Apple Classical vs. Presto Classical

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.423
Antall liker
3.541
Sted
Sunnmøre
For lesere av denne tråden, og andre, blir det stadig lettere å finne klassisk musikk, Presto har sin strømmetjenester og Apple lanserer sin
Eg prøver å løfta denne til eigen tråd.

Eg tykkjer Apple Music Classical ser fabelaktig ut, men litt snautt at det berre er app for iPhone.

Korleis er Presto jf. denne, de som har testa? Eg liker tanken om liste over gode innspelingar komponist/verk, men eg skulle gjerne sett at den lista reflekterte noko anna enn antal avspelingar. Lurer på kva som ligg til grunn, og om Presto har tilsvarande?

I mange år tykte eg det var greitt med «Penguin Guide to recorded classical music», men seinare har eg gått over til å berre høyra på folk her inne i staden :p

Eg er også litt skeptisk til at alle skal laga sine eigne streaming-tenester.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Apple er, desverre, vil noen si, Apple, og beskytter sitt "øko"system på alle måter. Skikkelig Kundeinnbiding der i gården.
Fordelen er at det meste fungerer sømløst på tverrs av alle Apples dingser (mobiltlf, nettbrett, bærbar PC, stasjonær PC, rutere og NAS/TimeMachine (de to sistnevnte er vel historikk). Så for de som ikke er særlig tekno interessert er det veldig lettvint (har fått madammen til å skjønne hvordan strømme musikk fra iPhone til stereoen. Gikk helt fint helt til da hun måtte slå på stereoanlegget selv og ta hensyn til at rørene må varmes opp og at hun må velge rett input på forforsterkeren - da ble det så som så med musikkstrømmingen)..

Tror vel at eneste måten å finne ut av dette er å teste ut. Ser at begge tilbyr "..full lossless streaming at up to 24 bit, 192 kHz" så dermed er det ingen teknisk skille på lydkvalitet. Men Presto streaming er kun for mobil og jeg antar nettbrett. Bruk på (Win) PC er kun for streaming av kjøpt materiale (download, CD) på egen konto hos Presto.

Jeg er dessverre slik innlagt at jeg kjøper musikken på 1: vinyl, 2: download (kun high res), 3: CD. Så kan dessverre ikke bidra med noe med resten. Sortering og informasjon om artister og utgivelser er meget interessant og der er det store skiller på de ulike appene og strømmetjenesten. Så her må man vel bare teste ut og se hva som passer egen smak.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Presto Classical blir for snevert for min musikksmak og hadde Apple vært lettere å bruke sammen med et "hifi" anlegg så hadde jeg brukt det og droppet Qobuz. Roon har blitt mye bedre på klassisk en før (kan fortsatt bli bedre) men man er begrenset til Tidal, Qobuz og lokal musikk (rykte om Amazon snart?). Største problemet for meg er at disse spesialisert tjenestene ikke er integrert med streamere og baserer seg på avspilling fra PC eller mobile enheter (samme med Apple som har sitt eget økosystem og kun Sonos av andre har tjenesten har tilgang). Chromecast er jo et alternativ men har dårlig erfaring med det og AirPlay er imo en litt gammeldags måte å streame på og i mange tilfeller er ikke lydkvaliteten på nivå med andre måter å streame på (kun basert på egen erfaringer).

1678791525493.png
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.423
Antall liker
3.541
Sted
Sunnmøre
Eg deler mykje av skepsisen, og det er grunnen til at vi er på lokalbibliotek + Spotify, men Apple Music kunne vore eit greitt alternativ (Apple har etter kvart grei marknadsandel på forbrukerelektronikk i heimen) dersom det var trivielt å spela av på stereoanlegget.

Å måtte kopla opp PC eller bruka BT utgår.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Litt OT; bruker en Apple Airport Express ruter som input til forforsterker. AA Express har en optisk og analog mini jack utgang som, såvidt jeg vet, ikke er begrenset av AirPlay teknologien, og jeg er ganske fornøyd med kvaliteten på den streamingen. Men jeg har ikke målt så det kan være eget ønske om at det skal låte bra... Se forøvrig min post #4 i tråden @Minutten startet om Apple TV eller Airport Express til streaming Der er det bla henvisninger til noen målinger..
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Eg deler mykje av skepsisen, og det er grunnen til at vi er på lokalbibliotek + Spotify, men Apple Music kunne vore eit greitt alternativ (Apple har etter kvart grei marknadsandel på forbrukerelektronikk i heimen) dersom det var trivielt å spela av på stereoanlegget.

Å måtte kopla opp PC eller bruka BT utgår.
Om man ikke vil bruke Airplay (eller Chromecast ) så er en Sonos connect ( ny eller rimelig brukt G2) et alternativt, med coax, optisk og analog ut.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Med mindre stereoanlegget har støtte for DLNA eller AirPlay teknologi (men siden BT er utelukket) så må man nesten finne en "dings" med DLNA/tilsvarende teknologi som kan være input til stereoanlegget. Chromecast er antagelig den billigste og enkleste
Edit:
Oppsett av Chromcast Audio for iPhone/iPad
 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Her er en som har testet
Ser at det er en referanse til OraStream som plattform og den ser ut til å kunne håndtere det meste så tipper det blir flere muligheter etterhvert
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har også prøvd, og Presto fungerer utmerket. Webplayeren er enkel og grei. Jeg kjører med USB fra en gammel laptop til DAC og videre.
(At jeg så fjernstyrer kilde-pcen med Google Chrome remote Desktop fra en annen fang-pc er vel mindre relevant.). Enkel søkefunksjon, og fryktelig mye å velge i, både klassisk og Jazz. Gratis prøveperiode på en mnd, og 129/mnd framover. Prøv selv! Ikke noe tull med at du må ha kjøpt det du vil høre på, det er en fullt fungerende og fullgod streamingtjeneste.
B
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det var litt vanskelig å få øye på, men når du får alternativene for oppkobling under abonneringsprosessen, velger du dette for web/ pcavspilling:

folder1.jpg
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Når du har fått brukt denne litt har du mulighet til å si noe om lyd"kvalitet", pålitelighet (dvs at det ikke stopper under avspilling etc). Er det feks noen form for merking ift. "audiofil" kvalitet, dvs gode innspillinger mht lydkvalitet? (Endel nettbutikker merker jo album som er antatt å ha audiofil kvalitet spesielt, har ikke sett dette i nettbutikken til Presto, men heller ikke aktivt sett etter dette)
(Vurderer å benytte tjenesten, men akkurat nå har jeg ikke tid til å starte med med gratis prøveperiode, må ta det etter påske)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den har nå stått og surret kontinuerlig siden i går aftes, nå sist med en 5-timers Dufayboks fra l'Oiseau Lyre/ Decca, og tidligere med noe Jazz. Ikke merket noe til noen drop-outs eller noe sånt.
Det meste er jo i cd-kvalitet, 44,1 KHz, men en god del er merket "Hi-Res", 88,2 KHz. Ingen Mp3 eller noe sånt her, alt er lossless.
Jeg har ikke sett noen spesielle tegn til sk "Audiofil" merking, og har heller ikke sett etter; ørene mine er ikke lenger det de aldri har vært :)
Derimot har jeg observert at de har en sann skog av "labels" med fulle kataloger tilgjengelig. Dersom du går inn på den vanlige nettbutikken deres både på Jazz og Klassisk, ser du hvilke platemerker de tilbyr.
Begrenset erfaring, javel, men de som er liebhabere til klassisk og jazz bør i det minste sjekke dem ut. Grei søkefunksjon, men selvsagt må man vite hva man er ute etter for å bruke den optimalt. Det er godt mulig at "label-browsing" er vel så tilfredsstillende.
Jeg har jo ingen erfaring med andre streamingtjenester, så jeg kan ikke sammenligne. Dog synes det for meg å være en god tjeneste. Hvordan andre kan/ bør sette opp systemet sitt får bli opp til dem; jeg brukte laptop-USB-DAC med fjernbetjening pga at pc er det jeg er mest komfortabel med, og jeg hadde jo (minst) en gammel bærbar liggende, og plass i racket for den. Skeptisk til BT er jeg også.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Har satt meg på med testing av streaming.prestomusic.com ved bruk av Safari nettleser.
Foreløpig via mobil tlf og AirPlay til DAC eller høytaler (som nok er 1. gen AirPlay).
Får desverre inn kontinuerlig forstyrrelser/støy ala klukking fra en bekk.
Streamer musikk lagret på tlf og det funker helt fint.
Noen som har erfaringer?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fortsatt utmerket her. Har blitt et par-tre timer hver kveld. Har vel hatt 2 eller 3 drop-outs/ tom buffer, men det kan like godt skyldes nettverket mitt.
 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Bra, du har vel kabel fra PC til DAC noe jeg også tar sikte på etterhvert.
Drop out kan også skyldes nettleserens innstillinger, og kan være forskjellig for ulike nettlesere.
Antar at dersom man bruker Presto app på mobil så er dette et ikke problem. Men personlig ønsker jeg ikke å bruke app.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres mer ut som en bufferaffære, ettersom musikken fortsetter der den slapp.
- Det er ikke et problem, da det har vært hørbart bare et par-tre ganger med maange timers bruk
- Det er nok bufferen i DAC-en, som kombineres med noen vipp i nettet, internt eller eksternt hos Telenor. Jeg har nå doblet bufferen til 1024 "samples", så får vi se over tid.
EDIT: DAC-en likte IKKE 1024 samples, så nå er det tilbake til 512, fortsatt utmerket. (Bufferen gikk tom hele tiden med 1024, eller det kan jo ha vært den utgamle laptopen som henger etter.)
 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Har satt meg på med testing av streaming.prestomusic.com ved bruk av Safari nettleser.
Foreløpig via mobil tlf og AirPlay til DAC eller høytaler (som nok er 1. gen AirPlay).
Får desverre inn kontinuerlig forstyrrelser/støy ala klukking fra en bekk.
Streamer musikk lagret på tlf og det funker helt fint.
Noen som har erfaringer?
Problemet med bruk av streaming «High res» med Safari nettleser på iPhone (og sikkert også iPad) er AirPlay (1. versjon). Fungerer utmerket ved bruk av lightning/mini-Jack kabel fra iPhone til (aktiv) høytaler
Høytaler har ikke AirPlay 2 så vet ikke hvordan resultatet med det hadde vært.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Et annet teknisk problem ved streaming ved bruk av nettleser iPhone/iPad iOS 15 og opp:
når skjermlåsen inntrer stopper musikken. Eneste måte å komme rundt det på er å slå av skjermlås
Edit: usikker på om dette stemmer, fikk plutselig lov til fortsette å spille musikk etter at skjermlås ble aktivert
Ser også at dersom jeg skifter til andre App så stopper også musikken.
(Stopper musikken betyr at lyd forsvinner, usikker på om streaming fortsetter eller ei)
Bruke man Apple Musikk app så fortsetter avspilling så dette er vel et forsøk fra Apple på, desverre som vanlig, å tvinge bruk av Apples egne produkter
 
Sist redigert:

rolfrander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
67
Antall liker
86
Sted
Norge
Det er også https://www.idagio.com/ som er veldig god på gjenfinning og metadata. Filtrering på komponist, dirigent, orkester mm (men jeg har ingen konkret erfaring med bruk av tjenesten, siden jeg også hører på annen musikk trenger jeg uansett en annen tjeneste og gidder ikke flere strømme-abonnement)
 
Topp Bunn