APL Hifi NWO

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.376
Å fy f..n, rørdemperne ryddet opp noe så inn i h..vete. Dette var greier gitt ;D Luftig, mørkt, ekstremt dynamisk på en gang. Begynner å innse at mitt lydnirvana jeg har hatt i hodet de siste årene faktisk kan være oppnåelig, for nå er jeg nært :)
Nesten skummelt når jeg leser sånt. Da skjønner jeg at det er så ufattelig mange variabler innafor hifi, og hvor mye som kanskje må til for å oppnå lydlig nirvana. Kanskje det tar et helt liv å utforske alle disse små duppeditter for å finne ut hva slags virkning de har på lyden.  :-/

NB! Jeg har bare vanlige hal-o9 rørdempere på mine rør i pre.amp.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Jepp, det er innebygd preamp med Lundahl trafoer og 6H30 rør på utgangen, hele preamp-delen kan skrues av med en vippebryter på baksiden. De funksjonene Alex har innebygd i spilleren, inkludert volumkontroll, finnes på en Sony fjernkontroll (Alex har tidligere jobbet for Sony).
Du sier det er innebygget pre-amp. Har den noen innganger? I så fall er disse bare digitale, eller har den også analog inngang?

mvh TomTom

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nesten skummelt når jeg leser sånt. Da skjønner jeg at det er så ufattelig mange variabler innafor hifi, og hvor mye som kanskje må til for å oppnå lydlig nirvana. Kanskje det tar et helt liv å utforske alle disse små duppeditter for å finne ut hva slags virkning de har på lyden. :-/

NB! Jeg har bare vanlige hal-o9 rørdempere på mine rør i pre.amp.
sant bok...
et tar meget lang tid å lære å trene på de korrekte ting.
Personlig trener jeg på sang i timer per dag

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
yepp, rørdempere er fine greier. de virker som mekanisk dempeanordning, det har vi funnet ut før. nå venter jeg og på nye dempere i peek-materiale. noen som har prøvd minidemperne? eller er dette bare tøv?

jakr

T

timc

Gjest
Om Geir Fredriksen kan modde Sony??? Har jeg ingen anelse om, men det skulle ikke forundre meg. Han kan modde det meste.

Mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Du sier det er innebygget pre-amp. Har den noen innganger? I så fall er disse bare digitale, eller har den også analog inngang?

mvh TomTom
Spilleren kan ve bestilles med både digitale og analoge innganger. De digitale kan vel gjøres både Sp/dif på RCA og XLR og USB inngang. Alex tilbyr en masse muligheter ;)
Og rørdemperne fungerer hinsides mine forventninger, men jeg testet det ut blindt på en kamerat i går, han kikket på meg etter 3 sek og så ut som et spørsmålstegn, for her hadde det skjedd saker og ting ;)

H

hobby

Gjest
Har ikke fulgt helt med i denne tråden før nå, men vurderer en sann spiller selv... Men jeg lurer på om NWO-2 er en moddet UX-01, X-01 eller ingen av delene?

Og hva er forskjellen på NWO-01 og NWO-02? Synes APL sine siden var heller vanskelige å finne frem til...

Vet du om man også kan få denne spilleren med analog bypass ?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er en moddet UX-1, forskjellen mellom UX-1 og X-01 er at UX har bildedel og X har dobbelt med DACer. Siden alt fjernes bortsett fra drivverk og DSP i lyddelen mener ALEX man får mer igjen hvis spilleren har mulighet for DVD-Video :) Lyddelen hadde uansett blitt den samme om han hadde moddet UX eller X :) Og ja, jeg mener NWO-2 kan leveres med analog passthrough ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Forskjellen mellom NWO-1 og 2 er at 2 har dobbelt med DACer (40 mot 20) og at analogdelen og preampdelen er redesignet og med bedre komponenter.

H

hobby

Gjest
Det er en moddet UX-1, forskjellen mellom UX-1 og X-01 er at UX har bildedel og X har dobbelt med DACer. Siden alt fjernes bortsett fra drivverk og DSP i lyddelen mener ALEX man får mer igjen hvis spilleren har mulighet for DVD-Video :) Lyddelen hadde uansett blitt den samme om han hadde moddet UX eller X :) Og ja, jeg mener NWO-2 kan leveres med analog passthrough ;)
Ok, høres bra ut, men leverer NWO-02 da også bilde etter modding i tillegg til CD og SACD slik som UX-1, eller er bildedelen fjernet for å få plass til det andre?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Den spiller DVD-Video, CD, SACD og DVD-Audio :)

H

hobby

Gjest
Viking,
har du testet med å kjøre separat preamp?
Vil vel være noe å hente på å få inn en referansepreamp i kjeden?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Viking,
Komponentene er de samme som i preamper til 100K+, så jeg har ikke tenkt å bruke 100K+ uansett om det skulle bli en marginal forbedring ;)

K

kbwh

Gjest
Viking,
Det er vel ikke spart på noe i denne vidunderspilleren, så hvorfor? Jo flere bokser jo dårligere lyd.

H

hobby

Gjest
Det er vel ikke spart på noe i denne vidunderspilleren, så hvorfor? Jo flere bokser jo dårligere lyd.
Litt vel generalisering, eller...?
En god preamp vil jeg ikke si forringer lyden akkurat.

K

kbwh

Gjest
Generalisering ja, ok. Det spørs jo hva preampen erstatter. I dette tilfellet er det i følge Viking ingenting å hente siden spilleren har en preampdel som holder følge men preamp til 100kkr.
Det er jo også mulig å kjøpe en state of the art-linjepreamp til en tidel av den prisen igjen. De restrerende 90kkr er sminke og innpakning.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Viking har jo mulighet for å prøve å sende signalet gjennom sin Meridian 800-prosessor og sammenligne...

Hører du V! Prøv! ;D

H

hobby

Gjest
Generalisering ja, ok. Det spørs jo hva preampen erstatter. I dette tilfellet er det i følge Viking ingenting å hente siden spilleren har en preampdel som holder følge men preamp til 100kkr.
Det er jo også mulig å kjøpe en state of the art-linjepreamp til en tidel av den prisen igjen. De restrerende 90kkr er sminke og innpakning.
Vel, B.Rainwater har puttet en CJ ACT2 rørpre i kjeden mellom en NWO-2 og CJ LP140 monoblokker og jeg tror ikke at en mann med hans oppsett og erfaring har gjort det helt uten grunn... og i hvert fall ikke pga. "sminke og innpakning"...

Men bevares, når det er sagt så tror jeg mer enn gjerne at preamp delen på APL spilleren er suveren. Grunnen til at jeg spurte Viking om pre er fordi jeg er litt i samme båt som han. Jeg har en Theta GenVIII DAC som jeg kjører rett i effekttrinn. Selv om den innebygde preampen som sitter i denne er bedre enn de fleste pre på markedet - og spiller fletta av typiske preamper til 20-30k jeg har sml. mot - hadde det vært skrekkelig moro å teste med å koble inn en ARC Ref3, BAT VK 51 SE, CJ ACT2 eller VTL 7.5 for å nevne rørpre i det øvre sjiktet som jeg kommer på.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Har Brent NWO-2? Det visste ikke jeg og jeg har snakket med han ukentlig i flere måneder, trodde han hadde en moddet Denon 3910 ???

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det skal bli morsomt å høre hans funn ang. preamp når spilleren er innspilt. Jeg sitter også på noen DR rør (NOS) og disse har IKKE Alex testet ut på NWO-2 ;D Dette kan bety like mye som ekstern preamp ;D

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
bare så det er sagt dr rør er balsam OGSÅ i en preamp.
jakr

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Takk for sist. Gratulerer med ny spiller. Husk at de russiske rørene må ha mellom 130 - 150 timer med innspilling for å være optimale.

Hilsen
Endre
Det skal bli morsomt å høre hans funn ang. preamp når spilleren er innspilt. Jeg sitter også på noen DR rør (NOS) og disse har IKKE Alex testet ut på NWO-2  ;D Dette kan bety like mye som ekstern preamp ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hei

Takk for sist. Gratulerer med ny spiller. Husk at de russiske rørene må ha mellom 130 - 150 timer med innspilling for å være optimale.

Hilsen
Endre
Jepp, ting tar tid Endre :)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Har lest denne omtalen et par ganger. Høres veldig bra ut! Vi får se hva det blir til. En ny oppgradering av DP dacen og modding av drivverket, av Birger Lund kansje.

Mulig at Vaccum Stat Lavel 5+ oppgraderingen er bedre. En boks og en kabel mindre, det er vel en fordel. Driver og vurderer en EC EMC1 up som drivverk. Gar rykter om at den er bedre. Men dette vites ikke av meg.

Er godt fornøyd som det er også!!

mvh

Topp Bunn