AP frem på meningsmåling etter terroren

C

Cappuccino

Gjest
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4188193.ece

Det er flott at folk har sympati og medfølelser etter de tragiske hendelsene 22. juli. Selv merker jeg at jeg er blitt mer stolt av å være norsk når jeg ser på hvordan det norske folk har reagert. Men jeg mener det være være lite sammenheng med denne slags sympati og hvilken politikk man faktisk vil stemme på. Så hvorfor det skulle gi fremgang for AP på meningsmålingene virker veldig lite rasjonelt for meg.

Har Stoltenberg & Co fått for mye ´credit´ i saken? Jeg mener det. Det er i hovedsak det norske folket som har reagert og taklet dette på en fin måte, ikke bare regjeringen. Men selvsagt all honnør til Stoltenberg & Co, men personlig tror jeg at f.eks. Erna Solberg hadde taklet dette vel så bra om hun var i samme posisjon. Jeg liker bare ikke når folk for for mye honnør, utover det de fortjener. Jeg synes å merke en tendens i media til å hausse opp AP i denne situasjonen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fremgangen i denne situasjonen er ventet og høyst forståelig. Folk ønsker å vise at de støtter opp om landets ledelse og den politiske linjen som AP står for. Det var jo mye den som terrorhandlingene var rettet mot og det er en veldig forståelig reaksjon at folk bruker stemmen sin til å vise at de ønsker sosialdemokratiet. I tillegg kan jo dette også føre til en økt deltakelse i valget som kommer, og folk som ikke har brydd seg så mye om politikk nå vil støtte om om demokratiet ved å delta likevel. Det er blitt vanskeligere å være likegyldig til politikk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var en helt presis forståelse av hva som skjer nå fra Gjestemedlem. Alt annet ville vært merkelig. Om det er ufortjernt? For et tåpelig spørsmål, for dette handler ikke om credit. Det handler om at folk demonstrerer at de ønsker sosialdemokratiet, og at de vil vise det. At AP og AUF får sympati når vår verste terroraksjon var for å ødelegge dem burde ikke overraske noen, og det burde heller ikke være noe å stille spørsmålstegn ved.

Det som er ille er at det sikkert finnes konspirasjonsteoretikere der ute som har et helt annet syn på AP og AUFs rolle. Jeg håper de er så få at vi aldri hører noe om eller fra dem.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.662
Antall liker
58.505
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Cappucino, sitat: "...personlig tror jeg at f.eks. Erna Solberg hadde taklet dette vel så bra om hun var i samme posisjon"

Hva er dette for spekulasjon?
Erna Solberg er ikke i en slik situasjon,-noe jeg tror hun er glad for oppi alt det triste.

Det er ikke merkelig at AP og AUF får mye sympati etter terrorhandlingene som var direkte rettet mot deres politikk og virke. Stoltenberg har etter min mening gjort en god figur i forbindelse med denne vanskelige og grufulle situasjonen.
Jeg tror likevel ikke at han vil glede seg eller sole seg i glansen over gode meningsmålinger nå.

Hadde f.eks Høyre og Unge Høyre blitt rammet på samme måte, ville det sannsynligvis ha hatt positiv innvirkning på deres oppslutning også.

Jeg velger å tro at det politiske Norge vi finner innvalgt på Stortinget helst vil slippe å betale en sånn pris som alle disse menneskeliv og ulykkelig rammede familier representerer i bytte mot framgang på gallupen. (Jeg håper jeg ikke er naiv).
 
V

vredensgnag

Gjest
En enkel mental øvelse:

- Hvor ville folks sympatier vandret dersom gjerningsmannen het Ahmed og ikke Anders?

Ville den bevegelsen i opinionen også vært ufortjent?

Jeg møtte et amerikansk ektepar for to dager siden, på restaurant Lille Herbern. De var pensjonister, og kom til Norge to dager etter aksjonene. De skulle på seiltur oppe ved Lofoten. Det var naturlig å snakke om 9/11, men de hadde ikke tenkt på den kritiske forskjellen: Amerikanerne rettet sitt sinne utenfor eget land, og flyttet seg samtidig dramatisk til høyre.

I Norge er vi blitt tvunget til å se inn, pga gjerningsmannens bakgrunn, og vi har på helt naturlig vis flyttet sympatier mot dem som ble skyteskive. Å spørre om dette er ufortjent eller om det tjener AP uforholdsmessig blir ureflektert.
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Fremgangen i denne situasjonen er ventet og høyst forståelig. Folk ønsker å vise at de støtter opp om landets ledelse og den politiske linjen som AP står for. Det var jo mye den som terrorhandlingene var rettet mot og det er en veldig forståelig reaksjon at folk bruker stemmen sin til å vise at de ønsker sosialdemokratiet. I tillegg kan jo dette også føre til en økt deltakelse i valget som kommer, og folk som ikke har brydd seg så mye om politikk nå vil støtte om om demokratiet ved å delta likevel. Det er blitt vanskeligere å være likegyldig til politikk.
Hvis det er slik at fremgangen skyldes at folk som har vært hjemmesittere tidligere nå mobiliserer mot AP er det forståelig.
Men i mine øyne støtter man vel så mye opp om frihet og solidaritet ved å gi sin stemme til andre politiske partier også. Det er jo HELE den politiske arenaen i Norge som er tuftet på den demokratiske og åpne modellen vi har i Norge, ikke bare AP. Så for å vise sin oppslutning til demokratiet ville det være like naturlig å mobilisere for et annet parti også.
 
C

Cappuccino

Gjest
vredensgnag skrev:
I Norge er vi blitt tvunget til å se inn, pga gjerningsmannens bakgrunn, og vi har på helt naturlig vis flyttet sympatier mot dem som ble skyteskive. Å spørre om dette er ufortjent eller om det tjener AP uforholdsmessig blir ureflektert.
Det har jeg aldri sagt. Det jeg sa var at når enkelte medier og journalister omtrent gir all honnøren til Stoltenberg for hvordan det norske folk har reagert, er det dét som blir ufortjent - og i og for seg ureflektert. For meg handler det norske folks reaksjon mer om den norske folkesjelen, enn hvordan enkeltindivider har fremstått.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.662
Antall liker
58.505
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Reaksjonen hos befolkningen handler, (som nesten alltid) ikke om rasjonalitet, men overveiende om følelser og psykologi.
 
V

vredensgnag

Gjest
Cappuccino skrev:
Gjestemedlem skrev:
Fremgangen i denne situasjonen er ventet og høyst forståelig. Folk ønsker å vise at de støtter opp om landets ledelse og den politiske linjen som AP står for. Det var jo mye den som terrorhandlingene var rettet mot og det er en veldig forståelig reaksjon at folk bruker stemmen sin til å vise at de ønsker sosialdemokratiet. I tillegg kan jo dette også føre til en økt deltakelse i valget som kommer, og folk som ikke har brydd seg så mye om politikk nå vil støtte om om demokratiet ved å delta likevel. Det er blitt vanskeligere å være likegyldig til politikk.
Hvis det er slik at fremgangen skyldes at folk som har vært hjemmesittere tidligere nå mobiliserer mot AP er det forståelig.
Men i mine øyne støtter man vel så mye opp om frihet og solidaritet ved å gi sin stemme til andre politiske partier også. Det er jo HELE den politiske arenaen i Norge som er tuftet på den demokratiske og åpne modellen vi har i Norge, ikke bare AP. Så for å vise sin oppslutning til demokratiet ville det være like naturlig å mobilisere for et annet parti også.
Jeg skal våge spå litt:

1. Valgdeltakelsen i kommende kommunevalg vil være en god del høyere enn vanlig.
2. Oppslutningen om politiske partier har allerede økt, det har vært en god del innmeldinger i et bredt utvalg ungdomsavdelinger, for eksempel.
3. Frp vil miste en god del oppslutning, både i kommende kommunevalg og i tiden fremover. Partiet blir nødt til å finne nye måter å uttrykke sin plattform på - enkle appeller til fremmedhat vil være virkningsløse, og gi motbør.
4. Høyre får også en vanskelig situasjon, siden en god del av det partiets oppslutning har kommet fra dem som ikke vil gå hele veien til Frp for å uttrykke sin bekymring over "det flerkulturelle samfunnet". Den sterke oppslutningen omkring H og Frp i senere tid har vært nordmenns måte å uttrykke det Sverigedemokratene viser i Sverige, og Sannfinländarna kanaliserer i Finland. Selv om mange Frp-tilhengere kanskje misliker det, er partiet Norges oppsamlingskurv for dem som i Sverige og Finland måtte danne nye partier å gå til.

Den underliggende krisen blir ikke borte: folk flest har ikke fått tydeliggjort fordelene ved det flerkulturelle samfunnet; og veldig mange syns at "Skandinavia finansierer sin egen kolonisering". Men den vil bli diskutert med andre ord, og i andre fora, der meningsmotstandere blir nødt til å komme ut i lyset, eller vil få sine utsagn vurdert mer kritisk.

En sunn utvikling.
 
C

Cappuccino

Gjest
bluesbreaker skrev:
Cappucino, sitat: "...personlig tror jeg at f.eks. Erna Solberg hadde taklet dette vel så bra om hun var i samme posisjon"

Hva er dette for spekulasjon?
Erna Solberg er ikke i en slik situasjon,-noe jeg tror hun er glad for oppi alt det triste.
Selvsagt er Erna Solberg glad for at hun ikke står oppi et tilsvarende mareritt. Men en del media fremstiller det nesten som om det bare hadde vært Jens som hadde klart dette, det var bare det som var mitt poeng.

bluesbreaker skrev:
Det er ikke merkelig at AP og AUF får mye sympati etter terrorhandlingene som var direkte rettet mot deres politikk og virke. Stoltenberg har etter min mening gjort en god figur i forbindelse med denne vanskelige og grufulle situasjonen.
Jeg tror likevel ikke at han vil glede seg eller sole seg i glansen over gode meningsmålinger nå.

Hadde f.eks Høyre og Unge Høyre blitt rammet på samme måte, ville det sannsynligvis ha hatt positiv innvirkning på deres oppslutning også.

Jeg velger å tro at det politiske Norge vi finner innvalgt på Stortinget helst vil slippe å betale en sånn pris som alle disse menneskeliv og ulykkelig rammede familier representerer i bytte mot framgang på gallupen. (Jeg håper jeg ikke er naiv).
Her er du ved mitt hovedpoeng: sympati er helt naturlig - og bør også være der, slik vi nå har sett. Det har vært kjempeflott! Men det jeg altså mener er at man ikke må avgi politisk stemme basert på sympati, det gjør man utifra hvilken politikk man mener gavner samfunnet best!
 
C

Cappuccino

Gjest
bluesbreaker skrev:
Reaksjonen hos befolkningen handler, (som nesten alltid) ikke om rasjonalitet, men overveiende om følelser og psykologi.
Nettopp det jeg ser som et problem, at folk er så lite rasjonelle.
 
V

vredensgnag

Gjest
Cappuccino skrev:
Men det jeg altså mener er at man ikke må avgi politisk stemme basert på sympati, det gjør man utifra hvilken politikk man mener gavner samfunnet best!
I et samfunn der intet er sant, og der alle har egenutvalgt statistikk å slå motstandere i hodet med, og der man nekter å faktisk la rasjonell sannhet ha innflytelse på debatten, uansett tema ... blir det du skriver vanskelig å gjennomføre.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
Det har jeg aldri sagt. Det jeg sa var at når enkelte medier og journalister omtrent gir all honnøren til Stoltenberg for hvordan det norske folk har reagert, er det dét som blir ufortjent - og i og for seg ureflektert. For meg handler det norske folks reaksjon mer om den norske folkesjelen, enn hvordan enkeltindivider har fremstått.
Nei det blir ikke ufortjent. Hvordan landets statminister og ledelse har fremstått har vært med på å prege hvordan reaksjonen hos folk har blitt. Hadde reaksjonene vært basert på hat, panikk, frykt, hevn, sinne og overilte reaksjoner og symbolske tulleutspill så kunne veldig mye blitt anderledes. Få ting setter lederegenskaper og samlende evner på prøve som en slik sak. Det er en trygghet i at landets ledelse har reagert som de har gjort.
 
C

Cappuccino

Gjest
vredensgnag skrev:
Cappuccino skrev:
Men det jeg altså mener er at man ikke må avgi politisk stemme basert på sympati, det gjør man utifra hvilken politikk man mener gavner samfunnet best!
I et samfunn der intet er sant, og der alle har egenutvalgt statistikk å slå motstandere i hodet med, og der man nekter å faktisk la rasjonell sannhet ha innflytelse på debatten, uansett tema ... blir det du skriver vanskelig å gjennomføre.
Det er nok dessverre slik mange oppfatter at det er. Jeg er ikke der... Jeg mener noe er riktig politikk og noe feil politikk og vil sånn sett bruke min stemme på det som jeg mener er den rette politikken. Jeg tillegger det emosjonelle, hvilke personligheter som fremstår best/dårligst i valgkamper osv. mindre vekt. Jeg kjenner til mange talekunstnere som er dårlige ledere ellers i samfunnet når det kommer til faktisk samarbeid og gjennomføring. Jeg tror ikke det er noe unntak for politikken. Forsøker selv å unngå å bli blendet av personligheter.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dagens regjeringspartier med Stoltenberg i spissen har blitt prøvet hardt, både gjennom finanskrisen og gjennom denne hendelsen. Hvis man sammenligner hvordan Norge har kommet ut av begge disse hendelsene sammenlignet med tilsvarende i resten av verden, så synes jeg faktisk at de har grunn til å kunne gå med hevet hode, selv i etterpåklokskapens navn. At de får økt tillit i folket er vel fortjent og fullt forståelig om du spør meg.
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Cappuccino skrev:
Det har jeg aldri sagt. Det jeg sa var at når enkelte medier og journalister omtrent gir all honnøren til Stoltenberg for hvordan det norske folk har reagert, er det dét som blir ufortjent - og i og for seg ureflektert. For meg handler det norske folks reaksjon mer om den norske folkesjelen, enn hvordan enkeltindivider har fremstått.
Nei det blir ikke ufortjent. Hvordan landets statminister og ledelse har fremstått har vært med på å prege hvordan reaksjonen hos folk har blitt. Hadde reaksjonene vært basert på hat, panikk, frykt, hevn, sinne og overilte reaksjoner og symbolske tulleutspill så kunne veldig mye blitt anderledes. Få ting setter lederegenskaper og samlende evner på prøve som en slik sak. Det er en trygghet i at landets ledelse har reagert som de har gjort.
Den siste setningen din er jeg veldig enig i. Men at folks reaksjon skulle vært så mye annerledes enn den har vært om landets ledelse hadde reagert annerledes er litt å diskreditere det norske folk synes jeg. At det har vært positivt med regjeringens reaksjon er jeg enig i, men jeg tror ikke folkets og landets reaksjon for øvrig er så avhengig av det som det kan bli fremstilt som. Grunnen til at vi har taklet hendelsene på en så forskjellig måte fra amerikanerne tror jeg skyldes vel så mye kultur-forskjellene vi har som det sittende politiske lederskapet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
bluesbreaker skrev:
Reaksjonen hos befolkningen handler, (som nesten alltid) ikke om rasjonalitet, men overveiende om følelser og psykologi.
Nettopp det jeg ser som et problem, at folk er så lite rasjonelle.
Det er ingen irrasjonalitet i at mange folk i en situasjon som denne ser det å vise en støtte til de sosialdemokratieke verdier og menneskesyn er viktigere enn små lokale budgettspørsmål, lokalisering av en veistubb og sammenslåing av to grendaskoler etc. Det handler mye om hva folk synes er viktigst å vise med sin stemme. Men det er gledelig å se at alle partiene over hele spekteret opplever økt innmelding og aktivitet.

Dette vil bli et litt anderledes valg. Vi kan vel nærmest kalle det det motsatte av et protestvalg.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Om ikke landets ledelse skulle samle folket, hvem skulle da gjøre det? Hva skal vi med ledere om ikke nettopp til dette og nettopp nå, i en slik situasjon?

Så kan vi tenke oss en lignende situasjon med Siw i spissen, -hun er politisk skolert i USA...

Jeg vet ikke, men jeg har mine tvil...
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Cappuccino skrev:
bluesbreaker skrev:
Reaksjonen hos befolkningen handler, (som nesten alltid) ikke om rasjonalitet, men overveiende om følelser og psykologi.
Nettopp det jeg ser som et problem, at folk er så lite rasjonelle.
Det er ingen irrasjonalitet i at mange folk i en situasjon som denne ser det å vise en støtte til de sosialdemokratieke verdier og menneskesyn er viktigere enn små lokale budgettspørsmål, lokalisering av en veistubb og sammenslåing av to grendaskoler etc. Det handler mye om hva folk synes er viktigst å vise med sin stemme. Men det er gledelig å se at alle partiene over hele spekteret opplever økt innmelding og aktivitet.

Dette vil bli et litt anderledes valg. Vi kan vel nærmest kalle det det motsatte av et protestvalg.
Hvis menneskesyn og nestekjærlighet er det som veier tyngst nå, burde vel kanskje KrF være det partiet som fikk størst oppslutning...
 

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
La oss glede oss med Arbeiderpartiet i denne tunge tid. Jeg for min del har gått i en depressiv døs i over en uke nå.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å unne AP denne gleden i en ellers tung situasjon.
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjest skrev:
Om ikke landets ledelse skulle samle folket, hvem skulle da gjøre det? Hva skal vi med ledere om ikke nettopp til dette og nettopp nå, i en slik situasjon?
Jeg tror alle debattanter i denne tråden er enig i at det er bra med god, og samlende politisk ledelse.
Ellers er det mange andre som virker samlende, f.eks. kongehuset, NRK TV og ledende reprsentanter innenfor kulturliv. Særlig sang og musikk virker svært samlende i en slik tid.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
Hvis menneskesyn og nestekjærlighet er det som veier tyngst nå, burde vel kanskje KrF være det partiet som fikk størst oppslutning...
For meg representerer det partiet et trist menneskesyn. De har riktignok et velmenende omsorgsbehov, men samtidig gjør de mennesker umyndige og små på svært mange områder. Deres verdikonservative syn representerer for meg det motsatte av frihet, individualitet, rasjonalitet og et inkluderende menneskesyn.
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjest skrev:
Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å unne AP denne gleden i en ellers tung situasjon.
Denne tråden handler ikke om å ikke unne andre godt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns landets ledelse har gjort en formidabel jobb, i en vanskelig tid. Samtidig med at de skulle trøste og støtte pårørende og overlevende, som kom fra egne rekker, har de også måttet holde "Norge" i gang, møte pressen, delta i markeringer, og finne det rette språket å takle utfordringene med, slik at det skulle være omsluttende, og ikke skape ny splid.
Vanskelig å utsette på hvordan dette har vært løst.

Vi kan ikke sammenligne oss direkte med USAs reaksjon etter 9/11 - de ble angrepet utenfra. Jeg tror verden forøvrig ville sett et helt annet Norge om det var internasjonal terrorisme som hadde angrepet landet, spesielt om disse hadde gjennomført et angrep på Utøya.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
Gjest skrev:
Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å unne AP denne gleden i en ellers tung situasjon.
Denne tråden handler ikke om å ikke unne andre godt.
Støtten og sympatien skal man virkelig unne dem, og det er jo det mye av oppslutningen viser. At man som politisk motstander ikke ønsker større oppslutning for deres politiske saker er derimot forståelig. Men i dette valget er det vanskelig å skille mellom disse. Hvor varig effekten blir er vanskelig å spå.
 
V

vredensgnag

Gjest
Å etterlyse en rasjonelt opplyst folkemening er en drøm - følelser og fordommer vinner alltid over sannheten, det er kun i helt spesielle krisesituasjoner at man klarer å trenge inn til ting å stå felles om.

Slik sett har gjerningsmannens etnisitet hatt en slik samlende effekt - men vi kunne vært samlet på en annen måte.
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Å etterlyse en rasjonelt opplyst folkemening er en drøm - følelser og fordommer vinner alltid over sannheten, det er kun i helt spesielle krisesituasjoner at man klarer å trenge inn til ting å stå felles om.

Slik sett har gjerningsmannens etnisitet hatt en slik samlende effekt - men vi kunne vært samlet på en annen måte.
Vi kan jo håpe på at begge disse reaksjonene, både den første forsmaken før fakta kom på bordet, og reaksjonen i ettertid av terroren viser at Norge er et lite egnet mål for terrorisme. At det eneste man oppnår her er en økt følelse av samhold blant folk og en sterkt dalende oppslutning om terroristens sak, mål og ønsker.
 
C

Cappuccino

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Cappuccino skrev:
Hvis menneskesyn og nestekjærlighet er det som veier tyngst nå, burde vel kanskje KrF være det partiet som fikk størst oppslutning...
For meg representerer det partiet et trist menneskesyn. De har riktignok et velmenende omsorgsbehov, men samtidig gjør de mennesker umyndige og små på svært mange områder. Deres verdikonservative syn representerer for meg det motsatte av frihet, individualitet, rasjonalitet og et inkluderende menneskesyn.
Tja, nå er ikke KrF "mitt" parti, men det var likevel en vel kraftig formulering å si "det motsatte av frihet..." synes jeg. Det er naturligvis mange partier som kan ha elementer som av ulike grupper oppfattes som begrensende eller frihetsberøvende. Etter mitt syn er det den rødgrønne blokken som har klart flest innlag av slikt i sin politikk. Valgfrihet og mindre byråkrati og styring fra Staten er vel ikke det de er mest kjent for. Men dette er vel strengt tatt en annen diskusjon som vil diskuteres i andre tråder.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Synes du forlenger avstemmningstråden på en god måte, men forstår også at mange vi være i en sorgeprosses i veldig mange år etter dette terroranslaget!!!

Det er forsatt kommunevalg om kort tid, og det er ikke nødvendig å stemme noe annet enn Erling Folkvord (Rødt) inn i bystyret igjen, så VAKTBIKKJA kan få leve videre ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg gleder meg stort over at dette skjer. Ikke fordi det fører til økt oppslutning om AP, selv om jeg har stemt på dem 'i alle år'. Snarere, det viser med all tydelighet at terrorismen virker mot terroristens uttalte mål. Det ville vært like gledelig å se økt oppslutning om FrP hvis terrorismen hadde vært utført av 'muslimer'.

Demokratiets trass er på mange måter den beste garantist mot terrorisme.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er godt å se at noen deler den tanken med meg.

Her feier demokratiet alle rasjonelle argumenter for terrorisme av banen.

Hva det nå måtte innebære av (sannsynligvis midlertidige) endringer i oppslutning for Norges stortingsrepresenterte partier er i verste fall bagateller. Latterlig små bagateller.

Sandkorn mellom alpenes fjelltopper.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Gruppen tvilere er kolossalt stor i Norge (og sikkert i alle andre land også.). På valgdagen ved stortingsvalget i 2005 gjorde man en undersøkelse som viste at mange hundre tusen velgere ikke hadde bestemt seg for hva de skulle stemme, før de sto inne i valglokalet, bak forhenget.

Det er klart mange av disse velger Ap i disse dager, det hadde jeg også gjort hvis ikke jeg hadde et klart politisk standpunkt fra før. Det har jeg, og terroren i Oslo og Utøya rokker ikke ved det.

Jeg har stor sympati med Ap og AUF i disse dager, bevares. Men stemmen min får de ikke.
 
Topp Bunn