Ønsker anbefaling Arendal sound Vs Dali Rubicon 8

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Antall liker
13
Hei. Har vært på søken etter nye høyttalere siste tiden. Har lest mye om Arendal sound tower og Monitor 1723, og som det er med lyd fått mange forskjellige erfaringer om disse.
Har hatt Dali tidligere og likt deres lydsignatur, Har nå mulighet til å velge mellom Dali Rubicon 8 og AS tower/monitor 1723.
Noen som har lyttet til begge og kan fortelle om deres opplevelser.
8" i AS og 6,5" i Dali, merkbart?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.001
Torget vurderinger
1
Hvis du ikke har hørt noen av de før, men bare lest om de. Sørg for å få lyttet til de.
Du skriver at du liker Dali sin lydsignatur, men det trenger ikke nødvendigvis å bety at du liker de i Rubicon. Epicon har mer til felles med tidligere modeller på lydsignatur synes jeg (Mentor, Helicon og Euphonia). Rubicon og under på nyere modeller så synes jeg de har gjort et eller annet så jeg kjenner meg ikke helt igjen i lydsignaturen der, det er et eller annet med mellomtonen. Bare en liten sidenotis.
Har ingen erfaring med AS.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.952
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Om luftig og oppløst diskant + en høyttaler som spiller bra på lavt volum er det viktigste; Dali.
Om ikke disse kriteriene er det viktigste for deg; Arendal.
Hadde en lignende diskusjon med en som hadde gått fra MA PL200 til Arendal. Bortsett fra "toppen" foretrakk han Arendal i hans rom med hans elektronikk. Men smak og behag som alltid.

M

MarkusH

Gjest
Jeg lyttet til Rubicon 8 den gang jeg hadde helicon 400 mk1, begge avspilt på en nad i ganske ubehandla rom (ulike rom dog) så kjente jeg igjen mye i lyden. Husker jeg den gang la meg opp meningen om at disse låt mer eller mindre likt, mange liker Rubicon/helicon-serien, men det jeg har hørt av de så synes jeg de blir lyse oppover og spinkle nedover. Arendal Sound har jeg bare to opplevelser med, men egentlig bare på film. De kan spille grisehøyt dog med rett elektronikk, uten merkbar/hørbar forvrengning. Mentor-serien vil jeg si har en noe mørkere lydsignatur enn helicon-serien, jeg hadde mentor 5 og helicon 400 samtidig og testet de opp mot hverandre, angrer fortsatt på at jeg solgte mentor 5 og helicon 400 er jeg glad jeg ble kvitt. Jeg opplever også epicon som noe mørkere enn helicon/Rubicon.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.001
Torget vurderinger
1
Jeg lyttet til Rubicon 8 den gang jeg hadde helicon 400 mk1, begge avspilt på en nad i ganske ubehandla rom (ulike rom dog) så kjente jeg igjen mye i lyden. Husker jeg den gang la meg opp meningen om at disse låt mer eller mindre likt, mange liker Rubicon/helicon-serien, men det jeg har hørt av de så synes jeg de blir lyse oppover og spinkle nedover. Arendal Sound har jeg bare to opplevelser med, men egentlig bare på film. De kan spille grisehøyt dog med rett elektronikk, uten merkbar/hørbar forvrengning. Mentor-serien vil jeg si har en noe mørkere lydsignatur enn helicon-serien, jeg hadde mentor 5 og helicon 400 samtidig og testet de opp mot hverandre, angrer fortsatt på at jeg solgte mentor 5 og helicon 400 er jeg glad jeg ble kvitt. Jeg opplever også epicon som noe mørkere enn helicon/Rubicon.
Jeg tenker da på Mentor 6, har hatt Helicon 400 MK2 i noen år og kjente meg godt igjen i Epicon 6. Men Rubicon som nevnt så føler jeg ikke det var noen oppgradering fra Helicon, så derfor ble det Epicon for min del istedet. Rubicon ble litt rotete i mellomtonen synes jeg, noe jeg ikke har opplevd hverken med Mentor6, Helicon 400 MK2 eller Epicon. Men det er godt mulig noen andre har andre oppfatninger her.

Topp Bunn