Arbeidstid

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Det har dukket opp en liten konflikt på arbeidsplassen min. I den sammenheng vil jeg be dere om litt hjelp til å tolke et ord. Et utdrag fra Hovedavtalen mellom LO/NHO §6 Arbeidstid:

"Faringstiden som medregnes i arbeidstiden, regnes fra påhugg."

Det jeg lurer på er betydningen av ordet "påhugg". Hva tror dere?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det har dukket opp en liten konflikt på arbeidsplassen min. I den sammenheng vil jeg be dere om litt hjelp til å tolke et ord. Et utdrag fra Hovedavtalen mellom LO/NHO §6 Arbeidstid:

"Faringstiden som medregnes i arbeidstiden, regnes fra påhugg."

Det jeg lurer på er betydningen av ordet "påhugg". Hva tror dere?
Jeg tolker det som at tiden det tar fra der man er ute i felten og arbeider og inn til det som er definert som arbeidssted skal innregnes i betalt tid. I motsetning til at betalt tid stopper når man forlater stedet for dagen, der man har utført dagens arbeidoppgave.

F.eks. tiden fra anlegget man har jobbet på den dagen og tilbake til kontor/pauserom/kantine/satsjon e.l.

Men jeg vet ikke om det er dette som menes ....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Merkelig ord, har aldri hørt det før og om man søker på det så ser det ut til å ha noe med tunneler å gjøre... ???

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Regnes fra faringstiden er påbegynt, tipper jeg.

Kjører feks jeg fra trondheim til steinkjer, er ferdig på steinkjer, men kjører så til trh før jeg kjører hjem har jeg betaling til jeg er på jobb igjen.
Kan ikke forstå at det skal bety annet enn det.

edit: men jeg kan selvsagt ta helsikes feil.... :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Faringstid er tatt ut fra erfaringstid. Dvs. hvor erfaren man er til å drøye lunsjpausen. Der kommer også ordet påhugg inn. De erfarne, altså de med lang faringstid i arbeidslivet, regner lunsjpausens start fra de setter tenna i brødskiva. Det er påhugg, utleda av "hugg inn karer." I følge klokka er det bare 5 minutter igjen av lunsjen, men siden påhugget begynner nå, så...........

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hehe, det var en brukbar forklaring, rolfozzy. Skal prøve å dra den i morgen. :D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Takk for innspill, forresten. Det stemmer godt overens med det jeg tror. Er ennå litt usikker på når faringstiden er påbegynt, men tror vi er innenfor rammene når vi går ut av spisebrakken når arbeidstiden begynner.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Betyr ikke påhugg tunnelåpning? Og da regnes vel faringstiden fra det øyeblikk du går inn i tunnelen?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Betyr ikke påhugg tunnelåpning? Og da regnes vel faringstiden fra det øyeblikk du går inn i tunnelen?
Aha! Selvsagt. Da fatter jeg. Neste setninga i paragrafen er nemlig: "Ved arbeid i dagen regnes faringstiden fra fremskutt spisebrakke." Burde skjønt det. Takk skal du ha.

Topp Bunn