Alt til hus og bolig Arbeidsbord

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kommer vel litt an på størrelsen på det du skal bearbeide...? Særlig manuell høvling sender en del krefter ned i benken...
Kanskje et par ala BD Workmate med en passende bit heltre benkeplate med et par biter 2x4" på tvers på undersida i hver ende, slik at disse klemmes i Workmate'n... da kan du også ha flere størrelser, lage fester for klemmer , skrustikke etc etc...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
10 kg høres veldig lite ut for å være et skikkelig stabilt fundament for generell herjing. Enten blir bordet vinglete, ellers vil det flytte seg (om det da ikke festes i gulvet, men da kunne du jo like gjerne hatt noe større og tyngre)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.066
Antall liker
1.497
Torget vurderinger
1
Er svært fornøyd med Festool MFT. Kan kjøpe diverse tvinger og anlegg som gjør at dette kan brukes til alt. Veldig solid og jeg bruker ikke noen annen arbeidsbenk selv om jeg også har enda mer solid benk.

https://www.dorchdanola.dk/festool-mft-3/
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
+1 til Festool MFT. Det er overraskende genialt, selv til Festool å være. Koster dog en god del og vanskelig å få tak i brukt. På langt nær så genialt om man ikke allerede har eller har planer om å anskaffe noe fra Festool dog.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.066
Antall liker
1.497
Torget vurderinger
1
Det ser jo greit ut.

Det geniale med festoolbordet er at det fungerer som en vanlig arbeidsbenk i tillegg til at det kan brukes til å feste emner (fra små deler til store plater) i alle retninger. Er også skinner til å bruke dykksag, fres osv. Vinkler kan kopieres og sideforskyves. Lengder kan kopieres. Annet festoolutstyr kan kobles til feks støttebena til kappsagen. Allikevel bruker jeg som regel en billig rulle fra Jula når jeg behandler store plater.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ser langt bedre ut det her. Større, betydelig tyngre, og en tilsynelatende mer stabil konstruksjon.
Spørsmålet er bare om det for din del vil være en fordel med et lett og lite bord, fremfor et større og tyngre et. Om svaret er nei, så virker jo dette flott.

Hvor mye koster noe slikt? Ser at prisene hos Ahlsell tydeligvis er superhemmelige (rar forretningsstrategi) slik at de er sikre på å ikke få noen ekstra penger i kassa.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Ser det ligger til 2250 inkludert moms hos Northstore. Eneste plassen som viser pris.
Så ikke avskrekkende i forhold til festool bordet som koster 9000....
Får ta meg en tur ned på Ahlsell på mandag å høre hva de skal ha for det.

--
Martin
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.066
Antall liker
1.497
Torget vurderinger
1
Jeg husket ikke at bordet var så dyrt.. Ikke meningen å foreslå ting som er helt ute prismessig, men dette bordet har gitt meg så mye glede at prisen slik sett er uvesentlig.

Om du bare skal ha et bord uten noe mer, ville jeg sett på noe som er solid og sammenleggbart. Dersom det ikke er smarte måter å feste på, vil du imidlertid alltid ha utfordringer med å finne gode arbeidsstillinger.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
For 9k fulgte det med noen klemmer og lignende.
Mener jeg fant det ned i 7k for kun bordet.
Konseptet ser helt genialt ut!
Hadde jeg hatt noen større prosjekter på gang, hadde det nok vært en klar kandidat!

Skal prøve å få sjekket ut ironside bordet i morgen.
Der må man bruke tvinger eller skru ting fast i bordplata for å få festa emnene, men det får være bra nok.


--
Martin
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det ikke bare å borre noen hull i bordplata for å oppnå det samme? Forutsatt at plata er robust nok til å tåle det (noe Ironside-bordet fremstår som)
Blir vel minst 250 kroner spart pr hull man borer selv.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
2x5" høvlet plank blir et supert tungt arbeidsbord. Lag en tegning, skjær lengdene til hos selger. (Carlsen & Fritzoe bruker jeg) Skru sammen det hele med noen skikkelige treskruer, torx og en 18V trekker er innafor. Kjøp 4 solide hjul med brems på Biltema og vipps, bordet er ferdig og det fungerer:D
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.066
Antall liker
1.497
Torget vurderinger
1
Det er jo selvfølgelig en mulighet. For at dette skal fungere forutsettes det imidlertid at hullene er i rett størrelse for plugger og tvinger. Samtidig må de plasseres rett og med 90 grader. Ikke enkelt, men ikke umulig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Det må ha skjedd noe alvorlig med prisene i Norge på det MFT-bordet. Jeg kjøpte mitt nytt for en del år siden - da var riktignok den norske pesetasen betydelig sterkere men jeg betalte mye mindre enn 9-10k. På sidene til Motek står det ang hva som følger med:

Bord med hullplate og klappbein, vippebeslag, vinkelenhet, vinkelanslag, anslagsrytter og styreskinne FS 1080/2

Da jeg kjøpte for en del år side var det uten vinkelenhet og vinkelanslag (er ganske dyrt), men med spennelementer og tvinger.

Genialt er det uansett, men det hadde sittet veldig, veldig langt inne å betale i området rundt 10k for det.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.563
Antall liker
7.094
Er også ute i samme ærend.

Det bordet fra Festool så virkelig genialt ut også til mitt formål. Men jeg stusser også på om verdien avhenger av utstyr fra Festool. Ikke fordi jeg tror Makita er noe bedre enn andre, men har nå en gang endt opp med diverse 18v derfra, samt litt ymse fra Bosch og DeWalt.

I grunnen litt rart at de store verktøyprodusentene ikke har satset mer på å tilby gode arbeidsbenker, oppbevaring og organisasjon med mer til en god pris for deres systemer, sånn a la Apple, for å sikre at kunder fortsetter å velge deres økosystem når man utvider verktøyparken.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Festool er i en egen liga når det gjelder systemtenkning slik har det alltid vært. Som et lite eksempel på hvor gjennomtenkt det er tilsvarer eksempelvis høyden på anlegget på kapp/gjæresagen deres eksakt tykkelsen på en av verktøykoffertene. Så har man ikke med sagbordet kan man alltids bruke en Festool-koffert.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.066
Antall liker
1.497
Torget vurderinger
1
Er også ute i samme ærend.

Det bordet fra Festool så virkelig genialt ut også til mitt formål. Men jeg stusser også på om verdien avhenger av utstyr fra Festool. Ikke fordi jeg tror Makita er noe bedre enn andre, men har nå en gang endt opp med diverse 18v derfra, samt litt ymse fra Bosch og DeWalt.

I grunnen litt rart at de store verktøyprodusentene ikke har satset mer på å tilby gode arbeidsbenker, oppbevaring og organisasjon med mer til en god pris for deres systemer, sånn a la Apple, for å sikre at kunder fortsetter å velge deres økosystem når man utvider verktøyparken.
Man får nok mest ut av dette bordet dersom man også har annet utstyr fra Festool da skinnesystemet deres er en viktig del av funksjonaliteten. Det er imidlertid mulig å kjøpe en kloss som føres i denne skinnen som også kan monteres på annet utstyr feks håndoverfres fra andre produsenter. Jeg har også en del Ryobi (billig og bra!) og bruker bordet med dette også. Bordet fungerer også fint til å lage enkle jigger for repeterende arbeid og jeg har også brukt det med en søyleboremaskin fra Bosch uten problem.

Dere kan kikke i Line Array-tråden på DIY for å se hvordan jeg konstruerte relativt kompliserte kasser på en enkel måte med utgangspunkt i dette bordet (det var nok ikke så helt enkelt allikevel, men mye enklere med er godt arbeidsbord..).

Jeg mente at jeg betalte ca 5000 når jeg kjøpte dette fra UK for noen år siden, men mulig jeg husker feil. 9000 er jo mye, men gleden over god kvalitet som gjør alt arbeid enklere er vanskelig å verdivurdere. Resultatet blir ikke nødvendigvis bedre, men terskelen for å få ting gjort blir lavere.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Fant festool bordet til rundt 7000 uten alt tilbehøret når jeg søkte her om dagen. Men finner det ikke igjen nå.

Prisen på ironside bordet hos ahlsell var 1864 + mva.
Ble ett sånt på meg.

--
Martin
 
Topp Bunn