appleTV vs optisk kabel

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Kjører normalt lyden via airplay til en appleTV som så sender lyden optisk til Pro-ject dac.

Jeg mener å høre en lydforbedring når jeg kjører lyden via optisk kabel direkte fra macbook pro til Pro-Ject dac.
Kan dette stemme?
Hvorfor stemmer det i så fall?

Takknemlig for tanker og erfaringer.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hvis du har optisk på appleTVn så er det en av de eldste modellene(muligens den eldste), de er ikke bra på lyd i seg selv og airplay 1 er heller ikke god så du har kanskje dobbelt opp ikke bra med den koblinga. Airplay2 skal være bedre men har ikke sjekket selv.

Ikke helt sikker på grunn, men en av de er at appletv konverterer alt til 48khz hvis jeg husker riktig, noen år siden jeg prøvde med min første appleTV.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
AppleTV er den siste utgaven før de endret til det formatet som selges nå.

Opplever kanskje lyden som litt mer oppløst og med litt mer "ro" i lydbildet når jeg kjører via kabel. Tonalt opplever jeg lite forskjell. Dynamisk er det også likt.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
768
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Du får vel en ekstra konvertering til apple lossless (For overføring mellom mac og atv) om du bruker airplay til atv i forhold til direkte fra mac?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Er det slik det fungerer?

Dumt hvis airplay/appleTV blir en flaskehals på lyden.
Brukte før en Argon streamer med innebygget spotify connect.
Hentet lyden ut digitalt fra denne. Min opplevelse var at Argon gjorde noe ugreier med lyden. Hadde en klar formening om at den boostet bassen sammenlignet med de to andre alternativene skissert i denne tråden.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
768
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Spotify connect er annerledes, da fungerer appen som «fjernkontroll» for streameren slik at det ikke går via f.eks tlf.
Hva Argon gjør vet jeg ikke.

Fokuset til airplay er nok bra nok og brukervennlighet. Mulig du kan teste med apple music bare for å se om det er forskjell i kvalitet. Apple lossless er forøvrig mye bedre enn spotify så flaskehalsen er kanskje enheten som konverterer?
Men, ingen fasit dette fra meg bare et resonnement.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Tar gjerne imot flere svar på denne. Hva har jeg å vinne på å gå for en annen streamerløsning? Feks bluesound, East eller Marantz?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg bruker en bluesound node 2, veldig hendig og god lyd digitalt ut. Ikke like bra analog ut men node 2i skal være bedre på det. Ikke prøvd noen dyre alternativer så kan ikke si noe om forskjeller.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Topp Bunn