Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kanskje.. :) Venter spent jeg da på bildene. :)
    Litt lyst på tower selv, men aner jo ikke lydsignatur, lyst ala dynaudio eller varmere ala kudos.. Venter spent på at folk får de i hus.
    Lover godt da med 4stk 8", 2 til mellombass/mellomtone og to til lavbass og lettdrevne.. spent som en unge.
    Sub bilder ja.. :)
    Høytalerne skal være litt på den varme siden
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Så litt på disse Arendal gulv høyttalerne di detter jo rett under 40 Hz det er dårlig for og være 3 8 tommere , er greit nok di får hjelp av rom gain men etter og sett subbene som noen har her inne så er det ikke så mye hjelp di får. Må si jeg ble litt sjokket når jeg så di målingene håper di spiller bedre når di kommer i et rom.


    Lukket55-20kHz (+/-3dB)
    3 porter38-20kHz (+/-3dB)
    2 porter34-20KHz (+/-3dB)
    Porter3 x 2.6"


    Mine klipsch rp-260 f går ned litt under 30 Hz i rommet mitt og dette er bare 2 6,5 tommere bass elementer.

    Imagine
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har sagt det før og sier det igjen - dette er helt normalt , og vil bli noe helt annet i et normalt rom.
    Se f.eks måling av Klipsch RF7 - stuper bratt under 40 hz dem også : Klipsch RF7 II Measurements - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Et annet eksempel er Monitor Audio Silver 10 med 8 tommere - stuper fort dem også men får skryt for potent bass : Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision
    Så å dømme disse ht på dette grunnlaget blir helt feil.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tror Arendal subbene hadde vært prefekt match! Selv om noen HT går ned under 30hz så sier det ingenting om hvor bra de gjør det. Tviler på at det er noen bedre subber til samme pris som kan spille musikk bedre en AS subbene selv om de ikke går ned til 15hz.
    Tror nok høyttalerne spiller bra bass:)


    Så litt på disse Arendal gulv høyttalerne di detter jo rett under 40 Hz det er dårlig for og være 3 8 tommere , er greit nok di får hjelp av rom gain men etter og sett subbene som noen har her inne så er det ikke så mye hjelp di får. Må si jeg ble litt sjokket når jeg så di målingene håper di spiller bedre når di kommer i et rom.


    Lukket
    55-20kHz (+/-3dB)
    3 porter
    38-20kHz (+/-3dB)
    2 porter
    34-20KHz (+/-3dB)
    Porter
    3 x 2.6"


    Mine klipsch rp-260 f går ned litt under 30 Hz i rommet mitt og dette er bare 2 6,5 tommere bass elementer.

    Imagine
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Skjønner ikke helt hvordan folk kan si at f.eks. SUB3 ikke leverer. Her er fra AS 1723 SUB tråden på avforums.com

    "If you unplug the Sub 3, you're only about 1-2dB short of a PB13 at 20Hz, but massively harder hitting above 25Hz due to the acoustic efficiency of the larger diaphragm area"

    Jeg kjører selv 1 stk SUB3 hjemme hos meg, og jeg kjører den sealed akkurat nå. Kommer til å kjøre den portet når jeg kalibrerer den opp sammen med AS høyttalerne, for å gi den litt mer headroom. Jeg synes den leverer veldig bra. Har ikke kjørt noen målinger enda, men har kjørt såpass mange forskjellige oppsett opp igjennom at jeg merker om noe går dypt eller ikke. Jeg gikk fra 2 stk PC13Ultra, og joda jeg har selvsagt mistet litt headroom, spesielt i bunnen, men jeg føler ikke jeg har mistet noe av responsen i bunnen. Ultra'ene var jo helt syke helt i bunnen, men jeg var plaget av litt portstøy når jeg virkelig lot de strekke på beina. Nå skal det sies at jeg ikke er den store fan av housecurve der folk kjører "ørten" db mer i bunnen, så mine Ultra'er var kalibrert for å være så nøytrale som mulig.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har sagt det før og sier det igjen - dette er helt normalt , og vil bli noe helt annet i et normalt rom.
    Se f.eks måling av Klipsch RF7 - stuper bratt under 40 hz dem også : Klipsch RF7 II Measurements - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Et annet eksempel er Monitor Audio Silver 10 med 8 tommere - stuper fort dem også men får skryt for potent bass : Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision
    Så å dømme disse ht på dette grunnlaget blir helt feil.
    Å som jeg har sagt får di ikke så mye rom gain hjelp , se på Arendal subbene di imponerer ikke for og si det rett ut. At høyttalerne kommer til og få 10 db rom gain skjer ikke.

    Imagine
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har sagt det før og sier det igjen - dette er helt normalt , og vil bli noe helt annet i et normalt rom.
    Se f.eks måling av Klipsch RF7 - stuper bratt under 40 hz dem også : Klipsch RF7 II Measurements - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Et annet eksempel er Monitor Audio Silver 10 med 8 tommere - stuper fort dem også men får skryt for potent bass : Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision
    Så å dømme disse ht på dette grunnlaget blir helt feil.
    Å som jeg har sagt får di ikke så mye rom gain hjelp , se på Arendal subbene di imponerer ikke for og si det rett ut. At høyttalerne kommer til og få 10 db rom gain skjer ikke.

    Imagine
    Så så.. grav ikkje graven før byttet er skutt eller noe slikt :p
    Det er veldig mye som er oppgitt til 40 HZ og på tower er det 34. Så må jo høres først. Mest spent på klangen og hvordan de spiller.




    • Design2.5-veis
      Diskant28mm
      Bass4 x 8"
      KabinettLukket / portet
      ByggematerialeHigh Density Fiberboard (HDF)
      Delefrekvens120Hz / 1500Hz
      Følsomhet92dB/2.83v/1m
      Frekvensrespons (se her for kurve)
      Lukket55-20kHz (+/-3dB)
      3 porter38-20kHz (+/-3dB)
      2 porter34-20KHz (+/-3dB)
      Porter3 x 2.6"
      Impedans4-ohm nominell
      I eskenSpikes Kit. Manual. Portplugger.
      Dimensjoner115H x 27.5B x 40D cm
      Vekt51.2 kg
      Innspilling for optimal ytelse50 timer
      ManualSe vår håndbok her.

    Graph_Tower.jpg
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har sagt det før og sier det igjen - dette er helt normalt , og vil bli noe helt annet i et normalt rom.
    Se f.eks måling av Klipsch RF7 - stuper bratt under 40 hz dem også : Klipsch RF7 II Measurements - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Et annet eksempel er Monitor Audio Silver 10 med 8 tommere - stuper fort dem også men får skryt for potent bass : Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision
    Så å dømme disse ht på dette grunnlaget blir helt feil.
    Å som jeg har sagt får di ikke så mye rom gain hjelp , se på Arendal subbene di imponerer ikke for og si det rett ut. At høyttalerne kommer til og få 10 db rom gain skjer ikke.

    Imagine
    Så så.. grav ikkje graven før byttet er skutt eller noe slikt :p
    Det er veldig mye som er oppgitt til 40 HZ og på tower er det 34. Så må jo høres først. Mest spent på klangen og hvordan de spiller.




    • Design2.5-veis
      Diskant28mm
      Bass4 x 8"
      KabinettLukket / portet
      ByggematerialeHigh Density Fiberboard (HDF)
      Delefrekvens120Hz / 1500Hz
      Følsomhet92dB/2.83v/1m
      Frekvensrespons (se her for kurve)
      Lukket55-20kHz (+/-3dB)
      3 porter38-20kHz (+/-3dB)
      2 porter34-20KHz (+/-3dB)
      Porter3 x 2.6"
      Impedans4-ohm nominell
      I eskenSpikes Kit. Manual. Portplugger.
      Dimensjoner115H x 27.5B x 40D cm
      Vekt51.2 kg
      Innspilling for optimal ytelse50 timer
      ManualSe vår håndbok her.

    Vis vedlegget 369139
    Nei jeg er optimist når det kommer til denne serien , men på målingene gjort er det ikke så imponerende. Får vel tilbake mld på di som kjøper tower modellen her inne , trur nok gulv høyttalerne blir for stor til min man cave , men monitorene kan hende jeg prøver men skal vente til det kommer tester etc etc.

    Imagine
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner ikke helt hvordan folk kan si at f.eks. SUB3 ikke leverer. Her er fra AS 1723 SUB tråden på avforums.com

    "If you unplug the Sub 3, you're only about 1-2dB short of a PB13 at 20Hz, but massively harder hitting above 25Hz due to the acoustic efficiency of the larger diaphragm area"

    Jeg kjører selv 1 stk SUB3 hjemme hos meg, og jeg kjører den sealed akkurat nå. Kommer til å kjøre den portet når jeg kalibrerer den opp sammen med AS høyttalerne, for å gi den litt mer headroom. Jeg synes den leverer veldig bra. Har ikke kjørt noen målinger enda, men har kjørt såpass mange forskjellige oppsett opp igjennom at jeg merker om noe går dypt eller ikke. Jeg gikk fra 2 stk PC13Ultra, og joda jeg har selvsagt mistet litt headroom, spesielt i bunnen, men jeg føler ikke jeg har mistet noe av responsen i bunnen. Ultra'ene var jo helt syke helt i bunnen, men jeg var plaget av litt portstøy når jeg virkelig lot de strekke på beina. Nå skal det sies at jeg ikke er den store fan av housecurve der folk kjører "ørten" db mer i bunnen, så mine Ultra'er var kalibrert for å være så nøytrale som mulig.
    Sikkert ypperlig som musikksubbere men for film faller de av for tidlig syntes jeg, dette går jo også igjen i tråden på avforum.


    1. Sub 3 not great for the money. Much more was expected below 20hz but very good from 20 to 80hz. Very powerful sub and one guy seems to be having a little trouble taming it (but loving it). Another guy feels the SVS PC-2000 is better below 20hz. Better than the KK 12012.
    2. Sub 2. Not really much on it apart from one guy thinking of returning his Sub 3 for two Sub 2's "due to the insanely good qualities of music". Good from 30hz and up. Not as good as the Sub 3 between 20hz and 30hz.
    3. No real mentions of the Sub 1 that I picked up on.

    https://www.avforums.com/threads/arendal-sound-1723-subwoofers-owners-thread.2009298/page-4
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har sagt det før og sier det igjen - dette er helt normalt , og vil bli noe helt annet i et normalt rom.
    Se f.eks måling av Klipsch RF7 - stuper bratt under 40 hz dem også : Klipsch RF7 II Measurements - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Et annet eksempel er Monitor Audio Silver 10 med 8 tommere - stuper fort dem også men får skryt for potent bass : Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision
    Så å dømme disse ht på dette grunnlaget blir helt feil.
    Å som jeg har sagt får di ikke så mye rom gain hjelp , se på Arendal subbene di imponerer ikke for og si det rett ut. At høyttalerne kommer til og få 10 db rom gain skjer ikke.

    Imagine
    Så det skjer ikke ...? Du sier du har respons til 30 hz med dine ht - har du målt dem ekkofritt for å se da ?
    RF7 er vel ikke akkurat kjent for å ikke levere bass , men måler mye dårligere enn disse AS Tower ht....
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Les innlegget bedre authentic. Dette er hva han har hentet fra ett norsk forum, muligens dette og bare har kjørt igjennom google translate........ Uansett, å omtrent følge en PB13 ultra ved 20hz, å banke den over i frekvens vil jeg ikke si er å være en "musikk sub", men du har selvsagt rett til din egen mening.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er i hvert fall tydelig at Tower er laget for bruk sammen med sub. Synes den kutter tidlig med tanke på bestykning. Må ha sub til musikk også. Trodde at de kom til å kunne spille dypere med mer volum enn grafen tilsier. Det holder til lav spilling, men ser ikke ut til å være "festhøyttalere". Ser nesten ikke ut til å være noen vits i å gå for Tower i stedet for Monitor.

    Hmm... kan vi samenligne data med andre kjente høyttalere?
    Jeg har ingen grafer fra noen høyttalere, men jeg synes Tower stuper både tidlig og fort til å være så store. Mulig det bare er meg. :)
    Det tror jeg nok er bare deg ;) Tror du glemmer at det som regel er masse roomgain inni bildet.
    Du kan jo ta en titt på f.eks B&W CM10 her : Bowers & Wilkins CM10 Loudspeaker Test Bench | Sound & Vision
    - 10 db på 38 hz.

    Det er kun nærfeltsmåling av bassene, bidraget ifra portene er ikke tatt med.

    Cbarth
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Les innlegget bedre authentic. Dette er hva han har hentet fra ett norsk forum, muligens dette og bare har kjørt igjennom google translate........ Uansett, å omtrent følge en PB13 ultra ved 20hz, å banke den over i frekvens vil jeg ikke si er å være en "musikk sub", men du har selvsagt rett til din egen mening.
    Om du har lest hele tråden der så ser du at det er flere som påpeker dette og har førstehåndserfaring om dette. Dette samsvarer godt med målinger som er lagt ut her også. Jeg er sikker på at dette er gode subbere men til film finnes det bedre alternativer.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Les innlegget bedre authentic. Dette er hva han har hentet fra ett norsk forum, muligens dette og bare har kjørt igjennom google translate........ Uansett, å omtrent følge en PB13 ultra ved 20hz, å banke den over i frekvens vil jeg ikke si er å være en "musikk sub", men du har selvsagt rett til din egen mening.
    Om du har lest hele tråden der så ser du at det er flere som påpeker dette og har førstehåndserfaring om dette. Dette samsvarer godt med målinger som er lagt ut her også. Jeg er sikker på at dette er gode subbere men til film finnes det bedre alternativer.
    Har hørt Sub 3 selv det er en god Sub , men enig med authentic hær til film finnes det mye bedre alternativ , da får man det beste fra begge både musikk og film.
    Jeg må nå spørre er det virkelig ingen her inne som ble litt paff at Arendal Sub 3 falt så fort rundt 20 Hz området , når jeg fikk høre Sub 3 hadde jeg store forventninger på denne subben , på musikk spiller den helt fantastisk ingen tvil å , men når kompisen min hadde på film så jeg med en gang ansikt uttrykket at dette var en bommert under film. Han har fortsatt 2 Sub 3 men di tar seg av lengere oppover i frekvens og di 2 SVs han har tar seg av di dypeste frekvensene.

    Imagine
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt ihvertfall. Har brukt noen timer i dag igjen på å teste diverse filmer og endel musikk, og joda den har nok litt mindre output helt i bunnen enn det jeg hadde med Ultra'ene, men er klart bedre på alt annet. Å de som kjenner meg vet jeg ikke er den som er beskjeden med volumet. Eneste jeg kommer å vurdere er om ikke det blir 1 stk til SUB3 etterhvert, for symmetriens skyld ;-)

    Savner ihvertfall ikke Ultra'ene mine, å gleder meg veldig til AS høyttalerene også kommer i hus....
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Om du har lest hele tråden der så ser du at det er flere som påpeker dette og har førstehåndserfaring om dette. Dette samsvarer godt med målinger som er lagt ut her også. Jeg er sikker på at dette er gode subbere men til film finnes det bedre alternativer.
    Har lest hele tråden ja. Virker som de aller fleste der kjører SUB2, men kan ikke si jeg ser mange klage på manglende dypbass. Å SUB3 har betraktelig mer output i bunnen.....
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt ihvertfall. Har brukt noen timer i dag igjen på å teste diverse filmer og endel musikk, og joda den har nok litt mindre output helt i bunnen enn det jeg hadde med Ultra'ene, men er klart bedre på alt annet. Å de som kjenner meg vet jeg ikke er den som er beskjeden med volumet. Eneste jeg kommer å vurdere er om ikke det blir 1 stk til SUB3 etterhvert, for symmetriens skyld ;-)

    Savner ihvertfall ikke Ultra'ene mine, å gleder meg veldig til AS høyttalerene også kommer i hus....
    Syns 2 stykk S3 klarer terrorisere både ører og bolig nok jeg, enda så har de mere og gå på som jeg ikke trenger bruke.
    Stopper da jeg ikke vil ta nurven av resten av høytalerne og ikke vil overdrive bassen helt hehe :D
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Noen enkle målinger.

    50 Hz: 77 db
    40 Hz: 75 db
    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.

    Dette er målt med alle høyttalerne, deler på 50 Hz. Og romkorrigert (-subber). For subbene har jeg manuelt satt to filtere på 60 Hz, har en topp der.




    IMG_0387.jpg
    IMG_0388.jpg
     
    Sist redigert:

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Noen enkle målinger.

    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.
    Kunne tenkt meg å se litt høyere frekvenser også. Er dette etter kalibrering? Er responsen under 30Hz alltid lavere i rommet ditt? Med andre SUB'er også altså?

    Men responsen ned under 20Hz stemmer med hva jeg har merket hjemme også med min SUB3. Derfor jeg ble litt forbauset over at folk sier de falt som en stein under 20Hz for det skjer ikke hos meg....
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Noen enkle målinger.

    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.
    Kunne tenkt meg å se litt høyere frekvenser også. Er dette etter kalibrering? Er responsen under 30Hz alltid lavere i rommet ditt? Med andre SUB'er også altså?

    Men responsen ned under 20Hz stemmer med hva jeg har merket hjemme også med min SUB3. Derfor jeg ble litt forbauset over at folk sier de falt som en stein under 20Hz for det skjer ikke hos meg....
    Jeg skal legge ut så snart jeg har gjort skikkelig kjøringer. Ingen kalibrering på subbene, satt inn to filtere manuelt for å temme toppen ved 60 Hz. Alle subbene har falt kraftig fra 30 til 25 Hz, tidligere subber er f113 og KK DXD-12012.Bildet viser en av disse, husker ikke hvilken.

    Screen Shot 2016-03-04 at 12.45.03.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er målt med sinustoner og radioshack , så skal man vel legge til mer db jo lengre nedover man kommer.
    Vet ikke hvordan det er med den digitale , men med dem manuelle som jeg har , så skal man vel legg til rundt 10 db på 20hz hvis jeg ikke husker feil..
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Noen enkle målinger.

    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.
    Kunne tenkt meg å se litt høyere frekvenser også. Er dette etter kalibrering? Er responsen under 30Hz alltid lavere i rommet ditt? Med andre SUB'er også altså?

    Men responsen ned under 20Hz stemmer med hva jeg har merket hjemme også med min SUB3. Derfor jeg ble litt forbauset over at folk sier de falt som en stein under 20Hz for det skjer ikke hos meg....
    Har du målinger og legge ut på arendal subbene.

    Imagine
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Hvis det er målt med sinustoner og radioshack , så skal man vel legge til mer db jo lengre nedover man kommer.
    Vet ikke hvordan det er med den digitale , men med dem manuelle som jeg har , så skal man vel legg til rundt 10 db på 20hz hvis jeg ikke husker feil..
    Hvis ikke man har lagt inn kalibreringsfil for db måleren sin, så viser vel REW feil ihvertfall. Kjører man bare sinustoner å leser av dbmåleren, så må man legge på litt db nedover i frekvens for at det skal være riktig
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er målt med sinustoner og radioshack , så skal man vel legge til mer db jo lengre nedover man kommer.
    Vet ikke hvordan det er med den digitale , men med dem manuelle som jeg har , så skal man vel legg til rundt 10 db på 20hz hvis jeg ikke husker feil..
    Hvis ikke man har lagt inn kalibreringsfil for db måleren sin, så viser vel REW feil ihvertfall. Kjører man bare sinustoner å leser av dbmåleren, så må man legge på litt db nedover i frekvens for at det skal være riktig
    Her var skalaen man skulle bruke :
    10.0 hz: +20.0 db
    12.5 hz: +16.5 db
    16.0 hz: +11.5 db
    20.0 hz: + 7.5 db
    25.0 hz: + 5.0 db
    31.5 hz: + 3.0 db
    40.0 hz: + 2.5 db
    50.0 hz: + 1.5 db
    63.0 hz: + 1.5 db
    80.0 hz: + 1.5 db

    100.0 hz: +2.0 db
    125.0 hz: +0.5 db
    160.0 hz: -0.5 db
    200.0 hz: -0.5 db
    250.0 hz: +0.5 db
    315.0 hz: -0.5 db
    400.0 hz: +0.0 db
    500.0 hz: -0.5 db
    630.0 hz: +0.0 db
    800.0 hz: +0.0 db

    Usikker på om det er likt på den digitale og analoge versjonen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.731
    Torget vurderinger
    96
    Noen enkle målinger.

    50 Hz: 77 db
    40 Hz: 75 db
    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.

    Dette er målt med alle høyttalerne, deler på 50 Hz. Og romkorrigert (-subber). For subbene har jeg manuelt satt to filtere på 60 Hz, har en topp der.
    I følge link under skal det legges til +11,5 ved 16Hz, +7,5 ved 20Hz, og +5 ved 25Hz. Da ser det straks mye bedre ut. Blir feil å si at den faller kraftig, men litt er det. Er man vant til overdreven imponatorbass og med masse roomgain så kan det kanskje virke annerledes.
    Virker som Arendal har laget subwoofere med tanke på nøytral lyd. Flott!

    Information on Radio Shack SPL meter - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kall det hva du vil men det er fullt mulig å ha god nøytral gjengivelse helt i bunnen uten å skru på imponatorblinkelysene selv om det også er fullt mulig.

    [/URL]dual%203x12[1] by Johnny Tolk, on Flickr[/IMG]

    Dette er heller ett resultat av å stacke subwoofere i høyden noe som gjør intergreringen lettere, har hatt 2xSB-13 SVS på samme plassene og de har ingen mulighet for å oppnå samme målinger.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Sykt bra og litt misunnelig!!:cool:

    Edit: Så i grafen at du hadde 3x12:)
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Noen enkle målinger.

    50 Hz: 77 db
    40 Hz: 75 db
    30 Hz: 78 db
    25 Hz: 62 db
    20 Hz: 67 db
    18 Hz: 63 db
    17 Hz: 64 db
    16 Hz: 61 db

    Dette stemmer bra med tidligere målinger i dette rommet. Faller kraftig fra 30 til 25 Hz, så litt opp igjen ned til 20 Hz. Fra 16 til 15 Hz faller det kraftig, ca. 20 db. Helt uoffisielt altså.

    Dette er målt med alle høyttalerne, deler på 50 Hz. Og romkorrigert (-subber). For subbene har jeg manuelt satt to filtere på 60 Hz, har en topp der.
    I følge link under skal det legges til +11,5 ved 16Hz, +7,5 ved 20Hz, og +5 ved 25Hz. Da ser det straks mye bedre ut. Blir feil å si at den faller kraftig, men litt er det. Er man vant til overdreven imponatorbass og med masse roomgain så kan det kanskje virke annerledes.
    Virker som Arendal har laget subwoofere med tanke på nøytral lyd. Flott!

    Information on Radio Shack SPL meter - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Dette endrer en hel del. Dog var den en del forutsetninger beskrevet:

    "These are the corrections that should be added to the meter readout in order to achieve the correct SPL. These corrections are only valid for the meter set to C weighting, using 1/3 octave pink noise (easily available from various CDs), with the mic pointed at the speaker. Both my analog meters and my digital meter measured the same in October, 1996."
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det med to stk 3x12 XTZ? Sykt bra!!!!:cool:
    Ja de fungerer meget godt i rommet, Dirac gjør en meget god jobb også.


    Mrk.at db nivået over på bildet er målt på 65db så det ser nok litt bedre ut enn på 45 men uansett er decayet meget bra til tross for 20m2. Har heller ingen store bassfeller eller vegger med 60cm Rockwoll her, kun 2 bassfeller fra GIK Acoustics.

    Siste FR ser slik ut: (uglattet)

    dual.jpg


    For de som vil sjekke ut en litt annerledes tilnærming til en perfekt respons kan jo denne videoen anbefales.

    Spesielt interresant er jo temaet hvordan FR har positiv innvirkning på decayet uten store bassfeller men med flere drivere.

     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har du en måling uten EQ Autentic? Bare for å se effekten av Dirac!
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Kall det hva du vil men det er fullt mulig å ha god nøytral gjengivelse helt i bunnen uten å skru på imponatorblinkelysene selv om det også er fullt mulig.

    [/URL]dual%203x12[1] by Johnny Tolk, on Flickr[/IMG]

    Dette er heller ett resultat av å stacke subwoofere i høyden noe som gjør intergreringen lettere, har hatt 2xSB-13 SVS på samme plassene og de har ingen mulighet for å oppnå samme målinger.
    Helt sykt hva man får for pengene på disse xtz 3x12 utrolig bra subber , målingen lagt fram her har ikke Arendal Sub 3 vert i nærheten av.

    Imagine
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har du en måling uten EQ Autentic? Bare for å se effekten av Dirac!

    Jepp her er den :)



    Mrk. jeg deler på 100hz så alt over er egentlig uinterresant for min del. Dette er filmsubbere med stor F ;)

    Target kurve





    Kjør denne scenen i rommet med 120db i SS fra wooferene deres - med en noenlunde god respons i rommet og fra subbene deres er det lett å føle hvor jævlig det vil være å krasjlande med ett fly - en fantastisk scene for å teste rom og woofere.

    Flight of the Phoenix--Sandstorm--Subwoofer Test - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Vær forsiktig så dere ikke ødelegger subbene deres .. :)


     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Nå er målinger utført. Controlleren med tilhørende program utligner for avrundingen i RadioShack`s lydmeter.

    Med sub-level kalibrert til resten av høyttalerne, blir det for mye bass ved musikkavspilling. Selv ved 5-6 db ned på subbene det solid med bass.





    Screen Shot 2016-03-05 at 13.54.11.jpg
    Screen Shot 2016-03-05 at 13.54.33.jpg
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har du mulighet for å zoome inn inn på feks 10-200hz :)?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Sånn?

    Etterklangen på vel 60 Hz er varmtvannsberederen som joiner....

    Screen Shot 2016-03-05 at 14.24.47.jpg
    Screen Shot 2016-03-05 at 14.25.48.jpg
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn