Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    @Philip Lauritzen
    Arendal vil jeg si er et sikkert kjøp på alle måter . De leverer meget gode produkter med høy byggekvalitet , og et stabilt og fungerende bruktmarked😀
    Selv byttet jeg ut Monitor Audio PL 300 til 65k til fordel for Arendal Tower for noe år siden , å så meg aldri tilbake👍

    Jeg vurdere å oppgradere innen AS , så det er mulig jeg har en AS Sub2 til overs. Du får sende en PM , dersom det kan være av interesse😀
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    @Philip Lauritzen
    Arendal vil jeg si er et sikkert kjøp på alle måter . De leverer meget gode produkter med høy byggekvalitet , og et stabilt og fungerende bruktmarked😀
    Selv byttet jeg ut Monitor Audio PL 300 til 65k til fordel for Arendal Tower for noe år siden , å så meg aldri tilbake👍

    Jeg vurdere å oppgradere innen AS , så det er mulig jeg har en AS Sub2 til overs. Du får sende en PM , dersom det kan være av interesse😀
    Interessant. Kan du si noe om hva du opplevde som endringer i presentasjonen gjennom dette bytte?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Kan du si noe om hva du opplevde som endringer i presentasjonen gjennom dette bytte?
    Tja , det er jo en stund siden. Men husker at jeg opplevde AS bedre på det meste kanskje bortsett fra enda litt luftigere diskant i MA PL da den hadde båndiskant. AS var bedre på vokal , både mannlige pg kvinnelige . De integrerte seg bedre i rommet pga flere elementer tror jeg . Dem krevde mindre korrigeringer for å spille bra hos meg i allefall. Bassportene kan jo også konfigureres på flere måter , og på den måten tilpasses det enkelte rom og smak ganske mye bare på den måten.

    Og i tillegg hadde dem enda mer kapasitet , og kunne spille enda høyere og med mer trøkk.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tja , det er jo en stund siden. Men husker at jeg opplevde AS bedre på det meste kanskje bortsett fra enda litt luftigere diskant i MA PL da den hadde båndiskant. AS var bedre på vokal , både mannlige pg kvinnelige . De integrerte seg bedre i rommet pga flere elementer tror jeg . Dem krevde mindre korrigeringer for å spille bra hos meg i allefall. Bassportene kan jo også konfigureres på flere måter , og på den måten tilpasses det enkelte rom og smak ganske mye bare på den måten.

    Og i tillegg hadde dem enda mer kapasitet , og kunne spille enda høyere og med mer trøkk.
    Hmm.. Ekstra trykk hadde jeg gjettet på og enda bedre oppløsning i diskantområdet i favør MA PL hadde jeg også gjettet. Men at AS slår MA PL i mellomtonen synes jeg er oppsiktsvekkende. Da er de med andre ord hvert en lytt forstår jeg.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hmm.. Ekstra trykk hadde jeg gjettet på og enda bedre oppløsning i diskantområdet i favør MA PL hadde jeg også gjettet. Men at AS slår MA PL i mellomtonen synes jeg er oppsiktsvekkende. Da er de med andre ord hvert en lytt forstår jeg.
    Ja jeg mener absolutt det 😃
    Jeg turte ikke å legge ut PL for salg før jeg hadde hatt AS i hus noen dager , men jeg var egentlig aldri i tvil om jeg gjorde det rette den gangen for min del😃
    Men for all del , så finnes det jo mye der ute , så dette er ingen fasit for alle .
     

    Magnb

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2018
    Innlegg
    33
    Antall liker
    13
    Hei.
    Noen som vurderer å selge et par hvite 1723 monitor eller tower? :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg bruger en sub 2S sammen med en Antimode og den skal give mine egglestonworks the Camilla lidt bund. Jeg er meget overrasket over, hvor god den er. Jeg arbejder selvfølgelig stadig, med at finde den optimale indstilling. Men selv helt oppe ved 80 HZ, blender den fint ind med højttalerne. På trods af den er så billig, synes jeg det lyder som ægte high-end.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye @authentic 😀
    Tipper dette blir rått , og ja du får holde oss oppdatert.

    Det er litt endringer på gang her også , men avventer litt til alt er spikret 😀
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Forresten så vurderer jeg å selge en AS sub2 i svart matt.
    Er det noen som er på jakt etter en slik , så bare send en PM😀

    Tenkte å nevne det inne her først , hvis det er noen AS venner som er i markedet for en sånn.
    Den er dønn i orden , hel og pen og har original emballasje.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja da ble det litt utskifting her også :)
    Gikk over fra 2 av de gamle AS Sub2 til 2 av den nye 1V :)

    Fikk hivd den siste på plass i går , og kjørt en kjapp runde med RK , og må si det ser/høres lovende ut så langt :)
    Kun testet dem i lukket modus så langt , men det er uansett liten tvil om at dem har en god del mer å fare med i dypet enn de gamle. Samtidig som det hørs veldig stramt ut
    Minus 3 db punktet på 12 hz med uglattet respon nå :)

    Ny Sub1.jpg


    Ny sub1 FR.jpg
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ja da ble det litt utskifting her også :)
    Gikk over fra 2 av de gamle AS Sub2 til 2 av den nye 1V :)

    Fikk hivd den siste på plass i går , og kjørt en kjapp runde med RK , og må si det ser/høres lovende ut så langt :)
    Kun testet dem i lukket modus så langt , men det er uansett liten tvil om at dem har en god del mer å fare med i dypet enn de gamle. Samtidig som det hørs veldig stramt ut
    Minus 3 db punktet på 12 hz med uglattet respon nå :)

    Vis vedlegget 699541

    Vis vedlegget 699542
    Ser imponerende ut den nye sub-serien til AS. Har ikke hørt dem ennå, men specsene er jo imponerende. Sikler litt på å prøve en av dem etter hvert.
    Virker som de har mange avanserte funksjoner ift. den gamle serien. Har du lastet ned appen til AS for å styre sub'en? (eller den appen er kanskje ikke operativ ennå?)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ser imponerende ut den nye sub-serien til AS. Har ikke hørt dem ennå, men specsene er jo imponerende. Sikler litt på å prøve en av dem etter hvert.
    Virker som de har mange avanserte funksjoner ift. den gamle serien. Har du lastet ned appen til AS for å styre sub'en? (eller den appen er kanskje ikke operativ ennå?)
    Ja , dem har mye mer innstillinger og er mye mer fleksible på alle måter.
    Og det viktigste av alt - det virker til at ytelsen er betydelig forbedret også :)

    Tror ikke appstyringen er klar enda nei...
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ja , dem har mye mer innstillinger og er mye mer fleksible på alle måter.
    Og det viktigste av alt - det virker til at ytelsen er betydelig forbedret også :)

    Tror ikke appstyringen er klar enda nei...
    Akkurat, ja. Virker som et strålende produkt, selv om prisene jo også er en del økt ift. den gamle serien.
    Jeg hadde jo AS Sub 1 inntil for noen uker siden. Har vært grisefornøyd med den, men sikler på den nye Sub 1S...
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    nå har jeg fått Arendal sound's 1961 monitor i hus, 2 way MTM i lukket kasse.
    noe av det best jeg har hatt her i hjemmet, men tok litt innspillingstid før skarpheten gav seg.
    fikk sammenlignet med mine Spendor SA1 som jeg virkelig har kost meg med i de siste årene.
    nyprisen er lavere fra monitorene men lyden er tilsvarende, noe anderledes med noe klare fordeler.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om det går å koble high level input på siste generasjon Arendal Sound subber?
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Akkurat, ja. Virker som et strålende produkt, selv om prisene jo også er en del økt ift. den gamle serien.
    Jeg hadde jo AS Sub 1 inntil for noen uker siden. Har vært grisefornøyd med den, men sikler på den nye Sub 1S...
    Har hatt mye forskjelligt igjennom 40 år av utstyr, men min nyanskaffet 1S Sub leverer godt mtp pris/lydkvalitet. Jeg synes mye hifi er kraftig overpriset og «opphypet» , men her treffer Arendal !
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Har hatt mye forskjelligt igjennom 40 år av utstyr, men min nyanskaffet 1S Sub leverer godt mtp pris/lydkvalitet. Jeg synes mye hifi er kraftig overpriset og «opphypet» , men her treffer Arendal !
    Yes sir! Helt enig! Har jo tydeligvis glemt å si fra om det i denne tråden, men har jo hatt denne sub'en selv en liten stund nå, og er svært fornøyd! Oppleves enda enklere å integrere med frontene (p.t. Cornwall IV) enn forrige generasjon. Og funksjonaliteten mht. tilkobling til både kinoforsterker og stereoforsterker samtidig, med egne innstillinger for hver type bruk er helt genial!
     
    Ble medlem
    04.02.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Tranby
    Har i dag et sett med Arendal Sound 1723 Tower.

    Men forsterkeren min har konket, og jeg er nå luta lei NAD. Aller siste gang jeg skal kjøpe meg en NAD. Forøverig en c375. Min 375 nr 3.
    Den spilte høyt og bra i mine ører.

    Soørsmålet er da om en XTZ Edge a2-300 vil fungere godt med disse høyttalerene?

    Jeg har desverre ikke masse penger å bruke på forsterker nå, og 8k føler jeg blir max. Da må jeg heller oppgradere senere.

    Xtz'n får gode anmeldelser, og har masse kraft etter hva jeg forstår. Vil den fungere ok til disse høyttalerene? Går 50% i tv titting, 40% i spotify og 10% i film.

    Eventuelt andre tips til noe som funker bra? Brukt eller nytt? Det viktigste er at det er holdbart 10+ år. Lei av elektronikk som svikter.

     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Tipper den vil fungere meget bra ja .
    Jeg hadde selv ATI klasse-D på mine , å det låt meget bra 😀
     
    Ble medlem
    04.02.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Tranby
    Bare vær obs på at du trenger en forforsterker til den! :)
    Nå er jeg litt grønn her, men jeg har en Denon Heos jeg streamer spotify fra, samt kjører tv-signalet gjennom. Vil dette fungere? Rca kabel fra heos til xtz? Også justere gain bak på xtz så ikke alt av ører blir sprengt.?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ser nok ut som at du trenger et eller annet til å styre lydstyrken uansett. Den har bare pre-out og digital ut, så med mindre du hører på absolutt fullt volum hele tida trenger du nok en forforsterker :)

    Det fins jo en del relativt enkle forforsterkere, som en Topping eller noe i den duren. Ellers kan det hende at en integrert forsterker er mer hensiktsmessig.
     
    Ble medlem
    04.02.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Tranby
    Helt sikker? Styrer jo volum på Heos'n. Så pre out signalet er ikke kun et fast signal. Kan styres opp og ned. Kan jeg ikke bare stille gain in på xtz'n ned til max lyttevolum, så bruker jeg heos'n til å justere alt volum derifra etterpå?

    Men jeg vet ikke altså. Bare spør.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Helt sikker? Styrer jo volum på Heos'n. Så pre out signalet er ikke kun et fast signal. Kan styres opp og ned. Kan jeg ikke bare stille gain in på xtz'n ned til max lyttevolum, så bruker jeg heos'n til å justere alt volum derifra etterpå?

    Men jeg vet ikke altså. Bare spør.
    Det er bare å prøve det så finner du ut av det. ;)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Helt sikker? Styrer jo volum på Heos'n. Så pre out signalet er ikke kun et fast signal. Kan styres opp og ned. Kan jeg ikke bare stille gain in på xtz'n ned til max lyttevolum, så bruker jeg heos'n til å justere alt volum derifra etterpå?

    Men jeg vet ikke altså. Bare spør.
    Hvis du kan styre volum på Heosen kan du nok gjøre som du sier, ja! Enig med @MarkusH at da er det bare å prøve. Xtz-en skal jo være veldig bra.
     
    Ble medlem
    02.01.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Helt sikker? Styrer jo volum på Heos'n. Så pre out signalet er ikke kun et fast signal. Kan styres opp og ned. Kan jeg ikke bare stille gain in på xtz'n ned til max lyttevolum, så bruker jeg heos'n til å justere alt volum derifra etterpå?

    Men jeg vet ikke altså. Bare spør.
    Tvivler på att den har pre-out. Jeg hade tidigare en A-300 och tyckte den var på samme nivå som min receiver, kjøpte istedet en A-400. I ditt läge hade jag nog prøvt og sålt din streamer for og kjope Denon AVC-X3700h. Alternativt for og holde budget gå for X2700h, men då tapper du pre-out (mulighet att koppla pa en power-amp).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn