AQVOX RIAA!

P

paradigm

Gjest


Noen som har erfaring med denne riaa'en? Den har xlr inn og produsenten hevder at det optimale for mc-pickuper er å kjøre balansert. Dette kan gjøres ved å kable om fra rca til xlr, da de fleste tonearmer har balansert "flytende" kabling internt. Er det så enkelt at man lodder tonearmens jordkabel fast på pinne 1 på xlr-kontakten? De har forresten lagt ut liste over tonearmer som kan kables om til balansert: [ftp]http://www.aqvox.de/tonarm_en-balanced.htm[/ftp]
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Er ein test av denne forsterkaren i hi-fi world mars-nummeret. Der står det også om lodding av kabel for balansert overføring.

Sigurd
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.330
Torget vurderinger
1


Noen som har erfaring med denne riaa'en? Den har xlr inn og produsenten hevder at det optimale for mc-pickuper er å kjøre balansert. Dette kan gjøres ved å kable om fra rca til xlr, da de fleste tonearmer har balansert "flytende" kabling internt. Er det så enkelt at man lodder tonearmens jordkabel fast på pinne 1 på xlr-kontakten? De har forresten lagt ut liste over tonearmer som kan kables om til balansert: [ftp]http://www.aqvox.de/tonarm_en-balanced.htm[/ftp]
Morsomt, beskrivelsen på siden på gremlinengelsk tyder på at den ikke er helt ulik DIY-RIAA-prosjektet mitt. Poenget med et balansert signal (transmisjon og forsterking) er at signalet ikke skal behøve noen gjennomgående jordreferanse. Chassis-/PSU-jord kan dermed benyttes til den søppeldynga det vitterligen er. Ift. omkabling av platespilleren så bør du benytte en «twisted-pair» kabel pr. kanal, evt. skjermet, men med en strøminngang på RIAA så bør skjermingen ikke være kritisk, selv med Low-ouput pickuper. Jeg er tilhenger av separat jordkabel for chassisjord mellom platespiller og resten, dvs. evt. skjerm og evt. jordleder i signalkabelen tilkobles kun i XLR-stikket (ved inngangen til RIAA) og ikke i platespilleren, og alle evt. eksisterende jordreferanser som er hektet på signalet fra pickup i platespilleren fjernes og føres til egen kabel for chassisjord..

mvh
KJ
 
P

paradigm

Gjest
Morsomt, beskrivelsen på siden på gremlinengelsk tyder på at den ikke er helt ulik DIY-RIAA-prosjektet mitt. Poenget med et balansert signal (transmisjon og forsterking) er at signalet ikke skal behøve noen gjennomgående jordreferanse. Chassis-/PSU-jord kan dermed benyttes til den søppeldynga det vitterligen er. Ift. omkabling av platespilleren så bør du benytte en «twisted-pair» kabel pr. kanal, evt. skjermet, men med en strøminngang på RIAA så bør skjermingen ikke være kritisk, selv med Low-ouput pickuper. Jeg er tilhenger av separat jordkabel for chassisjord mellom platespiller og resten, dvs. evt. skjerm og evt. jordleder i signalkabelen tilkobles kun i XLR-stikket (ved inngangen til RIAA) og ikke i platespilleren, og alle evt. eksisterende jordreferanser som er hektet på signalet fra pickup i platespilleren fjernes og føres til egen kabel for chassisjord..

mvh
KJ

Ok og takk for forklaringen. Da blir det som på bildet under og chassisjord holdes følgelig helt unna signalkabelene:

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.330
Torget vurderinger
1
Ok og takk for forklaringen. Da blir det som på bildet under og chassisjord holdes følgelig helt unna signalkabelene:

Yepp, i mangel av en 5 polet stereoplugg (jf. DIN) i inngangen på RIAAen så ville jeg ha gjort det slik. Med en 5 polet plugg på inngangen (og evt. i tonearmen) så ville jeg ha brukt en individuelt skjermet 3-pars kabel, med et par til hver kanal, et par til jordleder og skjerm til chassis i RIAA.

Mht. kabel så bør du se etter en kabel med minst mulig serieinduktans, ettersom serieinduktans kan bli et lite problem ifm. lavimpedante pickuper og en RIAA med strøminngang da selv en liten induktans (i størrelse noen titalls µH) i kombinasjon med lav belastningsimpedans og kilderesistans vil kunne gi en lavpass avrulling i diskantområdet. Merk dette er mest sannsynlig en veldig marginal problemstilling, men likevel ... «better safe than sorry». Normalt opplyses imidlertid kun kabelens karakteristiske impedans og paralell kapasitans. Sammenhengen mellom karateristisk impedans (Z), serie induktans (L) og paralell kapasitans (C) er slik: Z=sqrt(L/C), hvor L og C oftes oppgis pr. løpemeter. Dvs. for en gitt karakteristisk impedans (f.eks. 100 ohm) så bør du se etter en kabel med lavest mulig paralell kapasitans, og for en gitt paralell kapasitans bør du velge den kabalen med lavest karakteristisk impedans. Dersom du mot formodning ønsker å dempe/temme diskantresponsen noe kan du evt. prøve å gå i motsatt retning av ovennevnte.

mvh
KJ
 
Topp Bunn