Antistatisk elektrisitet

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Jeg har en platespiller med lær matte og sliter med antistatisk elektrisitet. Bruker luft fukter og ligger på 40-60% luftfuktighet men er der noe triks for å bli kvitt dette problemet.
Er det noen matter som kan ta vekk dette problemet ??

Loui

T

TT.

Gjest
Søk etter anti static record mat og du vil finne løsningen. Lykke til! :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Du plages med statisk elektrisitet ;D

Sjekk ut Zerostat.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.597
Torget vurderinger
28
Jeg ville vært bekymret for den høye luftfuktigheten. Om du har 40-60 prosent relativ luftfuktighet i Norge vinterstid (avhengig av hvor du bor) så har du antakeligvis fryktelig høy fuktighet sammenlignet med andre miljøer i nærheten. Jeg ville undersøkt hva det kan innebære av problematikk.

Her står hygrometeret i bunn, luften er så tørr at det «bunner», ikke plagsomt ved avspilling av vinyl.

T

TT.

Gjest
Eneste fordelen med befuktning er at du oppnår oppblomstring av soppsporer og mugg. Dette gjelder også tørking av tøy innendørs uten bruk av avfukter eller tørketrommel, uansett årstid. Og klages det på tørr luft, er det fordi det er for mye støvpartikler i omløp. Da bør man se på renhold og muligens benytte støvsugere med innebygget HEPA filter. Så da er det sagt

Sist redigert av en moderator:

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Når jeg setter på anlegget så ligger luftfuktigheten på ca 30% men så setter jeg på luft fukteren slik at den liggen på ca 40-60%.
problemt er når jeg skal bytte plate så henger lær matta fast i lpen og det knitrer.

T

TT.

Gjest
Kjøp en antistat matte fra AM og du slipper dette. Skinn og lær er for andre ting.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.597
Torget vurderinger
28
Hva du har på beina er vesentlig som flere er inne på. Min svært så oppegående bestemor på 94 har tovet noen fine tøfler til meg, men jeg får et lite (mikroskopisk) støt hver gang jeg tar i spilleren om jeg har disse på. Med de av, null problem.

Har spilleren jordingsskrue så du kan «jorde» den mot andre komponenter?

• Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn