APs dobbel moral

O

omholt

Gjest
AP har sagt nei til å skille stat og kirke. Samtidig vil de fjerne den kristne lutherske tro som statsreligion.
De vil altså forsatt styre den norske kirke ved og blandt annet utnevne proster og biskoper, men den skal ikke være statens religion. Den norske kirke blir dermed et organ hvor AP kan utføre sin politikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Så lenge de betaler lønningene deres er det på sin plass at de også er dem som ansetter dem.

Det beste er et totalt skille der alle forekomster av formålsparagrafer o.l. blir fjernet fra loven, kirken får styre seg selv og utnevne sine egne ledere, og finansiere seg selv gjennom kontigent fra frivillige medlemmer.

O

omholt

Gjest
Så lenge de betaler lønningene deres er det på sin plass at de også er dem som ansetter dem.

Det beste er et totalt skille der alle forekomster av formålsparagrafer o.l. blir fjernet fra loven, kirken får styre seg selv og utnevne sine egne ledere, og finansiere seg selv gjennom kontigent fra frivillige medlemmer.
Der har du et poeng. Det var en tabbe av kirkerådet å be om spesial behandling ved skille. De bør kunne stå utelukkende på egne ben.

Synes alikevel det er selvmotsigende det AP holder på med. Skal kristendommen fjernes som statsreligion, så bør heller ikke staten styre kirken. Synes det viser noe av filosofien til AP som jeg mener er farlig. Den er udemokratisk og "teokratisk".

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Ta makten fra de maktsyke? Neppe.

Med tvang, forbud og påbud skal Norge styres.

K

knutinh

Gjest

Helt enig. Så lenge de praktiserende og troende kristne utgjør et mindretall, og samfunnet blir stadig mer multikulturelt så er det grunnleggende feil å gi enkelte tros-samfunn fortrinn.

Dessuten er det feil av samfunnet å legge seg opp i utøvelsen av de enkelte religioner. De kristne må få være akkurat så sneversynte, homofobe og dobbeltmoralske som de vil, eller de kan få følge de genuint positive verdiene i legenden om jesus, uansett er det ikke samfunnets sak.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt enig. Så lenge de praktiserende og troende kristne utgjør et mindretall, og samfunnet blir stadig mer multikulturelt så er det grunnleggende feil å gi enkelte tros-samfunn fortrinn.

Dessuten er det feil av samfunnet å legge seg opp i utøvelsen av de enkelte religioner. De kristne må få være akkurat så sneversynte, homofobe og dobbeltmoralske som de vil, eller de kan få følge de genuint positive verdiene i legenden om jesus, uansett er det ikke samfunnets sak.

-k
Er du sikker på at de kristne utgjør et mindretall? Norge har vært et kristent land i 1000 år, jeg tror at mange av dem som ikke regner seg som så veldig kristne likevel ønsker å holde på dette for det er i stor grad på disse verdiene samfunnet vårt er bygget. Hvor mange i landet er medlem av statskirken? Jeg vet ikke, men jeg vil tro det er mer enn halvparten.

Jeg tror også at mange ønsker å beholde kristendommen som statsreligion for å demme opp for at ikke andre sterke religiøse krefter skal komme opp og sidestilles med den religionen de fleste i dette landte tross alt føler mest tilhørighet til. Hva med julefeiring og andre høytider om statsreligionen skal fjernes, skal ikke ungene få synge julesanger på skolen og lage påskekyllinger? Skal de feire id og ramadan og hva det nå enn heter i like stor grad for å vise at her stiller alle religioner likt, eller skal man kutte helt ut alt som har med tradisjonelle religiøse feringer å gjøre?
Tror ikke nordmenn flest ønsker det nei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med julefeiring og andre høytider om statsreligionen skal fjernes, skal ikke ungene få synge julesanger på skolen og lage påskekyllinger?
Nå har jo ikke julen noen historisk tilknytling til kristendommen i det hele tatt, men er kun lagt til dette tidspunktet for å forkludre andre vinterfeiringer. Ingen grunn til å ikke feire jul dog. Jeg feirer jul hvert år og jeg er ikke kristen. Så ingen grunn til å avlyse julen for barna. Men skolen trenger ikke organisere gudstjenester og jesusdyrkelse, det får bli frivillig.

Samme gjelder påskeharen og påskekyllingen. Tradisjonelle symboler på våren som heller ikke kristendommen har klart å ødelegge. Det er jo heller ikke noen forbud mot å feire kristen påske selv om ikke staten pålegger det da. Religion får være et privat anliggende og ikke en sak for staten.

Eneste mulighet man har til legitimt å bekjempe islam er å ta med kristendommen i samme dragsuget. Det er to sider av samme sak uansett. Gjør man det til en krig mellom religioner har man tapt før man kommer igang.

Mens et samfunn fritt for innflytelse fra mullaer, prester, imamer og biskoper er en ønskedrøm.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Nå har jo ikke julen noen historisk tilknytling til kristendommen i det hele tatt, men er kun lagt til dette tidspunktet for å forkludre andre vinterfeiringer. Ingen grunn til å ikke feire jul dog. Jeg feirer jul hvert år og jeg er ikke kristen. Så ingen grunn til å avlyse julen for barna. Men skolen trenger ikke organisere gudstjenester og jesusdyrkelse, det får bli frivillig.
Den moderne kristne jula er strategisk lagt over midtvinterfesten, som har tradisjoner langt tilbake før kristendommen, for å fjerne en hedensk tradisjon og gjøre den om til en kristen feiring.

Klippet fra Wikipedia:

Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv.

Samme gjelder påskeharen og påskekyllingen. Tradisjonelle symboler på våren som heller ikke kristendommen har klart å ødelegge. Det er jo heller ikke noen forbud mot å feire kristen påske selv om ikke staten pålegger det da. Religion får være et privat anliggende og ikke en sak for staten.
Påsken ble lagt over Vårjevndøgnsfesten for, på samme måte som med Julen, å gjøre en hedensk skikk om til en kristen feiring.

Kilde

Så vi kan fortsatt feire både Jul(eblot) og Vårjevndøgn med tilhørende fridager uten en kristen innblanding.

I samme slengen kan jeg ta med Sankthans som vi ferier til minne om døperen Johannes, merkelig at datoen passer perfekt med den gamle og tradisjonelle (og hedenske) Midtsommerfesten... ;)

Topp Bunn