Apple TV 4K settingene: opprinnelig dynamisk område og opprinnelig bildefrekvens av eller på?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ny TV, og nye Apple TV settinger: «Opprinnelig dynamisk området og opprinnelig bildefrekvens», av eller på?

Hei!

Behøver litt hjelp. Har en ny Philips 806 OLED. Meget fornøyd, og jeg fikk en som er Calman HDR kalibrert på kjøpet.
Men, jeg har et spørsmål eller to til settingene nevnt i introen, for Apple TV 4k jeg bruker til ALT av film og TV.
Jeg satte begge disse innstillingen til PÅ i kveld, men da får jeg et problem med at settingene mine på TV forandrer seg etter hva jeg ser på i Apple TV.
Så på en Netflix film, plutselig var det full såpeopera effekt. Det var slik jeg fant det ut. TV valgte en annen setting for bildet en Calman HDR.
Skrudde da av «opprinnelig dynamisk område» i Apple TV og da gikk TV også tilbake til Calman HDR settingene mine. Og det er jo denne TV settingen jeg vil bruke, for i den er mer eller mindre alt av unødvendig skrudd av.
TV vil ellers velge sine settinger etter dynamisk område fra avspilt materiale, og man kan jo ikke gå inn og justere på TV hver gang man ser film/sending med nytt dynamisk område??

Jeg lot «opprinnelig bildefrekvens» få bli på. Den ødelegger ikke noe ift Calman HDR settingen på TV ser det ut til. Prøvd litt forskjellige apper og sendinger.

Noen som kan guide meg litt rundt dette?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
På med begge, men som du opplever: Det er en bildeinnstilling separat for sdr og hdr, kanskje flere. Og alt disse modusene skal i utgangspunktet kalibreres.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Enig, på med begge.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
På med begge, men som du opplever: Det er en bildeinnstilling separat for sdr og hdr, kanskje flere. Og alt disse modusene skal i utgangspunktet kalibreres.
Ja, skjønner. Jeg har kun én kalibrert setting som altså heter Calman HDR. Og denne blir vel valgt av TV da jeg har satt 4K HDR som standard i Apple TV bilde setting.
Det som er når andre opprinnelige dynamiske «sendinger» kommer til TV, er at det virker være litt random hva som blir valgt.
Og det er ikke alle disse TV settingene jeg kan skru av alt heller, slik som bevegelses settinger jeg ikke ønsker å bruke.

Så det som skjer da, er vel at så lenge Apple TV står med HDR 4K og opprinnelig dynamisk område til AV, så er det ofte et oppskalert bilde..?
Opprinnelig bildefrekvens ser ikke ut til å gjøre ugang med TV settinger, så den får bli PÅ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ja, skjønner. Jeg har kun én kalibrert setting som altså heter Calman HDR. Og denne blir vel valgt av TV da jeg har satt 4K HDR som standard i Apple TV bilde setting.
Det som er når andre opprinnelige dynamiske «sendinger» kommer til TV, er at det virker være litt random hva som blir valgt.
Og det er ikke alle disse TV settingene jeg kan skru av alt heller, slik som bevegelses settinger jeg ikke ønsker å bruke.

Så det som skjer da, er vel at så lenge Apple TV står med HDR 4K og opprinnelig dynamisk område til AV, så er det ofte et oppskalert bilde..?
Opprinnelig bildefrekvens ser ikke ut til å gjøre ugang med TV settinger, så den får bli PÅ
Det er ikke random hva som blir valgt. TV'en går over til HDR-modus, og HDR-modusen har ikke samme sett innstillinger som SDR. Mens TV'en er i HDR-modus må du bytte over til en av proff(bilde)modusene (F.eks er ikke standard modus rent teknisk samme modus som standard i HDR, det heter det samme men internt byttes det om til et sett med andre innstillinger selv om det kan hete det samme) og skru av evt. dilldal som bevegelseskompensering. (Det meste blir skrudd av i proffmodusene men det kan hende det er noen innstillinger som du må skru av i tillegg for å det helt etter boka).

De første TV'ene hadde noen ganger felles innstillinger i bildemodusene for både SDR/HDR, som gjorde at det ble litt pes. F.eks måtte du kanskje bruke pro1-innstilling til SDR og bytte manuelt til Pro2 når HDR kom på, men nå tror jeg at de fleste produsenter har modus med egne innstillinger for SDR/HDR nå.

I tillegg kan det hende at TV'en har egne innstillinger enn kun SDR/HDR. Det kan tenkes at TV'en vil switche til egne innstillinger for HLG, Dolby Vision, men det er nok noe varierende og noe du selv må lese deg opp på hva som gjelder for din spesifikke TV.

Mao er TV'en kun kalibrert i SDR-modus (som jeg heller ikke ville stolt på denne med mindre dette er dokumentet med en utførlig kalibreringsrapport + informasjon om forbehold som har blitt gjort for det spesifikke panelet, spesielt når det gjelder hvitpunkt)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er ikke random hva som blir valgt. TV'en går over til HDR-modus, og HDR-modusen har ikke samme sett innstillinger som SDR. Mens TV'en er i HDR-modus må du bytte over til en av proff(bilde)modusene (F.eks er ikke standard modus rent teknisk samme modus som standard i HDR, det heter det samme men internt byttes det om til et sett med andre innstillinger selv om det kan hete det samme) og skru av evt. dilldal som bevegelseskompensering. (Det meste blir skrudd av i proffmodusene men det kan hende det er noen innstillinger som du må skru av i tillegg for å det helt etter boka).

De første TV'ene hadde noen ganger felles innstillinger i bildemodusene for både SDR/HDR, som gjorde at det ble litt pes. F.eks måtte du kanskje bruke pro1-innstilling til SDR og bytte manuelt til Pro2 når HDR kom på, men nå tror jeg at de fleste produsenter har modus med egne innstillinger for SDR/HDR nå.

I tillegg kan det hende at TV'en har egne innstillinger enn kun SDR/HDR. Det kan tenkes at TV'en vil switche til egne innstillinger for HLG, Dolby Vision, men det er nok noe varierende og noe du selv må lese deg opp på hva som gjelder for din spesifikke TV.

Mao er TV'en kun kalibrert i SDR-modus (som jeg heller ikke ville stolt på denne med mindre dette er dokumentet med en utførlig kalibreringsrapport + informasjon om forbehold som har blitt gjort for det spesifikke panelet, spesielt når det gjelder hvitpunkt)
Takker for info! Kommer nok ikke til å switche modus/TV setting, for det finnes vel så mange varianter av opprinnelig dynamisk omfang at det må sjekkes «hele tiden»? Ved å ha denne funksjonen til AV og Apple TV satt til HDR 4K så blir mitt TV stående på HDR Calman, og jeg er MEGET fornøyd med denne kvaliteten. Justert litt etter eget ønske på kontrast o.l.slik jeg foretrekker det, og har ingen observerte artefakter/kunstigheter og har nå bildet «Spot-on» slik jeg ønsker.
Men nyttig lærdom:)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Takker for info! Kommer nok ikke til å switche modus/TV setting, for det finnes vel så mange varianter av opprinnelig dynamisk omfang at det må sjekkes «hele tiden»? Ved å ha denne funksjonen til AV og Apple TV satt til HDR 4K så blir mitt TV stående på HDR Calman, og jeg er MEGET fornøyd med denne kvaliteten. Justert litt etter eget ønske på kontrast o.l.slik jeg foretrekker det, og har ingen observerte artefakter/kunstigheter og har nå bildet «Spot-on» slik jeg ønsker.
Men nyttig lærdom:)
Nei, det finnes ikke mange varianter av opprinnelig dynamic omfang. Når du bruker Apple TV, vil det være enten Dolby Vision og vanlig HDR. Det kan hende det er ulike sett innstillinger for Dolby Vision og HDR på TV'en din men mest sannsynlig er det et sett innstillinger for vanlig og et felles sett innstillinger for HDR-formater (dvs HDR, HDR+, Dolby Vision, kanskje med unntakt av HLG).

Ser du på en HDR-film kan du gå inn og stille på bildeinnstillingene slik at du får et noenlunde ok bilde. Når du setter på en SDR-film eller er i Apple TV-menyen vil den da bruke de vanlige innstillingene, og når du igjen setter på en HDR-film vil den automatisk bytte over til HDR-innstillingene. Du mister altså ikke "Calman-innstillingene" når du velger andre andre innstillinger når du ser på en HDR film, og motsatt.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nei, det finnes ikke mange varianter av opprinnelig dynamic omfang. Når du bruker Apple TV, vil det være enten Dolby Vision og vanlig HDR. Det kan hende det er ulike sett innstillinger for Dolby Vision og HDR på TV'en din men mest sannsynlig er det et sett innstillinger for vanlig og et felles sett innstillinger for HDR-formater (dvs HDR, HDR+, Dolby Vision, kanskje med unntakt av HLG).

Ser du på en HDR-film kan du gå inn og stille på bildeinnstillingene slik at du får et noenlunde ok bilde. Når du setter på en SDR-film eller er i Apple TV-menyen vil den da bruke de vanlige innstillingene, og når du igjen setter på en HDR-film vil den automatisk bytte over til HDR-innstillingene. Du mister altså ikke "Calman-innstillingene" når du velger andre andre innstillinger når du ser på en HDR film, og motsatt.
Sier du det ja? Grunnen til at jeg oppdaget dette etter å ha skrudd PÅ, var at jeg begynte å se «Greenland» på Netflix. SDR det da kanskje? Da får jeg forske litt videre her etter helgen. Takk igjen!
(Det er forøvrig et sett innstillinger for HDR, og een for Dolby Vision, som jeg ikke likte. Altfor lys og skarp.Og må stilles inn da)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ja, da må du inn i innstillingene og justere på dem når du ser på henholdsvis sdr/hdr/dv. Tv’en vil da bytte automatisk mellom dem alt ettersom hva apple-tv’en sender ut.
HDR/DV er som regel ikke særlig lysere enn SDR i gjennomsnitt, faktisk er det motsatte mer eller mindre tilfelle i praksis.

Uten å gå altfor mye inn på det tekniske så har de aller fleste av lysstyrken på SDR høyere enn «referansenivå», mens på HDR er lysstyrken allerede definert absolutt og blir ofte feil om man kødder altfor mye. Allikevel kan det hende du finner en setting for «dagslys» gjør de mørke områdene litt lysere.

Men det dynamiske spennet er mye større med HDR, feks vil den kunne gjengi det dynamiske spennet lignende det man opplever i virkeligheten når man feks kjører bilen sin i ulmende mørke, samtidig som bremselysene på bilen foran er veldig lyssterkt nok til å brenne seg fast i netthinnen om man stirrer for lenge på dem. Selv om enkelte deler av bilder kan bli veldig lyssterkt (feks lyktene fra bilen foran), vil fremdeles gjennomsnittet av bildet ikke være særlig lysere enn et typisk SDR-bilde. Hvis hele bildet oppleves for lyst så er det mulig du må stille inn dette riktig. En annen ting er kanskje at det er en tilvenningssak. Det er neppe 1 person i verden som vil tilbake til SDR om man har mulighet til p se materialet i HDR/DV.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Men nå ser jeg jo på alt med HDR setting på Eple og Philips og synes dette er perfekt!
Foretrekker dette foran Dolby Vision altså.
Og de vanlige parametrene innen lys og kontrast etc.ser ut til å være relativt likt satt opp i TV.
Så hvorfor den store og IMØ negative lysøkningen er så stor er litt rart.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dolby Vision har dynamisk kurve (justert pr scene), HDR10 har statisk - naturligvis vil Dolby Vision være bedre. HDR10+ fungerer konseptuelt på samme måte som Dolby Vision, problemet er bare at det ikke finne veldig mye materiale med HDR10+.

På LG OLED har man en innstilling for dynamisk kontrast - setter man denne på minimum på HDR10 materiale så vil TV selv justere kurve i henhold til innhold - dette fungerer såpass bra at LG ikke ser noe poeng med HDR10+ (muligens også knyttet til at Samsung står bak HDR10+).

Forskjellen mellom HDR10 og DolbyVision/HDR10+ er ikke dramatisk, men så langt er Dolby Vision det beste alternativet som finnes.
 
Topp Bunn