Arken 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Frokosten inntatt,"hard" dag venter.........
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe - det hadde vært noe - men ikke usansynlig at det blir ett tårn etter hvert :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er også spent på å høre hva folk har å si om Cinema serien til XTZ. Og legg ut bilder da slik at vi som sitter hjemme eller er på jobb kan få se litt av det som er der nede....
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Første inntrykk fra messen (lørdag):

    Arken - litt færre utstillere, litt færre besøkene. Noen få, men gode! anlegg, fx Magico Q3 m Hegel, videre Burmester splitter ny ba31-2 (justerbar, bakoverrettet b.diskant 2 stk 6") 909 (!) amp, server 111 musiccenter, ny Usher ht (største) m usher amp og ARC pre.
    disse 3 anleggene sto tydelig frem med svært god lyd, de vanskelige akustiske forutsetningene tatt i betraktning.

    Bilder kommer etterhvert, vanskelig å laste opp herfra.
     
    Sist redigert:

    gujo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Innlegg
    117
    Antall liker
    35
    -Dynaudio XD ar fint koncept med aktiva hogtalare
    - Valdigt bra demos av effekterna av att ga uppat i produkthierarkin
    av Hegel och av nya Audiovector.
    Och bada lät bra var och en på sitt håll
    - Den stora Marten anläggningen var som sig bör fantasrisk
    Men den mycket rimlgare Django L var på sitt sätt lika imponerande
    - Efter alla stora monoblocker & nätfilter & datorer & högtalarkolosser& feta kablar
    med stora trummor & köockspel & feta basar var det en lisa på sitt sätt
    att komma in i Vinylbutikens lilla rum med en
    Fletcher grammofon& Pathos förstärkare & Sonus Faber stativare
    med lite stillsam Eric Bibb musik .
    Mvh
     

    Vinyldust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Innlegg
    148
    Antall liker
    1
    Noen som var der og tok bilder,gode lydopplevelser? kommentarer??? vh

    [/QUOTE]
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Grei messe. Litt uheldig at den var spredt ut på tre hoteller med stor avstand i mellom. Tror jeg alikevel fikk hørt det meste. På vei hjem nå.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke så mye spennende saker og selv om man tar høyde for utfordringene det er med å få god lyd på kort tid i ukjent rom ble jeg ikke veldig imponert i forhold til Horten der rommene gjerne er vel så utfordrerne.

    Innimellom var det jo noe som skåret bra på enkelt parametre og velger å tro at det fantes en del uutnyttet potensiale.


    Martens rommet var selvsagt messas beste lyd og selvfølgelig helt urettferdig å sammenlikne med de andre. Musikkutvalget var dog elendig både her og på andre rom.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Martens på messen fikk jeg ikke med meg. Eller snakker dere om butikklokalet? Det glemte jeg uansett dessverre.

    For meg var det ingenting som var virkelig helstøpt og først og fremst snakk om ulike kompromiss man sammenligner av de beste. Men Revel høyttalerne til 50k utmerket seg og hadde desidert best lyd i forhold til pris (ser man vekk ifra elektronikk), og var uavhengig pris også noe av det bedre. Lyden satt godt i midten på første rad. Det som Harman representanten delte angående av hva som er viktig i en konstruksjon var også musikk i mine ører.

    Ellers så syntes jeg Canton hadde best type demo og demonstrasjon hvor musikken ble satt i høysete.

    Har en del dårlig mobil bilder som jeg kan dele senere hvis ikke andre legger ut bedre bilder.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Marten hade demo i sin butikslokal ja, inte på själva mässan. Synd du missade det Orso!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Litt skuffende messe egentlig, men en koselig kveld sammen med gutta fra Grenland og den lille hissigproppen fra Bergen. Synes forresten det mangler for mange aktører.
    Rommet med Revel og ML spilte tonalt ganske bra, men manglet litt på perspektiv fra ss første rad. Ellers var det en del andre oppsett som også klarte seg rimelig bra.

    Martens rommet er et rom der det er brukt 500k i akustikktiltak, og når de har satt inn et oppsett som overstiger 5 mill bør det jo bli brukbart.
    Hørte rommet tre ganger og fikk litt forskjellige inntrykk. Syne det funket desidert best, med fult opp med folk langs bakvegg. Da kom perspetivet fram. Uten folk på bakvegg ble det fort mer diffust og utydelig. Tro det skyldes at en blir sittende for nærme den diffuserte bakveggen. Sitter tross alt så nærme bakvegg at det akkurat er plass til en rekke med stående folk bak sofaen. Synes det tonalt sett spilte litt for spinkelti øvre bass og et stykke opp i melomtonen. Låt litt hengekurve. Det gjør at drivet i musikken blir noe fraværende. Men husk, dette er bare mine meninger;)

    Hvis det er noe som lurer på bilder så tok han bergenseren en del med sitt lommekamera.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg klar over musicus. Vurderer å stille ut selv om to år.

    Her kommer litt bilder av blandet kvalitet. Tatt med mobilkamera.

    Burmester. Kolossen i midten er ikke en subwoofer, men en effektforsterker! Høyttalerne kostet ca. 230k om jeg husker riktig. Bakpå sitter en ambience diskant med justeringsmulighet.
    001 Burmester (Large).jpg


    Burmester hadde stort rom å boltre seg på. Synes lyden var helt grei. Det låt litt hardt når det ble dratt på. Burmester stilte også ut noen stativhøyttalere på kortsiden og regner med de også ble spilt på i løpet av messen.
    002 Burmester (Large).jpg


    Acoustic Force i et mindre rom. De største høyttalerne sammen med en rørpre spilte med fin kropp og nærvær på de fremste radene, men bak i rommet låt det mer diffust. Litt resonant i noen nedre frekvenser, men alikevel totalt sett noe av det bedre IMO. Ble spilt samme melodi på vinyl og deretter MacIntosh CD spilleren når jeg var der og undertegnede foretrakk helt klart vinyl.
    003 Acoustic Force (Large).jpg

    004 Acoustic Force (Large).jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Orso, hadde håpet på omfattende reportasje, slik vi fikk fra Horten. :,(

    Stille ut sier du? Hva er det du vil stille ut? Ser du har blitt bransjeaktør, men har gått hus forbi hva du driver med.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Wharfedale med noen gigantiske kasser. Ikke helt ulike Tannoy i designet. Flott møbel synes jeg. Vanskelig rom. Mektig med 15" i bassen, men lyden satt ikke så godt i mine ører.
    006 Wharfedale (Large).jpg

    008 Wharfedale (Large).jpg




    Et rom med høy WAF?
    009 Hvitt rom (Large).jpg

    Ble litt klinisk for meg, men vil tippe rommet slo godt ann av de få av det andre kjønnet som deltok på messen. Ja, dette var absolutt en gubbemesse!
    Vet ikke hvilke høyttalere dette var. Det ble spilt et par rolig innspillinger først av høy klasse som jeg gjerne skulle visst navnet på. Når det kom musikk med bass i senere, så bar det litt preg av kompresjon og noe slank fremførelse. Det var altså de hvite høyttalerne jeg lyttet på.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tittentei:
    Det vil dukke informasjon opp om produkter jeg vil representere senere på sentralen, men det burde vel ikke overraske noen at det blant annet blir noe relatert til akustikk.

    Usikker på hva som skjedde med bildene her i forrige innlegget mitt. Håper moderator eventuelt kan se på det.

    Martin Logan stilte i år ut med sine fulltoner og supplert med to REL suber. REL subene var delt så lavt som ved 28 Hz. Mener at det ble nevnt av ML at det også kommer en større fulltone modell senere. Lyden var som det den er med elektrostater.
    010 Martin Logan fulltoner (Large).jpg


    Monitor Audio spilte i et stort rom med god avstand til flater. Det låt bra da de fyrte opp anlegget første gangen med fylde og grei trøkk. Andre gangen jeg var innom låt det veldig hardt og helt annerledes. Så enten traff de da et problemområdet frekvensmessig med musikken og/eller kanskje det var termisk forvrengning i diskanten etter tid?
    012 Monitor Audio (Large).jpg


    Til Monitor Audio ble det brukt en vanvittig stor Musical Fidelity forsterker. Regner med det er snakk om klasse A p.g.a. størrelsen. Varmeribbene var veldig varme så her får man en gratis varmeovn med på kjøpet!
    011 Monitor Audio elektronikk (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Canton med en av sine største modeller.
    013 Canton (Large).jpg


    Canton var noe av det bedre. Helte litt for mye mot det kjølige IMO, men fin åpenhet, detaljert og bra bassfundament. Veldig flink han representanten fra Canton å kjøre demo synes jeg og musikken ble hele tiden satt i førersetet. Flotte høyttalere også.
    014 Canton (Large).jpg


    Franske Focal med DSC kilde (ja, alle boksene!) og Pass Labs effektrinn. Her opplevde jeg stor forskjell i lyden de to gangene jeg var innom. Låt veldig skarpt og stikkende første gangen, alle plassene i rommet jeg prøvde. Andre gangen fungerte det veldig godt med en rolig Elvis låt.
    015 Focal (Large).jpg

    Andre gangen jeg var innom Focal rommet ble det også kjørt en demo av engelske Isotek på kortsiden med mindre Focal høyttalere og hvor det ble delt en del informasjon om støy på nettet og deretter demonstrert med og uten ulike typer nettfiltre. Tror ikke jeg skal si så mye om det, men jeg hørte for min del ingen tydelig forskjell på "Clas Ohlson" grenuttaket og den første og rimeligste typen. Blir uansett veldig vanskelig å sammenligne slikt når sangen spilles så lenge før man skifter og det i tillegg går ca. 1 min før man starter igjen. Audiohukommelsen min sliter da med potensielle mindre forskjeller.
    016 Focal (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et lite rom hvor det ble spilt morsom musikk med mye driv da jeg var innom. Relativt behagelig lyd uten superoppløsthet og uten det store basstrøkket selvsagt. Tror faktisk disse svenske småtassene koster ca. 30k.
    017 Tonlaget Hifi (Large).jpg


    Q Acoustics spilte på modellen i midten ved mitt besøk. Et langstrakt rom og jeg følte ble for stort til slike små høyttalere. Dog meget levelig pris, var det ca. 4 høvdinger?
    018 Q Acoustics (Large).jpg



    Da tar jeg kvelden. Kommer mye mer.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Tittentei:
    Det vil dukke informasjon opp om produkter jeg vil representere senere på sentralen, men det burde vel ikke overraske noen at det blant annet blir noe relatert til akustikk.
    Eg ønsker deg lykke til Orso !!
    Med din akademiske tilnærming til hi-fi (og langvarige interesse for akustikk) trur eg at det vert ein suksess.
    Du yter dessutan ein service som eg trur at få om nokre her til lands kan samanlikna seg med.

    Trur at det er "ganske få" som vert overraska at det vert noko innan akustikk....(overraskelsen hadde vorte større om du skulle starta med salg av kablar med boksar eller treklossar på).
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fint med reportasje og bilder! :)

    Tittentei:
    Det vil dukke informasjon opp om produkter jeg vil representere senere på sentralen, men det burde vel ikke overraske noen at det blant annet blir noe relatert til akustikk.
    Gratulerer! Jeg ønsker deg også lykke til og synes det er rett mann i rett business, så dette kan bare gå bra om markedet er der. Regner med det blir no BS med deg. Kanskje allerede en tenkt tanke, men; et tips er å ha låneprodukter så folk kan teste mye forskjellig, måle & lytte seg frem til hva de foretrekker og kun ende opp med det som egner seg best i rommet, f.eks. mot at låneren henter/bringer eller betaler frakt. Da slipper du nok unna endel fordyrende angrerettsanvendelser hvis du skal drive netthandel. Generiske prøvepaneler med markedsføring av nettbutikken din i tilfellet folk tar bilder de publiserer eller forsøker å stjele for salg, + mulighet for bestilling i egen farge/eget motiv el.l. er nok heller ikke dumt.

    Uansett, blir spennende å se hva du gir deg i kast med, så masse lykke til!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk for gode ord, lykkeønskninger og idéer. Vi gleder oss.

    Har redigert innlegg #58 og bildene finnes nå på siden. Skulle det forøvrig være noen som ser seg selv på bilder og ikke ønsker at disse skal ligge i offentligheten, så send meg en pm så skal jeg selvfølgelig slette de.

    Fortsetter så smått her før jeg skal på jobb.
    Hegel kjørte demo på Magico S3.
    019 Magico og Hegel (Large).jpg

    Det ble nevnt som en "kuriositet" at de skulle også demonstrere en Nordost USB kabel. Historien gikk slik at de de hadde hatt denne kabelen igjen etter å ha kjørt et samarbeid med Nordost på en annen messe. De syntes kabelen låt mye bedre enn en standard USB kabel og kunne ikke forstå hvorfor. De hadde fått den målt og målingene viste mye lavere forvrengning enn en standard USB kabel. Deretter ble det spilt musikk med først en vanlig USB kabel og Nordost USB kabelen. Senere gikk de over til å demonstrere ulik elektronikk til S3 høyttalerne. Kablene var ellers av Nordost og nøytrale ifølge Hegel.

    For meg var dette en litt uheldig demo. Jeg var innom to ganger og samme historien om Nordost USB kabelen ble delt. Så det virket åpenbart og dårlig skjult at dette var reklame og samarbeid med Nordost. Musikken de spilte (nøyaktig samme begge gangene forøvrig) var heller ikke mye å skryte av og personlig mener en slik messe i et vanskelig rom ikke egner seg spesielt godt til å demonstrere forskjellen på elektronikk. Ikke minst når lytteintervallene blir lange og man i tillegg av og til skifter til en annen låt.
    Lyden i dette rommet ble ganske ordinær med mye rombidrag. Men man hører at det finnes gode egenskaper i høyttalerne. De har både en fin og nøytral on-axis respons og kassen virker godt konstruert. Magico S3 ble også spilt på i et annet rom på messen (kommer bilde senere) og i Hegel rommet låt det tross alt bedre enn der.

    I rommet under ble det kort lytting. Det var et lite og stadig overbefolket rom. Kunne i alle fall bekrefte at det var god tyngde i bassen. Overmadrasser plassert rundt i rommet.
    021 Overmadrass rom (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svenske Larsen høyttalere er noe som skiller seg ut i mengden. De er konstruert til å stå inntil frontvegg og sprer lyden i mye større grad enn andre tradisjonelle frontfyrende kassehøyttalere. Resultatet er en lyd som fyller hele rommet. Samtidig kan det, spesielt i et slikt lite rom, bli vel utflytende og vanskelig å få tak på lydbildet. De som elsker pin-pointing og et veldig presist lydbildet vil neppe falle for en slik konstruksjon. Musik & Ljudteknik har forøvrig hatt en veldig god og grundig test av Larsen 6 med mye målinger, og hvor de også ble sammenlignet med den tidligere Stig Larsen konstruksjonen.

    Det var den største modellen de spilte på da jeg var der.
    022 Larsen (Large).jpg


    Et av de aller mest besøkte rommene virket å være Audiovector. Her var det enormt med folk de to gangene jeg var innom. Det ble demonstrert ulike modeller hvor man skiftet hurtig og det gav et bra inntrykk av forskjellene. Her fikk jeg ikke spesielt god lytteplass første gang jeg var der og vanskelig å si så mye om lyden. Men det låt meget anstendig hvor jeg satt og overraskende mye bass i slike relativt små konstruksjoner. Senere da jeg besøkte rommet, kjørte Arcam demo på motsatt side. Kommer tilbake til det.

    WAF finish og høyttalere med levelig prislapp for mange.
    023 Audiovector (Large).jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer som bransjeaktør orso. Akustikk er et område som trenger dedikerte fagfolk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det HCS.

    Neste besøk gikk til Audio Note med hjørneplassering av høyttalerne.
    024 Audio Note (Large).jpg


    Her ble nok rommet litt vel dominerende med mye kamfiltereffekt og flutter.
    025 Audio Note (Large).jpg


    Genelec kjørte sin vante demo hvor de switcher mellom høyttalere. De hadde brukt mye EQ til å fjerne bassproblemer og resultatet var i mine ører en alt for slank og bassfattig presentasjon. Jeg fikk så vidt hørt de største på siden både med og uten EQ, og jeg syntes det låt bedre uten EQ da man tross noen resonanser fikk tilbake fylde og trøkk i oppsettet.
    026 Genelec (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I dette rommet ble det spilt på ulike høyttalere. En del på Klipsch, ELAC on-wall høyttalere og ELAC gulvstående som på bilde under. Her ble det spilt ungdommelig musikk med høyt volum og virket også som det tiltrakk seg flere unge folk enn andre rom.

    ELAC med Marantz elektronikk. Med veldig høyt volum så låt dette vel skarpt og lyttetrettheten slo for meg fort inn.
    027 Elac (Large).jpg


    Cabasse Pacific 3 SA hadde derimot en veldig myk fremtoning. Ikke helt ulik Vienna Acoustic høyttalere. En RTA måling viste senket nivå i presensområdet og diskanten over lå litt høyere.
    029 Cabasse (Large).jpg


    Onda Ligera. Hørte på begge modellene. Usikker på om det var musikken som ble spilt eller høyttalerne, men her var det veldig mellomtone fokusert. Artig design og finish.
    030 Ondaligera (Large).jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Flott reportasje Orso. Takk for at du tar deg tid...

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Joda. Ikke så veldig detaljert beskrivelser, men noen korte ord er gjerne bedre enn ingenting.

    Nå kommer jeg ikke på navnet til disse høyttalerne i farten, men mange av dere kjenner de og de har en myk og behagelig topp. Det ble kort lyttetid her da utstillerne gikk fort over til å prate om kablene sine. Ifølge Ansuz Acoustics var over 80% av de dyre kablene på markedet ikke noe annet enn billig rebrandet kinakabler. Deres kabler var derimot noe annet. Det ble også spilt på SA høyttalere i rommet.
    031 Anzus Acoustics (Large).jpg


    I et veldig lite rom ble det spilt på ulike aluminiums høyttalere. Til tross for en ganske høy prislapp på høyttalerne jeg hørte på, så fikk jeg en fornemmelse å lytte til et minianlegg.
    033 Aluminiums høyttalere (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Usher gigantene som Da Capio fra Norge stilte ut gav derimot ingen minianlegg følelse. En mektig konstruksjon satt sammen av tre deler og plassert i tredje etasje opp en heftig vindeltrapp. Diamant i diskanten.
    034 Usher (Large).jpg


    Det låt også stort og taklet vanskelig stykker som bare slike konstruksjoner med godt membranarealet kan. Dessverre var det lite bass nedover i rommet som gikk en del utover presentasjonen. Disse høyttalerne har nok definitivt mer å gå på.
    035 Usher (Large).jpg


    Gold Note hadde et stort og luftig rom. Veldig deilig å komme inn i et slikt akustiske miljø etter og ha vært i mange mindre rom. Her fikk høyttalerne puste og tidlige refleksjoner er kraftig redusert. Høyttalerne ble dog litt puslete i dette romslige rommet og det var ikke allverdens med bass og trøkk. Men du verden så gøy det hadde vært og hatt et lytterom på 70-80 kvm.
    036 Gold Note (Large).jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen takk for bilder og rapporter. Moro å lese nøkterne kommentarer som ikke glosser over det som ikke fungerer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Håper andre kommer med bedre bilder og sine kommentarer også.

    I tredje etasje hvor Usher og Gold Note befant seg, var det også et mindre rom med oppsett av to små gulvstående og to subwoofere. Ukjente høyttalere for meg.
    039 Små hvite gulvstående med suber (Large).jpg

    Her satt ikke lyden helt godt i midten og det virket som det var nærmest et hull. Muligens p.g.a. for avstand mellom høyttalerne kombinert med racket som sto i mellom. Derimot låt det bedre på sidene hvor man fikk ene høyttaleren peke rett mot seg. Det var noe sjarmende med dette oppsettet. Spesielt på høyre side så låt det veldig fløyesmykt og behagelig uten at det ble innelukket.
    Kanskje denne fine gjengivelsen skyldtes "poly" diffusorene på var plassert på deler av bakveggen?
    040 Små hvite gulvstående med suber og poly (Large).jpg


    Og da var lørdagen over. Noen få rom som ikke har kommet med. Deriblant kinorommet til Sony med 4K projektor. Det var skarpt bilde på et stort lerret på kort avstand og 4K på slike størrelser og avstand har trolig litt for seg. Det mest spennende med den nye 4K standarden er dog i mine øyne bedre fargedybde og ikke minst høyere oppdateringsfrekvens som gjør at panoreringer vil gli uten den sedvanlige hakkingen. I løpet av neste år kommer det 4K blu-ray spillere, men vil et nytt fysisk medium slå ann i disse streaming tider hvor folk er fornøyd med noe som er total sett dårligere enn DVD kvalitet?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Søndagen ble startet på Scandic hotellet. Her fant vi tre utstillere før vi måtte løpe til bussen til Arken. Arken er altså er hoveddelen og hvor det er flest utstillere. I tillegg var det flere utstillere på et tredje hotell som det kommer mer fra senere.

    Første rom hos Scandic hadde Avantgarde utstilt sine Zero 1 waveguide høyttalere. Helt tomt rom da vi gikk inn. Dette var høyttalere jeg hadde sett frem til å høre. Har selv bl.a. waveguide høyttalere i en toveis konstruksjon. Men dette ble en skuffelse og det låt rett og slett veldig innelukket og nesten grøtete. Lurte på om det var musikken, men det var samme lyden andre gang var innom. Rommet var stort og burde ikke ha vært spesielt problematisk. Så min umiddelbar tanke gikk til om de rett og slett hadde brukt en del EQ og rotet seg bort der. Noen som vet?
    Avantgarde Zero 001 (Large).jpg


    Hos Tune Audio på samme hotellet var det derimot andre boller. Totalt annerledes lyd med en helt annen åpenhet eller oppløsning om du vil. Her låt det friskt og dette rommet hadde den kvalitativt beste bassen på messen i mine ører. Stramt og artikulert i bunn. Rommet var også behandlet med bassfeller.
    Det låt også stort som slike horn konstruksjoner kan gjøre med fabelaktige mikrodetaljer i lydbildet. Skal jeg sette fingeren på noe så var det først og fremst at diskanten stakk seg noe ut og låt både en tanke hardt og ikke helt sammenhengende som f.eks mine egne horn som dekker et mye større frekvensområdet med en driver. Alikevel noe av det beste på messen og uten spesielt sjenerende klassisk hornlyd og resonanser.
    Tune Audio horn 002 (Large).jpg



    I siste rom på Scandic så befant det seg noen fulltoner med en mindre driver. Fikk bare stukket hode inn før jeg måtte løpe til bussen og har ikke bilde.
     
    Sist redigert:

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.126
    Antall liker
    768
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    yep!



    Høyttalere: Tune Audio Anima
    Forsterkere: Trafomatic Audio Kaivalya
    Preamp: Neutral Audio X-one
    DAC: Rockna Wavedream
    USB kabel: Signal Projects Hydra
    Høyttalerkabel: Signal Projects Hydra
    Signalkabel xlr: Signal Projects Andromeda
    Signalkabel rca: Transparent Audio ( lånt fra Norsk audio Teknikk)
    Strømkabler: Lab12 Knack , Signal Projects Monitor
    Musikkserver: SOTM SMS-1000D med sps-1000 PSU
    Rack: Musical affairs model A
    isolasjonplattform ( amper): Musical Affairs
    Akustikkbehandling: 32 stk ASC Tube Traps levert av X3MHC
    : 2 stk Vicoustic Flexiwalls
    : 6 stk GIK diffusorer

    VIP utstiller: Pearl Mikrofon Laboratorium
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beklager at bildene ikke alltid kommer med første gang og det er kun en link til vedlegg. Det er pussig fordi bildene ligger der når jeg poster innlegget første gang, men forsvinner når jeg reloader siden. Går jeg inn og redigerer, så ligger bildene også der. Det er en feil som ikke jeg kan gjøre så mye med. Jeg sletter bildene og legger bildene enkelt og greit inn på nytt igjen.

    På Arken var det et lite hotellrom med noen hvite pene høyttalere. Her ble det lite lytting. Det var trangt og ene gangen jeg satte meg ned ble det spilt fryktelig høyt som ikke var helt behagelig på første benk.
    Hvit gulvstående i lite rom 004 (Large).jpg


    Vienna Acoustics hadde rom i tredje etasje og det fikk jeg hørt først på søndagen. Dette var muligens det største rommet på messen. Mener også det var utstilt noen høyttalerne i andre enden, men som ikke ble spilt på da jeg var innom. Ellers hadde rommet en fantastisk utsikt på venstre side mot sjøen. Dessverre ble dette bilde veldig dårlig.
    Vienna 005 (Large).jpg

    Jeg lurer på om denne modellen er den nye Liszt som er testet i L&B og koster fra 90k. Vienna høyttalerne har som regel en dip i presensområdet og litt forhøyning i mellombassen som er lett å like. Har ikke sett målingen av Liszt, men lyden stemte nå godt med dette og andre modeller. Veldig bra skyv i bassen her. Oppover satt derimot ikke lyden godt. Mellomtonen var god rett foran høyttaleren helt ute på siden. I sitteposisjonene var det ikke god mellomtone, manglet sammenheng, og virket som de ikke hadde truffet helt med denne vinklingen av toppseksjonen og plasseringen av høyttaleren.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble også lyttet litt til Klipsch Reference RF-62 II og svenske DSL on-wall høyttalere som jeg mangler bilder ifra. Klipschene leverte mer basstrøkk enn kanskje noen andre på messen og koster ikke mer enn 8-9k for paret. RTA måling viste at allerede ved 200-250 Hz lå de ca. jevnt 12 dB og pluss høyere i nivå sammenlignet med frekvensområdet over. Ikke akkurat nøytralt, men passer godt til spesielt hardtslående musikk og morsomt å høre på. Kan nevne at Klipsch kommer med ny reference serie senere i år.

    Deretter gikk turen til hotellet Elite Park Avenue og der var det også et bra antall utstillere. Her fikk jeg ikke så mye tid som ønsket før jeg skulle i et møte, men bilder og korte inntrykk ble det.

    Harman rommet besøkte jeg to ganger. De hadde masse høyttalere og flott ustyr stilt ut i rommet. De spilte begge gangene jeg var innom på den Revel høyttaleren til 50k. Som tidligere nevnt var dette IMO høyttalerne med best lyd for pengene på messen med god margin og totalt sett også noe av det bedre. Høyttalerne ble drevet av en integrert M&L forsterker. Det låt åpent, detaljert og det bar preg av en naturlig og riktig gjengivelse uten at noe stakk seg ut som jeg tipper skyldes en god powerrespons. Rommet var helt ubehandlet. Litt resonant i øvre bass, men stramt nedover. Selvsagt best lyd i midten fremme og med riktig musikk syntes jeg også lydbilde strakk seg ganske bra til sidene, men her var f.eks Daniel Hertz oppsettet bedre med enda større og mer utstrakt lyd.
    Revel 009 (Large).jpg



    Magico S3 var også her og ble drevet av Devialet. Her låt det tamt med lite bass og personlig har ikke sansen for bruken av en slik spredningsenhet på sideveggen med kort avstand. Det ble utflytende med dårlig presisjon.
    Magico og Devialet 010 (Large).jpg


    Magnepan. Her opplevde jeg litt at lyden kom ifra området bak høyttaleren. Stor lyd, men ikke spesielt dynamisk.
    Magnepan 011 (Large).jpg
     
    M

    musicus

    Gjest
    Selv om man var som kjappest innom de fleste rommene på sin komprimerte messe, så er det interessant å få del av dine inntrykk og bilder, takker orso!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn