Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Det er vell ingen her som har emballasje til 1 stk 1723 sub 1 til overs eller noe tilsvarende type? Skulle fått sendt en sub fra Oslo til Trøndelag med god nok emballasje. Låne eller kjøp emballasje spiller ingen rolle. 🤞🙂
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Melder meg inn i vennetråden! Kommer en sub2 legacy med Nimber senere i uken. De skal hjelpe audiovector m3sign i bunnen, men etter å ha lest meg opp her håper jeg å dele ganske høyt. En av frontene står inneklemt bak en sofa og bassen er ganske ujevn.
    Har lite erfaring med subwoofer fra før, gleder meg veldig! Så er det jo litt ekstra stas at disse fantastiske produktene er skapt her nede øst i Agder
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Så lurer jeg på om noen har noen formening om lydsignatur på AS contra audiovector-høyttalere. Jeg har nå c-series senter (innstegsmodellen) til mine m3-sign og det fungerer så der. Det kommer rett modell på brukten fra tid til annen, men jeg synes prisforlangende somregel er ublu. Spørsmålet er da om jeg like gjerne heller skal kjøpe meg en senter fra AS. Vurderer i fremtiden å bytte ut frontene med monitorer fra AS, da er det jo fint å ha centeren på plass, men det er usikkert om og når.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Så lurer jeg på om noen har noen formening om lydsignatur på AS contra audiovector-høyttalere. Jeg har nå c-series senter (innstegsmodellen) til mine m3-sign og det fungerer så der. Det kommer rett modell på brukten fra tid til annen, men jeg synes prisforlangende somregel er ublu. Spørsmålet er da om jeg like gjerne heller skal kjøpe meg en senter fra AS. Vurderer i fremtiden å bytte ut frontene med monitorer fra AS, da er det jo fint å ha centeren på plass, men det er usikkert om og når.
    Lite tilbakmeldinger her, skyldes nok rett å slett at ikke så mange har sammenlignet dem..

    As er iallefall ikke overanalytiske. De er nok nøytrale og heller mot det varme. Alt låter bra på dem er min mening!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Melder meg inn i vennetråden! Kommer en sub2 legacy med Nimber senere i uken. De skal hjelpe audiovector m3sign i bunnen, men etter å ha lest meg opp her håper jeg å dele ganske høyt. En av frontene står inneklemt bak en sofa og bassen er ganske ujevn.
    Har lite erfaring med subwoofer fra før, gleder meg veldig! Så er det jo litt ekstra stas at disse fantastiske produktene er skapt her nede øst i Agder
    bare glede seg,sub 2 er fet!!
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Lite tilbakmeldinger her, skyldes nok rett å slett at ikke så mange har sammenlignet dem..

    As er iallefall ikke overanalytiske. De er nok nøytrale og heller mot de

    da er de nok kanskje ikke heller de beste produktene å blande når det kommer til Center/front (bør vel strengt tatt ikke blandes i det hele tatt).

    Ja jeg er veldig spent. Går alt etter planen kommer den i morgen:)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Det ligger mye AS snæx på brukten nå, så om du vil prøve så er det jo endel penger å spare,
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Sånn er det for de fleste innimellom! gi oss et hint åssen det spiller etterhvert!
    Yes det skal jeg! Men den er blitt forsinket nimbersjåførens
    Bil tok kvelden:/ får rydde kalenderen og se når jeg kan få hentet den
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Etter nok en kansellering fra nimbersjåføren corona og hektiske dager på jobb fikk jeg levert subben idag! Har bare såvidt fått begynt å prøve den, men førsteinntrykket er veldig godt. Den har jo
    Veldig mye muskler men det første som slår meg er at den er mye lettere å integrere enn 12tommeren fra xtz jeg hadde innom her tidligere. Har ikke kjørt Audessey enda men det låter brukbart allerede etter litt ratting på bakpanelet. Gleder meg til å få justert mer og målt! Må si wafen også er ganske bra mht at den er såpass stor. I den sammenhengen hjelper det godt på at elementene står på sidene
     

    Vedlegg

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    kjøpt ett par med bw 803d i dag..... tenker på å sammenligne med tower nede i kinoen når jeg får litt bærehjelp :) kan jo bli intressant
     

    FuzzyPanda

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2020
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Har nettopp ferdigstilt hjemmekino i nybygget hus med 1723S serien og er ubeskrivelig fornøyd. Nå er det hovedstuen sin tur og her har tydeligvis kjærringa mye hun skulle si med tanke på størrelse og design. Towers var helt uaktuelt og det samme gjaldt forsterker i normal størrelse. Har derimot greid å trumpe gjennom 1723 Bookshelf S høytalerene. Noen som vet om disse lar seg drive av en kompakt forsterker? F.eks Bluesound Powernode N330. Eller er dette mer eller mindre bortkastet? Alternativet blir aktive høytalere som Kef LSX, men jeg vil jo ha Arendal Sound :D
     

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har erfaring med 4stk eller flere Arendal suber i et stereo oppsett? I mitt tilfelle er planen etterhvert 4 stk Arendal Sound 1723 Subwoofer 1 i et 4 veis horn oppsett med minidsp. Hvis jeg har skjønt det rett, kobles 2 på hver side kobles ilag via xlr direct pass-thru kontakten?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaring med 4stk eller flere Arendal suber i et stereo oppsett? I mitt tilfelle er planen etterhvert 4 stk Arendal Sound 1723 Subwoofer 1 i et 4 veis horn oppsett med minidsp. Hvis jeg har skjønt det rett, kobles 2 på hver side kobles ilag via xlr direct pass-thru kontakten?
    Du får ta dæ en tur på øra så får du sekkert hør 4 stk Arendal sammen med Adyton Imagic 1.5 😃
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Fra gruppen jeg administrer på facebook for de som har interresse av slikt og ikke er på fjesboka.

    311228744_5851945981522614_662387718971305977_n.jpeg

    Let me start with what I got of bass babies in my room. Two SUB2V on my front wall and two SUB2S stacked in my back right corner below my Back right surround channel.
    So benefits of multiple subs ?
    Often in ordinary room with one or two subs on front wall you will have uneven respons, some are better than other but often than not problem area will occur with dips that can be up to 20db. For me I have tried big XTX subs,Smaller SVS subs and now Arendal subs the last years. All of these brands have been tried out in different location in the room and funny enough the best response with my two Arendal SUB2V is 1/4 in from sidewalls on my screen wall. Still then I got a huge suckout from 35-65hz around 10db and from 65hz to around the X-over I also have issues. I have been corrected with EQ and since I got lots of headroom I got away with thinking this is taken care of and lived happily a couple of years. It sounded great for sure so I settled for this for a long time. Still reading and thinking how to take the bass further without making the room a lot smaller adding huge bass dampening this solution came up. I bought first the miniDSP 2X4HD and a Arendal SUB2S and started this plan. It was soon clear that one SUB2S behind the coach was filling out the suckout my 2V in front gave me but on high SPL level I could hear that one 2S couldn’t keep up with the massive output my 2V in front gave gave me. In 90% of the time it was fine but on movies with massive LFE soundtrack like 13Hours I could hear the struggle. So solution was another SUB2S stacked on top of the first, this gave me 6db headroom with the snap of a finger and fixed the problem.
    So the hard facts:) - It sounds absolute fantastic to my ears, people often think more bass is louder bass but this is not the case why we do it. We want bass with less distortion and more headroom. More bass drivers add less work on each drivers which gives more detailed bass and less need for lot of EQ if you know what you are doing. I got three Eq points generated in REW and imported on to my miniDSP. The before/after back subs is EASY to hear, bass is more «free» in the room and the headroom on high SPL is just making the room breath bass in a way I could not imagine. Everything is better and the strengths of the Arendal subs speed and pinpoint in my body is just silly. I got demo materiale which I know really good so its easy verifying the great result. As you see in my REW graph how the back subs got better performance in my problem area my 2V in front gives me. Inverting the phase on my 2S makes the bass align and hit the sweet spot in perfect time with the 2V. Remember the back subs are SPL matched with the front and you see that before inverting the phase the response is lower in SPL and as soon as you hit the right delay time (inverted phase) the SPL raises and gives a much more even response. The intro scene on Blade Runner 2049 on insanely levels will tell you if Speakers, room or subs are not up for the task. To my surprise subs where separated in a way I never heard before with a level of clarity that gave me goosebumps and with rest of the Arendal speakers powered by ATI it was a soul stirring experience. And yes I ended up seeing the whole movie that was not the plan.
    So worth is ? well like I said before; The hardcore user will be delighted and happy with the increased performance and its EASY to hear the differences in many ways. But it comes at a cost and some knowledge must be learned about REW and miniDSP. Still I would not hesitate give this a try if you feel taking it a step further. I certainly are very happy with the result and will only make minor adjustments in the future. So long post but if you got to the end maybe it gives you something also, it certainly did for me. Have a great weekend and enjoy your setup!
     

    Vedlegg

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    AS sub 1961 1S, etter det jeg skjønner skal det funke å koble L/R fra Hegel H80 til input 1 og 2 på sub? På min nåværende sub har jeg lfe som kobles til AV receiver, så jeg har samme sub til både stereo og AV oppsett. Men AS sub har ikke lfe, da er bare output ledig, funker det til å motta lfe signal?
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    AS sub 1961 1S, etter det jeg skjønner skal det funke å koble L/R fra Hegel H80 til input 1 og 2? På min nåværende sub har jeg lfe som kobles til AV receiver, så jeg har samme sub til både stereo og AV oppsett. Men AS har ikke lfe, da er bare output ledig, funker det til å motta lfe signal?
    Nei, forsterkere uten rca linjeutgang kan ikke brukes mot subwoofere som bare har rca linjeinngang. Da må du ha en høynivå til lavnivå konverter i mellom i så fall. Koster ikke mange kronene.
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg har variabel line output på Hegeln.
    Da forstod jeg ikke spørsmålet. Du kan ikke koble den variable linjeutgangen på Hegelen til linjeutgangen på sub om det var det du mente. En utgang kan jo ikke ta i mot et signal.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Da forstod jeg ikke spørsmålet. Du kan ikke koble den variable linjeutgangen på Hegelen til linjeutgangen på sub om det var det du mente. En utgang kan jo ikke ta i mot et signal.
    Etter sjekking på manualen, så stemmer det ja du sier. Dumt, da kan jeg bare ha en forsterker på om gangen. AS regner vel med de fleste har sub out i disse dager..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Trenger en small size amp for mine nye Arendal Bookshelf speakers, ser på Sonos sin amp. Noen andre jeg bør se på ? Fint med Spotify support og HDMI.
    _DSC7406.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Gratulerer
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Hei,

    Lurer på om noen har erfaring med å ha gått fra Dali Opticon 6 til Arendal høyttalere?

    Jeg har 2 stk 1723 sub 1 i hjemmekino/stereooppsett hos meg og vurderer nå Arendal LRC. Fordeling hos meg er noe sånt som 60/40 musikk og film. Kjenner på at det mangler litt fylde og at det gjerne kunne spillt bedre på rock og metall, samt at Opticon 6 mulig er litt skarpe i toppen på noe musikk.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Hei,

    Lurer på om noen har erfaring med å ha gått fra Dali Opticon 6 til Arendal høyttalere?

    Jeg har 2 stk 1723 sub 1 i hjemmekino/stereooppsett hos meg og vurderer nå Arendal LRC. Fordeling hos meg er noe sånt som 60/40 musikk og film. Kjenner på at det mangler litt fylde og at det gjerne kunne spillt bedre på rock og metall, samt at Opticon 6 mulig er litt skarpe i toppen på noe musikk.
    Jeg gikk fra oppgraderte dali oberon 7 til 1961 lcr monitor…
    Jeg kan fortelle ganske spesifikt; men da er det lettere om du spør konkret..
    hvordan musikk og hvordan er oppsettet ellers?
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Skjønner, noe konkret er at jeg synes symbaler er litt spisse. Vanskelig å beskrive helt, oppleves spisst/klirrende på noe musikk som f eks rock/metall. Ellers synes jeg det spiller ganske bra på f eks elektronica

    Oppsettet ellers er i et rom på 4x6,7 m.Drives gjennom Dennon 3700H med NAD C268 effektforsterker i surround. For stereo kan jeg bruke RME ADI dac2 FS foran effektforsterkeren. Sistnevnte spiller renere og med mer sort bakgrunn. Med begge løsningene er romkorreksjon et must pga noen fæle resonanser, mener det er rundt 50 og 80 hz.Kan nok være at Opticon 6 metter rommet til en viss grad.

    Hvilken størrelse har du på ditt lytterom?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Skjønner, noe konkret er at jeg synes symbaler er litt spisse. Vanskelig å beskrive helt, oppleves spisst/klirrende på noe musikk som f eks rock/metall. Ellers synes jeg det spiller ganske bra på f eks elektronica

    Oppsettet ellers er i et rom på 4x6,7 m.Drives gjennom Dennon 3700H med NAD C268 effektforsterker i surround. For stereo kan jeg bruke RME ADI dac2 FS foran effektforsterkeren. Sistnevnte spiller renere og med mer sort bakgrunn. Med begge løsningene er romkorreksjon et must pga noen fæle resonanser, mener det er rundt 50 og 80 hz.Kan nok være at Opticon 6 metter rommet til en viss grad.

    Hvilken størrelse har du på ditt lytterom?

    Siste først, jeg har 15 kvm lytterom ca.. mao ikke stort og mye utfasing og artefakter.

    AS er mye mer nøytral enn Dali.
    AS er mye mer lineære, mens Dali oberon7 og oberon on wall som jeg også brukte som fro ter en tid; er mer energiske i toppen, opplevde ikle Oberon som spisse, og på enkelte musikkarter så syns jeg Dali var bedre, akkurat som om de hadde mer fylde enkelte plasser.

    Til hjemmekino er det utklassing i favør AS.

    Jeg brukte marantz på både AS og Dali.
    Kan være verdt å prøve en annen match og akustikk før man bytter,
    Men kan absolutt anbefale AS..! Ikke minst pga garanti og prøvetid!
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Takker for tilbakemelding:)

    Jeg har en ca 27 kvm, så mulig jeg må opp på 1723 s monitor hvis jeg skal teste ut AS. Evt 1961 tower.

    Med mer nøytrale tenker du på mindre energiske i toppen? Hvilke musikksjangre opplevde du Dali som bedre? Opplevd noen ulemper med MTM konstruksjonen vs TMM på Dali når det gjelder musikk?

    På hvilken måte blir det utklassing av Dali i AS favør? Dynamikk og lineæritet?

    Mange spørsmål her😅 Stort steg å bytte ut frontrekka, så fintå få høre litt erfaringer. Har eid 2x sub 1 fra 2016 og vært godt fornøyd med de, så frister å prøve mer AS. Kjøpte desverre, får jeg si, i sort gloss. Det er jo ikke helt ideelt for hjemmekino mtp matchende LCR rekke.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Takker for tilbakemelding:)

    Jeg har en ca 27 kvm, så mulig jeg må opp på 1723 s monitor hvis jeg skal teste ut AS. Evt 1961 tower.

    Med mer nøytrale tenker du på mindre energiske i toppen? Hvilke musikksjangre opplevde du Dali som bedre? Opplevd noen ulemper med MTM konstruksjonen vs TMM på Dali når det gjelder musikk?

    På hvilken måte blir det utklassing av Dali i AS favør? Dynamikk og lineæritet?

    Mange spørsmål her😅 Stort steg å bytte ut frontrekka, så fintå få høre litt erfaringer. Har eid 2x sub 1 fra 2016 og vært godt fornøyd med de, så frister å prøve mer AS. Kjøpte desverre, får jeg si, i sort gloss. Det er jo ikke helt ideelt for hjemmekino mtp matchende LCR rekke.
    Har du mulighet så gå for 1723…

    jeg syns lyden i disse er fullere og mer kjøttfull om jeg kan bruke et såpass rart uttrykk!
    1961 tower har jeg ikke hørt desverre..

    Ingen reel forskjell syns jeg på mtm tmm.. hadde stativ til monitor slik at diskanten kom i ørehøyde.
    Liten eller ingen toe in spilte best hos meg og gav et veldig bra bredde og stage!

    utklassing i dynamikk ja, og smell i filmer.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    1723 1S kjøpt (i hvert fall avtalt på brukten, men ikke hentet enda) som erstatning for en SVS SB 1000 Pro. SVS var en meget god sub til prisen og den lot seg integrere helt strålende i mitt lille lytterom, så nå er jeg spent på om Arendalen lever opp til håpet om en enda litt mer definert/presis bass, og ikke at jeg har kjøpt meg opp i nye integreringsproblemer med litt større sub...
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Og der kan vi offisielt si at vi er venner :)
    Perlevenner faktisk. Etter et par timer med setup, er det allerede klart at
    SVS SB 1000 Pro er null match for Arendal 1723 1S i mitt rom i hvert fall!
    IMG_8049.jpg

    Låter kuler og krutt, måler aldeles strålende og ser bra ut. Hva mer kan man ønske?
    Skjermbilde 2023-05-12 kl. 23.11.00.png
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Og der kan vi offisielt si at vi er venner :)
    Perlevenner faktisk. Etter et par timer med setup, er det allerede klart at
    SVS SB 1000 Pro er null match for Arendal 1723 1S i mitt rom i hvert fall! Vis vedlegget 919880
    Låter kuler og krutt, måler aldeles strålende og ser bra ut. Hva mer kan man ønske? Vis vedlegget 919881
    Gratulerer! Fin kompanjong det der!
    Bruker du eq1 eller eq2 på den?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Fin kompanjong det der!
    Bruker du eq1 eller eq2 på den?
    Takker 😊
    1S har faktisk også en eq3, som ruller av tidligere og skal passe best i små rom, men i bøttekottet virker det som eq2 er beste valget. Måler i hvert fall klart best, men en del finlytting gjenstår.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Takker 😊
    1S har faktisk også en eq3, som ruller av tidligere og skal passe best i små rom, men i bøttekottet virker det som eq2 er beste valget. Måler i hvert fall klart best, men en del finlytting gjenstår.
    Passer nok meget bra til musikk..! Om film var fokuset så ville jeg tro at man kunne hente enda mere i bunnen med s1:)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Passer nok meget bra til musikk..! Om film var fokuset så ville jeg tro at man kunne hente enda mere i bunnen med s1:)
    Du mener 1V - med port?
    Det får filmfolk med større rom ta seg av - jeg er en enkel 2-kanals dinosaur 😊
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Du mener 1V - med port?
    Det får filmfolk med større rom ta seg av - jeg er en enkel 2-kanals dinosaur 😊
    Nei mente den eq en på din som gir mest i bunnen? Trodde den gikk ned mot 20 hz før den fallt av;) ?

    men helt enig i at den kurva ser fantastisk ut til musikk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn