Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    TLN

    Gjest
    denne diskusjonen minner meg veldig om når "alle" hadde svs subwoofere. og når jl audio fathom serien kom, var svs fortsatt best^^. selv om tester sa jl subben(f113) var den råeste av de.
    Men så var JL Audio Fathom F113 utvilsomt den beste subben av de også... Men da er det kvalitetsbass og ikke kvantitet det er snakk om :)
    Har hatt begge deler, og er nå endt opp med med 2 stk AS Sub2. Det spiller helt fint ned til 15hz, og helt rått fra 30-100 :)
    Har du målt responsen, ville trodd kurven flater gradvis ned i de single hzene ?
    Joda, det ramler nedover før det kommer en liten topp på 18 hz.

    Blå er målt på 0db og lilla på -5db

    AS Sub2.jpg
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    450
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Arendal Sub3

    LUKKET KABINETT
    Alle Arendal Sound subwoofere starter med et optimalt dempet, lukket kabinett designet med lav Q. Ytelsen i de lave frekvensene er korrekt dempet som gir en kjapp impulsrespons som er tiden driveren bruker på å stoppe bevegelsen etter et signal er tilført er veldig kort, og ruller naturlig av med 12dB/oktav under den kombinerte resonansfrekvensen mellom kabinett og driver. Resonansfrekvensen (angitt som -3dB punktet) er noe høyere enn for et portet kabinett, mens det portede kabinettet har en avrulling på 24dB/oktav. På papiret viser -3dB punktet til de portede kabinettene at de virker å gå dypere, men det lukkede kabinettet kompenserer med bedre respons i den aller dypeste bassen grunnet den slake avrullingen etter -3dB punktet.

    Som med Arendal Sound høyttalerne, men enda tydeligere grunnet den økte utstrekningen i dypbassen til subwooferne, passer den lukkede løsningen mindre rom og plasseringer nær vegg. Responsen øker gjerne med 6-12dB ekstra pr. oktav under 40Hz. Dette kombinert med avrullingen i et lukket kabinett gir gjerne en dyp og naturlig jevn bassrespons i rommet, og i de rette rommene vil bassresponsen strekke seg helt ned til under 10Hz - her snakker vi jordskjelv!

    På alle Arendal Sound subwoofere, gir vi mulighet til å tilpasse nivået til ditt rom og til dine preferanser. Våre subwoofere har EQ settinger som velges med en bryter på bakpanelet. Posisjon 2 (EQ2) er kun den faktiske responsen fra subwooferen, mens EQ1 legger til litt ekstra bass under 40Hz. Ikke nok til å gjøre subwooferen helt flat i et ekkofritt rom, men litt mer for å kompensere for større rom eller rom som av en grunn trenger mer hjelp fra subwooferen for å få de dypeste oktavene til å låte perfekt.

    Selvfølgelig vil mange kjapt innse at det ekstra løftet også kan legge til mer bass i rom som egentlig ikke trenger det, som forandrer action filmer til rene bass-festene! Vi tilbyr valgene, du bruker dem for å tilpasses din egen smak uten bekymringer, da vår sofistikerte DSP vil beskytte subwooferen din.

    PORTET KABINETT
    Grunnet det store internvolumet kan Subwoofer 1.5 og Subwoofer 3 kan også brukes som en portet subwoofer. Ved å fjerne skumpluggen fra den store slotporten, øker dypbassresponsen og den får en annerledes klang. Dempingen er noe mindre optimal enn som en lukket løsning, men det kompanseres med økt lydtrykk. Den aller dypeste bassen er noe tilbaketrukket i forhold til et lukket kabinett, men på alle hørbare frekvenser er det langt mer nivå som en portet løsning.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Så det vil si at sub 3 kun spiller 6 db høyrere ved 20 Hz enn sub 2, begge har jo samme elementer og like stor forsterker, er det ikke kun kabinettet som er større på as 3.

    Imagine
     
    T

    TLN

    Gjest
    Så det vil si at sub 3 kun spiller 6 db høyrere ved 20 Hz enn sub 2, begge har jo samme elementer og like stor forsterker, er det ikke kun kabinettet som er større på as 3.

    Imagine
    Ja, det er kun kabinettet som er forskjellig.

