ARISTON RD 40

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noen som kjenner til denne? fra 80-tallet, tror jeg.
er den ok for en nybegynner som skal starte på en lang (og etter hvert sikkert kostbar) vei inn i vinylens vidunderlige verden?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.614
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
kjenner ikke RD 40 men har selv hatt RDIIS og dette var en meget potent spiller iallefall.
Ariston var jo kjent som et meget bra merke på 80 tallet.
en kjenning av meg kalte ariston for en rimelig LINN KILLER.
så kan en jo tolke det som en vill ;)

mvh

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Det er en helt ok spiller, som fikk veldig fine kritikker da den kom. Som "start-spiller" i kombinasjon med en grei arm (f.eks en brukt Grace 707 eller en rimelig Rega) tror jeg du kommer et godt stykke inn i vinylverden. Men ikke betal for mye...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takker for svar.
hva er ålreit pris for en velholdt rd40 + sme 3009 arm?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.614
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
2-3000 kan vel ikke være så langt fra det den er verd,vilken pu sitter det på??

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ingen pu.
er sme 3009 noe test? en eldgammel arm, etter det jeg forstår.

har funnet to bilder som viser to ulike versjoner.
vet du hva som er forskjellen mellom disse?

rd40sl:

rd40 (med outboard powersupply):

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
God morgen til deg, losjebror... :D

Det nederste bildet er av en langt nyere versjon. Dette er slett ingen dårlig spiller, og med en 3009 (som med rett pickup er laaaangt bedre enn alderen skulle tilsi, og hvilken finish!) sitter du med en klassisk og vellydende kombinasjon. Nå er det også flere versjoner av armen, flere lagertyper osv,(alt fra kunststoff/plast til bronse) så her er det muligheter for oppgradering etterhvert. Om du skaffer deg denne burde det opplagte elementvalget være Denons alldeles fantastiske 103, IMHO. Ta en kikk på "Rega P9 Langt ifra"-tråden, så forstår du hva jeg mener.

Velkommen tilbake i vinylfetishistenes rekker. Det var på tide. ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.091
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det øvre bilde er IKKE av en RD40, det er derimot en RD80 som er en spiller som på mange måter var forløperen til en Linn LP12 og åsså en direkte konkurent til tidlige Linn LP12.
Vedr RD40 så ha det i bakhodet at det var en spiller som dengang den var ny på begynnelsen av 80 tallet kostet ca 2500.-, med arm og pickup ble de solgt for 3995.-.
Jeg har hatt både RD40 og RD80, akurat nå angrer jeg faktisk litt på at jeg solgte min RD80 fordi det satt en SME 3009 serie III på den og det spillte faktsik slett ikke gæli.
RD40 var på slutten av 80 tallet et yndet modde objekt, er ikke få kilo med modellkitt som har blitt klistret inn i RD40'er.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Rudi har helt rett i alt det han skriver her mhp historikk, pris - og ikke minst kvalitet. En av mine svogre hadde en RD40 på '80-tallet; tungt og hørbart moddet med modellkitt nådde den til slutt NESTEN nivået til min RD80 (som jeg i parentes fortsatt har, i kombinasjon med en skjeldenhet av en gammel juvel av en arm: JVC UA-7045, og som jeg IKKE tenker å bytte ut med det første).

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.091
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Helt enig at det er lett og bli forvirret når uriktige opplysninger får lov og stå på nettet slik som her, burde vært tatt bort/rettet på for lengst, du er IKKE den første som går fem på her.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en SOTA Sapphire (med mulighet for medfølgende SME3009) på børsen. Nydelig spiller! Dessuten et Oracle Alexandria-drivverk, helller ikke noe dumt alternativ....Det er i det hele tatt mye lekkert og vellydende å få tak i.
Om du nå ikke kliner til og går "All out" med Nottingham, VPI, Michell, Avid...or whatever. ;D Lykke til!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hyggelig å høre at du endelig har tatt til vettet, Le :D
Kan jo bare snakke for min egen del, men det er ingen tvil i mine øyne; i det du begynner med en "rimelig" spiller i den hensikt å bruke mest penger underveis på å fly rundt på loppemarkeder i røkejakke og tresko på jakt etter de gamle vinylperlene, så får du kun lyst til å oppgradere spiller fort som svint, fordi du innser hvor tulling du har vært med sølvplatene dine, og vil nå ha deg en fet spiller, mark my words ;D

Dette blir jo et veldig subjektivt tips; hør med vidar på audioart om han har solgt den rock3'n han har hatt en stund ;) Hvordan beskrive den lettest? Bass som en amerikansk traktor, rytme som en vakker, engelsk frøken, flyt og harmoni som en tysk fraulein med kort skjørt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så å si som om jeg skulle ha sagt det selv, Maha.. Med unntak av henvisningen til "tysk fraulein med kort skjørt". Det er en fascinasjon jeg ikke deler. Kanskje jeg har sett altfor mange Derrick-episoder i oppveksten.

En annen ting, kombinasjonen røkejakke og tresko er vel heller ikke så kledelig...men jeg begriper jo hvor du vil hen med disse bildene, da.. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Dette blir jo veldig OT, men. Den med fraulein var litt dårlig ja, eneste jeg kom på i farta. Kan du ikke se for deg Le i tresko? ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hehehe.. Det ble i alle fall litt "Olga Diesel"-assosiasjoner hos meg, men assosiasjonene mine skal jeg selvfølgelig ta ansvar for selv... :D
Le i røkejakke passerer med et nødskrik. I tresko? Definitivt ikke. Med en bunke vinyl under armen på vei hjem fra loppis? Absolutt! ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse og maha:
deres seksuelle fantasier og olga-preferanser er waaaay off topic! ;D ;D

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.146
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei!
Noen som kan hjelpe med en link til en strømforsyning til denne spilleren? Ariston RD-40? evt sende bilde av sin egen og sende meg? Trenger spec og pluggtype ;)

bergtann

Medlem
Ble medlem
21.12.2010
Antall liker
9
Sted
Langs sjøen
Hei
Hadde en slik spiller i 20 år og var rimelig fornøyd med lyd, det som jeg aldri ble kvitt var statisk elektrisitet som bygde seg opp etter noen sanger. Fant aldri ut av dette, selv om flere gode råd ble fulgt opp.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Hadde DC-modellen fra ca 94 til 04, og kjenner denne rimelig godt. Det er 12v strømforsyning. Antar at det er positiv i senter. De fleste av de vanlige runde passer, litt avhengig av diameter på hull/pinne. Ville tatt en tur i en bruktbutikk, de fleste jeg har vært i har ei lita rotekasse full av ulike ladere og PSU (strømforsyning). Fin en med 12v DC, positiv senter og plugg du mener passer. Jo kraftigere(ah) jo bedre, men det er ikke rare greiene som trengs for å få denne til å snurre.

motoren og svinghjul er forøvrig klin likt med den du finner i en gammel Philips 212/312, i fall den skuLle være defekt...

Det er etter min mening en god spiller, og masse modellkitt i en fjæropphengt spiller synes jeg er tøys. Riktig tempo, jord mellom begger deler av chassis og elektronikk samt en adekvat arm/pickup kombinasjon gir deg en helt adekvat spiller !

Annonserte min for 2500,- for 5-6 år siden, og den solgte på under et døgn.

mvh.
Stian

Topp Bunn