Apple mini---- dac---tv

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hei!

Er møkk lei ting som ikke virker, nå sist, en slik asus sak, som hakker som faen på lyd. Den er stille mekanisk, men.... skit.

Mac mini..... Hvordan kobler jeg dette mot en abrahamsen dac? Pioner 60" Tv? Og kan jeg evt styre denne med en Ipad av tidlig generasjon? Kan jeg bruke Foobar på denne? Snakker en slik mini sammen med en ready nas? Hjelp, mildt sagt frustrert. For ikke å snakke om frua...

Dette skal brukes til film, musikk , evt surfing på nett og kanskje noen bilder.

HJEEELP!

-Y

S

Stereo_Mono

Gjest
YEL skrev:
Hei!

Er møkk lei ting som ikke virker, nå sist, en slik asus sak, som hakker som faen på lyd. Den er stille mekanisk, men.... skit.

Mac mini..... Hvordan kobler jeg dette mot en abrahamsen dac? Pioner 60" Tv? Og kan jeg evt styre denne med en Ipad av tidlig generasjon? Kan jeg bruke Foobar på denne? Snakker en slik mini sammen med en ready nas? Hjelp, mildt sagt frustrert. For ikke å snakke om frua...

Dette skal brukes til film, musikk , evt surfing på nett og kanskje noen bilder.

HJEEELP!

-Y
Kan koble Mac Mini til DACen via USB eller Optisk digital (Toslink) Tipper siste er best på Abrahamesn DAC.
I Systemvalg og Lyd på Macen kan du bestemme hva som skal være lyd utgangen.

Dagens Mac mini har HDMI utgang, så den kan brukes til flatskjermen.

Kjenner ikke Ready NAS, men alt jeg har prøvd av NAS fungerer fin fint på Macer. Skal du dle filer med Windows også er nok Samba greiest å bruke. Om du kjenner IP til deres Ready Nas går du i Finder til Gå menyen og velger koble til tjerner og skriver inn smb:// IP til Ready NAS

Apple sin Remote app er ok for fjernstyring av musikken på Macen (iTunes). Fungerer på første iPad.
Foobar tror jeg ikke finnes på Mac? Finnes dog mange andre alternativer.

V

vredensgnag

Gjest
Mac mini..... Hvordan kobler jeg dette mot en abrahamsen dac?

Toslink optisk UT. Har abrahamsen DAC Firewire inn?

Pioner 60" Tv?

HDMI

Og kan jeg evt styre denne med en Ipad av tidlig generasjon?

Ja. Du kan enten styre Remote-app til Apple, eller app utviklet for andre avspillingsprogram.
Du kan også bruke en skjermsimulator, slik at du får opp skjermen på Mac mini på din iPad, og så styre det som skal skje på Mac mini via skjermen på iPad.

Kan jeg bruke Foobar på denne?

Er ikke det for PC? Du kan installere Windows, men da mister du en del fordeler.

Snakker en slik mini sammen med en ready nas?

Ja - helt enkelt og greit. ReadyNAS er ferdig konfigurert for å kommunisere med apple-enheter og iTunes.

Hjelp, mildt sagt frustrert. For ikke å snakke om frua...

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Du har jo allerede fått gode svar, men vil bare påpeke at jeg tror macmini er et meget godt valg til ditt formål. Har brukt en selv i mange år til nøyaktig det samme formålet og er meget fornøyd som mange andre med denne løsningen.

Tuco

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Da er det bestilt en. Spent på den der. Mulig det kommer flere spørsmål, når den er i hus.. Takk for hjelpen til nå!

-y

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Kjempemaskin MacMini, min har stått på nærmest konstant i de 16 mnd. jeg har hatt den og har aldri hatt noen problem med den. :) Jeg bruker brukte USB ut til Abrahamsen V6 tidligere og var fornøyd med lyden, men det ble en liten forbedring etter at jeg koblet Hegel HD2 mellom minien og V6.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Da har vi fått minien hjem, men det er en server verson, med 2x 500g hard disk. Jeg har tydeligvis ikke gjort leksa mi. har et logitech trådløst tastatur, med muse pad. Men når jeg da skal fyre opp mini, starter den, stille og fint, men kommer til et pungt hvor den " sopper". oG DET KOMER OPP BILDE AV NOE SOM SER UT SOM BAKSIDEN AV EN FJERNKONTROLL, MEd BATTERILUKE... (sRY cAPS LOCK TRØBEL.. :-\ ) på dette bilde, ser det ut som om mini prøver å fortelle meg at noe må slåes på.. Kan dtte være at det ikke er koblet til mus og tastatur via usb?

Er blank her...

Og, selv om detter er en server versjon, den kan brukes som vanlig mini..??

-Y

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.569
Noe ala dette?

Isåfall ber den nok om tilkobling av mus ja. Tipper den ikke gjenkjenner museflaten som "skikkelig" mus?
Koble til en separat mus om du har og korriger oppsettet i Systemvalg, så slipper du nok det problemet igjen :)

Og selv om du har serverversjonen fungerer den stort sett som en normal Mini + noko attåt :)

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Der var den ja! Da skal jeg bare finne en mus med USB... Tusen takk! Gleder meg tIl denne. Det kommer sikkert fler spørsmål fra en Apple rookie.... ::)

-y

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.995
Sted
Trondheim
Den sier, som andre har opplyst, fra om at den ikke finner noen mus. Det betyr i ditt tilfelle antagelig at tastaturet/musa du har har vært brukt med en annen maskin tidligere og at du ikke har "frigjort" det fra din tidligere maskin. Minien bruker blåtann - gjør Logitech tastaturet ditt det?
Når man bruker et blåtanntastatur eller en mus vil dette "bindes" til den maskinen du bruker det med slik at det ikke vil fungere med andre maskiner før du har "frigjort" det fra den gamle maskina (ellers ville det bli litt av et styr hvis det var flere maskiner med blåtannmus i samme rommet). Så Macen vil finne Logitechtastaturet hvis det ikke er bundet til en annen maskin.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Og så må jeg ha et tastatur av usb type... for å legge inn serie nr... FANKEN!!!

Ikke noe god start, men har fortsatt god følelse... :)

-Y

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Tror keg kan bli vantø til denne... Endelig oppe går. Fantastisk lettvint men ipad og i macmini... Lurer på hva jeg har tenkt på før....

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Om du skal bruke denne for ett mediacenter og har filmer på disk bør du sjekke ut PLEX som er ett genialt program. Appen deres ilag med iPaden er også helt gull !

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
johnnygrandis skrev:
Om du skal bruke denne for ett mediacenter og har filmer på disk bør du sjekke ut PLEX som er ett genialt program. Appen deres ilag med iPaden er også helt gull !

Takk for tipset!!

-Y

Topp Bunn