apple lossless eller .flac?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
skal til å rippe igjen (etter diskhavari, og backup har jeg ikke...) :p

Sist brukte jeg dp poweramp, men da som trial først, og etter at den utløp henta jeg coverne via google.

Har ikke lyst til å kjøpe db nå, men hva med å bruke itunes?

Den henter covere(?) idtags og alt annet, og kan rippes i lossless, som leses av sb touch(?)

Er det noen grunner for IKKE å bruke itunes?

Jeg benytter itunes på maccen, mens på pc har jeg tviholdt på winamp 3.0, som jeg skal ha til evig tid!

Men til rippinga kan jeg jo bruke noe annet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Velg formatet som fungerer best med avspillerkjeden din.. Sannsynligvis fungerer begge deler like bra, men flac har nok et lite fortrinn i dekoder/encoder støtte om man ser alle avspillerløsninger og plattformer under ett.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.465
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kan du sette opp iTunes til å velge som du ønsker selv?
Min lille erfaring med ripping i iTunes tilsier at den gjorde litt som den selv ønsket....
dBpoweramp koster under 200,- (hvis jeg husker rett)?
 
M

Mr-T

Gjest
Flac og Mac/iTunes passer vel ikke helt sammen?

Apple lossless er vel det som er enklest å få til å fungere på alt, spesielt pga det jeg nevnte over? Kan være jeg tar feil.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ja, itunes er litt kjelkete, men det skal gå tror jeg.

Jeg velger dog å gå videre med dbpoweramp, kjører på med en ny trial og ripper ivei! :)

Alt skal rippes før medio januar mao, hvis ikke henter jeg covre lett jeg

edit: komprimerer ikke fila i det hele tatt. Kjører db på innstilling 8. Sikkert noe unødvendig men.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
EAC kan du også bruke... Har ikke marsboer skrevet noen ord om det tidligere? Gratis og glimrende alternativ.. Selv bruker jeg dbpoweramp men kunne like gjerne brukt eac som jeg har benyttet i flere år tidligere.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
ivar skrev:
Den henter covere(?) idtags og alt annet, og kan rippes i lossless, som leses av sb touch(?)
Sjekk med ett album først der iTunes har hentet coverbildet og sjekk at det vises på din(e) controllere/Touchen. Hos meg må jeg tagge coverbildet manuelt til filene for å få fremvising igjennom iPeng/Sqeezepad.
Både mine Apple Lossless og Aiff filer spilles av, også de jeg har i 24/192 men disse samples vel endel ned før avspilling har jeg skjønt. (ikke fordi det betyr noe i mine avspillingsenheter)

Touchen støtter vel opptil 24/96 ?
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har ikke så mye erfaring med iTunes, men den får ofte litt hetta med tagsene på samlealbum og klassisk - ikke alltid et album havner opp som et album, men heller spor/låter i hytt og pine.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
RoDa skrev:
Kan du sette opp iTunes til å velge som du ønsker selv?
Min lille erfaring med ripping i iTunes tilsier at den gjorde litt som den selv ønsket....
dBpoweramp koster under 200,- (hvis jeg husker rett)?
Spørs hva du sikter til mr. R ? Hos meg gjør stort sett iTunes det jeg vil når jeg vil det ;D Det er jo ikke så låst ::)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Mr-T skrev:
Jeg har ikke så mye erfaring med iTunes, men den får ofte litt hetta med tagsene på samlealbum og klassisk - ikke alltid et album havner opp som et album, men heller spor/låter i hytt og pine.
Akkurat det er ikke noen sak å ordne opp i om du vet hva du skal gjøre. Og når du vet det tar det omlag 5-6 sekunder å fixe det. No big deal.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.465
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
johnnygrandis skrev:
RoDa skrev:
Kan du sette opp iTunes til å velge som du ønsker selv?
Min lille erfaring med ripping i iTunes tilsier at den gjorde litt som den selv ønsket....
dBpoweramp koster under 200,- (hvis jeg husker rett)?
Spørs hva du sikter til mr. R ? Hos meg gjør stort sett iTunes det jeg vil når jeg vil det ;D Det er jo ikke så låst ::)

Det var i de dager jeg rippet lossy, så det var nok mer at jeg var lost enn at iTunes var låst :D
Jeg liker innsynet og kontrollen jeg har med tags og bilder i dBpoweramp, men det er sikkert mulig å sette opp iTunes på samme måte.

Velge blant masse cover, velge blant flere metadata-leverandører, sette opp ønsket oppsett på samlealum osv.
Tenker det er mulig i iTunes også, samt at det viktigste er å ha en god plan på hvordan man vil tag-e samlingen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
iTunes er helt greit til meg og mitt bruk. Iogmed at jeg i tillegg bruker Pure Music så fungerer det hele med prikken over ièn. Navigeringen når du søker og scroller i bibloteket er lynraskt på mine Macer noe jeg ser som en stor fordel. Taggingen og mulighetene er ganske store om en vet hvordan en skal nyttigjøre seg av de. MEN mine opplevelser er basert på OSX platformen. iTunes på Windows sucks på mine pc`er her hjemme, tregt og irriterende i forhold.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Litt på siden, men siden du nevner at du er så glad i Winamp.
På OSX finnes VOX, som er en winamp-lignende sak.
Liker spesielt godt at hvis du dobbelklikker på en fil, så legger til alle sangene fra katalogen i playlisten automatisk. Den støtter alle formater, og har mulighet for å automatisk switche frekvensrate i audio/midi.
 
N

nb

Gjest
ivar skrev:
edit: komprimerer ikke fila i det hele tatt. Kjører db på innstilling 8. Sikkert noe unødvendig men.
Så lenge du bruker lossless har det ingen ting å si for kvaliteten. Høyere kompresjonsgrad i flac gir kun marginalt mindre filer men det tar mye lengre tid.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
johnnygrandis skrev:
iTunes er helt greit til meg og mitt bruk. Iogmed at jeg i tillegg bruker Pure Music så fungerer det hele med prikken over ièn. Navigeringen når du søker og scroller i bibloteket er lynraskt på mine Macer noe jeg ser som en stor fordel. Taggingen og mulighetene er ganske store om en vet hvordan en skal nyttigjøre seg av de. MEN mine opplevelser er basert på OSX platformen. iTunes på Windows sucks på mine pc`er her hjemme, tregt og irriterende i forhold.
Har lagt merke til at musikk kjøpt på iTunes blir tagget med utgittdato, noen som vet hvordan det kan legges til manuelt i iTunes. Da får en med årstallet på platene i remote-appen også ser det litt bedre ut på iPoden også imo. :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Bent skrev:
johnnygrandis skrev:
iTunes er helt greit til meg og mitt bruk. Iogmed at jeg i tillegg bruker Pure Music så fungerer det hele med prikken over ièn. Navigeringen når du søker og scroller i bibloteket er lynraskt på mine Macer noe jeg ser som en stor fordel. Taggingen og mulighetene er ganske store om en vet hvordan en skal nyttigjøre seg av de. MEN mine opplevelser er basert på OSX platformen. iTunes på Windows sucks på mine pc`er her hjemme, tregt og irriterende i forhold.
Har lagt merke til at musikk kjøpt på iTunes blir tagget med utgittdato, noen som vet hvordan det kan legges til manuelt i iTunes. Da får en med årstallet på platene i remote-appen også ser det litt bedre ut på iPoden også imo. :)
Ikke helt sikker, du kan sjekke her om du ikke for gjort det manuelt:

http://dougscripts.com/itunes/
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Bent skrev:
johnnygrandis skrev:
iTunes er helt greit til meg og mitt bruk. Iogmed at jeg i tillegg bruker Pure Music så fungerer det hele med prikken over ièn. Navigeringen når du søker og scroller i bibloteket er lynraskt på mine Macer noe jeg ser som en stor fordel. Taggingen og mulighetene er ganske store om en vet hvordan en skal nyttigjøre seg av de. MEN mine opplevelser er basert på OSX platformen. iTunes på Windows sucks på mine pc`er her hjemme, tregt og irriterende i forhold.
Har lagt merke til at musikk kjøpt på iTunes blir tagget med utgittdato, noen som vet hvordan det kan legges til manuelt i iTunes. Da får en med årstallet på platene i remote-appen også ser det litt bedre ut på iPoden også imo. :)
Er det noe annet enn å markere albumet i iTunes, trykke CMD-I (på Mac, antagelig ctrl-I på Windows) og så skrive det inn i årstallstagen du mener?
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
dvs at jeg bør bruke kompresjon 1? for at det skal gå raskere that is?
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
otare skrev:
Bent skrev:
johnnygrandis skrev:
iTunes er helt greit til meg og mitt bruk. Iogmed at jeg i tillegg bruker Pure Music så fungerer det hele med prikken over ièn. Navigeringen når du søker og scroller i bibloteket er lynraskt på mine Macer noe jeg ser som en stor fordel. Taggingen og mulighetene er ganske store om en vet hvordan en skal nyttigjøre seg av de. MEN mine opplevelser er basert på OSX platformen. iTunes på Windows sucks på mine pc`er her hjemme, tregt og irriterende i forhold.
Har lagt merke til at musikk kjøpt på iTunes blir tagget med utgittdato, noen som vet hvordan det kan legges til manuelt i iTunes. Da får en med årstallet på platene i remote-appen også ser det litt bedre ut på iPoden også imo. :)
Er det noe annet enn å markere albumet i iTunes, trykke CMD-I (på Mac, antagelig ctrl-I på Windows) og så skrive det inn i årstallstagen du mener?
Årstallene har jeg kontroll på, men på album kjøpt på iTunes for en med utgivelsesdatoen også, er ikke egen rubikk til og putte det inn i på informasjonsskjermen.
Skal se om jeg finner et script for det.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
RoDa skrev:
Kan du sette opp iTunes til å velge som du ønsker selv?
Klikk iTunes i menyen og gå inn på Valg…, der finner du knapp med importinnstillinger… (Flac er ikke et alternativ).

mvh e
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Et par helt konkrete ting som gir effekt i praksis som i hvertfall jeg synes er viktig, og som jeg er usikker på om støttes i itunes:

1. HDCD-dekoding til 24bit 44.1kHz. Dette er viktig for å få den fulle encodede dynamikken på HDCD-plater med peak extension. Du trenger ikke å gjøre dette dersom du har en HDCD-kompatibel DAC, men de blir det lengre og lengre mellom. Hvis du da ikke dekoder HDCD-informasjonen vil du rett og slett ikke hente ut optimal lyd fra disse platene.

2. Multi-tags
I stedet for at et album med "Albert King & Stevie Ray Vaughan" tagges på denne måten:
ARTIST = Albert King & Stevie Ray Vaughan

Tagger man det slik (dette er en anbefalt standard fra de som utvikler tag-standardene forøvrig)
ARTIST = Albert King
ARTIST = Stevie Ray Vaughan

Dette medfører at albumet i stedet for å sorteres under en ny artist for hvert eneste album med flere artister, sorteres under de respektive artistene. Dette gir et vesentlig ryddigere bibliotek når man browser etter artist eller genre (hvis et album tilhører mange genre så legger man bare på mange genre tags) siden man slipper de egne "fiktige" oppføringene for alle kombinasjonstagene.

Ved avspilling er det automatikk i en rekke programmer at flere tags av samme type automatisk kombineres med f.eks , eller &. Det vil si at sluttresultatet i avspillervinduet når du ser/spiller låta likevel fremstår som en korrekt kombinasjon av artistene.

Denne formen for tagging er spesielt nyttig om man er avhengig av ulike programmer for ulike avspillere hvorav alle ikke har en like enkel søkefunksjon som søker i alle metadata raskt tilgjengelig.
I mitt tilfelle så bruker jeg både Logitech Media Server for Squeezeboxene og foobar2000 på PCen, hvorav begge støtter multi tags fullt ut. For ripping benytter jeg EAC og til tagging mp3tag. Alle disse programmene fungerer glimrende, men siden det er en del å sette seg inn i så kan det ikke på noe som helst vis sammenlignes med enkelheten i alt-i-ett itunes og jeg kan ikke anbefale denne kombinasjonen for de som ønsker kun et helt greit resultat som nærmest ordner seg selv. Fordelen med spesialverktøy for alle formål er imidlertid at man oppnår total perfeksjon innenfor tag-muligheter og musikkbibliotekbehandling på en datamaskin.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
marsboer skrev:
1. HDCD-dekoding til 24bit 44.1kHz. Dette er viktig for å få den fulle encodede dynamikken på HDCD-plater med peak extension. Du trenger ikke å gjøre dette dersom du har en HDCD-kompatibel DAC, men de blir det lengre og lengre mellom. Hvis du da ikke dekoder HDCD-informasjonen vil du rett og slett ikke hente ut optimal lyd fra disse platene.
HDCD flagges "in signal", så man trenger ikke ta hensyn til det når man ripper. Man kan scanne dem og konvertere dem etter ripping, eller man kan faktisk dekode on-the-fly dersom man har en avspiller som støtter det. For øvrig trengs det ikke mer enn en 20-bits fil for HDCD, men det er vel noen avspillere som støtter 16 og 24, men ikke 20 ...


Derimot er det noe annet som jeg ikke vet om iTunes fikser (og som det tok lang tid før dBpoweramp tok seg av også) og det er den usigelige driten ved navn pre-emphasis. Dette er subchannel-informasjon, så det må detekteres med plata i.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Porcus skrev:
HDCD flagges "in signal", så man trenger ikke ta hensyn til det når man ripper. Man kan scanne dem og konvertere dem etter ripping, eller man kan faktisk dekode on-the-fly dersom man har en avspiller som støtter det. For øvrig trengs det ikke mer enn en 20-bits fil for HDCD, men det er vel noen avspillere som støtter 16 og 24, men ikke 20 ...
Jeg er klar over at man ikke må ta hensyn til dette ved ripping. Jeg gjør f.eks ikke det. Men da må man laste opp et eksternt program for å konvertere dem og alle disse konverterer til 24 bit (som jeg vet om) selv om kravet kun er 20 bit som du helt korrekt forklarer.

Det var egentlig ment som mer til info i form av at man ikke kan klare seg med itunes alene uten tilleggsverktøy på enkelte områder.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
marsboer skrev:
Tagger man det slik (dette er en anbefalt standard fra de som utvikler tag-standardene forøvrig)
Gjelder det både APE, ID3, Vorbis-kommentarer og hva-nå-selskapet-som-vil-forby-deg-å-kjøre-uautorisert-programvare-på-lesebrettet-de-selger har lagt seg på?

Hvis det er forskjeller her, så kan det være en grunn til å velge et format der taggingen er hensiktsmessig.


(Det betyr at man holder seg unna ID3, selvsagt, for der er / separatortegn. Hvordan kunne man la noe slikt bli designet av en kulturamøbe som ikke har hørt om AC/DC?)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Porcus skrev:
marsboer skrev:
Tagger man det slik (dette er en anbefalt standard fra de som utvikler tag-standardene forøvrig)
Gjelder det både APE, ID3, Vorbis-kommentarer og hva-nå-selskapet-som-vil-forby-deg-å-kjøre-uautorisert-programvare-på-lesebrettet-de-selger har lagt seg på?

Hvis det er forskjeller her, så kan det være en grunn til å velge et format der taggingen er hensiktsmessig.


(Det betyr at man holder seg unna ID3, selvsagt, for der er / separatortegn. Hvordan kunne man la noe slikt bli designet av en kulturamøbe som ikke har hørt om AC/DC?)
Det ble nevnt som en anbefalt standard på vorbis tags (dvs FLAC i denne diskusjonen) men det fungerer like bra på ID3 tags i mine programmer så man trenger ikke differensiere på taggingen i praksis med den kombinasjonen av programmer jeg bruker (mp3tag for å legge til multi tags (\\ er mp3tags shortcut separator for dette), squeezebox og foobar2000 for avspilling med korrekt visning)
 
Topp Bunn