    Så ved å legge på litt House Curve så blir den også ganske så morsom i de laveste frekvenser.
    Jeg målte bare helt flatt med EQ2 (altså, ingen EQ) Heller ingen House Curve fra DSPeaker...

    Men å høre på "Kreator - From Flood Into Fire" som jeg gjør nå... Har ALDRI vært like digg med noen annen sub.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En ting er vel sikkert... SVS og AS greier ikke å gjøre alt "bra nok" til den summen dem opererer med, men der dem er "best" er dem jaggu meg med helt oppi toppen av helt surrealistiske summer av noen subwoofere også. (uten å testet AS enda, så virker den iallfall som å være jævlig bra der SVS mister litt grep, og omvendt)

    Er kanskje en grunn til at Velodyne finnes med sin DD+ serie?! Som koster skjorta, men som kanskje har det beste ifra begge "parter" ?!

    I USA har jo også SVS langt flere konkurrenter enn i lille Norge. Men siden de andre merkene ikke kommer seg over Atlanteren, så er AS et veldig friskt, og viktig bidrag her på berget! :D.

    Jeg har så lyst til å teste AS.. men finner verken tid, eller råd akkurat nå. Kan fort bli at jeg tester den minste da... for å se potensialet ;).
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Lurer jaggu på meg jeg skal skaffe 2 Arendal sub 2 og 2 klipsch r 115 til og ta seg av dypet, må gå etter mitt budsjett her også, men skulle jeg ha gått Arendal sub heile veien har jeg valgt 4 stk sub 2, det har villet spilt bedre enn 2 stk sub 3.

    Men integrert forsterker og front høyttalere først nå, heldigvis har jeg kabler liggende.

    Imagine
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    4 - 6 stk. Sub1 vil fungere veldig bra. [emoji4] Vurderer dette selv.
    forstår ikke helt meningen med så mange av sub1? hvorfor ikke ha flere av sub2 Heller? er jo bedre på alt. heller 4 sub2 en 6 stk av sub1.
     

    Stratmos

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Plasseringsvennlig. Sub1 bygger lite ut fra veggen. Det er ikke elementer på hver side og kan derfor plasseres i en baffelvegg eller bak en "falsk" vegg av høyttalerstoff uten at det tar opp for mye plass. Blir stilrent (og låter veldig bra hvis man har mange nok).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    ......................
    Kjører du lukket eller åpen nå, jeg har testet endel VS og funnet ut at det er klart best hos meg i åpen versjon til film, til musikk er det lukket som gir noe mindre heng og bassen oppleves som litt raskere start/stopp.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    En ting er vel sikkert... SVS og AS greier ikke å gjøre alt "bra nok" til den summen dem opererer med, men der dem er "best" er dem jaggu meg med helt oppi toppen av helt surrealistiske summer av noen subwoofere også. (uten å testet AS enda, så virker den iallfall som å være jævlig bra der SVS mister litt grep, og omvendt)

    Er kanskje en grunn til at Velodyne finnes med sin DD+ serie?! Som koster skjorta, men som kanskje har det beste ifra begge "parter" ?!

    I USA har jo også SVS langt flere konkurrenter enn i lille Norge. Men siden de andre merkene ikke kommer seg over Atlanteren, så er AS et veldig friskt, og viktig bidrag her på berget! :D.

    Jeg har så lyst til å teste AS.. men finner verken tid, eller råd akkurat nå. Kan fort bli at jeg tester den minste da... for å se potensialet ;).
    Kast deg i bilen og kom bortover idag da :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    denne diskusjonen minner meg veldig om når "alle" hadde svs subwoofere. og når jl audio fathom serien kom, var svs fortsatt best^^. selv om tester sa jl subben(f113) var den råeste av de.
    Men så var JL Audio Fathom F113 utvilsomt den beste subben av de også... Men da er det kvalitetsbass og ikke kvantitet det er snakk om :)
    Har hatt begge deler, og er nå endt opp med med 2 stk AS Sub2. Det spiller helt fint ned til 15hz, og helt rått fra 30-100 :)
    Har du målt responsen, ville trodd kurven flater gradvis ned i de single hzene ?
    Joda, det ramler nedover før det kommer en liten topp på 18 hz.

