Ariston

rolsaeth

Medlem
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
0
Hei der.
Har fått tilbud om å kjøpe en Ariston RD 40 med en Zeta arm. PU en er en billig Ortofon.
Jeg kjenner ikke spilleren og armen,derfor søker jeg råd om det er noe å legge kroner i.

Hilsen Rolf

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hei Rolf!
Jeg har maken spiller, men med Ariston-arm. Pickup er en relativt rimelig Ortofon mc.
Jeg har ikke sammenlignet denne direkte med annet enn min forrige spiller som var Rega Planar 2 og en Dual jeg kjøpte på impuls, men er veldig godt fornøyd med den.
På Rega'n hadde jeg mye problemer med ujevn gange og uren lyd, (Vreng etterhvert som arm nærmet seg senter av plata) med Ariston har jeg ikke hatt trøbbel i det hele tatt!
Jeg har lenge hatt lyst til å oppgradere med bedre pickup, men det har ikke blitt noe av ennå. Det jeg opplevte ved direkte sammenligning mot Rega, var en ryddigere og stødigere lyd med bedre detaljering og fundament. Alt låt veldig mye bedre.
Om spilleren har vært pent behandlet vil jeg absolutt si den er verdt å legge noen kroner i!

rolsaeth

Medlem
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
0
Hei Nik.

Takker for svaret om Aristonspilleren. Visuelt,så er det jo en pen sak som i grunnen gjør seg i stua. Synes den er pen! Har lest at det finnes to versjoner,med den forskjellen at farten kan justeres på den ene. Det kan gjøres på den jeg har mulighet til å kjøpe.
Har funnet litt info om Zeta armen som står på den,skal vist være en tung og solid arm.
Vil da eventuelt teste den med PUene jeg har til mine DD spillere.
Vet du hvor gammel spilleren kan være? eieren var helt blank. Fabrikken lager muligens ikke platespillere lenger? Er det kanskje noe spesielt jeg bør se etter (spesiell slitasje,svakheter med modellen etc?) Fant egentlig ikke mye informasjon om den spesielle modellen på nettet.

Hilsen Rolf..

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Jeg tror disse spillerne kom på første halvdel av åttitallet, og forsvant rundt 1990. Mener å ha hørt at Ariston ble oppkjøpt eller gikk konkurs. Ariston var et Skotsk merke, og hadde oprinnelig noe med det mer kjente merket Linn og gjøre hvis det jeg har funnet på nettet stemmer.

RD-40 er en solid spiller som jeg ikke vet om spesielle svakheter med. Men det er viktig å vatre den opp riktig med de tre skruene. Min har valg mellom 33 og 45 o/min som eneste hastighetsregulering (med av/på-bryteren)

Er det lov å spør om pris du evt skal betale for den?

Mvh. Nikolai

K

kbwh

Gjest
Fra Hifi World:
The course of the Ariston story depends on who tells it - to this day it remains clouded by controversy. The gist is that, back in the early Seventies, Hamish Robertson approached a fresh- faced Ivor Tiefenbrun with a business idea. Ivor's dad owned an engineering facility in Glasgow, which Hamish wanted to manufacture his Ariston turntable. Although the deal came to nothing, soon after Ivor formed Linn Products and launched the LP12, a high- end deck in many ways similar to the Ariston. Hamish and Ivor duly fell out, one accusing the other of plagiarism.
Ariston RD11 er jo ikke veldig ulik den mer kjente Linn LP12.

RD40 ser ganske moderne ut den:

RD40SL for de som liker utseendet til gammel scotch:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.122
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg tror disse spillerne kom på første halvdel av åttitallet, og forsvant rundt 1990. Mener å ha hørt at Ariston ble oppkjøpt eller gikk konkurs. Ariston var et Skotsk merke, og hadde oprinnelig noe med det mer kjente merket Linn og gjøre hvis det jeg har funnet på nettet stemmer.

RD-40 er en solid spiller som jeg ikke vet om spesielle svakheter med. Men det er viktig å vatre den opp riktig med de tre skruene. Min har valg mellom 33 og 45 o/min som eneste hastighetsregulering (med av/på-bryteren)

Er det lov å spør om pris du evt skal betale for den?

Mvh. Nikolai

De første modellene av disse er fra slutten av 70 tallet og det fantes minst 3 varianter av de......... ingen av de var egentlig noen lydmessig succses, men de solgte på utseendet som en lignet mye på MicroSeiki og Systemdeck sine noe dyrere spillere.
Jeg har hatt både RD40 od RD80, mens RD40 aldrig imponerte meg mye så var det omvendt med RD80, det er en spiller det er ganske lett og få godlyd ut av, den sistnevnte minner mye om en "ur" Linn LP12 og var i sin tid en direkte konkurent til denne.
Vær klar over at RD40 alltid har vært et yndet modde objekt for DIY'ere, det er ikke få kilo med modelkitt som har blitt festet til disse spillerne.

K

kbwh

Gjest
Lett å overse.
Rudi har nok rett i typebetegnelsen på den nederste. Utilstrekkelig research der.

Topp Bunn