Jævla Apple fjerner DRM
epi skrev:
Er du sikker på det?
Innholdet på disken har du vel (så vidt jeg vet) ikke noen større råderett over, men du har på kjøpet fått med et fysisk produkt; cd-plate og cover. At du eier lagringsmediet betyr ikke at du automatisk også har den samme retten på innholdet. Ref. f.eks. rulleteksten på DVDer. Den EULAen fikk du jo ikke presentert før plata var allerede kjøpt og betalt, og du har satt deg ned for å se den.
En EULA (End User Licece Agreement) er en avtale eller mellom to parter, og du er den ene, og for at den skal være gyldig krever det at du aktivt aksepterer den. At teksten presenteres for deg som rulletekst på slutten av en film gir den overhodet ingen gyldighet.
Du eier produktet når du har kjøpt en DVD og selv om det ligger noen begrensinger til hva du kan bruke innholdet til som å kringkaste det eller kopiere det for videresalg, så har du likevel kjøpt den og den er din og du kan bruke den til alle de ting jeg nevnte i forrige post. Når du kjøper en itunes låt har du ingen slike rettigheter. Du eier den ikke, det eneste du får lov til er å høre litt på den av og til, aller helst kun hvis du bruker en appleting til formålet, men nå allernådigst kan du får bruke produkter laget av andre også.
Du tror gjerne du har kjøpt en låt på itunes, men i realiteten har du ikke det. Og tror du det så vil jeg hevde at du har blitt lurt og at lureriet er helt bevisst. Dette har forøvrig ingenting med om det er et fysisk eller rent elektronisk produkt, det handler om hvilke rettigheter du har når du har betalt for det.
Prøver du å selge en mp3 låt som du har "kjøpt" på itunes i noen som helst salgskanal, så kan du rissikere at de sender politiet etter deg og din lommebok som straff. Så mye for å "kjøpe" musikk på itunes.