, så er du midt i ikke-land.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hus.jpg

Plassert lavere i terrenget så ville de 2 forandringene (farge) gjort det hele noe bedre.

Fortsatt stort og selvfølgelig bryter det med de andfe A4 husene.

Slettes ikke sikkert at eier/bygger er i familie med naboer, kanskje tvert om og/eller ikke særlig venner.
    Jeg hadde selvføglelig ikke likt situasjonen om jeg bodde i nærmeste hus til venstre.

Mvh.KW

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 185681

Plassert lavere i terrenget så ville de 2 forandringene (farge) gjort det hele noe bedre.

Slettes ikke sikkert at eier/bygger er i familie med naboer, kanskje tvert om og/eller ikke særlig venner.
    Jeg hadde selvføglelig ikke likt situasjonen om jeg bodde i nærmeste hus til venstre.

Mvh.KW
    Vinkler og linjer bryter ikke med husene rundt, så jeg er enig i at krymping, senking og maling ville gjort det uproblematisk. Jeg synes vel ikke selve huset er så veldig spenstig, men det er i seg ingen skandale.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.190
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Uansett farge så synes jeg det ser ut som en del av en annen konstruksjon som er fjernet og satt uvilkårlig ned på en uvilkårlig tomt. Hadde jeg fått et slikt bygg som nabo hadde sjefen for byggsak i kommunen havnet i støpen i sålen..
    Jeg er glad i arkitektur, stramme linjer, mur,stål, glass, you name it, men qubizme i Rød plastikk, ellers takk.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.122
    Torget vurderinger
    2
    Det røde "Huset" er faktisk til salgs (til 9,5 mill) på Finn på Madla i Stavanger, der var der jeg så det.....

Forøvrig bygget min nå EX nabo dette huset.. 9.5 m høyt koloss i et område regulert for 1 og 1,5 etasjers hus. Huset er lekkert nok men det fremgår ikke så godt av bildet men sjøutsikten er nå grundig blokkert for de 4-5 boligene som ligger oppover til høyre.... Den gamle dama som bor i det gule huset ser nå rett i murveggen istedet for sjø og fuglereservat...
    Capture.jpg

ALLE naboer protesterte mot høyde og ødelagt utsyn og henviste til byggeforskriftene, men unntak ble gjort og sakbehandleren som IKKE ville innvilge bygget ble umyndiggjort og fikk munnkurv..
    Fortetting er nøkkelordet......

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.888
    Torget vurderinger
    0
    Balle Clorin;1550552 Fortetting er nøkkelordet......[/QUOTE skrev:
    Eventuellt korrupsjon.....................??

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vis vedlegget 185681

Det ser fremdels ut som om noen glemte å ferdigstille resten av terrasseblokken. (5 slike ved siden av hverandre og 3 i høyden og du har noe som BOB kunne bygget) Sikkert fint innvendig. Godt skjermet mot nabolaget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.884
    Det sier sitt når dere må male huset grått og gjemme det i terrenget for at dere skal bli fornøyd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Midt i diskusjonen om å ta hensyn ti lomgivelsene og så videre. Jeg satt på bussen forbi 'barcode'-prosjektet for en stund siden. De er godt i gang med riving av trafikkmaskinen. Selve bygningene er faktisk ganske lekre. Det kommer til å bli ganske stilig når den planlagte alleen er på plass. Men plasseringen da. Jeg synes det er synd at de pakker inn operaen (som også er lekker) i en skog av bygninger som er mye høyere. Jeg synes det blir feil å bygge høyt mot fjorden. Oslo har alltid hatt åsryggene i bakgrunnen som sin 'skyline'. Jeg synes dette blir veldig feil totalt sett.

646x270.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.122
    Torget vurderinger
    2
    feil?, det er en katastrofe og voltekt av byen som vil miste kontakten med sjøen. Byen er blir muret inne og en kald og mørk og vindfull køft skapes på baklsiden.

Jeg rtor ikke at noe slikt kan vedtas og passere ute korrupsjon, kamaraderi og samrøre med gangsteraktive entreprenører.
    HORRIBELT.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig med deg hr. Clorin. Det er bare at den språkmektige nordlendingen i meg ikke har våkna enda. :cool:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.718
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    feil?, det er en katastrofe og voltekt av byen som vil miste kontakten med sjøen. Byen er blir muret inne og en kald og mørk og vindfull køft skapes på baklsiden.
    Vi snakker om Oslo S/Grønland på baksiden. Ikke akkurat en perle...

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    891
    Sted
    Tromsø

Jeg rtor ikke at noe slikt kan vedtas og passere ute korrupsjon, kamaraderi og samrøre med gangsteraktive entreprenører.
    HORRIBELT.
    Jeg jobber i sjøkanten foran barcode med en bro til den fremtidige havnepromenaden som på sikt vil forbinde Sørengautstikkeren faktisk med Tjuvholmen. Har sånn fått sett en god del oversiktstegninger og jeg er overbevist om at byen blir flyttet nærmere sjøen og ikke lenger unna. Den trafikkmaskinen som nå heldigvis er vekk var ikke akkurat en skjønnhet...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.122
    Torget vurderinger
    2
    Vi snakker om Oslo S/Grønland på baksiden. Ikke akkurat en perle...
    Nei ,det er ikke det, men det er ikke bare de nærmeste gatenene dete gjelder, men store deler av byen bak som er sperret inne, og får denne muren i fleisen/ utsikten sin.
    Men det er kanske greit å mure inne lille Pakistan,,, så det utbrer seg i feil retning...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn