Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    slettes ikke verst stempel! Er veldig fornøyd med mine også, helt klart den høyttaleren som er mest homogen uten å ha noe som stikker seg ut her i mitt rom!
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Synes det er mange som kommer med en del dårlige tilbake meldinger om arendalsound..... Jeg lurer da på i hvilken setting de har hørt på de.
    Men dersom du putter på de grei elektronikk så synes jeg det låter veldig bra. Ingen tvil om at de er helt rå på kino, men hos meg låter de veldig bra på musikk også. Og jeg har hørt mye forskjellig og hatt mye forskjellig hjemme. Arendalsound er blitt min favoritt 💓
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Flott produkter har en tendens til å bli prata ned… se bare på svs f eks…. Når de kom for fullt i Norge var det få eller ingen til prisen som kunne konkurrere, likevel var det blandt enkelte mye surmaga om nettopp disse produktene.
    Jeg stoler på ørene og har bare godord å si om AS…
    Håper de kan ekspandere å komme med f eks in ceiling og in wall, kabler og forsterkere..!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Flott produkter har en tendens til å bli prata ned… se bare på svs f eks…. Når de kom for fullt i Norge var det få eller ingen til prisen som kunne konkurrere, likevel var det blandt enkelte mye surmaga om nettopp disse produktene.
    Jeg stoler på ørene og har bare godord å si om AS…
    Håper de kan ekspandere å komme med f eks in ceiling og in wall, kabler og forsterkere..!
    Arendal og SVS er typiske "gode til prisen" produkter i hifi kretser. Prisen er alt for lav til at de kan omtales som virkelig bra, men målingene viser noe annet. Veldig bra at det finnes slike produkter også, hvor man kan få high end lyd uten å selge organer.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Det sier seg vel selv at med så få salgsledd blir det billigere!
    Hadde det vært lettere å få hørt arendalsound, så hadde de solgt mye mer. Men med forhandlere hadde nok prisen blitt doblet. Da snakker vi 60k for ett par tower, som jeg mener de er verdt 😍
    Jeg flytter i nytt hus neste mnd og er megaspent på hvordan lyden blir der 🤪
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Arendal og SVS er typiske "gode til prisen" produkter i hifi kretser. Prisen er alt for lav til at de kan omtales som virkelig bra, men målingene viser noe annet. Veldig bra at det finnes slike produkter også, hvor man kan få high end lyd uten å selge organer.
    helt klart! jeg har lusket på avforum og her siden 2003-2004 ich.. og husker også at når XTZ kom, så var det ofte at dette merket også ble pratet ned... da gjerne av de med svs, og svs gjerne ble pratet ned av de med Velodyne eller andre tilsvarende dyre merker.. man vil alltid prøve å forsvare sine egne kjøp og produkter.. men for å dreie diskusjonen inn på AS igjen, så viser jo tester gang på gang at dette er meget bra saker til pølsepris!
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Ett spm. Til musikk. Ville dere valgt to stk 1961 1S, eller en stk 1723 1S?
     
    M

    MarkusH

    Gjest

    Liten kar ift mine 2V altså :eek:😂
    Du fikser ikke bare en "mitt anlegg" tråd da? Jeg for min del vil gjerne følge med på hva du har av utstyr, jeg var jo en av de som var på den demodagen din for noen år siden. Hadde vært morsomt og visst hva naboen din endte opp med også, om det ble rekke med de små lukka AS eller hva .... ;)
    Jeg ser du ikke er bransjeaktør lenger så da er det vel ingen fare å dele det du har? :)
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Men er det stor kvalitetsforskjell på dem? Er det slik at man heller burde kjøpe to stk 1723 1S? Eller blir dette for mye av det gode i ett hifi stereo oppsett?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Arendal og SVS er typiske "gode til prisen" produkter i hifi kretser. Prisen er alt for lav til at de kan omtales som virkelig bra, men målingene viser noe annet. Veldig bra at det finnes slike produkter også, hvor man kan få high end lyd uten å selge organer.
    Mye jåleri der ute. Har ikke erfaring med Arendal men har topp erfaring med SVS (PB16 Ultra, PC 13 Ultra). Bass kan de selv om man kan få bedre hvis man betaler 3x mer. Og så er det litt sånn bølgedale i forhold til popularitet som jeg ikke helt forstår. Først var SVS inn og slo det meste, så var de helt ut, Arendal var inn og slo SVS ned i støvlene, så var det vel M&K på tronen en stund og nå er det kanskje Sigberg sin tur her på berget, vet ikke. Men forskjellene er ikke utrolig store spør du meg. Og MINE valg har alltid vært nok ren SPL i dypbassen og der gjør SVS og andre porta subber med skikkelig magneter, xmax og forsterkere rent bord. Og da ordner resten seg ganske greit med god integrasjon mot frontene ved passende delefrekvens så lenge hovedhøytalerne i utgangspunktet er bortimot fullrange. Med små B&W satelitter kan det være litt annerledes og hvor noe mer "fisefint" kan være på sin plass...
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Du fikser ikke bare en "mitt anlegg" tråd da? Jeg for min del vil gjerne følge med på hva du har av utstyr, jeg var jo en av de som var på den demodagen din for noen år siden. Hadde vært morsomt og visst hva naboen din endte opp med også, om det ble rekke med de små lukka AS eller hva .... ;)
    Jeg ser du ikke er bransjeaktør lenger så da er det vel ingen fare å dele det du har? :)
    Hei naboen her. Endte opp med en sub2 rekke ja. Fungerte veldig bra og veldig fornøyd med lyd/trykk. Driver og selger de unna nå siden det er ny kino på gang snart med helt annen sub (SBA) løsning.
    inbound4124351676606224526.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hei naboen her. Endte opp med en sub2 rekke ja. Fungerte veldig bra og veldig fornøyd med lyd/trykk. Driver og selger de unna nå siden det er ny kino på gang snart med helt annen sub (SBA) løsning.
    Vis vedlegget 784459
    Nice, blir ikke helt SBA her, men 10* 18" får holde for min del ;) 2* ultimax 18" i hver sin porta kasse på 500 liter burde høres. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Lett, to subber er så å si alltid bedre enn en… to stk 1961 s vil være nok for de fleste både for hjemmekino og musikk!
    Hei!

    Lurer på et 2.1 system til TV/Film da Larsen som brukes til TV høyttalere snart får annen misjon.
    Synes 1961 hylletalerene og 1 eller 2 stk.1961 1s utifra det jeg har lest virker spennende, så tenkte spørre deg om dine erfaringer:)

    Den forsterker som alltid brukes ifm TV lyd er den samme gamle Naim UnitiQute jeg har.
    Så første spørsmål er: Holder det med med rundt 40w i 8 for å gi liv til høyttalerene?
    Andre spørsmål; Naimen kan settes i «small speaker» modus, så da deles det ved 80, altså ingen lavere frekvenser sendes til høyttalerene. Fordel for effekten, men er det noen fordel mot det å la høyttalerene rulle av naturlig ned mot de 70 som er spesifisert tro? Hva gjør du?
    Ang.Sub 1s: Hva tenker du er bra delefrekvens setting, mtp mulighetene jeg nevner over?
    Og, er de kjappe nok også til musikk? Tenker muligens 2 stk i fremtiden, med EQ satt i lettere modus da jeg (helst) ikke behøver gå helt ned i kjelleren.

    Til slutt: er det noe hum/buzz/egenlyd fra subbene til AS?

    På forhånd takk:)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Hei!

    Lurer på et 2.1 system til TV/Film da Larsen som brukes til TV høyttalere snart får annen misjon.
    Synes 1961 hylletalerene og 1 eller 2 stk.1961 1s utifra det jeg har lest virker spennende, så tenkte spørre deg om dine erfaringer:)

    Den forsterker som alltid brukes ifm TV lyd er den samme gamle Naim UnitiQute jeg har.
    Så første spørsmål er: Holder det med med rundt 40w i 8 for å gi liv til høyttalerene?
    Andre spørsmål; Naimen kan settes i «small speaker» modus, så da deles det ved 80, altså ingen lavere frekvenser sendes til høyttalerene. Fordel for effekten, men er det noen fordel mot det å la høyttalerene rulle av naturlig ned mot de 70 som er spesifisert tro? Hva gjør du?
    Ang.Sub 1s: Hva tenker du er bra delefrekvens setting, mtp mulighetene jeg nevner over?
    Og, er de kjappe nok også til musikk? Tenker muligens 2 stk i fremtiden, med EQ satt i lettere modus da jeg (helst) ikke behøver gå helt ned i kjelleren.

    Til slutt: er det noe hum/buzz/egenlyd fra subbene til AS?

    På forhånd takk:)
    heisann!
    jeg har monitorene med doble 5,25 sammen med 1v.. det er en meget dynamisk duo med masse deilig dypbass.
    om jeg skulle gitt et tips ville jeg kanskje ha delt de opp mot 100 hz.. subben har ingen problemer med å henge med, både 1v og 1s er kjappe nok å henge med helt oppi Der.
    40 gode watt vil jeg tro holder til ok volumer.

    Heller ingen problemer med å piske Subben på eq 1, det er limiter om det skulle bli for gøy 😂
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja du har jo et litt annet oppsett, men takk for svar :)
    Er det noen forhandlere på østlandet som har AS i demo, om du/dere vet?
    Det er ingen forhandlere som har eller selger Arendal Sound uteom Arendal selv. Skal du ha demo , så må du enten ta turen til Arendal , eller spørre om det kan være noen private i ditt aktuelle område som kan gi deg en demo.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    _DSC6046 copy.jpg


    Uff 2 timer bortkastet ihverfall, skulle aldri vært laget spør du meg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg ser fram til å teste Arendal Sound 1961 senter når v2 av kinoen er "ferdig". :)
    Noen som har erfaring med den?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Hvordan låter den ift det du hadde før?
    Har hatt masse innom her i dette rommet til kortere og lengre perioder

    kan nevne bla f eks dali oberon, dynavoice definition, AS1723 THX, diy wavecor, diy seas, xtz spirit 6 og 8.

    Vanskelig å forklare lyd, men noe av det jeg liker best med denne er at den virker til å ha overskudd. Den låter veldig naturlig, dvs ikke noe stikker seg frem. Det kan man jo like eller ikke, mange liker jo f eks klipsch men disse er LANGT fra flate i responsen.
    tåler nok også mye effekt! Men fungerer veldig bra med receiver også.
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Mye jåleri der ute. Har ikke erfaring med Arendal men har topp erfaring med SVS (PB16 Ultra, PC 13 Ultra). Bass kan de selv om man kan få bedre hvis man betaler 3x mer. Og så er det litt sånn bølgedale i forhold til popularitet som jeg ikke helt forstår. Først var SVS inn og slo det meste, så var de helt ut, Arendal var inn og slo SVS ned i støvlene, så var det vel M&K på tronen en stund og nå er det kanskje Sigberg sin tur her på berget, vet ikke. Men forskjellene er ikke utrolig store spør du meg. Og MINE valg har alltid vært nok ren SPL i dypbassen og der gjør SVS og andre porta subber med skikkelig magneter, xmax og forsterkere rent bord. Og da ordner resten seg ganske greit med god integrasjon mot frontene ved passende delefrekvens så lenge hovedhøytalerne i utgangspunktet er bortimot fullrange. Med små B&W satelitter kan det være litt annerledes og hvor noe mer "fisefint" kan være på sin plass...
    Bruker 1723 1S og Sigberg Inkognito 12 på 2 ulike oppsett. Har testet begge om hverandre og forskjell er det. De låter godt og har plenty med overskudd i mine rom på hhv 40 og 26 kvm. Min opplevelse er at 1723 låter mer lukket der Sigberg slipper ut all «instrument» lyd, den får nok litt mer med seg av «treverket og opptaksrom» .
    1723 skal ha stort pluss for betjeningsvennlig App som forenkler innstillingsjobben fra lyttepos. 👍
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bruker 1723 1S og Sigberg Inkognito 12 på 2 ulike oppsett. Har testet begge om hverandre og forskjell er det. De låter godt og har plenty med overskudd i mine rom på hhv 40 og 26 kvm. Min opplevelse er at 1723 låter mer lukket der Sigberg slipper ut all «instrument» lyd, den får nok litt mer med seg av «treverket og opptaksrom» .
    1723 skal ha stort pluss for betjeningsvennlig App som forenkler innstillingsjobben fra lyttepos. 👍
    Interessant å høre. Hvordan står de seg mot hverandre, dersom du også legger til grunn kostnadselementet på disse to?
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Interessant å høre. Hvordan står de seg mot hverandre, dersom du også legger til grunn kostnadselementet på disse to?
    Pris/ytelse er alltid vanskelig, dobbel pris er ikke det samme som dobbelt så bra, det er jo kjent. Man må bare velge og « bite det i seg» om en velger noe som en synes er litt bedre! Sigberg har dobbel pris ifht Arendal, men har egenskaper jeg setter pris på, og da må jeg blø….
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Pris/ytelse er alltid vanskelig, dobbel pris er ikke det samme som dobbelt så bra, det er jo kjent. Man må bare velge og « bite det i seg» om en velger noe som en synes er litt bedre! Sigberg har dobbel pris ifht Arendal, men har egenskaper jeg setter pris på, og da må jeg blø….
    Enda mer interessant å høre - antar du ikke hiver ut av deg dette dersom ikke kostnad stod i stil til lydopplevelsen. Selv om dette (som alt annet) dreier seg om den enkeltes subjektive opplevelser, så er erfaringen du deler med oss ekstra interessant på den måten at du selv blør mer i lommeboka men allikevel syntes det var sine kroner verdt. Faktisk litt å tenke på, i Sigbergs favør, så mye skryt Arendal har oppnådd for disse subbene - dog sikkert fortsatt i toppklasse dersom man setter lyd opp mot pris. Ville gjort det samme - valgt alternativet som gjengir bassen best - god bass er balsam for musikkhjertet de ganger man opplever den bra. Samtidig som jeg tenker hvordan Sigberg hadde gjengitt bass med Scan-Speak sine aller beste drivere fra Revelator serien :cool:
    For fan av Arendal - i denne tråden om Arendal - bare å erklære at dette merket gir usedvanlig mye for pengene, herav (og ikke minst) brukersnittet på subbene :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Enda mer interessant å høre - antar du ikke hiver ut av deg dette dersom ikke kostnad stod i stil til lydopplevelsen. Selv om dette (som alt annet) dreier seg om den enkeltes subjektive opplevelser, så er erfaringen du deler med oss ekstra interessant på den måten at du selv blør mer i lommeboka men allikevel syntes det var sine kroner verdt. Faktisk litt å tenke på, i Sigbergs favør, så mye skryt Arendal har oppnådd for disse subbene - dog sikkert fortsatt i toppklasse dersom man setter lyd opp mot pris. Ville gjort det samme - valgt alternativet som gjengir bassen best - god bass er balsam for musikkhjertet de ganger man opplever den bra. Samtidig som jeg tenker hvordan Sigberg hadde gjengitt bass med Scan-Speak sine aller beste drivere fra Revelator serien :cool:
    For fan av Arendal - i denne tråden om Arendal - bare å erklære at dette merket gir usedvanlig mye for pengene, herav (og ikke minst) brukersnittet på subbene :cool:
    Ja enig !!, tror det er vanskelig å finne noe som matcher pris/ytelse på feks 1723 1S
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Ja etter jeg fikk min 1723 1S sub var det liten tvil om at mine to klipsh 12SW var utilstrekkelige. Måtte bare bestille en 1723 1S til. Så da blir det nok bra trykk i bunn fremover 😊👍
    Nå er neste ønske at jeg får ett skikkelig filter som avlaster mine scanpeak elementer litt i dybden 😊
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Ja etter jeg fikk min 1723 1S sub var det liten tvil om at mine to klipsh 12SW var utilstrekkelige. Måtte bare bestille en 1723 1S til. Så da blir det nok bra trykk i bunn fremover 😊👍
    Nå er neste ønske at jeg får ett skikkelig filter som avlaster mine scanpeak elementer litt i dybden 😊
    Gratulerer med flotte subber! Hvordan presterer de nedover hos deg? Er det kun musikk du bruker de til?
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Brukes kun til musikk. Syns dem presterer godt nedover. Nå er det jo ikke så mye musikk som har lavere enn 40Hz uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn