Antistatmatte under platespiller?

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.230
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Lurer på om noen har prøvd antistatmatte under platespilleren?
Tenker på slike man bruker i elektronikk verksteder. Denne feks https://www.kjell.com//no/produkter...PsPRSqAS4HD9DQkElnRoCoFEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Vil noe sånt ha noe for seg under en platespiller? Jeg opplever en "poppelyd" kanskje fra mikrofoni i rørene på riaa, når jeg fører pickup mot platen. Forsvinner hvis jeg bruker antistatpistol på plata, men tenkte, kan man unngå dette med en antistat matte?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.444
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
tviler....det statiske oppstår vel mellom overflate plate og pickup/arm, men til den prisen er det vel bare å prøve

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.230
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Jeg er villig til å prøve, ville bare høre om noen har erfaring på området. Jeg har jo planer om å bestille et ANK byggesett etterhvert, da har jeg eventuelt en fin plate å bruke som underlag når jeg skal lodde 😀

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.587
Det du kan forsøke er å legge matten på gulvet og koble jordledning fra platespiller til matten. For dette eksperimentet er det egentlig nok å skru eller på annen måte koble jordkabel til del av bygning som har kontakt med bygningsmasse for at statisk ladning skal ledes bort. Nå vet jeg ikke hvordan Rega har jordkabel gjor gitt spiller er laget av ikke ledene materialer. Ofte er spindelager og motor jordet på et vis.

På vinterstid sliter vi her hjemme med at godstolene genererer statisk ladning i oss når vi reiser oss opp fra stolene. I tillegg går vi med tøffler som isolerer oss fra jord. Når jeg tar i platespilleren uten først lade meg ut fyker gnistene og det poppe ille fælt på stereo'n.
Det er da nok for meg å legge håndflaten mot parkettgulvet eller holde i et dørhåndtak før jeg tar i platespiller.

EDIT: Glemte ta med at stereo'n er ikke koblet til jordet stikk. Hele rommet er derfor etter forskriftene uten jordet stikk.

Sist redigert:
Topp Bunn