    Blå er målt på 0db og lilla på -5db

    Vis vedlegget 460727
    Dæsken hadde du hørselvern på, 125db i bassen uten kompresjon står det respekt av - vil tro jeg har nok headroom med mine da, har målt 118db på 30hz og da ga jeg meg ..


    Den toppen du har på 50hz er det en innlagt housecurve, om ikke hadde responsen vært rimelig jevn om du hadde trekt denne ned...
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    450
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    ......................
    Kjører du lukket eller åpen nå, jeg har testet endel VS og funnet ut at det er klart best hos meg i åpen versjon til film, til musikk er det lukket som gir noe mindre heng og bassen oppleves som litt raskere start/stopp.
    Brukte ca 1 år på og prøve frem og tilbake lukket vs portet.

    Lukket EQ1 høres best ut. Så jeg bruker det.


    Mens EQ1 lukket og EQ1 portet, samt EQ2 portet går ca like dypt.
    Så endte opp med og testet mye EQ1 lukket og EQ2 portet, før valget ble tatt.

    EQ1 Portet er klart morro når det kommer til filmer som leverer rystelser i bunn. Selv om jeg bruker en stykk Auralex Great GRAMM under hver sub, så endte det opp med og bli for mye strøy fra løse gjenstander og altandør, vinduer og inne dører og vegg når en skrur opp litt. Og bassen til musikk ble litt for slapp i forhold til lukket.

    Lukket EQ1 er det stramt og en bass som er integrert med resten (X-Over 100hz).
    Og som kan uten problem levere jordskjelv og rumlebass om det er det som ligger på et lydspor.

    Eneste en kan klage på at til og være lukket eq1, så faller de av raskre en 12dB pr oktav i mitt rom. Ruller av på 17hz.

    Til og med Portet EQ2 ruller av MYE saktere en Lukket EQ1 i dette rommet. Der var det bra driv ned til 15hz før det falt merkbart av. Også virket som denne innstillingen er mulig og skru opp det en tørr. Mulig jeg ville valgt denne innstillingen om subbene sto i hjørner.


    Må legge til at den interne dempingen i Arendal subbene ER optimalisert for Lukket bruk.

    Og da kan en ikke annet en og undre... Hva om det kommer en eller to dedikerte bass refleks suber... ville de satt svs på prøve ;)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    En ting er vel sikkert... SVS og AS greier ikke å gjøre alt "bra nok" til den summen dem opererer med, men der dem er "best" er dem jaggu meg med helt oppi toppen av helt surrealistiske summer av noen subwoofere også. (uten å testet AS enda, så virker den iallfall som å være jævlig bra der SVS mister litt grep, og omvendt)

    Er kanskje en grunn til at Velodyne finnes med sin DD+ serie?! Som koster skjorta, men som kanskje har det beste ifra begge "parter" ?!

    I USA har jo også SVS langt flere konkurrenter enn i lille Norge. Men siden de andre merkene ikke kommer seg over Atlanteren, så er AS et veldig friskt, og viktig bidrag her på berget! :D.

    Jeg har så lyst til å teste AS.. men finner verken tid, eller råd akkurat nå. Kan fort bli at jeg tester den minste da... for å se potensialet ;).
    Kast deg i bilen og kom bortover idag da :)
    Hvor lenge er det "åpent hus" hos deg i dag?
     
    T

    TLN

    Gjest
    Har du målt responsen, ville trodd kurven flater gradvis ned i de single hzene ?
    Joda, det ramler nedover før det kommer en liten topp på 18 hz.

    Blå er målt på 0db og lilla på -5db

    Vis vedlegget 460727
    Dæsken hadde du hørselvern på, 125db i bassen uten kompresjon står det respekt av - vil tro jeg har nok headroom med mine da, har målt 118db på 30hz og da ga jeg meg ..


    Den toppen du har på 50hz er det en innlagt housecurve, om ikke hadde responsen vært rimelig jevn om du hadde trekt denne ned...
    Ja, Sub 2 er en forholdsvis kapabel sub :)
    Det er min skyld at det er en liten topp i 50hz området, la til 2db i PEQ på Yamahen etter at Anti-Mode hadde flatet ut alt. Det gir meg et litt ekstra kick på basstrommer uten at jeg opplever at det roter til noe særlig.
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Har du målt responsen, ville trodd kurven flater gradvis ned i de single hzene ?
    Joda, det ramler nedover før det kommer en liten topp på 18 hz.

    Blå er målt på 0db og lilla på -5db

    Vis vedlegget 460727
    Dæsken hadde du hørselvern på, 125db i bassen uten kompresjon står det respekt av - vil tro jeg har nok headroom med mine da, har målt 118db på 30hz og da ga jeg meg ..


    Den toppen du har på 50hz er det en innlagt housecurve, om ikke hadde responsen vært rimelig jevn om du hadde trekt denne ned...
    Ja, Sub 2 er en forholdsvis kapabel sub :)
    Det er min skyld at det er en liten topp i 50hz området, la til 2db i PEQ på Yamahen etter at Anti-Mode hadde flatet ut alt. Det gir meg et litt ekstra kick på basstrommer uten at jeg opplever at det roter til noe særlig.
    Med gjentatte 120db sweeps så tipper jeg det vervet ditt ikke er langvarig..... ;) Utrolig hvor mye rom har å si altså, jeg makset jo ut på 112db med mine Sub 3.

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk
     
    T

    TLN

    Gjest
    Dæsken hadde du hørselvern på, 125db i bassen uten kompresjon står det respekt av - vil tro jeg har nok headroom med mine da, har målt 118db på 30hz og da ga jeg meg ..


    Den toppen du har på 50hz er det en innlagt housecurve, om ikke hadde responsen vært rimelig jevn om du hadde trekt denne ned...
    Ja, Sub 2 er en forholdsvis kapabel sub :)
    Det er min skyld at det er en liten topp i 50hz området, la til 2db i PEQ på Yamahen etter at Anti-Mode hadde flatet ut alt. Det gir meg et litt ekstra kick på basstrommer uten at jeg opplever at det roter til noe særlig.
    Med gjentatte 120db sweeps så tipper jeg det vervet ditt ikke er langvarig..... ;) Utrolig hvor mye rom har å si altså, jeg makset jo ut på 112db med mine Sub 3.

    Sent from my SM-N950F using Tapatalk
    Jeg synes det var mer ubehagelig å kjøre kalibreringen på DSPeakern... Måtte ta ut glassene fra seksjonen å legge bøker oppå tallerknene for at det skulle bli stille :) Det kan nok brukes til tortur :mad:

    Men jeg har fått tryllet litt mer ett at du var her, så begynner å bli fornøyd nå :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    En ting er vel sikkert... SVS og AS greier ikke å gjøre alt "bra nok" til den summen dem opererer med, men der dem er "best" er dem jaggu meg med helt oppi toppen av helt surrealistiske summer av noen subwoofere også. (uten å testet AS enda, så virker den iallfall som å være jævlig bra der SVS mister litt grep, og omvendt)

    Er kanskje en grunn til at Velodyne finnes med sin DD+ serie?! Som koster skjorta, men som kanskje har det beste ifra begge "parter" ?!

    I USA har jo også SVS langt flere konkurrenter enn i lille Norge. Men siden de andre merkene ikke kommer seg over Atlanteren, så er AS et veldig friskt, og viktig bidrag her på berget! :D.

    Jeg har så lyst til å teste AS.. men finner verken tid, eller råd akkurat nå. Kan fort bli at jeg tester den minste da... for å se potensialet ;).
    Kast deg i bilen og kom bortover idag da :)
    Hvor lenge er det "åpent hus" hos deg i dag?
    Holder på til 2000, må dra ut da :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    En ting er vel sikkert... SVS og AS greier ikke å gjøre alt "bra nok" til den summen dem opererer med, men der dem er "best" er dem jaggu meg med helt oppi toppen av helt surrealistiske summer av noen subwoofere også. (uten å testet AS enda, så virker den iallfall som å være jævlig bra der SVS mister litt grep, og omvendt)

    Er kanskje en grunn til at Velodyne finnes med sin DD+ serie?! Som koster skjorta, men som kanskje har det beste ifra begge "parter" ?!

    I USA har jo også SVS langt flere konkurrenter enn i lille Norge. Men siden de andre merkene ikke kommer seg over Atlanteren, så er AS et veldig friskt, og viktig bidrag her på berget! :D.

    Jeg har så lyst til å teste AS.. men finner verken tid, eller råd akkurat nå. Kan fort bli at jeg tester den minste da... for å se potensialet ;).
    Kast deg i bilen og kom bortover idag da :)
    Hvor lenge er det "åpent hus" hos deg i dag?

    Holder på til 2000, må dra ut da :)
    Har sendt pm om directions/tlf...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sender deg kontakt info til authentic på pm.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Weld fikk innpass i siste liten, første gjest kom ca 1400 og deretter gikk det slag i slag til litt over klokken 20. Mye morro og masse skravling, blir litt sånn syklubb tilstander for voksne herrer når hobbyen tar totalt overhånd i noen timer...

    Tight & trykk var ordene som ble mye brukt, tror de fleste likte det de hørte :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    "Lite satanrock i samlingen" ble også kommentert;)

    Jeg fikk som nevnt innpass mot slutten av seansen. Må si jeg var meget imponert over filmlyden - headroom i massevis og skikkelig trøkk når det var påkrevd. Evig høyt nok for mine ører i alle fall. Det ble også spillt noe musikk da jeg var der, men det var opptak som var ukjente for min del stort sett. Jeg synest det låt godt det som ble spillt, men neste gang skal jeg ha men noe medbrakt musikk.

    Det ligger i sakens natur at oppsettet først og fremst er rettet mot film/multikanalslyd, om man finner den største lykke i kammermusikk fra barokken velger man nok noe annet for å si det slik.

    For film er det i større grad enn for musikk viktig å kunne spille høyt uten at det blir skarpt og ubehagelig, det var ikke noe problem i dette oppsettet. Regner med det kan spille betydelig høyere enn hva som ble gjort uten at jeg ser det store poenget med det til daglig bruk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    450
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    @Torolan, har sendt mail til Bjørn Erik :)
    Fikk du noe svar fra BEF eller ?
    Det er ett SS filter 24db/oktav i alle modellene og det skjer svært lite under 15hz uansett innstillinger lokalt på subben. Er gode meninger med dette og er godt nok for meg når det virker slikt det gjør :)
    Det står oppgitt i manualen til sub3 at Portet er 24db/oktav. Og Lukket er 12db/oktav.
    Fikk svaret fra Jan idag så regner med dette stemmer og at manualen evnt er feil, jeg spurte spesifikk om dette gjaldt alle modellene og det gjorde det.


    vi kjører samme SS filter i alle modusene, og dette er 24dB/oktav. Første ulempen man kan tenke seg er at det er negativt med tanke på ytelse i hopvedsak under 15Hz, som er en realitet. Men, man oppnår så mye mer over 20Hz ved å ha et slikt SS filter og man besparer forsterkeren ekstremt mye for å lette de få dB-ene under 15Hz. Resultatet er bedre dynamikk og balanse i hele registeret. Selvsgt skulle vi gjerne hatt begge deler der vi har deaktivert SS filteret (naturlig avrulling da blir 12dB/okt filter i lukket modus) og at vi kan beholde dynamikken og autoriteten i hele registeret. Da må vi se litt frem i kulen og se på kraftigere ting der forsterkeren fort må dobles og nye elementer.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.780
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @Torolan, har sendt mail til Bjørn Erik :)
    Fikk du noe svar fra BEF eller ?
    Det er ett SS filter 24db/oktav i alle modellene og det skjer svært lite under 15hz uansett innstillinger lokalt på subben. Er gode meninger med dette og er godt nok for meg når det virker slikt det gjør :)
    Ok , ja da vet vi det :)
    Ja det er sikkert et godt begrunnet valg , og det gjør jo subene mer eller mindre umulig å ødelegge vil jeg tro :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Dere med AS surround.. Hvordan blir disse festet til vegg?
    Jeg bygger ny stue og skal ha spon og gips på veggene. Bør jeg ha inn spikerslag bak dem for å skru i?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det er ett SS filter 24db/oktav i alle modellene og det skjer svært lite under 15hz uansett innstillinger lokalt på subben. Er gode meninger med dette og er godt nok for meg når det virker slikt det gjør :)
    Potensiell utfordring med subsonic/høypass filter er jo at selv om delinga er på lave 15hz så vil det jo dempe relativt mye også oppover, teoretisk vil vell 24db ved 15hz også dempe 12db ved 22,5 hz og kan kanskje foreklare det noen har påpekt om litt lite output heeeelt i bunn? HAr selv ikke hørt AS så jeg aner ikke hvordan de oppfører seg :)
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Dere med AS surround.. Hvordan blir disse festet til vegg?
    Jeg bygger ny stue og skal ha spon og gips på veggene. Bør jeg ha inn spikerslag bak dem for å skru i?
    vis første laget er vegg spon så gips, er det ingen grunn til spikerslag.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Dere med AS surround.. Hvordan blir disse festet til vegg?
    Jeg bygger ny stue og skal ha spon og gips på veggene. Bør jeg ha inn spikerslag bak dem for å skru i?
    vis første laget er vegg spon så gips, er det ingen grunn til spikerslag.
    Det stemmer, først 12 mm spon så 12 mm gips. vurderte å vippe inn et 22 mm bord ekstra? De er jo TUNGE!?:)
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Dere med AS surround.. Hvordan blir disse festet til vegg?
    Jeg bygger ny stue og skal ha spon og gips på veggene. Bør jeg ha inn spikerslag bak dem for å skru i?
    vis første laget er vegg spon så gips, er det ingen grunn til spikerslag.
    Det stemmer, først 12 mm spon så 12 mm gips. vurderte å vippe inn et 22 mm bord ekstra? De er jo TUNGE!?:)
    er ganske sikker på at du kan henge en subwoofer 3 på veggen når du har spon før gips. så vis ikke det er planen hadde jeg nok ikke lagt inn ekstra spikerslag. bruk riktig skrurer så henger høyttalerene bra.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Dere med AS surround.. Hvordan blir disse festet til vegg?
    Jeg bygger ny stue og skal ha spon og gips på veggene. Bør jeg ha inn spikerslag bak dem for å skru i?
    vis første laget er vegg spon så gips, er det ingen grunn til spikerslag.
    Det stemmer, først 12 mm spon så 12 mm gips. vurderte å vippe inn et 22 mm bord ekstra? De er jo TUNGE!?:)
    er ganske sikker på at du kan henge en subwoofer 3 på veggen når du har spon før gips. så vis ikke det er planen hadde jeg nok ikke lagt inn ekstra spikerslag. bruk riktig skrurer så henger høyttalerene bra.

    Jeg har bare sub 1.5 så skal prøve med den!:) haha...

    Takk for svar! Åssen feste er det forresten i høytt? braketter eller bare skruehull for oppheng?
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Etter å ha siklet på tower siden de kom på markedet har jeg endelig ett par på vei med Bring. Er ikke hver dag man har en pakke som veier 142kg på vei :-D Tipper de ligger på palle, men må nok ha litt hjelp for å få de inn i stua :-D Gleder meg som en liten unge! Er det forresten noen som vet om Bring leverer på lørdager? Er innstillt på å vente til mandag, men herregud for en bonus hvis de blir levert i morgen :-D
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.701
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha siklet på tower siden de kom på markedet har jeg endelig ett par på vei med Bring. Er ikke hver dag man har en pakke som veier 142kg på vei :-D Tipper de ligger på palle, men må nok ha litt hjelp for å få de inn i stua :-D Gleder meg som en liten unge! Er det forresten noen som vet om Bring leverer på lørdager? Er innstillt på å vente til mandag, men herregud for en bonus hvis de blir levert i morgen :-D
    Gratulerer med lekre høyttalere! Kunne ønsket meg en litt nedskalert versjon selv da dagens Tower blir for store og kostbare. En litt nettere utgave med 3x6,5 eller lavere modell med 2x8 kunne vært spennende :)
     

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Lavere modell en tower, med 2x8 har du jo allerede med monitor..
     

    tobrseth

    Medlem
    Ble medlem
    28.04.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    13
    Etter noen vurderinger falt valget på subwoofer 2, som blir bestilt innen kort tid. Prøver først med en, men stor sjans for at det blir to etter hvert.

    Regner med at det blir bedre en dagens Velodyne SPL1000 ultra som ikke greier å holde følge lengre. Uansett mange år siden jeg har kost meg såpass mye med musikk. Hatt Tower i over et halvt år og de imponerer stadig.

    20171013_212853.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn