Diverse Apokalypse/dommedag/veis ende...

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Nærmer vi oss en eller annen aldri så liten kræsj?

Biene forsvinner:
Biedøden er IKKE avlyst

Forurensingene blir bare verre og verre:
Verdens ti mest forurensede steder - Dinside

Sand; den forsvinner, brukes til bygging, demninger ødelegger, og så videre:
Siste - 10 steder som må oppleves før de forsvinner
Built on sand: Is the construction boom depleting supplies? - DETAIL-online.com - the portal for architecture

Dyr forsvinner, kriger startes, det krangles på alle nivåer og de rike vil ihvertfall ikke gå ned i levestandard, men fattige vil opp...

Er alt som det alltid har vært eller er vi på god vei?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.705
Torget vurderinger
1
Det er det samlede trykket av Homo Sapiens som er problemet. Desverre er miljøbevegelse stadig mer monoman og utelukkende opptatt av flaggsaker, og ignorerer elefanten i rommet; 7 milliarder av oss.
Vil tippe at bærekraftig befokningsmengde på lang sikt, 1000+ år, er 300-500 millioner mennesker med noenlunde vestlig levestandard.

H

Hardingfele

Gjest
Sjekket en kalkulator over befolkningsvekst. Man kunne legge inn fødselsdato og få beskjed om nummerrekkefølge. Jeg var Jordboer 2,97 milliarder. Over syv nå. Det går unna.

A

ANM

Gjest
Vi har gjennom historien hatt en tendens til å overdrive vår størrelse og betydning. Verden takler fint rundt 10.5 milliarder til om ikke vi alle skal kjøre Tesla selvfølgelig og bruke opp verdens fosfor. :)

https://youtu.be/jHbyQ_AQP8c?t=1m48s

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Antall liker
160
Sjekket en kalkulator over befolkningsvekst. Man kunne legge inn fødselsdato og få beskjed om nummerrekkefølge. Jeg var Jordboer 2,97 milliarder. Over syv nå. Det går unna.
Det har levd og død over 100 milliarder mennesker på denne planeten, så det nummeret der bør du ikke ta spesielt seriøst ;)

At mennesket har et svært kraftig fotavtrykk på planeten med sine 7+ milliarder dog er det vel dessverre liten tvil om. Vår teknologi er både problemet og løsningen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.705
Torget vurderinger
1
Vi har gjennom historien hatt en tendens til å overdrive vår størrelse og betydning. Verden takler fint rundt 10.5 milliarder til om ikke vi alle skal kjøre Tesla selvfølgelig og bruke opp verdens fosfor. :)

https://youtu.be/jHbyQ_AQP8c?t=1m48s
Det foregår en massedød av arter nå som verden ikke har sett maken til på 65 millioner år. Homo Sapiens Avtrykk på planeten har vært enormt de siste hundre år. Gi 100år til, for å være generøs, med samme eller større fotavtrykk, og hele økosystemer vil kollapse.

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
438
Det derre apekalypso-greiene blir det aldri noe av...

A

ANM

Gjest
Unyansert hippiestatistikk! Dessuten har menneskeheten overlevd klimakriser før. Overlever vi ikke neste, menneskeskapt eller ei, har evolusjonen felt sin dom.

H

Hardingfele

Gjest
Det har levd og død over 100 milliarder mennesker på denne planeten, så det nummeret der bør du ikke ta spesielt seriøst ;)

At mennesket har et svært kraftig fotavtrykk på planeten med sine 7+ milliarder dog er det vel dessverre liten tvil om. Vår teknologi er både problemet og løsningen.
Poenget med kalkulatoren var at av planetens syv milliarder nålevende, hadde jeg ankomstnummer straks under tre milliarder. Ellers er vel kommentaren din irrelevant.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.892
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det viktige nå er at vi ikke belaster planeten litt mindre, men fortsetter å kjøre dieselbiler i Oslo sentrum alle dager, året rundt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke noe å ta på vei for. Menneskehetens undergang er ikke verdens undergang.

H

Hardingfele

Gjest
- Biedøden er avlyst - nyheter - Dagbladet.no

Ser ut til at mye er hysteri, sammenblanding av fenomener og betydelig overdrevet av media.
Det kan også være at den som skrev kronikken har en forkjærlighet for en viss gruppe sprøytemidler. Han fikk svar. Den som skriver har god greie på hva som er skjedd med bier og innsekter på grunn av sprøytemidler og monokultur. Og det bør man få med seg. Han gir den første kronikkforfatteren rett i at media hausser opp ting, men tilstandene er alvorlige.

Det finnes over 20 000 arter av bier i verden. Øystein Heggdal tar feil når han i Bondebladet 9. februar sier at biedøden er avlyst. Det er godt dokumentert at mange av disse bieartene er i tilbakegang.

http://m.db.no/2016/02/11/kultur/meninger/kronikk/bier/biedod/43111844/

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Kineserne har tatt kverken på en stor del av sin biestand, men det er fler folk en bier så de pollinerer ved hjelp av pensler og manpower!! For en syk verden.

H

Hardingfele

Gjest

Ser ut til at mye er hysteri, sammenblanding av fenomener og betydelig overdrevet av media.
Er det noe vi må leve med i dagens samfunn er det et snev av hysteri - rundt det meste...
Der tror jeg nok det var langt verre før. Moderne nyhets- og svadaformidling bidrar nok til en opplevelse av hysteri, men det skaper ikke de reaksjonene man så før. Folk registrerer og går videre. For mange år siden så jeg utenrikssiden til NRK Tekst-TV med følgende toppoppslag:

Åtte døde
Tolv døde
Seks døde

Og sidehenvisning, men ingen indikasjon på dødsårsak og sted. Så man kan undres over nyhetsformidlingens funksjon og eventuelle medvirkende årsak til en tilstand av hysteri.

Men - hysteri, det var noe de virkelig kunne før og ofte med god grunn. Årsakene kunne være krig, pest, uår og oppstandelse. Før man fant ut av årsaker til kolera, tyfus og dysenteri skal jeg love deg det ofte oppstod hysteri. Tilsvarende kunne ideologier eller religioner bidra til hysteriske tilstander så det krydde med opphissede folk i gatene. I dag sitter folk hjemme og slipper ut overskuddsdamp gjennom sosiale medier. Sikkert klokt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1

Det kan også være at den som skrev kronikken har en forkjærlighet for en viss gruppe sprøytemidler. Han fikk svar. Den som skriver har god greie på hva som er skjedd med bier og innsekter på grunn av sprøytemidler og monokultur. Og det bør man få med seg. Han gir den første kronikkforfatteren rett i at media hausser opp ting, men tilstandene er alvorlige.

Det finnes over 20 000 arter av bier i verden. Øystein Heggdal tar feil når han i Bondebladet 9. februar sier at biedøden er avlyst. Det er godt dokumentert at mange av disse bieartene er i tilbakegang.

404
Jeg vet at vill-bier og humler er i tilbakegang mange steder i verden. Jeg skal ikke uttale meg som noen ekspert på området, men forstår det slik at sprøytemidler, monokultur i landbruket og inngrep i deres habitat er utfordringer som påvirker dette.

Det sikkert ikke unaturlig at hvis man satser på en bestemt type bier, til landbruk som "tambier" så vil de være utsatt for sykdomspredning innen arten. De er selvsagt også utsatte for samme problemstillinger som villbier og humler.

Europeiske honningbier er f.eks. ingen match for japanske kjempeveps og blir lett utryddet av slike dersom de finner på å angripe bikubene til birøktere der. Det er en helt annen sak, men er et eksempel på at man bruker bestemte bityper til å samle honning og å bedrive polinering.

Jeg synes uansett at det er viktig at man adresserer dette, for menneskers inngrep i naturen, bruk av sprøytemidler og satsing på "husdyrbier" -da særlig en bestemt type kan medføre utfordringer som på en eller annen måte bør løses.

Løsemidler, insektgifter er ikke bra for mennesker heller.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.401
Sted
.
Torget vurderinger
24
Etter å ha bodd på landsbygda i Thailand et år så slår det meg at vi i Norge bombarderes med "ikke" nyheter. Hvorfor i all verden skal vi bli foret med en informasjon om f.eks. en bussulykke i India ? Vi fores med nyheter fra utlandet som bare gjør oss nervøse og deprimerte. Vi burde heller fokusere på de nære ting å leve mer i nuet. Der har vi absolutt noe å lære av andre kulturer.

H

Hardingfele

Gjest
Etter å ha bodd på landsbygda i Thailand et år så slår det meg at vi i Norge bombarderes med "ikke" nyheter. Hvorfor i all verden skal vi bli foret med en informasjon om f.eks. en bussulykke i India ? Vi fores med nyheter fra utlandet som bare gjør oss nervøse og deprimerte. Vi burde heller fokusere på de nære ting å leve mer i nuet. Der har vi absolutt noe å lære av andre kulturer.
Det har jeg stusset over og kommentert i årevis. Men jeg tror det skyldes nyhetsredaksjoner som "må ha oppslag" og at nyheter er forstått som ensbetydende med død og ulykker. Var hva jeg måtte le av da jeg dengang så tekst-TV med antall døde uten noen detaljer.

Jeg er blitt anklaget for å være ufølsom når jeg har sagt at en turistbåt som kantrer utenfor Indonesia kanskje ikke er så relevant å vite om. Det blir slitsomt å skulle ta all verdens ulykker inn over seg.

Roy Scranton, forfatter av boken Learning to Die in the Anthropocene, har derimot en teori, som rimer med hva du skriver: at slik formidling skal gjøre oss nervøse, urolige, deprimerte og redde. Det kan bli vel konspiratorisk, men boken hans er god.

Her leser han fra den og berører dette:

Sist redigert av en moderator:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Å skape frykt og spre uro er en styreform som gjør at folk ikke står sammen, men tenker mest på sitt eget beste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Mediene fråtser i elendighet worldwide, sto akkurat og funderte på dette på bensinstasjonen hvor alle avisene var fulle av slikt. Selvsagt er dette usunt på mange måter, mye av det er jo pr. definisjon ikke relevant for Norge selv om det er leit osv.. Denne ensidige fokusen på dritt & møkk gavner ingen og det er heller ikke nødvendig (men enkelt og behagelig for standen da..) Den samlede presse's samfunnsansvar gir jeg ikke mye for.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Mediene fråtser i elendighet worldwide, sto akkurat og funderte på dette på bensinstasjonen hvor alle avisene var fulle av slikt. Selvsagt er dette usunt på mange måter, mye av det er jo pr. definisjon ikke relevant for Norge selv om det er leit osv.. Denne ensidige fokusen på dritt & møkk gavner ingen og det er heller ikke nødvendig (men enkelt og behagelig for standen da..) Den samlede presse's samfunnsansvar gir jeg ikke mye for.
Når noen skytes i USA, som forøvrig er et helt annet sted, med mange andre og ulike forståelser og tradisjoner -så presenterer media det på en slik måte at jeg får en følelse at det skal gi innvirkning på våpenlovgivningen her i landet også.

Jeg vet ikke jeg, men våpenloven i Norge er ganske streng, og norsk politi er ganske raske på labben i dag hvis noen kjører i fylla, sier noe stygt til andre osv. osv. og innhenter det en måtte ha i våpenskapet. Terskelen for å få slikt inndratt i dag er såpass lav at krav til lovlydighet, edruelighet og god oppførsel medfører at man må passe sin vandel godt -ellers blir man diskvalifisert på dette feltet.

Topp Bunn