Apple Music på lufta med Lossless, Dolby Atmos og HighRes.

AML-7.jpg


I dag har dagen kommet til at Apple gjennomfører løftet om Lossless musikk og Dolby Atmos i strømmetjenesten Apple Music. Dermed skjerpes konkurransen inne strømmetjenestene, etter at Qobuz tidligere i vår entret arenaen i Norge og fem andre nasjoner med sitt HighRes tilbud.

Lossless

Apple har tidligere lovet at hele katalogen skal være tilgjengelig i lossless kvalitet, som i praksis innebærer ukomprimert CD-kvalitet i 16 bit/44,1 kHz. En litt prøverunder avslører at dette ikke er helt på plass foreløpig, men inkluderer et overveldende flertall av de albumene vi besøkte. Et unntak gjelder noen album vi vet bare har vært tilgjengelig i MQA, og det er foreløpig litt usikkert hvilken status disse vil få i Apple Music, og hvordan de vil bli merket. Det er ellers gjennomgående at som er Lossless også har fått et Lossless-flagg i appen....

Les hele nyhetsartikkelen om Apple Music hos Audiophile.no

AML-3.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Jeg snakket med Apple kundesenter i går og de kunne fortelle at dette ikke er lansert enda.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
833
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
9C04715D-1B0E-4443-A54A-B03DF3593A77.jpeg

Dette bildet får jeg hos Apple Music i dag, på min iPad!
Hvordan i all verden kan de påstå at dette ikke er lansert!
At det ikke er lansert på Android er det eneste som er sant!
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.651
Antall liker
1.596
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Jeg kan også bekrefte at de nye tapsfrie formatene er på plass i Apple Music når jeg sjekket dette på en iPad i går ettermiddag (dette var første gangen jeg sjekket).
 
S

Syncrolux

Gjest
Lurer på om jeg må skaffe meg et abonnement her ja...
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Jeg får også opp samme bilde i min MacBook men min dac indikerer ikke eller endrer format.Derfor ringte jeg Apple kundesenter og de bekreftet at dette ikke er lansert enda
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.027
Antall liker
2.459
Jeg snakket med Apple kundesenter i går og de kunne fortelle at dette ikke er lansert enda.
Det er et ordtak innen support bransjen. Customer service are the last know but first to front it!

Ikke alltid lett å vite agenda til denne Darko karen. Men i denne videoen belyser vel greit noen problemer med Apple sitt tilbud pr i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

Alex1967

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Innlegg
227
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
På Mac er det ikke støtte for "autoswitching" mht utsignal fra Apple Music-applikasjonen. Så om en benytter Mac som kilde/streamer, må det manuelt justeres ut-format i "Audio MIDI Setup". Regner med at det kommer en fiks for det, da det er litt "hazzel".

Men, dersom iPhone/iPad benyttes som kilde/streamer er det full støtte for "autoswitching" for format. Spiller mens jeg skriver siste Pat Metheny album i 24bit 96kHz format, med USB-C til USB-B kabel fra iPad Pro rett inn i DACen på min McIntosh. Funker som "snus" 🥳
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.186
Antall liker
1.055
Torget vurderinger
1
Abyss Headphones om Apple Music:

 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Tror jeg står over Apple music noen uker. Er redd for å ødelegge høyttalerne mine. Når jeg klikker på play på et album tar det noen sekunder før musikken starter og da kommer det et relativt høyt smell i høyttalerne som er litt høyfrekvent og er uavhengig av volum. Dette skjer ikke vær gang men ofte. Dette skjer når jeg spiller gjennom dacen i min Denon forsterker,det skjer når jeg kun bruker headsett med Audioquest Dragon fly og det skjer når jeg kun spiller gjennom Macen. Noen som opplever det samme ? Dette skjer ikke når jeg bruker Qobuz eller Tidal
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Tror jeg står over Apple music noen uker. Er redd for å ødelegge høyttalerne mine. Når jeg klikker på play på et album tar det noen sekunder før musikken starter og da kommer det et relativt høyt smell i høyttalerne som er litt høyfrekvent og er uavhengig av volum. Dette skjer ikke vær gang men ofte. Dette skjer når jeg spiller gjennom dacen i min Denon forsterker,det skjer når jeg kun bruker headsett med Audioquest Dragon fly og det skjer når jeg kun spiller gjennom Macen. Noen som opplever det samme ? Dette skjer ikke når jeg bruker Qobuz eller Tidal
Skjer ikke med Dragonfly her.
 

Alex1967

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Innlegg
227
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Lasting av 96kHz og spesielt 192KHz, tar betydelig lengre tid enn standard lossless 16bit/44.1kHz i Apple Music. Ikke opplevd noe "smell", men klart dersom volumet er innstilt på "11", vil det plutselig komme signal via DAC til høyttaler... Lytter nå på Leonard Bernsteins Beethoven innspilling fra 1970 i 192kHz med iPad Pro som streamer 😎
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
954
Link til alle artikler
401
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

  • 6
Denne gongen er det strøymetenestene som får gjennomgå. Dei som alle nyttar, og som alle klagar på. For andre gong på rad skal eg koma attende til noko eg har lova å kome attende til. Sist var...
Fortsett
Audiophile.no
Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

  • 0
Acoustic Tuning hadde invitert utvalgte kunder til en minimesse lørdag 27.1.23 i sine lokaler på Sorgenfri i Trondheim. Audiophile.no var til stede, og hadde et interessant og hyggelig møte med...
Fortsett
Audiophile.no
Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

  • 3
Linn har lansert et monster av en effektforsterker. Si god morgen til Linn Klimax Solo 800. Linn har lenge hatt en velutviklet forsterkerserie på tre ulike nivåer, og med flere effektklasser i de...
Fortsett
Audiophile.no
"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

  • 2
I dag spelar det godt, og det smakar godt. Litt om lyden frå stereoanlegga våre heilt generelt, ispedd litt psykologi; og resten av jolaølet. Du har sikkert erfart det sjølv. Einskilde dagar...
Fortsett
Audiophile.no
Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

  • 0
Onsdag 17. januar hadde Samsung samlet over tre hundre personer i Colosseum kino. Og selvfølgelig var det den årlige lanseringen Galaxy Unpacked som var anledningen, overført Live fra San Jose i...
Fortsett
Audiophile.no
Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

  • 0
For ein gongs skuld har eg helde lovnaden med å koma attende til noko eg har lovt tidlegare: Å samanlikna Dac-ane Audioquest Dragonfly Cobalt og Red. Og Cayin RU6. Og mengder med jolaøl, men det...
Fortsett
Topp Bunn